Решение по дело №627/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 933
Дата: 25 юни 2021 г. (в сила от 21 февруари 2022 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20217040700627
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№933

 

Бургас, 25/06/2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито  заседание на девети юни,  две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                              

                                                                                 

   Съдия  Златина Бъчварова                                                                       

Секретар В. С.

като разгледа административно дело  номер   627  по описа за  2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Н.С.Т.от гр. Айтос, ул. „Черно море“ № 17, против уведомително писмо/УП/ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014-2020 г. за кампания 2017 г., с изх.№ 02-020-6500/1542 от 15.02.2021 г. на зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, по заявление за подпомагане УИН 02/120717/23524, с което е оторизирана сума в размер на 0.00 лева, след  извършено намаление на финансовото подпомагане в размер на 11 472.57 лева.

Жалбоподателят, редовно уведомен, не се представлява. В жалбата твърди, че неправилно е извършена редукция на финансирането като не са изложени фактически и правни основания както в оспореното уведомително писмо, така и в документите, които са част от административната преписка и не става ясно кои изисквания за управление не са спазени. Излага доводи, че е спазил всички изисквания на Регламент(ЕО) № 834/2007 г. и Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 г., за което е издаден сертификат за съответствие в края на 2017 г. от сертифициращото лице. Иска да се отмени уведомителното писмо като незаконосъобразно поради нарушение на материалния закон и съществено нарушение на процесуалните правила и преписката да се върне на административния орган за ново произнасяне. Представя писмени доказателства.

Ответникът по жалбата - заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата, счита същата за неоснователна. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Не ангажира допълнителни доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд  Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице, което  има правен интерес, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

Разгледана по същество е основателна, при следните съображения:

Жалбоподателят е регистриран земеделски производител с Уникален регистрационен номер /УРН/: 617168 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/.

В качеството си на земеделски производител Т. е подала общо заявление за подпомагане с вх.№ 18477989/22.03.2017 г. и с УИН 02/120717/23524 по програми, сред които е и мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони/ПРСР/ 2014-2020 г. за кампания 2017, със заявени площи по направлението с код на дейност БРП3 в общ размер на 7.97 ха. Към заявлението са приложени таблица на използваните парцели 2016 г., съдържаща данни за идентификация на парцелите; таблица на заявените площи по схеми и мерки 2017 и др. декларации/л.18-41 от делото/.

         На 14.10.2014 г., като оператор Н.С.Т.е сключила с „Кю Сертификейшън“ АД, в качеството на контролен орган договор за контрол и сертификация съгласно Регламент (ЕО) 834/2007/л.30 от делото/.

         На 04.04.2017 г. на оператора Н.С.Т.е извършена обявена годишна проверка, на данните в заявлението за сертификация, дневниците, регистрите, ортофотокарти, фактури за покупки, при която не са установени несъответствия с приложимите регламенти ЕО, видно от съставения инспекторски доклад MD 183 с вх.№ 060524/06.04.2017 г./л.61-64 от делото/. При първоначалното въвеждане на информацията в Система за въвеждане на данни от външни институции/СВДВИ/ контролиращото лице „Кю Сертификейшън“ АД попълнило данни, че изискванията на Регламент (ЕО) 834/2007 и Регламент 889/2008 са спазени от оператора и не е наложена мярка 5.1, като е посочено, че не са установени нарушения в стопанството.

На 21.11.2017 г. на оператора е извършена допълнителна необявена проверка, при която е установено несъответствие с приложимите регламенти, описано във формуляр за нередности/нарушения MD 182 от 21.11.2017 г., приложен към инспекторския доклад за резултатите от проверката с вх.№ 069343/24.11.2017 г., в който формуляр е вписано следното описание на нередността/нарушението - „Програмата за производство на растителни култури не е предоставена на контролния орган в указаните срокове“ и „на 14.10.2017 г. на поле №1 е изтекъл преходния период, но операторът не е уведомил контролиращото лице/КЛ/ за промяната“ с посочено правно основание чл.71 от Регламент (ЕО) № 889/2008/л.58 от делото/.

На 14.12.2017 г. от „Кю Сертификейшън“ АД е подадено заявление за редакция на въведените данни в системата за въвеждане на данни от външни институции за оператора Н. С.Т., към което на основание чл.49, ал.4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. са приложени заверени копия на всички документи от извършените годишни физически проверки и допълнителни инспекции на оператора - заверено копие на инспекторски доклад от 04.04.2017 г. и инспекторски доклад от 21.11.2017 г., както и MD 182 формуляр за нередност/нарушения от 21.11.2017 г./л.53-64 от делото/.

         С писмо изх.№ 02-2600/8718#2/16.05.2018 г., относно постъпилото заявление за редакция на въведените данни в СВДВИ и представените инспекторски доклади, зам.изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е поискал от директора на дирекция „Растениевъдство и биологично производство“ към Министерство на земеделието, храните и горите, в качеството му на компетентно звено, изпълняващо функции по чл.1 от Наредба № 1 от 07.02.2013 г., да извърши проверка за календарната 2017г. дали операторът Н. Т. с УИН 617168 е спазил изискванията на Регламент (ЕО) 834/2007 и Регламент (ЕО) 889/2008 за 2017 г., дали данните в докладите съответстват на наложената мярка и ако е необходимо да бъде извършена допълнителна проверка/л.65 и 66 от делото/.

         С писмо, вх.№ 02-2600/8718#6/12.06.2018 г. директорът на дирекция „Растениевъдство и биологично производство“ е отговорил, че на оператора е направена допълнителна необявена проверка на 21.11.2017 г. и е установено несъответствие с приложимите регламенти, като е наложена мярка 5.1 /код 4.11: програма за производство на растителни култури не е представена на контролния орган в указаните срокове/, съгласно общ списък от мерки при нередности и нарушения -приложение № 3 към чл.40, ал.6 от Наредба №1 от 07.02.2013 г. за прилагане на правилата за биологичното производство на растения, животни и аквакултури, растителни, животински продукти, продукти от аквакултури и храни, тяхното етикиране и контрола върху производството и етикирането, като операторът не е възрази относно установените нарушения/л.67 от делото/.

Въз основа на тези констатации, зам.изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е издал уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ по ПРСР 2014-2020 за кампания 2017 г., с изх.№ 02-020-6500/1542 от 14.02.2019 г., с което е оторизирана сума по посочената мярка в размер на 0.00 лева, след  извършено намаление на финансовото подпомагане в размер на 11 472.57 лева. Уведомителното писмо е оспорено пред Административен съд  Бургас, който с решение № 480/10.04.2020 г. по адм.дело № 341/2020 г. е отхвърлил жалбата на Т.. Последното е отменено от ВАС с решение № 15704/17.12.2020 г. по адм.дело №7466/2020 г. и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне по заявлението за подпомагане на Н. Т. с УИН 02/120717/23524.

Предмет на оспорване в настоящото производство е  издаденото във връзка с цитираното решение на Върховния административен съд уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 за кампания 2017 г., с изх.№ 02-020-6500/1542 от 15.02.2021 г. на зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е оторизираната сума по посочената мярка в размер на 0.00 лева, след  извършено намаление на финансовото подпомагане в размер на 11 472.57 лева. Посочената в писмото оторизирана сума за получаване е изчислена чрез сравняване на наличната в ИСАК информация, извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място, данни от контролиращите лица във връзка с чл.49 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г.

         При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, уведомително писмо/УП/, изх.№ 02-020-6500/1542 от 15.02.2021 г. е издадено от компетентен орган- заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ съобразно делегирани със заповед №03-РД/715 от 27.06.2017 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ правомощия/л.42 от делото/ и е в предвидената от закона писмена форма.

На второ място обаче, същото е издадено при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, материалния закон и неговата цел, при следните съображения:

На първо място, не става ясно дали неспазването на изискванията за управление от страна на оператора се изразява в това, че той не е предоставил програма за производство на растителни култури в указаните срокове или за това, че на 14.10.2017 г. е изтекъл преходния период на поле № 1, без той да е уведомил контролиращото лице за промяната, доколкото и двете констатации се съдържат във формуляра за нередности от 21.11.2017 г., а като нарушен е посочен чл.71 от Регламент (ЕО) № 889/2008, който не касае нито времетраенето на преходния период, нито задължения на оператора към контролиращото лице, свързани с изтичането на този период. При липса на недвусмислено посочване на нередността, правото на защита на жалбоподателя е нарушено.

 На следващо място, подаденото от контролиращото лице заявление за редакция на въведените данни в СВДВИ за оператора Н.С.Т.се опровергават от издаденият впоследствие на 10.01.2018 г. сертификат за съответствие с рег. 001/BG810/00009/18 от контролиращото лице на основание чл.29, параграф 1 от Регламент на Съвета(ЕО)834/2007 и Регламент на Комисията ЕО 889/2008. В сертификата е посочено, че в качеството си на оператор,  Н.С.Т.е подложила дейността си на контрол и изпълнява изискванията, определени в горепосочените регламенти. Констатациите обосноваващи тези изводи на контролиращото лице са направени на датата на допълнително извършената и необявена проверка на оператора от контролиращото лице - 21.11.2017 г., посочена и в сертификата като дата на последна инспекция/л.6 от делото/.

Съгласно чл. 16а, ал.1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз/ЗПООЗПЕС/ Министерството на земеделието, храните и горите създава и поддържа на интернет страницата си публичен електронни регистър на лицата, които извършват дейност по производство, преработване, съхранение и търговия на земеделски продукти и храни, произведени по правилата на биологичното производство, включително подизпълнителите, като в ал.2 е предвидено, че информацията в този регистър  се въвежда от  лицата по ал. 1, т. 2 - които осъществяват контрол за съответствие на биологичното производство, с които операторът има сключен договор за контрол и сертификация.

Сертификатът е издаден на 10.01.2018 г. след съставяне на инспекторския доклад, формуляра за нередности и след датата на подаване на заявлението за редакция на данните, вписани в СВДВИ от контролиращото лице и е бил валиден до 09.01.2019 г. Независимо от това, сертификатът не е взет предвид от директора на дирекция „Растениевъдство и биологично производство“ - компетентното звено към МЗХГ, изпълняващо функции по чл.1 от Наредба № 1 от 07.02.2013 г., на когото е било възложено от зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ - РА с писмо изх.№ 02-2600/8718/16.05.2018 г. да извърши допълнителна проверка дали операторът е спазил изискванията на регламентите. Сертификатът не е взет предвид при администриране на подаденото от контролиращото лице заявление за редакция на въведените данни в СВДВИ за кампания 2017 г., независимо, че е бил валиден към този момент и не е съобразен, при издаване на оспореното уведомително писмо.

В нарушение на чл.26 АПК Т. не е била уведомена за началото на административното производство по издаване на уведомителното писмо, съответно не й е била представена възможност да направи възражения и да представи писмени доказателства, включително издадения сертификат за съответствие, който е приложила към жалбата, сезираща съда. Това нарушение е довело до издаване на уведомителното писмо при несъответствие с правилото на  чл.35 АПК - без да бъдат обсъдени фактите и обстоятелствата от значение за случая, и по-конкретно противоречията между официалните документи - от една страна инспекторски доклад с вх.№ 069343 от 24.11.2017 г./л.54-57 от делото/ и приложения към него формуляр за нередности и от друга, заявлението за редакция на въведени данни от „Кю Сертификейшън“ АД и сертификатът за съответствие с рег. 001/BG810/00009/18/10.01.2018 г., издаден впоследствие от същото контролиращо лице.

По изложените съображения жалбата е основателна.

Уведомителното писмо е незаконосъобразно и следва да се отмени, тъй като е издадено при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон и неговата цел, а преписката да се върне на административния орган за ново произнасяне при спазване указанията на съда, дадени в мотивите на настоящото решение.

При този резултат разноски на администрацията не се следват.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

                                        Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ уведомително писмо/УП/ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програма за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014-2020 г. за кампания 2017 г., с изх.№ 02-020-6500/1542 от 15.02.2021 г. на зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, по заявление за подпомагане УИН 02/120717/23524 на  Н.С.Т.от гр. Айтос, ул. „Черно море“ № 17, с което е оторизирана сума в размер на 0.00 лева, след  извършено намаление на финансовото подпомагане в размер на 11 472.57/единадесет хиляди четиристотин седемдесет и два лева и петдесет и седем ст./.

ВРЪЩА административната преписка на зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне по заявление за подпомагане УИН 02/120717/23524 на Н.С.Т.от гр. Айтос, ул. „Черно море“ № 17.

Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

  СЪДИЯ :