Решение по дело №138/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 юли 2023 г.
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20237240700138
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№165

Стара Загора, 10.07.2023 г.

 

    В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорският административен съд III касационен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и осми юни през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

                                         

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЙКА ТАБАКОВА

                                      ЧЛЕНОВЕ: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

                                                         ЗЛАТКО МАЗНИКОВ

 

При секретаря ПЕНКА МАРИНОВА и с участието на прокурора ЮЛИЯНА СТАНЕВА, като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТКО МАЗНИКОВ касационно административно наказателно дело № 138 по описа за 2023 година, за да се произнесе, съобрази:                                                         

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на Директора на Национално тол управление (НТУ) към Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) гр. София против решение № 167 от 21.04.2023 г., постановено по АНД № 2915/2022 г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е отменено наказателно постановление (НП)BG03042022/5800/Р8-600 от 28.09.2022 г., издадено от Директора на НТУ към АПИ гр. София. В жалбата са изложени оплаквания за недопустимост на обжалваното решение и неговата незаконосъобразност, като постановено в нарушение на закона и допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Твърди се, че съдът е отменил НП, което не е било предмет на обжалване, както и че материалният закон е бил приложен неправилно и не е бил приложен закон, който е трябвало да бъде приложен. Навежда се довод, че с решението си съдът не е дал отговор на въпроса съставеният АУАН – акт за установяване на административно нарушение, редовен ли е и ако е редовен, съответно – има доказателствена сила до доказване на противното, защо съдът е приел, че санкционираното лице не е извършител на нарушението, а ако актът е нередовен – в какво се състои нередовността му, както и че съдът не се е произнесъл по въпроса има ли извършено деяние, от кого е извършено и съставлява ли административно нарушение. Поддържа се, че в АУАН и НП е описано едно и също нарушение – незаплащане на дължимата тол такса, което съответства на посочената в тях правна квалификация и е доказано, а при съставянето, предявяването и връчването на АУАН и НП не са допуснати нарушения на приложимия процесуален закон. По тези съображения е направено искане за отмяна на обжалваното решение и потвърждаване на НП.

Ответникът И. М. Б., редовно призован, не се явява, не се представлява и не изразява становище по основателността на касационната жалба и законосъобразността на обжалваното решение.

Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора предлага обжалваното решение да бъде оставено в сила, като споделя изложените в него доводи за отмяна на НП.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и извърши на основание чл. 218, ал. 2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен, и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд Стара Загора е било НП № BG03042022/5800/Р8-600 от 28.09.2022 г., издадено от Директора на Национално тол управление към Агенция „Пътна инфраструктура“ гр. София въз основа на АУАН № BG03042022/5800/Р8-600 от 03.04.2022 г., с което на основание на основание чл. 179, ал. 3а от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) на И. М. Б. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1800 лв. Като описание на нарушението и обстоятелствата, при които то е било извършено, в НП е посочено, че на 03.04.2022 г. в 11:13 часа на излизане от територията на Република България на граничен контролно-пропускателен пункт „Кулата“ пристигнало пътно превозно средство (ППС) – влекач „Мерцедес Актрос“, рег. № ***, с обща техническа маса над 12 тона, управлявано от И. М. Б.. След извършена проверка от страна на контролните органи било установено, на 14.03.2022 г. в 21:09 часа посоченото ППС било засечено да се движи в обхвата на платената пътна мрежа (съгласно Приложение към т. 1 на Решение № 101 на Министерски съвет от 20.02.2020 г. за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за изминато разстояние – тол такса) – път I-5, км. 239+292, без заплатена тол такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП). Посочено е още, че за нарушението е генериран доказателствен запис (доклад) от контролно устройство с идентификатор № 20812 – част електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП, с номер на нарушението DB045B707C225043E053011F160AEA3E, ведно със снимков материал – статични изображения на нарушението, както и че на 03.04.2022 г. санкционираното лице е заплатило такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП  в размер 133,00 лв., дължима независимо от съответната адимнистративнонаказателна санкция, като му е  предоставена и възможност в 14-дневен срок от връчване на акта да заплати компесаторна такса по чл. 10, ал. 2 от ЗП, но такава не е постъпила в указания срок по сметка на АПИ.  

С решението си въззивният съд се е произнесъл по законосъобразноста именно на НП, което е било обжалвано пред него.

За да отмени НП, Районен съд Стара Загора е приел, че АУАН не отговаря на императивните изисквания на чл. 42, ал. 1, т. 5 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), а НП – на изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, тъй като в тях не е посочена нарушената законова разпоредба, а приложената санкционна такава спрямо водача на ППС не съответства на фактическото описание на вмененото му нарушение – незаплащане на дължима тол такса, сочещо на извършено според съда нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП от собственика или ползвателя на ППС, представляващо основание за ангажиране на отговорността на последния по чл. 187а, ал. 1 във връзка с чл. 179, ал. 3 – 3б от ЗДвП, доколкото от НП било видно, че административно-наказващият орган не е установил водача, управлявал процесното МПС на посочените в НП дата и място на извършване на нарушението.

Решението на Старозагорския районен съд е правилно.

Изводът, че АУАН не отговаря на императивните изисквания на чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, а НП – на изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, тъй като в тях не е посочена нарушената законова разпоредба, се споделя изцяло от касационната инстанция. С НП, предмет на осъществения от районния съд съдебен контрол, административно-наказателната отговорност на И. М. Б. в качеството му на водач, който управлява ППС от категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП, е ангажирана на основание чл. 179, ал. 3а от ЗДвП, която норма е санкционна по характер и за да бъде приложена, съответно – за да бъде осъществен съдебния контрол за правилното й прилагане, е необходимо в АУАН и НП да бъде изрично посочена нарушената законова разпоредба, т.е. вменяваща задължения за нарушителя, съответстващи на визираните в хипотезата на санкционната разпоредба – за неизпълнението на които диспозицията на последната предвижда административно наказание. Това обаче не е направено, а щом нарушената законова разпоредба не е изрично посочена в АУАН и в НП, за съда не съществува задължение да я издирва и сочи, поради което не следва да бъдат обсъждани изложените от въззивния съд мотиви в тази насока (че фактическото описание на вмененото на санкционираното лице нарушение сочи на извършено нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП от собственика или ползвателя на ППС, представляващо основание за ангажиране на отговорността на последния по чл. 187а, ал. 1 във връзка с чл. 179, ал. 3 – 3б от ЗДвП), още повече, че посочването на нарушената законова разпоредба в АУАН и НП е необходимо не само за преценка на съответствието й с хипотезата на приложената с НП санкционна норма, но и за преценка дали фактическото описание на нарушението в АУАН и НП се субсумира в хипотезата на нарушената законова разпоредба. Касае се в случая, както правилно е приел и районният съд, за съществени нарушения на цитираните в решението му процесуални правила на ЗАНН, допуснати в административната фаза на производството – относно изискуемото съдържание на АУАН и НП, които не могат да бъдат санирани (отстранени) в съдебната фаза на административно-наказателния процес.

Административният съд споделя и извода на въззивния съд, че административно-наказващият орган не е установил водача, управлявал процесното МПС на посочените в НП дата и място на извършване на нарушението. Този извод е изведен от съдържанието на НП – „както е видно от издаденото НП“, т.е., макар да не е изрично посочено от районния съд, касае се за допуснато при издаване на НП нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН – фактическото описание на нарушението не съдържа обстоятелствата относно авторството му, а не за извод по съществото на спора – че не е доказано кой е нарушителят, поради което позоваването на касатора на доказателствената стойност на АУАН за отразените в него констатации, ако не бъдат оборени, е ирелевантно и не следва да бъде обсъждано, още повече, че с оглед на вече изложеното АУАН е нередовен. В случая, както беше отбелязано, в НП е посочено, че на 03.04.2022 г. на излизане от територията на Република България на граничен контролно-пропускателен пункт „Кулата“ е пристигнало ППС, управлявано от И. М. Б. – влекач „Мерцедес Актрос“, рег. № ***. В НП обаче изобщо не е посочено кой е управлявал процесното ППС на датата и мястото на извършване на нарушението, за което е санкциониран И. М. Б. – на 14.03.2022 г. в 21:09 часа на път I-5, км. 239+292. Отделен е въпросът, макар районният съд да не е изложил мотиви по съществото на спора, че във въззивното производство са събрани и доказателства – пътен лист, товарителница и др., от които се установява, че водач на процесното ППС, в качеството на какъвто е бил санкциониран И. М. Б., на датата и мястото на извършване на нарушението е бил друго лице – П.Я..

С оглед на изложените съображения съдът намира, че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

При този изход на спора искането на касатора за присъждане на направените от него разноски в двете съдебни инстанции се явява неоснователно и такива не следва да му бъдат присъждани.

Водим от горните мотиви, Старозагорският административен съд на основание чл. 221, ал. 2, предложение първо от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 167 от 21.04.2023 г., постановено по АНД № 2915/2022 г. по описа на Районен съд Стара Загора.

 

Решението е окончателно.

 

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                             

                                                                   2.