Определение по дело №37/2024 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 март 2024 г.
Съдия: Анета Иванова Петрова
Дело: 20247250700037
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 януари 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

298

Търговище, 01.03.2024 г.

Административният съд - Търговище - II състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

АНЕТА ПЕТРОВА

Като разгледа докладваното от съдия АНЕТА ПЕТРОВА административно дело № 20247250700037 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на реда на чл. 145 и следващите АПК.

Образувано е по жалба на Сдружение „Кауза Дългач“, ЕИК *********, с адрес: гр. Търговище, ул. „Митрополит Андрей“ № 27, представлявано от председателя С.Т.М., действащ чрез процесуалния си пълномощник адв. Ц.Н.И., против Решение за определяне на финансова корекция № BG05M9ОP001- 2.010-0133/7 от 15.12.2023 г., издадено от Цветан Спасов - Ръководител на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 в Министерството на труда и социалната политика.

Ответникът - Цветан Спасов - Ръководител на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 в Министерството на труда и социалната политика, действащ чрез процесуалния си пълномощник държавен експерт в МТСП с придобита юридическа правоспособност Гергана Тодорова, определя жалбата като недопустима поради просрочие и моли същата да се остави без разглеждане, а делото да бъде прекратено. Излага подробни доводи по допустимостта и основателността ѝ. Претендира присъждане на юрисконсулско възнаграждение.

В срока за произнасяне и след анализ на представените доказателства и становищата на страните, съдът констатира, че жалбата е недопустима, поради следните съображения:

Оспореното решение за определяне на финансова корекция № BG05M9ОP001-2.010-0133/7 от 15.12.2023 г., е постановено от РУО в производство по чл. 73 ЗУСЕСИФ. Правилата за връчване на решението на РУО се съдържат в специалните норми на чл. 22 от ЗУСЕСИФ и в Наредба за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН (Наредбата). Цялата кореспонденция между бенефициера и УО на ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 е осъществявана посредством ИСУН, за което законният представител на оспорващата страна е дал съгласие с подаване на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН, съгласно чл. 13 ал.5 от Наредбата. По този начин същата страна е била уведомена и за започване на производство по налагане на финансова корекция. Уведомяването чрез ИСУН е в съответствие с чл. 13, ал. 1 от Наредбата, съгласно който електронен документ и/или електронно изявление се счита за получено от съответния управляващ орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с изпращането му в ИСУН. Съгласно чл. 13, ал. 2 от Наредбата, изпращането на електронни документи и изявления до кандидатите и бенефициентите за нуждите на производствата пред управляващите органи/междинните звена се осъществява само посредством ИСУН. Нормата на чл. 13, ал. 3 от Наредбата предвижда, че кандидатите и бенефициентите получават всички изявления от управляващия орган/междинните звена, свързани с производствата по чл. 2, само посредством ИСУН. Според чл. 13 ал.4 от Наредбата, съобщаването на електронни документи от управляващия орган/междинното звено на кандидатите/бенефициентите се осъществява посредством ИСУН. Съгласно чл. 13, ал. 5 от Наредбата, съгласието на кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по ал. 3 и 4 от същия член 13 на Наредбата се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН.

Наред с това разпоредбата на чл. 35, ал. 2 от Наредбата също предвижда, че решението по чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИФ се изготвя в електронен формат, подписва се от ръководителя на управляващия орган/междинното звено с електронен подпис и се изпраща на съответния бенефициент, като съгласно чл. 35 ал.3 от Наредбата управляващият орган/междинното звено посочва в решението по чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИФ мястото на съхранението му в електронна форма в ИСУН и начина за достъп до него.

Видно от стр. 7 от Ръководството за бенефициенти за изпълнение и управление на договори по процедура BG05M90P001-2.010 „Развитие на социалното предприемачество“ по ОП РЧР 2014-2020, задължително за спазване от бенефициента, съгласно чл .26, ал. 1 ЗУСЕСИФ и чл. 3.18 от сключения договор за предоставяне на БФП е посочено, че „Кореспонденцията с УО се извършва чрез електронната система ИСУН 2020“. В тази връзка следва да се посочи, че видно от приложените на електронен носител документи, в съответствие с чл. 3.18 от сключения договор за предоставяне на БФП кореспонденцията по договора е водена изцяло по електронен път. Съгласието на кандидата/бенефициента за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по чл. 13, ал. 3 и 4 от Наредбата е било дадено с формуляра за кандидатстване посредством ИСУН, в съответствие с изискването на чл. 13, ал. 5 от Наредбата, като от страна на председателя на сдружението е заявено съгласие за водене на цялата кореспонденция през системата, като е декларирано, че при промяна на заявените обстоятелства, ще уведоми незабавно в писмен вид УО на ОП РЧР.

От изложените данни следва извода, че практически обменът на информация между УО и бенефициента се е осъществявал посредством модул "Кореспонденция" на ИСУН.

Кореспонденцията в този модул, по принцип се осъществява посредством комуникации, всяка от които има собствен номер и дата на изпращане, присъединявани автоматично от електронната система. Конкретната комуникация, с която е изпратено процесното Решение за определяне на финансова корекция №BG05M9ОP001-2.010-0133/7 от 15.12.2023 г. е с № BG05M9OP001-2.010-0133-C01-M032 от 15.12.2023 в 17:04 ч. (файл communication 15.12.2023 и файл таблица BG05M9OP001-2.010-0133-C01_communication). При така отразената дата на изпращане и с оглед изложената нормативна уредба следва, че срокът за оспорване на решението изтекъл на 29.12.2023 г.

От наличните в представената на електронен носител преписка файл communication 15.12.2023 и файл таблица BG05M9OP001-2.010-0133-C01_communication следва, че съобщението за обжалваното решение е отворено на 11.01.2024 г. в 08:47 часа, но от същите файлове се установява категорично, че процесната комуникация е със статус "изпратена" от УО на 15.12.2023г. Предвид цитираното по – горе правило на чл. 13, ал. 1 от Наредбата, датата на изпращане на решението се счита за дата на получаването му от жалбоподателя. При това положение се явява ирелевантен момента на отваряне на съобщението, както и без значение е лицето, което е отворило същото. В този смисъл са Определение № 4561/25.11.2020 г. по адм. дело № 8418/2020 г. на ВАС, VII Отд., Определение № 6026/19.05.2021 г по адм. дело № 4029/2021 г; Определение 3266 от 6.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 2800/2022 г., VII о; Определение 4835 от 19.05.2022 г. на ВАС по адм. д. № 4331/2022 г., VII о; Определение 9672 от 1.11.2022 г. на ВАС по адм. д. № 7935/2022 г., VIII о; Определение 12723 от 14.12.2021 г. на ВАС по адм. д. № 9560/2021 г., VII о. и др.

В подкрепа на гореизложеното е и регламентацията в чл. 22, ал. 3 от ЗУСЕСИФ, съгласно който, когато производствата пред управляващите органи по този закон се провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни актове, издадени в тези производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до съответния кандидат или бенефициент, като към съобщението е прикачен съответния акт или в него се препраща към публикувания в ИСУН акт и актът се счита за връчен с изпращането на съобщението в ИСУН. Както се посочи, процесното решение е връчено на оспорващия на 15.12.2023 г. с изпращането му чрез ИСУН и 14-дневният срок за обжалването му, започнал да тече от следващия ден, е изтекъл на 29.12.2023 г (присъствен ден). Представеният по делото, съгласно изричните указания на съда, документ относно момента на подаване на жалбата /обратна разписка от Еконт/ удостоверява, че жалбата е подадена на куриера и приета от последния на 25.01.2024г. При тези данни следва, че жалбата е подадена почти месец след изтичане на преклузивния срок за обжалване на акта, което води до недопустимост на тази жалба поради наличие на хипотезата на чл. 159, т. 5 АПК, представляваща основание за оставянето ѝ без разглеждане и за прекратяване на настоящото производство.

С оглед резултата от настоящото дело и предвид направената от ответната страна претенция за разноски, следва на основание чл. 143 ал.3 от АПК във връзка с чл. 37 ЗПП и чл. 24 НЗПП жалбоподателят да бъде осъден да заплати на Министерството на труда и социалната политика, в чиято структура се намира ответника, юрисконсултско възнаграждение в минималния размер от 100лв.

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 5 АПК във вр.с чл. 143 ал.3 от АПК във връзка с чл. 37 ЗПП и чл. 24 НЗПП съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като просрочена жалбата на Сдружение „Кауза Дългач“, ЕИК *********, с адрес: гр. Търговище, ул. „Митрополит Андрей“ № 27, представлявано от председателя С.Т.М., действащ чрез процесуалния си пълномощник адв. Ц.Н.И., против Решение за определяне на финансова корекция № BG05M9ОP001- 2.010-0133/7 от 15.12.2023 г., издадено от Цветан Спасов - Ръководител на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 в Министерството на труда и социалната политика.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело №37 по описа за 2024г. на Административен съд – Търговище.

ОСЪЖДА Сдружение „Кауза Дългач“, ЕИК *********, с адрес: гр. Търговище, ул. „Митрополит Андрей“ № 27, представлявано от председателя С.Т.М., да заплати на Министерството на труда и социалната политика сумата в размер на 100/сто/лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните чрез връчване на препис от същото.

Съдия: