Решение по дело №148/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 166
Дата: 31 май 2021 г. (в сила от 31 май 2021 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20217080700148
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 166

 

гр. Враца, 31.05.2021 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, шести състав, в публично заседание на 13.05.2021 г.  /тринадесети  май  две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА адм. дело № 148 по описа на АдмС – Враца за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. АПК, вр. чл.172, ал.5 от ЗДвП.

Образувано е по жалба на * М.М., в качеството му на * на В.О.К., * и законен представител  на  ЕТ „М. – В.К.“ ***, против ЗППАМ № 21-0248-000090/08.03.2021 г., издадена  от  Началник  РУ – Бяла Слатина към ОДМВР – Враца, с която е приложена ПАМ по чл. 171, т.2а, б.„а“ от ЗДвП „Прекратяване на регистрацията на ППС товарен автомобил „Пежо Боксер“  с рег. № ******** за срок от 6 месеца“.

В жалбата се  релевират  доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед поради издаването ѝ при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Иска се отмяна на заповедта и присъждане на направените по делото разноски, съобразно приложен списък по чл. 80 ГПК.

В с.з. жалбоподателят редовно призован не се явява и не се представлява. От процесуалния му представител * М. е депозирано писмено становище, в което по съществото на спора поддържа и доразвива изложените в жалбата  съображения.

Ответникът – Началник РУ – Бяла Слатина при ОДМВР - Враца не ангажира становище по жалбата.

Представителят на ОП-Враца, прокурор Вътов дава заключение за незаконосъобразност на оспорената заповед и уважаване на жалбата. Излагат се доводи се, че не са налице условията на чл.171, т.2а,б.“а“ ЗДвП, които дават основание да бъде наложена принудителната мярка.

По делото са приети и приложени представените с жалбата и с административната приписка писмени доказателства.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено следното:

Жалбата е подадена срещу подлежащ на съдебно обжалване акт, от лице с правен интерес от обжалването, в качеството му на адресат на акта, с който се засягат негови права и в законоустановения 14-дневен срок за обжалване, регламентиран в чл.149, ал.1 АПК. Видно от разписката върху  заповедта, същата е получена от адресата на 12.03.2021 г., а жалбата против нея е изпратена в съда по пощата, с дата на пощенското клеймо 19.03.2021 г., с оглед на което същата се явява процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

От приложените към административната преписка доказателства се установява, че на 08.03.2021г. около 15:44ч. в *** с посока на движение към *** е спрян за проверка товарен автомобил „Пежо Боксер“ с рег. № ********, като при проверката е установено, че водачът Б.О.Г. управлява процесното МПС без да притежава СУМПС, което е отнето на 06.03.2021 г. Съставен му е АУАН Серия GA, № 369504, за нарушение по чл.150 от ЗДвП, приложен като доказателство по делото. 

На същата дата  08.03.2021 г. Началник РУ – Бяла Слатина при ОДМВР – Враца е издал оспорената в настоящото производство  ЗППАМ № 21-0248-000090/08.03.2021г., с която на собственика на автомобила и настоящ жалбоподател – ЕТ „М.К.“, със законен представител В.О.К. е наложена ПАМ по чл.171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП „Прекратяване на регистрацията на ППС товарен автомобил „Пежо Боксер“ с рег. № ******** за срок от 6 месеца“ и са отнети СРМПС № ********* и 2 бр. рег. табели № ********. Органът е приел, че оспорващият виновно е нарушил чл.102, ал.1, т.1 от ЗДвП.

Въз основа на Определение на съда от 06.04.2021 г., с писмо вх. № 799/15.04.2021 г., административният орган е изпратил и АУАН серия GA, №383103/06.03.2021г., разпечатан от Система за управление на административнонаказателна дейност /АИС АНД/, приложен към доказателствата по делото.

Правомощието на Началник РУ към ОДМВР - Враца да издава заповеди за прилагане на ПАМ по ЗДвП произтича от Заповед рег. № 369з-108/17.01.2020 г. на Директора на ОД на МВР – Враца, приложена към делото. Приложена е и справка за нарушител/водач, относно лицето Б.Г..

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва от страните по делото,  съдът прави следните правни изводи:

Съгласно изричната разпоредба на чл.168, ал.1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

Настоящият съдебен състав счита, че оспореният в настоящото производство акт е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия. Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП принудителните административни мерки  по  чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, б. "а", т. 6 и 7 от закона се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. В случая по делото няма спор, че оспорената заповед е издадена от Началник РУ – Бяла Слатина към ОДМВР - Враца, чиято компетентност е установена  в  т.1.5  на приложената по делото заповед № 369з-108/17.01.2020 г. на Директора на ОДМВР – Враца, която е издадена въз основа на заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, съгласно отбелязването в нея, определяща службите за контрол по чл.165 от ЗДвП /служебно известна на съда/. Следователно ЗППАМ е издадена от материално и териториално  компетентен орган, с оглед на което не са налице отменителни основания по чл.146, т.1 от АПК.  

Заповед  за прилагане на ПАМ №21-0248-000090/08.03.2021г. на Началник РУ – Бяла Слатина към ОДМВР - Враца е издадена в писмена форма и е подписана от своя издател, посочен е адресата, има ясна разпоредителна част, като съдържа указания пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва. Фактическите основания, посочени в оспорвания акт и довели до прилагане на принудителната мярка е предоставяне на управлението на процесното МПС на лицето Б.Г., който не е правоспособен водач. Действително в обстоятелствената част на заповедта не е отбелязано съставен ли е АУАН за това нарушение, с кой номер, от коя дата, от кого и срещу кое лице, но в диспозитива на същата е посочено, че се издава във връзка със съставен АУАН серия GA, № 369504/08.03.2021г., представен с административната преписка, против Б.Г., за това, че управлява т.а „Пежо Боксер“ с рег. № ********, собственост на жалбоподателя, без да е правоспособен водач, с което виновно е нарушил чл.150 ЗДвП. Този АУАН е вписан като фактическо основание за издаване на заповедта и същата се позовава на него, поради което съдът приема, че оспорения акт е мотивиран и притежава необходимото съдържание, разписано в чл. 59, ал. 2 от АПК, във връзка с чл.172, ал.1 от ЗДвП. Съгласно разпоредбата на чл.172, ал.4 от ЗДвП в случаите по чл.171, т.2, букви "в", "к", "л", "м", "н" и т. 2а, свидетелството за регистрация на моторното превозно средство се изземва със съставянето на акта за установяване на административното нарушение на лицето, управлявало моторното превозно средство, а в случаите на чл.171, т. 2а се изземват и табелите с регистрационен номер. Следователно във всички случаи следва да има съставен акт за нарушение срещу неправоспособния водач и във всички случаи в издадената заповед освен отделно описание на нарушението, станало основание за прилагане на мярката, следва да се съдържа и позоваване на акта за нарушение, каквото позоваване в оспорената заповед е налице. Този акт притежава не само обвинителна и констативна функция, но и сезираща органа, компетентен да приложи ПАМ. Издателят на заповедта за прилагане на ПАМ установява фактите, които са основание за прилагане на мярката не лично и непосредствено, защото не той констатира извършеното нарушение. Той се запознава с тези факти именно посредством съставения акт и вписаните в него обстоятелства. В случая в текста на заповедта фигурира фактическото обстоятелство, съставляващо едновременно с това и възприетото от органа при произнасянето му материалноправно основание за прилагане на принудителната административна мярка. Органът се позовава и препраща към съставен АУАН, серия GA, № 369504/08.03.2021 г., установените обстоятелства, в който са послужили като фактическо основание за издаване на ЗППАМ. Вярно е, че така изложените мотиви в оспорената заповед са пестеливи, но и в този обем са достатъчни, за да може жалбоподателят да разбере съображенията на административния орган за издаване на приложената му ПАМ. В случая с оглед на изложеното не са налице нарушения на административнопроизводствените правила, които да са съществени и да водят до ограничаване правото на защита на лицето, обект на административната принуда. Освен това за прилагане на мярката не се изисква приемане и обсъждане на възражения на лицето, спрямо което тя е приложена, с оглед на което се налага извода, че липсва основание за отмяна на акта по чл.146, т. 2 и т. 3 от АПК.

Независимо от горното ЗППАМ е незаконосъобразна, поради постановяването ѝ в противоречие с материалния закон и в несъответствие с неговата цел.

С нормата на чл.171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП е предвидено налагането на принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

При така цитираната законова регламентация, необходимите материалноправни предпоставки за приложение на тази норма са две: Първо, собственикът да управлява моторното превозно средство, без да е правоспособен водач, да е лишен от това право, или свидетелството му да е отнето. Второ, както е в конкретния случай, за прилагане на мярката е – управление на МПС от трето, различно от собственика лице, непритежаващо съответно СУМПС. Общото и в двата случая е, че адресат на мярката по чл.171, т.2а, б. „а“ ЗДвП може да бъде само лицето, изрично визирано в правната норма, т.е. субектът по отношение на който законодателят изрично е посочил, че може да се прилага предвидената в разпоредбата ПАМ и това е собственикът на МПС – в  настоящия казус именно жалбоподателя.

В случая административният орган неправилно е приел, че са налице посочените по-горе предпоставки на чл.171, т. 2а, б. “а“ ЗДвП, тъй  като от доказателствата по делото - адм. преписка не се установява, че по времето и мястото, посочени в оспорената заповед, МПС „Пежо Боксер“ с рег.№ ********, собственост на  жалбоподателят е управляван от лице, което не притежава свидетелство за управление на МПС. Липсват каквито и да било доказателства, които да потвърждават приетото от административния орган в оспорената ПАМ, че СУМПС на Б.Г. е отнето на 06.03.2021 г. и към момента на проверката два дни по-късно на 08.03.2021г. е бил неправоспособен водач. От представения по делото АУАН серия GA,                           №369504/08.03.2021г., на който се позовава ответника, че лицето Г. е неправоспособен водач, видно от  АУАН серия GA № 383103/приложен по делото/ се установява от този акт единствено, че на 06.03.2021 г., в ***, Г. е управлявал същото МПС с незаплатена глоба наложена с фиш, с което е нарушил чл.186, ал. 7 от ЗДвП и е уведомен за започване на производство по издаване на ЗППАМ. Такава заповед, обаче, с която временно е отнето СУМПС до заплащане на дължимата глоба, не е издадена нито към момента на постановяване на оспорената в настоящото производство, нито към датата на провеждане на съдебното заседание по делото, нито към момента на постановяване на настоящото решение. При това положение не само, че няма влязъл в сила административен акт, с който СУМПС на лицето да е отнето по административен ред, но изобщо такъв не е издаден. Предвид обстоятелството, че с Решение № 3 от 23.03.2021 г. на КС на РБългария/ Обн. ДВ, бр. 26/30.03.2021 г./, нормата на чл. 171, т. 1, б. „д“ от ЗДвП е обявена за противоконституционна, заповед за прилагане на ПАМ – временно отнемане на СУМПС до заплащане на дължимата глоба и занапред не може да бъде издадена. От страна на административния орган не са представени доказателства, а липсват и твърдения Г. да е лишен от право да управлява моторно превозно средство по административен или съдебен ред или СУМПС да му е отнето по реда на чл. 69а от НПК.

Въз основа на изложеното следва да се приеме, че на посочената в заповедта  дата  08.03.2021 г. оспорващият не е предоставил управлението на водач, който не притежава свидетелство за управление и спрямо него, в качеството му на собственик на МПС не е било налице основанието по чл. 171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП за прилагане на процесната мярка – прекратяване на регистрацията на собственото му МПС за срок от 6 месеца. Не е доказан правопораждащ фактически състав, липсва и основание за прилагане на правомощието на административния орган за прекратяване регистрацията на  товарния автомобил, собственост на жалбоподателя. Затова и обжалваната заповед е издадена в нарушение на материалния закон – при липса на материалноправните предпоставки за това и като недоказана, се явява незаконосъобразна и подлежи на отмяна в условията на чл.146, т.4  от АПК.

Така  издаден оспореният акт не съответства и на целта на закона, тъй като функцията по обществено управление, възложена на администрацията не предполага произволно прилагане на принудителната мярка, а само в точно изброени в закон случаи. Те трябва да са точно посочени в правната норма и да се прилагат по реда и начина, предвидени в нея. Принудителните административни мерки са действия на администрацията, чрез които се упражнява държавна принуда за обезпечаване осъществяването на различни правоотношения в сферата на изпълнително-разпоредителната дейност. Най-общо същите са насочени към предотвратяване и преустановяване на административни закононарушения, както и към отстраняване на вредните последици от тях. Следователно издаването им трябва да е в съответствие с целта на закона, по който са предвидени (по арг. от чл. 22 и чл. 23 от ЗАНН). Самите материалноправни норми, с които се предвиждат такива мерки, подлежат на стриктно и ограничително тълкуване, доколкото визираните в хипотезата им предпоставки са с изключителен характер и прилагането им засяга директно и безусловно правната сфера на адресата. В този смисъл е недопустимо прилагането на ПАМ на основание, което не е изрично уредено в закона, респ. при липса на всички нормативно установени за това условия.

Предвид всичко изложено по-горе, при извършената служебна проверка, съгласно чл.168, ал.1 от АПК, за законосъобразност на оспорената заповед, на всички основания по чл.146 от АПК, настоящият съдебен състав намира, че тя е издадена от материално и териториално компетентен орган, в рамките на делегираните му правомощия, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, но при неправилно прилагане на материалния закон и в несъответствие с неговата цел. В случая са налице отменителните основания по чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК.

По изложените съображения съдът намира, че жалбата е  основателна и доказана, а оспорената с нея заповед следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

Искането на оспорващата страна за присъждане на направените по делото разноски  е своевременно направено и основателно с оглед крайния изход на спора, поради което следва да бъде уважено. Ответната страна следва да бъде осъдена да заплати в полза на оспорващата страна разноски по делото, съгласно представен списък /л.39/ в общ размер на 450.00, от които 50.00 /петдесет/ лева дължима и платена държавна такса и 400.00 /четиристотин/ лева  адвокатско възнаграждение, като от представения договор за правна защита и съдействие /л.7/ е видно, че договореното възнаграждение е заплатено в брой. Разноските следва да бъдат заплатени от ЮЛ-ОДМВР-Враца, в чиято структура е органа издал оспорената заповед.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0248-000090/08.03.2021 г. издадена от Началник РУ – Бяла Слатина към ОДМВР – Враца, с която е приложена ПАМ по чл.171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП „Прекратяване на регистрацията на ППС товарен автомобил „Пежо Боксер“  с рег. № ******** за срок от 6 месеца“.

 

ОСЪЖДА ОДМВР-Враца да заплати на ЕТ „М.-В.К.“ ***, представляван от В.О.К., сумата от 450.00 /четиристотин и петдесет/ лева  разноски по делото.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание  чл.172, ал. 5 от ЗДвП.

 

АДМ.СЪДИЯ: