Решение по дело №646/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 118
Дата: 12 април 2021 г. (в сила от 12 април 2021 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20207080700646
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 декември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№118

 

гр. Враца, 12.04.2021 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на  23.03.2021г. / двадесет и трети март   две хиляди двадесет и първа  година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА КАН дело № 646 по описа на АдмС – Враца за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.208 и сл. АПК, във вр. чл.63, ал.1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на НАП-Велико Търново, депозирана чрез * В.А. против РЕШЕНИЕ №260055/28.10.2020г., постановено по АНД №619/2020г. на Районен съд Враца, с което е отменено издаденото от касатора наказателно постановление №483383-F528450/10.12.2019г. С касационната жалба се изтъкват съображения за неправилност на  решението, поради нарушение на материалния закон и съществено нарушение на процесуалните правила. Твърди се, че не е налице маловажност на случая по чл.28 ЗАНН. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на наказ.постановление, като правилно и законосъобразно.

В  с.з. касаторът, чрез * В.А. счита решението за неправилно по изложени в касационната жалба съображения. Моли за отмяна на решението на РС-Враца и потвърждаване на НП, като правилно и законосъобразно. Претендират се и разноски по делото.

Ответникът – „Р.8.“ ЕООД *** не се явява и представлява в с.з. и не ангажира становище по делото.

Участващият по делото прокурор от ОП-Враца дава заключение за основателност на касационната жалба и за отмяна на решението, като неправилно. Посочва се, че се касае за установен случай на извършено нарушение, установена е разлика между необходимата касова наличност, която е 1/3, поради което не може да се направи извод, че сумата е малка, с оглед на обекта който е проверяван. 

Административен съд-Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена  в  законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана  по  същество  е  ОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на делото е Решение №260055/28.10.2020г., постановено по АНД №619/2020г. на Районен съд Враца, с което е отменено издаденото от касатора наказателно постановление №483383-F528450/10.12.2019г., с  което  на „Р.8.“ ЕООД ***, Булстат ********* на основание чл.185, ал.2, изр.2 ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 700/седемстотин/ лева за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба №Н-18/2006г. на МФ. В оспореното решение е прието, че  АУАН и НП са издадени от компетентни органи и съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57 ЗАНН. Фактическата обстановка е правилно посочена в акта и НП, като при тяхното съставяне не са допуснати съществени процесуални нарушения. По съществото на спора е прието, че нарушението  по  чл.33, ал.1 от Наредба №Н-18/2006г. на МФ е безспорно установено, което се доказва от събраните по делото писмени и гласни доказателства. Размера на наложената имуществена санкция е близо до минималната по закон по чл.185, ал.1 ЗДДС. За да отмени наказателното постановление съдът е приел, че същото е маловажен случай на адм.нарушение по чл.28 ЗАНН. Посочено е,  че става въпрос за малка сума-55,50 лв., нарушението  е за първи път, както е отбелязано и в НП, като няма данни и за имущественото състояние на фирмата. С оглед на наличие на маловажен случай  и наказателното постановление е отменено, като незаконосъобразно.

Настоящият касационен състав споделя изводите на РС, че АУАН и наказателното постановление съдържат предвидените в чл.42 и съответно чл.57 ЗАНН задължителни реквизити, като не са допуснати съществени процесуални нарушения при провеждането на административно-наказателното производство, които да водят до отмяна на наказателното постановление на формално основание. Споделят се и изводите  по съществото на спора, че нарушението  визирано в накз.постановление е безспорно установено от събраните по делото доказателства. Разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба №Н-18/2006г. на МФ за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства задължава търговците извън случаите на продажби, всяка промяна на касовата наличност на ФУ да се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" и "служебно изведени" суми. Безспорно се установява по делото, че в търговския обект на ответника, не са спазили разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ на 22.12.2019 г., като е установена разлика в касовата наличност и отчета от фискалното устройство в размер на 55,50 лв. За същото законосъобразно е ангажирана отговорността на търговеца  на основание чл.185, ал.2 изр.2 във вр. с ал.1 ЗДДС.

Настоящата инстанция обаче не възприема направените изводи от РС за маловажност на нарушението по чл.28 ЗАНН. За да е налице маловажно нарушение по смисъла на чл.28 ЗАНН във вр. с чл.93,т.9 НК следва конкретното нарушение да обуславя по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от същия вид. В случая се касае за типично нарушение от вида си, като липсват обстоятелства, които да обосновават нетипичност в смисъл на незначителност на нарушението спрямо обичайните случаи на нарушения от този вид. Ниската стойност на разликата не може да се цени като обстоятелство, обуславящо по-ниска степен на обществена опасност. Всяко неотразяване на промяната в касовата наличност е неизпълнение на задължените по чл. 33, ал. 1 от Наредбата независимо от стойността. Обстоятелството, че нарушението е първо за дружеството не обосновава маловажност на нарушението само по себе си, а е смекчаващо отговорността обстоятелство, което не изключва същата. Тези факти не са смекчаващи обстоятелства, характеризиращи нарушението с по-ниска обществена опасност в сравнение с други нарушения от същия вид. Същите са от значение за определяне размера на наказанието  и следва да се взимат предвид  при неговото определяне, но не и към маловажност на случая.  Предвид горното не се касае за маловажно нарушение, за което е следвало да се приложи чл.28 ЗАНН, както е приел РС в решението.

С оглед на изложеното решението на РС-Враца е неправилно, като постановено в нарушение на материалния закон-касационно основание за неговата отмяна. Същото следва да бъде отменено като вместо него следва да бъде постановено ново, с което наказателното постановление следва да бъде потвърдено, като законосъобразно. При определяне на наказанието АНО не се е съобразил с разпоредбата на чл.27 ЗАНН, поради което НП следва да бъде изменено в предвидения от разпоредбата на закона минимален размер от 500 лева.

При този изход на спора основателно се явява и искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски по делото. На същия следва да се присъдят такива за юрисконсултско възнаграждение в минимален размер на 100 лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2 вр. чл.218  АПК, Административен съд Враца

 

РЕШИ:

 

 

ОТМЕНЯ  РЕШЕНИЕ №260055/28.10.2020г., постановено по АНД №619/2020г. на Районен съд  Враца, с което е  отменено  НП №483383-F528450/10.12.2019г., и  вместо  него ПОСТАНОВИ:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №483383-F528450/10.12.2019г., издадено от Началник отдел “Оперативни дейности“- В.Търново, в ЦУ на НАП, с което на „Р.8.“ ЕООД ***, Булстат ********* на основание чл.185, ал.2, изр.2 ЗДДС е  наложена имуществена санкция в размер на 700 лева, като намалява наложената  имуществена санкция  от 700/седемстотин/ лева  в размер на 500/петстотин/  лева.

ОСЪЖДА „Р.8.“ ЕООД ***, Булстат ********* да заплати на  Национална агенция по приходите  разноски по делото в размер на  100/сто/ лева.

Решението  е  окончателно и  не  подлежи на обжалване и протест.

                                              

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

    2.