РЕШЕНИЕ
№ 222
гр. Благоевград, 26.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, VI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на първи април през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Кристина Евг. Панкова
при участието на секретаря Латинка Г. Насина
като разгледа докладваното от Кристина Евг. Панкова Административно
наказателно дело № 20221210200219 по описа за 2022 година
Производството е образувано по жалба от ЕТ "В..........", със седалище и адрес
на управление: гр.Р............представлявано от Н.....от гр. Р..... против ЕФ за
налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата №
********** от 15.09.2021 г. Агенция "П....", с който за извършеното
нарушение на чл. 102, ал. 2 от Закона за движението по пътищата и на
основание чл. 187а, ал. 2, т. 3. във връзка с чл. 179, ал. 3б от Закона за
движението по пътищата на жалбоподателя е наложена имуществена санкция
в размер на 2500. 00 лв.
В жалбата се сочи, че констатациите в електронния фиш не отговарят
на действителното фактическо положение, както и че при издаване на
електронния фиш са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила - непълноти на описаните административно-наказателни норми,
които са нарушени, липса на индивидуализация на нарушение, не са описани
обстоятелствата, при които е извършено, поради което се иска неговата
отмяна.
В съдебното производство жалбоподателят се представлява от
1
процесуален представител, който поддържа жалбата, по същество и в
писмени бележки моли за отмяна на процесния фиш, като незаконосъобразен,
излага доводи.
За наказващия орган Агенция "П....се явява процесуален
представител, който оспорва основателността на жалбата и пледира
атакувания електронен фиш да бъде потвърден като законосъобразен, излага
подробни доводи в писмено становище.
След като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в
контекста на правомощията си по съдебния контрол, съдът намира за
установено следното:
На 15.09.2021 г. в 08: 02 часа в община Б...по път А-3 км. 92+548, с
посока намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа e
установено нарушение за ППС - товарен автомобил "И... регистрационен
номер Е...., с технически допустима максимална маса 6500, брой оси 2,
екологична категория ЕВРО 4, без ремарке, като автомобила се е движил,
като за същия частично не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал.
1, т. 2 от Закона за пътищата /ЗП/, тъй като за посоченото ППС има тол
декларация за преминаването, но платената категория е по-малка от
измерената. Нарушението е установено с устройство № 10122,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, намиращо се на А-3 км. 92+548. Било
установено, че собственик на процесния автомобил е жалбоподателя, поради
което за извършеното нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДвП е издаден и
атакувания ЕФ .....с който на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3. във връзка с чл.
179, ал. 3б от Закона за движението по пътищата на едноличния търговец е
наложена имуществена санкция в размер на 2500. 00 лв. ЕФ е връчен на
01.02.2022г., като на 07.02.2022 е депозирана и разглежданата в настоящото
производство жалба
От справки от информационната система на Национално ТОЛ
управление към АПИ се установява, че на 15.09.2021 г. в ТОЛ системата е
получена декларация за движение в сегмент .....на А-3 като е декларирано, че
ППС е от категория, предназначена за превоз на пътници с повече от 8 места
за сядане, без мястото на водача - категория М 2 или М 3, но заснетото ППС с
рег. № Е 4420 КМ е товарен автомобил с категория от 3. 5 до 12 тона и попада
2
в категория N 2. Направен е извод, че декларацията, подадена в ТОП
системата е декларирана по-ниска категория от действителната и въз основа
на това е създаден доклад за пътно нарушение по чл. 179, ал. 3 от Закон за
движение по пътищата от Електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. Към доклада са приложени статични
изображения във вид на снимков материал. От представеното решение №
101/20.02.2020 г. на МС за приемане на списъка на републиканските пътища,
за които се събира такса за изминато разстояние тол такса се установява, че
А-3 – автомагистрала, е част от този списък, а сегмент .......е с наименование
Б..........и с дължина 5. 990 км. От Тарифа за таксите, които се събират за
преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, приета с ПМС №
370 от 20.12.2019 г., обн., ДВ, бр. 101 от 27.12.2019 г., изм., бр. 16 от
24.02.2020 г. се установява в т. 27, че за декларираната категория ППС,
предназначени за превоз на пътници с повече от 8 места за сядане без мястото
на водача, до 12, т. - категория M2, категория M3, Евро 4 се дължи такса по
Тарифата в размер на 0, 02 лв/км. За действителната категория на ППС -
товарен автомобил над 3, 5 тона до 12 тона, Евро 4 се дължи на 0, 04 лв/км.
В хода на съдебното производство е изискана и предоставена
информация от ОПУ, от която се установява местоположението на процесния
участък и наличието на камери. От страна на наказващия орган са
представени доказателства, относно собствеността на автомобила, заповеди,
относно лицата работещи със системата.
В хода на съдебното следствие е допусната и разпитана като свидетел
А.Г., специалист към наказващия орган, чрез показанията на която се
установява редът за издаване електронни фишове като процесния, както и
своите действия в тази насока.
Гореизложената фактическа обстановка се доказва от анализа на
събраните писмени доказателства за тяхното установяване, а именно известие
за доставяне, справка за нарушения, снимков материал, справка нарушение№
..... протокол № ... заповед № РД-11- 983/13.09.2021 г.,образец на ЕФ,
становище изх. № 09-99-799/28.02.2022 г. на Национално тол управление
ведно със заверена таблица с тол декларации. писмо № 3807/11.03.2022 г. на
ОПУ Б.......писмо № 11-00- 536/21.03.2022 г. на АПИ ведно със заповед № РД-
11-980/30.09.2020 г., заповед № РД-11-1279/04.12.2020 г., заповед № РД-11-
125/02.02.2021 г., заповед № РД-11-415/07.04.2021 г., заповед № РД-11-
444/13.04.2021 г., заповед № РД-11-950/30.08.2021 г., карта, списък на
републиканските пътища, за които се събира такса за изминато разстояние –
3
тол такса, както и показанията на свидетеля, които съдът кредитира като
еднопосочни с останалия събран доказателствен материал, вътрешно без
противоречиви и логически последователни.
При така установената фактическа обстановка и съобразно
възраженията и доводите на страните, съдът установи от правна страна
следното.
Жалбата е депозирана от надлежно лице, в установения от закона
срок, поради което е допустима, разгледана по същество е неоснователна.
Съдът намира, че нарушението е установено по несъмнен начин, като
е доказано, че на 15.09.2021 г. в 08:02 ч, с устройство № 10122,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, намиращо се на път А-3 км 92+548, е
установено движение на ППС - товарен автомобил "И......", с per. № Е....., с
технически допустима максимална маса 6500, брой оси 2, екологична
категория ЕВРО 4, без ремарке, по път А-3 км 92+548, община Благоевград.
Пътят е включен в обхвата на платената пътна мрежа и за движение по него
се дължат такси по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, които зависят от
категорията на ППС и изминатото разстояние. Видно от приложената справка
за собственост по делото ППС с per. № Е....... е с обща технически допустима
максимална маса над 3, 5, т., поради което на основание чл. 10, aл. 1, т. 2 от
Закона за пътищата за движението му по платената пътна мрежа се дължи тол
такса в размер на 0. 04 лв/км. Тол таксата е такса за изминато разстояние, като
заплащането й дава право на едно ППС да измине разстояние между две
точки от съответния път или пътен участък. Всеки път и пътен участък от
платената пътна мрежа е разделен на тол сегменти, за навлизането и
движението през всеки от който, се дължи тол такса в определения размер.
Тол таксите се определя в зависимост от техническите характеристики на
пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на
пътното превозно средство, броя на осите и екологичните му характеристики
и се определят за всеки отделен път или пътен участък. В процесния случай
размерът на дължимата за плащане тол такса е определен въз основа на
реално получени декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в
Наредбата по чл. 10, ал. 7 от ЗП - подавани чрез бордово устройство в ППС и
подаването на валидна тол декларация в Агенция "П..." чрез Електронната
система за събиране на тол такси. Въз основа на получените декларирани тол
данни Агенция ’’П...." чрез Електронната система за събиране на тол такси
4
определя изминатото разстояние от пътя и пътните участъци, за които се
дължи тол такса, изчислява дължимата такса и я начислява на задължения
субект по реда на тази наредба. В процесния случай с подадената тол
декларации за сегмент ********** от А -3 при преминаване през рамка
10122, в полето за идентификатор за категория на ППС е посочен код 28,
което отговаря на декларирана категория за ППС, предназначени за превоз на
пътници с повече от 8 места за сядане без мястото на водача, до 12, т. -
категория M2, M3, Евро 4, за което се дължи ТОЛ такса в размер на 0. 02 лв.
/км. В действителност ППС с per. № Е4420КМ е товарно ППС с категория от
3, 5, т. до 12т., Евро 4, категория N 2 и за него се дължи ТОЛ такса в размер
на 0. 04 лв. /км., съгласно чл. 27 от Тарифата за таксите, които се събират за
преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, приета с
Постановление № 370 на МС от 2019 г., изменена с Постановление № 24 от
20.02.2020 г. на МС. Допуснато е нарушение по чл. 102, ал. 2 от Закон за
движение по пътищата, който задължава собственика да не допуска
движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията
на пътното превозно средство. Нарушението е санкционирано на основание
чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. с чл. 179, ал. 3б от Закон за движение по пътищата.
Разпоредбата на л. 179, ал. 3б от ЗДвП предвижда налагане на
наказание глоба на собственик на пътно превозно средство от категорията по
чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, за което изцяло или частично не е
заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата,
включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б,
ал. 1 от Закона за пътищата. Разпоредбата на чл. 187а, ал. 2, т. 3 от ЗДвП
предвижда за това нарушение на юридическото лице и ЕТ, собственик на
МПС да бъде наложена имуществена санкция в размер на 2500. 00 лв.
Санкционната норма е приложена правилно, като е установено, посредством
представена справка, че ЕТ "В............. собственик на товарен автомобил
"И.......който е с обща технически допустима максимална маса над 3, 5 тона и
попада в категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закон за пътищата. На 15.09.2021 г. в
08. 02 часа този автомобил е заснет да се движи по път от платената
републиканска пътна мрежа в км. 92+548 на А-3, като за него частично не е
5
заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закон за пътищата в
резултат на подадена от собственика декларация към Електронната система за
събиране на пътни такси, в която е декларирана по-ниска от действителната
категория на МПС и е платена по-ниска от дължимата такса – по 0. 02 лв. /км,
вместо по 0. 04 лв. /км.
В производството по установяване и санкциониране на нарушението
са спазени изискванията на Закон за движение по пътищата и специфичните
условия на Закон за пътищата, като нарушението е установено от доклад и
снимки от електронната система за събиране на пътни такси, които
установяват, че процесното ППС се е движило на сочената дата по път А 3 на
посочения километър.Съгласно разпоредбата на чл. 189е, ал. 8 от Закон за
движение по пътищата, отразените в системата данни се считат за
доказателства за мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, както и данни,
свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол данни и
наличие или липса на заплащане на дължимите такси. Електронният фиш е
издаден въз основа на чл. 189ж от Закон за движение по пътищата, който
предвижда възможност при нарушение по чл. 179, ал. 3, установено и заснето
от електронната система по чл. 167а, ал. 3 да се издаде електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение.
Определените в закона изисквания към електронния фиш е да съдържа данни
за мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, собственика или
вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата,
размера на глобата, срока и начините за доброволното й заплащане.
Атакувания електронен фиш отговаря на тези изисквания и е издаден по
образец, утвърден от управителния съвет на Агенция "Пътна
инфраструктура", за което по делото са представени безспорни доказателства.
Електронен фиш №.... е издаден от компетентен орган, съобразно
разпоредбата на чл. 10, ал. 10 ЗП, установяваща, че Агенция "П........."
осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на
пътните такси, както и дейността по практическото прилагане, въвеждането,
6
функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси.
Мястото на извършване на нарушението е посочено на км. 92+548 от А-3.
Съгласно чл. 179, ал. Зе от ЗДвП при нарушения, установени въз основа на
данните от системата по чл. 167а, ал. З от същия закон за място на
извършване на нарушенията по чл. 179, ал. З- 36 от същия се счита първото
място, на което е установено движение по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа. Видно от генерираният на основание чл. 167а, ал. З от
ЗДвП доклад за извършеното нарушение същото е установено от устройство
(тол секция) номер 10122, намиращо се на път А-3 км 92+548, където е
заснето движението на ППС с peг. № .......... и е генериран снимков материал.
В електронния фиш са описани датата и часа на извършеното нарушение
15.09.2021 г., в 08: 02 ч., регистрационния номер на автомобила и данни за
неговата маса, брой оси, екологична категория, които дават възможност за
идентификация на автомобила и определяне на неговата категория. Посочено
е основанието за налагане на имуществената санкция на ЕТ "В....... в
качеството му на собственик на ППС, с per. № ..... с което е извършено
нарушението. Посоченото води до извод, че в рамките на производството по
ангажиране на отговорност на жалбоподателя с атакувания електронен фиш
не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да ограничават
или препятстват правото на защита, а сочените от жалбоподателя не се
установяват.
Съдът намира и, че деянието не е маловажно и към него не са
приложими правилата на чл. 28 от ЗАНН, като отчита, че нарушението засяга
безопасността на движението по пътищата и не е установена необичайно
ниска степен на обществена опасност, която да го отличава от останалите
случаи на подобни нарушения.
Предвид всичко изложено, като законосъобразен атакувания
електронен фиш следва да бъде потвърден.
Наказващият орган претендира юрисконсултстко възнаграждение и
съдът намира, че тази претенция е основателна, като съгласно разпоредбата
на 63д от ЗАНН в производствата пред районния съд страните имат право на
присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Правилата на чл. 143 от АПК предвиждат в случай, че съдът отхвърли
оспорването, ответникът да има право на разноски, включително
7
юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за
правната помощ и Наредба за заплащане на правната помощ, където в чл. 27е
е предвидено възнаграждението за защита в производства по Закона за
административните нарушения и наказания да е от 80 до 150 лв. Съдът счита,
че съобразно с правната и фактическа сложност по делото и свършената
работа по процесуално представителство на наказващия орган, следва да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.
Предвид това и на основание чл. 63, ал. 9 и чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на
пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата №.......г. Агенция "П.......", с
който за извършеното нарушение на чл. 102, ал. 2 от Закона за движението
по пътищата и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3. във връзка с чл. 179, ал. 3б от
Закона за движението по пътищата на ЕТ "В....., със седалище и адрес на
управление: гр.Р......., представлявано от Н....от гр. Р... е наложена
имуществена санкция в размер на 2500. 00 лв.
ОСЪЖДА ЕТ "В..... със седалище и адрес на управление: гр.Р........,
представлявано от Н......от гр. Р.... да заплати на Агенция "п. сумата от 100.
00...... лв. представляващи юрисконсултско възнагражение.
Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщаване на
страните пред Административен съд .....
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
8