Решение по дело №159/2020 на Районен съд - Троян

Номер на акта: 72
Дата: 22 юли 2020 г. (в сила от 11 август 2020 г.)
Съдия: Даниела Недкова Радева
Дело: 20204340200159
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 май 2020 г.

Съдържание на акта

  РЕШЕНИЕ

 

                             

 

          гр. Троян, 22.07.2020 год.,

 

          Троянски районен съд, пети състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети юни две хиляди и двадесета година в състав:

Председател: ДАНИЕЛА РАДЕВА

съдебен секретар Кремена Раева,

разгледа докладваното от съдията -  Радева

АН Дело № 159 по описа  на ТРС за 2020 год., за да се произнесе - съобрази:

 

          Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

          С Наказателно постановление № 259р-6613 от 05.05.2020г., издадено от М.С.М.– Директор на ОДМВР гр. Ловеч, на Т.Д.П. ***, е наложено административно наказание глоба в размер 300 лева на основание чл. 209а, ал. 4, предл. 2 във вр. чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето за нарушение по чл. 209а, ал. 1 от същия закон. Наказателното постановление е обжалвано в законоустановения срок от Т.Д.П., като с жалбата се прави искане за отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно. В съдебно заседание Т.Д.П., редовно призована, се явява лично и поддържа жалбата. Не е ангажирала доказателства и адвокатска защита.    

          За ответника по жалбата ОДМВР гр. Ловеч, редовно призован, не се явява представител в съдебно заседание. В придружително писмо към жалбата е изразено становище за неоснователност на жалбата от главен юрисконсулт Радков и е направено искане за потвърждаване на наказателното постановление. Ангажирани са доказателства.

От показанията на разпитаните  по делото свидетели М.Д.Б. и Ц.С.Х., от приложените към делото писмени доказателства: Заверено копие на Наказателно постановление № 259р-6613 от 05.05.2020г.; Заверено копие на Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 21/13.04.2020г.; Заверено копие на Докладна записка рег. № 359р-9696 от 18.05.2020г. и Заверено копие на Заповед № 295з-579/24.03.2020г. на  Директора на ОДМВР гр. Ловеч, преценени поотделно и в тяхната взаимна връзка и обусловеност съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

          На 13.04.2020г., следобяд, свидетелите М.Д.Б. и Ц.С.Х., и двамата служители на РУ гр. Троян, били на работа по предварително утвърден от Началника на РУ гр. Троян график. Около 14:55 часа свидетелите Б. и Х. се намирали в района на кръговото кръстовище в гр. Троян, на ул. „Васил Левски“, до дом № 131 и видяли жалбоподателката Т.Д.П. и нейният брат да вървят по тротоара, като и двамата били без поставени защитни маски на лицата.

          На същата дата 13.04.2020г. е съставен АУАН № 21, с бланков № 827865 от свидетеля М.Д.Б. ***, в присъствието на свидетеля Ц.С.Х., срещу Т.Д.П. за това, че на 13.04.2020г., около 14:55 часа, в гр. Троян, на ул. „Васил Левски“ № 131, не спазва въведената със Заповед № РД-01-197/11.04.2020г. на Министъра на здравеопазването противоепидемична мярка по чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето, а именно не е поставила защитна маска или друго средство, покриващо носа и устата на обществено място, с което е нарушила чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето. АУАН е съставен в присъствие на Т.Д.П., която го е подписала без да отрази обяснения или възражения. П. е получила екземпляр от акта на датата на неговото съставяне – 13.04.2020 година. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не е подала писмено възражение срещу акта.   

          Въз основа на АУАН № 21 от 13.04.2020г. е издадено Наказателно постановление № 259р-6613 от 05.05.2020г. от М.С.М.– Директор на ОДМВР гр. Ловеч, с което на Т.Д.П. е наложено административно наказание глоба в размер 300 лева на основание чл. 209а, ал. 4, предл. 2 във вр. чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето за нарушение по чл. 209а, ал. 1 от същия закон. В НП е уточнено, че нарушението е извършено в условията на обявено в Република България извънредно положение с Решение  от 13.03.2020г. на Народното събрание, както и че е въведена противоепидемична мярка на основание чл. 63, ал. 1 от ЗЗдр. със Заповед № РД -01-197/11.04.2020г. т. 9, с която е допълнена Заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването.

          Съдът намира, че подадената срещу наказателното постановление жалба от Т.Д.П. е допустима и следва да бъде разгледана по същество. Подадена е от надлежна страна и в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Налице е активна и пасивна легитимация на страните в процеса.

          Съдът като анализира писмените доказателства по делото, показанията на разпитаните свидетели и възраженията на страните счита, че жалбата се явява основателна по следните съображения: Съдът извърши проверка на обжалваното Наказателно постановление и установи, че същото съдържа почти всички изискуеми от чл. 57 от ЗАНН задължителни реквизити,  а именно посочени са имената и длъжността на  лицето, което го е издало, има номер и дата, посочени са данните на нарушителя, визирани в т. 4 на чл. 57 от ЗАНН, описано е извършеното нарушение, времето, когато е извършено и мястото, на което е извършено, посочена е законовата разпоредба, която наказващият орган е счел за нарушена, вида и размера на наказанието, дали НП подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд. НП е подписано от длъжностното лице, което го е издало. Спазен е и визираният в чл. 34, ал. 3 от ЗАНН срок за издаването на наказателно постановление. Съдът счита, че същото е издадено от компетентен орган, а именно М.С.М.– Директор на ОДМВР гр. Ловеч, съобразно изискванията на чл. 209а, ал. 4, предл. 1 от Закона за здравето. АУАН № 21/13.04.2020г. също е съставен от оправомощено лицесвидетелят М.Д.Б. ***, който съгласно т. 1 от Заповед295з-579 от 24.03.2020г. на Директора на ОДМВР гр. Ловеч има право да съставя актове за установени нарушения по чл. 209а от Закона за здравето.

          Нито в подадената жалба, нито в съдебно заседание, жалбоподателката Т.Д.П. оспорва визираното в АУАН и НП нарушение, а именно, че е била на обществено място без поставена защитна маска на лицето, покриваща устата и носа й. Напротив признава, че е била без поставена маска, но веднага след съставяне на акта с брат й са си закупили маски и спазват разпоредбите на закона. П. излага в жалбата, че е с 86% инвалидност, безработна е и с брат си живеят с крайно оскъдни средства и предвид обстоятелството, че в общинското жилище, в което живеят няма телевизор, не е знаела, че има издадена заповед от министъра на здравеопазването от преди два дни за задължително носене на маска.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът приема за доказано, че на посочените в наказателното постановление дата, време и място, жалбоподателката Т.Д.П. се е намирала на обществено място – гр. Троян, ул. „Васил Левски“ № 131, като не е имала поставена защитна маска  за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата, каквито са били изискванията на чл. 63, ал. 4 във вр. ал. 1 от Закона за здравето във вр. с т. 9  от  Заповед № РД-01-197/11.04.2020г., с която е допълнена Заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването.

Съдът счита, че както при съставяне на АУАН, така и при издаване на Наказателното постановление са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които са ограничили правото на защита на наказаното лице. Съгласно императивните разпоредби на чл. 42, ал. 1, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, както в АУАН, така и в НП, следва да се съдържа описание на нарушението, като задължително следва да бъдат посочени законовите разпоредби, които са били нарушени. АУАН не отговаря на изискванията на чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, тъй като  разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето, по която е квалифицирано нарушението, е бланкетна и не съдържа състав на административно нарушение. В тази разпоредба е посочена санкцията, която се налага за извършване на съответното нарушение. Посочените по-горе императивни разпоредби на ЗАНН изискват в АУАН и в НП да бъдат посочени точно нарушените законови разпоредби. В конкретният случай в текстовото описание на нарушението е отразено, че е нарушена противоепидемична мярка по чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето и съдът счита, че следва да се посочи съответно с какъв акт е въведена тя и коя точно мярка е нарушена. Разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето не съдържа описание на противоепидемични мерки, въведени на територията на България, а сочи, че при непосредствена  опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1, с цел защита и опазване живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка. Посочване на правната квалификация на нарушението е от съществено значение с оглед гарантиране правото на санкционираното лице да узнае за какво точно нарушение му е наложено административно наказание. Освен това следва между текстовото описание на нарушението и неговата цифрова квалификация да е налице пълно единство и съответствие. В конкретният случай едва в текстовата част на наказателното постановление са посочени заповедите на министъра на здравеопазването, с които е въведена противоепидемичната мярка, което съдът намира за недопустимо, тъй като още със съставяне на АУАН нарушителят следва да е наясно в извършването на какво нарушение е обвинен. Освен това липсва съответствие между посочените правни норми в АУАН и в НП, което също е съществено нарушение на процесуалните правила. В АУАН е посочена като  нарушена разпоредбата на 209а, ал. 1 от Закона за здравето, а в НП освен нея са посочени и разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от същия закон, както и двете заповеди на министъра на здравеопазването, а именно Заповед № РД-01-197/11.04.2020г., с която е допълнена Заповед № РД-01-124/13.03.2020г., но само в  текстовата част, като нарушението отново е квалифицирано по чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето.

Производството по налагане на административно наказание е един строго формален процес, който изисква стриктно спазване на процедурата и законовите норми. Констатираните от съда по-горе нарушения на процесуалните правила са съществени, тъй като нарушават правото на защита на жалбоподателката и представляват формална предпоставка за отмяна на обжалваното наказателно постановление. Същите опорочават изцяло производството по ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателката и водят до незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.

          Предвид изложеното съдът счита, че обжалваното Наказателно постановление № 259р-6613 от 05.05.2020г., издадено от М.С.М.– Директор на ОДМВР гр. Ловеч, с което на Т.Д.П. е наложено административно наказание глоба в размер 300 лева на основание чл. 209а, ал. 4, предл. 2 във вр. чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето за нарушение по чл. 209а, ал. 1 от същия закон, следва да бъде отменено като незаконосъобразно. 

          Водим от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

 

Р Е Ш И :

 

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 259р-6613 от 05.05.2020г., издадено от М.С.М.– Директор на ОДМВР гр. Ловеч, с което на Т.Д.П., ЕГН ********** с адрес: ***, е наложено административно наказание глоба в размер 300.00 - триста лева на основание чл. 209а, ал. 4, предл. 2 във вр. чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето за нарушение по чл. 209а, ал. 1 от същия закон, като незаконосъобразно.

          Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. Ловеч по реда на глава ХІІ от АПК в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено с мотивите.

                                                                                 

 

                                                                                  Районен съдия: