Решение по дело №1994/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2253
Дата: 30 ноември 2022 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20227180701994
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

№ 2253

гр. Пловдив, 30.11.2022 год.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  – ПЛОВДИВ, ХХV състав, в открито заседание на осемнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година, в състав:           

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА                                                                                                  

при секретаря ХРИСТИНА НИКОЛОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1994 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 115 от Закона за Държавна агенция "Национална сигурност" (ЗДАНС).

 Оспорва се Заповед рег. ЧР-з-342 от 29.06.2022 г. на Председателя на Държавна агенция "Национална сигурност" за прекратяване на служебното правоотношение на държавен служител от ДАНС.

 Жалбоподателят В.Е.Г. *** твърди,че заповедта е незаконосъобразна и моли за отмяната й. Твърди, че не са налице предпоставките на чл.110,, ал.1, т.7, предл.2 от ЗДАНС, за длъжността му не се изисква допуск, преди прекратяване на служебното правоотношение не му била предложена за заемане друга длъжност, за която не се изисква достъп до класифицирана информация, а заповедта била връчена по време на ползване на отпуск за гледане на болно дете. В подкрепа на твърденията си представя писмени доказателства.

Ответникът, Председател на Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС) гр.София, чрез процесуалния си представител юрисконсулт П. оспорва жалбата. Представя писмени доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

Оспорваната заповед е връчена на 08.07.2022г. Жалбата е изпратена до съда по пощата на 22.07.2022г., което е в рамките на 14-дневния срок за обжалване. Оспорването е насочено срещу индивидуален административен акт и е от адресат на акта.

Ето защо жалбата е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Жалбоподателят е заемал длъжност "експерт" в ТДНС-Пловдив.  

Според утвърден Списък на длъжностите в ДАНС и длъжностната характеристика на заеманата длъжност, е заложено ниво на класификация за достъп до класифицирана информация, съгласно чл. 37 от ЗЗКИ, в т.IV.7 от който, за длъжност "експерт" към Териториални дирекции е посочено ниво "Строго секретно".

На 25.01.2017 г. от Председателя на ДАНС е утвърдена Длъжностна характеристика на длъжността "главен експерт/експерт" към териториалните дирекции "Национална сигурност" при ДАНС, в която между изискванията за заемане на длъжността е посочено "- издадено разрешение за достъп до класифицирана информация до съответното ниво на класификация, съгласно списъка по чл. 37 от ЗЗКИ".

На 14.12.2021г.  разрешението за достъп до класифицирана информация е отнето, видно от представения образец Приложение № 11 към чл. 145, ал.2 от ППЗЗКИ) Отнемане на разрешение за достъп до класифицирана информация №Л-80, с което на основание чл. 11, ал.1, т.1 и чл. 59, ал.1, т.1, във връзка с чл. 40, ал.1, т.6 , във връзка с чл. 41, т.4 от ЗЗКИ, от ДАНС се отнема издаденото разрешение за достъп до класифицирана информация №Л-10338/19.12.2018 г. до ниво на класификация "Строго секретно" на В.Г..

 Видно от Препис-извлечение от Решение № 11-II-20/08.02.2022 г., на заседание, проведено на 08.02.2022 г. Държавната комисия по сигурността на информацията (ДКСИ) е приела решение, с което на основание чл. 66, ал.2 от ЗЗКИ отхвърля жалбата и потвърждава изцяло издаденото от ДАНС отнемане на разрешение за достъп до класифицирана информация.

Решението е оставено в сила с влязло в сила съдебно решение № 41 от 01.06.2022г. по адм.д.№ С-20/2022г. на ВАС.

Под рег.№ЧР-1931/30.06.2022г. от Директора на Териториална дирекция "Национална сигурност" – Пловдив е направено Предложение относно прекратяване на служебното правоотношение на основание чл. 110, ал.1, т.7, б."г" – отнемане на разрешение за достъп до класифицирана информация, което е утвърдено от Председателя на ДАНС.

Отправено е Предизвестие Рег.№ЧР-1901 от 29.06.2022г. за прекратяване на служебното правоотношение. Същото е връчено на датата на връчване на заповедта за прекратяване на служебното правоотношение, като изрично е записано и изпълнението на хипотезата на чл.112,ал.1 за неспазен срок на предизвестието.  

С подписан от жалбоподателя Протокол Рег.№ЧР-2025/08.07.2022 г. е удостоверено, че на същата дата, жалбоподателят е бил запознат, че съгласно утвърдения от председателя на ДАНС Списък на длъжностите в ДАНС по чл. 37, ал.1 и ал.2 от ЗЗКИ, в Държавна агенция "Национална сигурност" няма длъжности за държавни служители, за които да не се изисква ниво на достъп до класифицирана информация.

 Въз основа на това е издадена и оспорваната заповед. Със заповедта е разпоредено на служителя да се изплатят дължимите обезщетения по чл. 83, ал.4, чл. 112, ал.1 и чл. 117 от ЗДАНС.

 Видно от саморъчното отбелязване под текста на заповедта, Г. е запознат с нея и е получил екземпляр на 08.07.2022 г., като е декларирал, че към момента на връчването й не се намира в законоустановен отпуск. Последното е обратното на твърдението в жалбата,че по време на издаване и връчване на заповедта жалбоподателят се е намирал в платен отпуск. За последното доказателства не са представени, поради което и с оглед противоречието между изложеното в жалбата и декларираното от жалбоподателя, съдът намира това възражение за неоснователно.

Оспорваната заповед е издадена от материално компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия. Съгласно чл. 111 от ЗДАНС, заповедите за прекратяване на служебното правоотношение на държавните служители се издават от председателя на агенцията.

 Заповедта е издадена в писмена форма, подписана от издателя си и съдържа изискуемите съгласно чл. 125, ал.2 от ППЗДАНС реквизити, включително правните и фактическите основания за прекратяване на правоотношението, което я прави надлежно мотивирана.

 От фактическа страна в заповедта е посочено, че служебното правоотношение на жалбоподателя се прекратява поради обективна невъзможност същият да изпълнява служебните си задължения – отнемане на разрешение за достъп до класифицирана информация рег.№Л-80/14.12.2021 г., която хипотеза съответства на вписаното правно основание – чл. 110, ал.1, т.7, б."г", предл. второ от ЗДАНС. Съгласно чл. 110, ал.1 от ЗДАНС, служебното правоотношение на държавния служител в Държавна агенция "Национална сигурност" се прекратява: (т.7) при обективна невъзможност да изпълнява задълженията си поради: (буква "г") отказ или отнемане на разрешение за достъп до класифицирана информация, или отказ на държавния служител да подаде документи за поредно проучване по реда на Закона за защита на класифицираната информация. От съдържанието на заповедта може да се установи недвусмислено, че разрешението за достъп до класифицирана информация на служителя е отнето, което по силата на правната норма е въздигнато в обективна невъзможност да изпълнява задълженията си.

Спазен е предвиденият в Раздел Х от ППЗДАНС ред за прекратяване на служебното правоотношение на държавния служител, към който изрично препраща разпоредбата на чл. 110, ал.4 от ЗДАНС. Съгласно изискването на чл. 133, ал.1 от ППЗДАНС, директорът на териториалната дирекция е изпратил до председателя на агенцията писмено предложение за прекратяването на служебното правоотношение, с приложени документи, удостоверяващи съответните обстоятелства.

Условието на чл. 112, ал.1 от ЗДАНС прекратяването на служебното правоотношение да става с едномесечно предизвестие не е изпълнено, но то не е предпоставка за законосъобразност на оспорвания акт.

Не се констатират съществени нарушения на административната процедура. Заповедта е издадена на 29.06.2022 г. и в нея е посочено, че служебното правоотношение се прекратява считано от датата на връчване на заповедта, което е извършено на 08.07.2022 г. Към тази дата е било налице скрепено със сила на пресъдено нещо отнемане на разрешението за достъп до класифицирана информация, т.е. било е налице обстоятелство, представляващо обективна невъзможност за изпълнение на служебните задължения.

Спазването на регламентираното в чл. 110, ал.3 от ЗДАНС условие – прекратяването на служебното правоотношение, в случаите по ал.1, т.7, буква "г", да се допуска само ако служителят откаже да заеме друга предложена му длъжност в рамките на притежавания ранг и степен или ако няма подходяща незаета длъжност, се удостоверява по делото от подписания на 08.07.2022 г. Протокол, съгласно който жалбоподателят е бил запознат, че в Държавна агенция "Национална сигурност" няма длъжности за държавни служители, за които да не се изисква ниво на достъп до класифицирана информация. Възражението на жалбоподателя в обратния смисъл не се подкрепя от събраните по делото доказателства и е в противоречие с подписания от самия служител протокол без възражения. От представения по делото Списък на длъжностите не се установява длъжност в ДАНС, за която да не е заложено в длъжностната характеристика ниво на класификация за достъп "Секретно" или "Строго секретно", каквито безспорно жалбоподателят не притежава. Законът и чл. 133, ал.3 от ППЗДАНС въвеждат задължителното предлагане на подходяща за професионалната квалификация и опит на служителя длъжност само в случаите на налична такава, а за свободна подходяща длъжност по делото липсват данни.

 Не е основателно и твърдението,че за заеманата от жалбоподателя длъжност не се изисква допуск. Видно от утвърдената на 25.01.2017г. от председателя на ДАНС длъжностна характеристика на длъжността „главен експерт/експерт“ към ТД „НС“ при ДАНС изискване за заемане на длъжността е издадено разрешение за достъп до класифицирана информация до съответното ниво на класификация, като според утвърдения Списък на длъжностите в ДАНС за длъжността „експерт“ към териториална дирекция е посочено ниво „Строго секретно“.

В Раздел II "Изисквания за постъпване на служба" на Глава втора от ЗДАНС е предвидено (чл. 53, ал.4), че на длъжности, за които се изисква разрешение за достъп до класифицирана информация, могат да се назначават само лица, получили съответното разрешение. Съгласно чл. 37, ал.1 от ЗЗКИ, ръководителите на организационните единици определят списък на длъжностите или задачите, за които се изисква достъп до съответното ниво на класифицирана информация, представляваща държавна тайна. Безспорно е, че в правомощията на Председателя на ДАНС е да определи длъжностите в агенцията, за които се изисква съответното ниво на достъп до класифицирана информация по чл. 25 от ЗЗКИ ("Държавна тайна"), което същият е сторил с утвърден на 17.08.2016 г. Списък. За заеманата от жалбоподателя длъжност – експерт в Териториална дирекция на ДАНС е предвидено, че се изисква ниво на класификация за достъп "Строго секретно". Съгласно законовата разпоредба на чл. 53, ал.4 от ЗДАНС, за да отговаря на изискванията за заемане на тази длъжност, лицето следва да притежава "съответното" разрешение за достъп до класифицирана информация, т.е. с ниво "Строго секретно". Безспорно същото ниво за достъп е залегнало като изискване към длъжността и в Длъжностната характеристика, връчена на жалбоподателя. Ето защо няма основание да се възприеме становището на оспорващия, че за него обективно е възможно да изпълнява длъжностните си задължения, без да има изискуемото ниво за достъп.

Ето защо следва да се приеме, че е налице предпоставката на чл. 110, ал.1, т.7, б."г", предл. второ от ЗДАНС жалбоподателят да е в обективна невъзможност да изпълнява задълженията си поради отнемане на разрешение за достъп до класифицирана информация и оспорената заповед е издадена при правилно прилагане на материалния закон. Данни за постановяване на заповедта за цел, различна от установената в закона за подобен вид актове – за прекратяване на служебно правоотношение, не могат да се извлекат от доказателствата по делото и съдът приема, че оспореният акт не противоречи на целта на закона. Не се констатира и допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила при издаването на заповедта, поради което подадената против нея жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

При този изход на спора, съгласно чл. 78, ал.8 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК и Тълкувателно решение № 3/13.05.2010 г. по т. д. № 5/2009 г. на ВАС, основателна е претенцията на ответника в негова полза да се присъди юрисконсултско възнаграждение, платимо от жалбоподателя. Съгласно чл. 78, ал.8, изр. второ от ГПК (изм.ДВ, бр.8 от 24.01.2017 г.), във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал.1 от ЗПП, съдът определя възнаграждението в размер на 100 лева.

 Водим от гореизложеното, Съдът

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на В.Е.Г. против Заповед рег. ЧР-з-342 от 29.06.2022 г. на Председателя на Държавна агенция "Национална сигурност" за прекратяване на служебното правоотношение на държавен служител от ДАНС.

 

 ОСЪЖДА В.Е.Г., ЕГН **********, да заплати на Държавна агенция "Национална сигурност" 100 (сто) лева юрисконсултско възнаграждение.

 

 Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: