Решение по дело №423/2023 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 15
Дата: 26 февруари 2024 г.
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20235540200423
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 15
гр. Чирпан, 26.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ I, в публично заседание на
тридесети януари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Атанас Т. Динков
при участието на секретаря Милена В. Ташева
като разгледа докладваното от Атанас Т. Динков Административно
наказателно дело № 20235540200423 по описа за 2023 година
Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН).
Съдът е сезиран с жалба от Агенция „Пътна инфраструктура“ против наказателно
постановление (НП) № 94/21.07.2023 г. издадено от Васил Димитров Узунов - Директор на
Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“.
Жалбоподателят моли НП да бъде отменено по посочените в жалбата съображения.
Въззиваемата страна моли НП да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:
Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал. 2
от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което
е процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Предмет на контрол пред Районен съд – Чирпан е НП № 94/21.07.2023 г. издадено от Васил
Димитров Узунов - Директор на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, с което
жалбоподателят Агенция „Пътна Инфраструктура“, ЕИК ********* е санкциониран на основание
чл. 200, ал. 1, т. 31, предл. 1 от ЗВ - Закон за водите („Наказва се с глоба, съответно имуществена
санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което
не изпълни предписанията на контролните органи - от 1000 до 5000 лв.“), за нарушение на чл. 48,
ал. 1, т. 13 от Закона за водите („Водоползвателите - титуляри на разрешителни, имат задължение
да изпълняват в срок дадените предписания от контролиращ орган“), изразяващо се в това, че на
28.03.2023 г. не е изпълнил предписание дадено с Констативен протокол № ПВЗ-222/05.12.2022 г.,
1
а именно: да се премахне изсъхнала дървесна растителност от временния хидравличен праг по
протежение на съоръжението - Мост при км. 119+840 на републикански път П-66 „Чирпан –
Поповица“, на река Марица, находящ се в землището на с. Мирово, общ. Братя Даскалови, обл.
Стара Загора и с. Милево, общ. Садово, обл. Пловдив“ със срок на изпълнение до 27.03.2023 г.
От фактическа страна по делото се установи, че на 14.06.2022 г. в РИОСВ – Пловдив
постъпил сигнал от Инициативен комитет – село Милево на „Зелен телефон“, регистриран с вх. №
СЗТ-66/14.06.2022 г. свързан с разрушен новопостроен бент до моста на река Марица с приложена
към него снимка (л. 26 от приложеното АНД № 532/23 г. по описа на РС – Асеновград).
На 06.06.2022 г. в Областна администрация – Пловдив постъпил по електронен път сигнал
вх. № АСД-03-175/06.06.2022 г. от Инициативен комитет – село Милево с твърдения за
административно бездействие и липса на контрол от ОПУ – Пловдив и компетентните
институции, относно наличие на разрив на новоизграден бент на река Марица, построен през 2021
г., с което се създава потенциален риск за екологични щети върху околната среда (л. 27 – 28 от
приложеното АНД № 532/23 г. по описа на РС – Асеновград).
Във връзка с тези сигнали на 14.07.2022 г. била извършена проверка на обект: „Мост при
км. 119+840 на републикански път П-66 „Чирпан – Поповица“, на река Марица, находящ се в
землището на с. Мирово, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора и с. Милево, общ. Садово, обл.
Пловдив от експерти на Басейнова Дирекция „Източнобеломорски район“ (БД ИБР),
представители на ОПУ - Стара Загора и кмета на село Милево за което бил съставен Констативен
протокол (КП) № ПВЗ-102/14.07.2022 г. с който било дадено предписание: „Да бъде извършено
премахване на изсъхналата дървесна растителност от стълб Р 10 до Р 11 на Мост при км. 119+840
на републикански път П-66 „Чирпан – Поповица“, на река Марица, находящ се в землището на с.
Мирово, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора и с. Милево, общ. Садово, обл. Пловдив“, със
срок на изпълнение до 14.11.2022 г. (л. 43 – 44 от делото).
На 05.12.2022 г. била извършена втора проверка на обект: „Мост при км. 119+840 на
републикански път П-66 „Чирпан – Поповица“, на река Марица, находящ се в землището на с.
Мирово, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора от експерти на БД ИБР и представител на ОПУ -
Стара Загора за което бил съставен Констативен протокол № ПВЗ-222/05.12.2022 г. с който било
дадено предписание: „Да се премахне изсъхнала дървесна растителност от временния хидравличен
праг по протежение на съоръжението - Мост при км. 119+840 на републикански път П-66 „Чирпан
– Поповица“, на река Марица, находящ се в землището на с. Мирово, общ. Братя Даскалови, обл.
Стара Загора и с. Милево, общ. Садово, обл. Пловдив“, със срок на изпълнение до 27.03.2023 г. (л.
41 – 42 от делото).
На 13.04.2023 г. била извършена трета проверка на обект: „Мост при км. 119+840 на
републикански път П-66 „Чирпан – Поповица“, на река Марица, находящ се в землището на с.
Мирово, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора от експерти на БД ИБР и представител на ОПУ -
Стара Загора за което бил съставен Констативен протокол № ПВЗ-222/05.12.2022 г. от експерти на
БД ИБР и представители на ОПУ - Стара Загора за което бил съставен Констативен протокол №
ПВЗ-72/13.04.2023 г. в който било констатирано, че към момента на проверката се наблюдава
наличие на растителност (дънери и клони), както и че не било изпълнено, даденото с Констативен
протокол № ПВЗ-222/05.12.2022 г. предписание (л. 39 – 40 от делото).
От представеното по делото Разрешително за ползване на повърхностен воден обект №
2
32170699/15.04.2020 г. се установява, че Басейнова Дирекция „Източнобеломорски район“ е
издала цитираното разрешително на Агенция „Пътна Инфраструктура“, ЕИК *********, с цел на
ползване - „Изграждане на нови и реконструкция на съществуващи съоръжения за линейна
инфраструктура, пресичаща воден обект и съоръжение за защита от вредното въздействие на
водите“, обект: ремонт на Мост при км 119+840 на републикански път II-66 „Чирпан – Поповица“
и укрепване на речното корито (л. 32 – 34 от приложеното АНД № 532/23 г. по описа на РС –
Асеновград).
На 11.05.2023 г. на дружеството - жалбоподател бил съставен акт за установяване на
административно нарушение (АУАН) № 127/11.05.2023 г. въз основа на който било издадено
обжалваното НП.
Съдът след като се запозна с приложените по дело АУАН и НП намира, че съставеният
АУАН и обжалваното НП отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като издадени от
компетентни органи притежаващи нужните правомощия за тези действия, като материалната
компетентност на административнонаказващия орган следва от разпоредбата на чл. 201, ал. 2 от
Закона за водите, а тази на актосъставителя – от представената Заповед № РД-03-231/08.09.2022 г.
на Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“.
При съставянето на АУАН и при издаването на НП не са допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила, които да водят до опорочаване на административно - наказателното
производство по налагане на наказание санкция на жалбоподателя. Съдържащото се в АУАН и
обжалваното НП фактическо описание на нарушението е достатъчно, пълно и конкретно, и
позволява индивидуализацията му като административно нарушение по чл. 48, ал. 1, т. 13 от ЗВ.
Налице е и пълно фактическо и правно единство между АУАН и НП, относно описанието на
административното нарушение и фактите по извършването му, които по идентичен начин са
възпроизведени в съдържанието на двата акта. Спазени са сроковете по чл. 34 от ЗАНН. Тук е
мястото да се отбележи, че при нарушенията, осъществени чрез бездействие, срокът по чл. 34 от
ЗАНН за съставяне на АУАН, започва да тече от датата на изтичане на срока на изпълнение на
задължението (в случая - 28.03.2023 г.), който момент следва да се счете и като дата на извършване
на нарушението.
Нормата на чл. 48, ал. 1, т. 11 от ЗВ създава задължение за водоползвателите - титуляри на
разрешителни, да изпълняват в срок дадените предписания от контролиращите органи. За
неизпълнение на това задължение в чл. 200, ал. 1, т. 31 от ЗВ е предвидена глоба или имуществена
санкция за нарушителя - физическо или юридическо лице, от 1000 до 5000 лв. В случая, след като
на водоползвателя – титуляр на разрешително за водовземане са дадени конкретни предписания с
установен срок за изпълнение и те не са изпълнени, без съмнение е бил реализиран съставът на чл.
200, ал. 1, т. 31 от ЗВ, за което нарушение е ангажирана и административно - наказателната
отговорност на Агенция „Пътна Инфраструктура“.
Санкцията е определена в рамките на предвидения минимален размер и отразява тежестта
на конкретното нарушение. Предвид охраняваните от закона обществени ценности и
неправомерното поведение на задълженото лице, размерът на административното наказание се
явява справедлив и съответен на изискванията на чл. 27 от ЗАНН. В случая отговорността на
юридическото лице е обективна, при което не е необходимо да се изследва въпросът за виновно
поведение на съответните заети в дружеството физически лица.
По делото не са налице предпоставки, които да обосноват приложимостта на чл. 28 от
3
ЗАНН, т.к. нарушението не разкрива белезите на „маловажен случай“, т.е. на такъв с по-ниска
степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния
вид. По изложените съображения НП следва да се потвърди.
При този изход на делото в тежест на жалбоподателя следва да се възложат претендираните
разноски за юрисконсултско възнаграждение съгласно чл. 63д ал. 5 от ЗАНН, според която
разпоредба размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер
за съответния вид дело, определен по реда на разпоредбата на чл. 37 от Закона за правната помощ,
който препраща към Наредбата за заплащането на правната помощ. Съгласно чл. 27е от Наредбата
за заплащането на правната помощ възнаграждението за защита в производства по Закона за
административните нарушения и наказания е от 80 до 150 лв. С оглед фактическата и правна
сложност на делото, съдът стигна до извода, че за осъщественото от юрисконсулта процесуално
представителство в полза на адм. наказващия орган следва да се присъди и определи
възнаграждение в размер на 100 лв.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 94/21.07.2023 г. издадено от Васил
Димитров Узунов - Директор на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна Инфраструктура“, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. София, бул. „Македония“ №3, представлявана от Председателя на Управителния
съвет - инж. Я. Й. да заплати на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район, ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Янко Сакъзов“ № 35 представлявана от
Васил Димитров Узунов - Директор на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“,
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд - Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
4