ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 298
Търговище, 01.03.2024 г.
Административният съд -
Търговище - II състав, в закрито
заседание в
състав:
Съдия: |
АНЕТА
ПЕТРОВА |
Като
разгледа докладваното от съдия АНЕТА ПЕТРОВА
административно дело № 20247250700037 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на реда на чл. 145 и
следващите АПК.
Образувано е по жалба на Сдружение „Кауза
Дългач“, ЕИК *********, с адрес: гр. Търговище, ул. „Митрополит Андрей“ № 27,
представлявано от председателя С.Т.М., действащ чрез процесуалния си
пълномощник адв. Ц.Н.И., против Решение за определяне на финансова корекция №
BG05M9ОP001- 2.010-0133/7 от 15.12.2023 г., издадено от Цветан Спасов -
Ръководител на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма „Развитие на
човешките ресурси“ 2014-2020 в Министерството на труда и социалната политика.
Ответникът - Цветан Спасов - Ръководител
на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма „Развитие на човешките
ресурси“ 2014-2020 в Министерството на труда и социалната политика, действащ
чрез процесуалния си пълномощник държавен експерт в МТСП с придобита юридическа
правоспособност Гергана Тодорова, определя жалбата като недопустима поради
просрочие и моли същата да се остави без разглеждане, а делото да бъде
прекратено. Излага подробни доводи по допустимостта и основателността ѝ. Претендира
присъждане на юрисконсулско възнаграждение.
В срока за произнасяне и след
анализ на представените доказателства и становищата на страните, съдът
констатира, че жалбата е недопустима, поради следните съображения:
Оспореното решение за определяне на
финансова корекция № BG05M9ОP001-2.010-0133/7 от 15.12.2023 г., е постановено
от РУО в производство по чл. 73 ЗУСЕСИФ. Правилата за връчване на решението на
РУО се съдържат в специалните норми на чл. 22 от ЗУСЕСИФ и в Наредба за
определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната
система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове и за провеждане на производства пред управляващите органи
посредством ИСУН (Наредбата). Цялата кореспонденция между бенефициера и УО на
ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 е осъществявана посредством ИСУН,
за което законният представител на оспорващата страна е дал съгласие с подаване
на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН, съгласно чл. 13 ал.5 от
Наредбата. По този начин същата страна е била уведомена и за започване на
производство по налагане на финансова корекция. Уведомяването чрез ИСУН е в
съответствие с чл. 13, ал. 1 от Наредбата, съгласно който електронен документ
и/или електронно изявление се счита за получено от съответния управляващ
орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с изпращането му в ИСУН.
Съгласно чл. 13, ал. 2 от Наредбата, изпращането на електронни документи и
изявления до кандидатите и бенефициентите за нуждите на производствата пред
управляващите органи/междинните звена се осъществява само посредством ИСУН.
Нормата на чл. 13, ал. 3 от Наредбата предвижда, че кандидатите и
бенефициентите получават всички изявления от управляващия орган/междинните
звена, свързани с производствата по чл. 2, само посредством ИСУН. Според чл. 13
ал.4 от Наредбата, съобщаването на електронни документи от управляващия
орган/междинното звено на кандидатите/бенефициентите се осъществява посредством
ИСУН. Съгласно чл. 13, ал. 5 от Наредбата, съгласието на
кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни изявления и за приложимия
ред за съобщаване по ал. 3 и 4 от същия член 13 на Наредбата се приема за
дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН.
Наред с това разпоредбата на чл. 35, ал. 2
от Наредбата също предвижда, че решението по чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИФ се изготвя в
електронен формат, подписва се от ръководителя на управляващия орган/междинното
звено с електронен подпис и се изпраща на съответния бенефициент, като съгласно
чл. 35 ал.3 от Наредбата управляващият орган/междинното звено посочва в
решението по чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИФ мястото на съхранението му в електронна
форма в ИСУН и начина за достъп до него.
Видно от стр. 7 от Ръководството за
бенефициенти за изпълнение и управление на договори по процедура
BG05M90P001-2.010 „Развитие на социалното предприемачество“ по ОП РЧР
2014-2020, задължително за спазване от бенефициента, съгласно чл .26, ал. 1
ЗУСЕСИФ и чл. 3.18 от сключения договор за предоставяне на БФП е посочено, че
„Кореспонденцията с УО се извършва чрез електронната система ИСУН 2020“. В тази
връзка следва да се посочи, че видно от приложените на електронен носител
документи, в съответствие с чл. 3.18 от сключения договор за предоставяне на
БФП кореспонденцията по договора е водена изцяло по електронен път. Съгласието
на кандидата/бенефициента за приемане на електронни изявления и за приложимия
ред за съобщаване по чл. 13, ал. 3 и 4 от Наредбата е било дадено с формуляра
за кандидатстване посредством ИСУН, в съответствие с изискването на чл. 13, ал.
5 от Наредбата, като от страна на председателя на сдружението е заявено
съгласие за водене на цялата кореспонденция през системата, като е декларирано,
че при промяна на заявените обстоятелства, ще уведоми незабавно в писмен вид УО
на ОП РЧР.
От изложените данни следва извода, че
практически обменът на информация между УО и бенефициента се е осъществявал
посредством модул "Кореспонденция" на ИСУН.
Кореспонденцията в този модул, по принцип
се осъществява посредством комуникации, всяка от които има собствен номер и
дата на изпращане, присъединявани автоматично от електронната система.
Конкретната комуникация, с която е изпратено процесното Решение за определяне
на финансова корекция №BG05M9ОP001-2.010-0133/7 от 15.12.2023 г. е с №
BG05M9OP001-2.010-0133-C01-M032 от 15.12.2023 в 17:04 ч. (файл communication
15.12.2023 и файл таблица BG05M9OP001-2.010-0133-C01_communication). При така
отразената дата на изпращане и с оглед изложената нормативна уредба следва, че
срокът за оспорване на решението изтекъл на 29.12.2023 г.
От наличните в представената на електронен
носител преписка файл communication 15.12.2023 и файл таблица
BG05M9OP001-2.010-0133-C01_communication следва, че съобщението за обжалваното
решение е отворено на 11.01.2024 г. в 08:47 часа, но от същите файлове се
установява категорично, че процесната комуникация е със статус
"изпратена" от УО на 15.12.2023г. Предвид цитираното по – горе
правило на чл. 13, ал. 1 от Наредбата, датата на изпращане на решението се счита
за дата на получаването му от жалбоподателя. При това положение се явява
ирелевантен момента на отваряне на съобщението, както и без значение е лицето,
което е отворило същото. В този смисъл са Определение № 4561/25.11.2020 г. по
адм. дело № 8418/2020 г. на ВАС, VII Отд., Определение № 6026/19.05.2021 г по
адм. дело № 4029/2021 г; Определение 3266 от 6.04.2022 г. на ВАС по адм. д. №
2800/2022 г., VII о; Определение 4835 от 19.05.2022 г. на ВАС по адм. д. №
4331/2022 г., VII о; Определение 9672 от 1.11.2022 г. на ВАС по адм. д. №
7935/2022 г., VIII о; Определение 12723 от 14.12.2021 г. на ВАС по адм. д. №
9560/2021 г., VII о. и др.
В подкрепа на гореизложеното е и
регламентацията в чл. 22, ал. 3 от ЗУСЕСИФ, съгласно който, когато
производствата пред управляващите органи по този закон се провеждат посредством
ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни актове, издадени в тези
производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до съответния кандидат или
бенефициент, като към съобщението е прикачен съответния акт или в него се
препраща към публикувания в ИСУН акт и актът се счита за връчен с изпращането
на съобщението в ИСУН. Както се посочи, процесното решение е връчено на
оспорващия на 15.12.2023 г. с изпращането му чрез ИСУН и 14-дневният срок за обжалването
му, започнал да тече от следващия ден, е изтекъл на 29.12.2023 г (присъствен
ден). Представеният по делото, съгласно изричните указания на съда, документ
относно момента на подаване на жалбата /обратна разписка от Еконт/
удостоверява, че жалбата е подадена на куриера и приета от последния на
25.01.2024г. При тези данни следва, че жалбата е подадена почти месец след
изтичане на преклузивния срок за обжалване на акта, което води до недопустимост
на тази жалба поради наличие на хипотезата на чл. 159, т. 5 АПК, представляваща
основание за оставянето ѝ без разглеждане и за прекратяване на настоящото
производство.
С оглед резултата от настоящото дело и
предвид направената от ответната страна претенция за разноски, следва на
основание чл. 143 ал.3 от АПК във връзка с чл. 37 ЗПП и чл. 24 НЗПП
жалбоподателят да бъде осъден да заплати на Министерството на труда и
социалната политика, в чиято структура се намира ответника, юрисконсултско
възнаграждение в минималния размер от 100лв.
Водим от горното и на основание чл. 159,
т. 5 АПК във вр.с чл. 143 ал.3 от АПК във връзка с чл. 37 ЗПП и чл. 24 НЗПП
съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като просрочена
жалбата на Сдружение „Кауза Дългач“, ЕИК *********, с адрес: гр. Търговище, ул.
„Митрополит Андрей“ № 27, представлявано от председателя С.Т.М., действащ чрез
процесуалния си пълномощник адв. Ц.Н.И., против Решение за определяне на
финансова корекция № BG05M9ОP001- 2.010-0133/7 от 15.12.2023 г., издадено от
Цветан Спасов - Ръководител на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма
„Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 в Министерството на труда и
социалната политика.
ПРЕКРАТЯВА производството по
административно дело №37 по описа за 2024г. на Административен съд – Търговище.
ОСЪЖДА Сдружение „Кауза Дългач“, ЕИК
*********, с адрес: гр. Търговище, ул. „Митрополит Андрей“ № 27, представлявано
от председателя С.Т.М., да заплати на Министерството на труда и социалната
политика сумата в размер на 100/сто/лева, представляваща разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването
му на страните чрез връчване на препис от същото.
Съдия: |
|