Решение по дело №2641/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2259
Дата: 22 ноември 2021 г. (в сила от 22 ноември 2021 г.)
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20217180702641
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpeg
 


РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 2259/22.11.2021г.

22.11.2021 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и осми октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав :

 

                Председател : Здравка Диева

                 Членове : Величка Георгиева

                                Светлана Методиева

 

при секретаря В.П. и с участието на прокурор И.Джубелиева, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 2641/2021г., взе предвид следното:

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

            П.Н.П.,*** Загора, представляван от адв.М.З., обжалва Решение № 1325 от 16.08.2021г., постановено по АНД № 2951 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 21-1030-001028/18.02.2021г., изд. от Началник Група към ОД МВР – Пловдив, сектор Пътна полиция в обжалваната му част за наложени на П. административни наказания: глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца - за нарушение по чл.140 ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/, на основание чл.175 ал.3 пр.1 от същия закон.

            Решението е обжалвано като незаконосъобразно и неправилно. Поискано е да бъде отменено, ведно с отмяна на наказателното постановление и присъждане на разноски пред двете инстанции. Поддържа се, че в съдебното решение не е посочена разпоредба на ЗДв.П или ППЗДв.П, вменяваща задължение на всеки ползвател на МПС да следи за това, дали същото е надлежно регистрирано. Твърди се, че задължението за регистрация на МПС е за неговия собственик /чл.145 ал.2 ЗДв.П; чл.4 ал.1 от Наредба I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС – наредбата/ в определен срок от придобиването му /чл.145 ал.2 ЗДв.П; чл.3 от наредбата/. В случая жалбоподателят не е собственик на МПС с рег.№ **** / влекач Скания Р 730 ЛА 6х2 ХНА/, което е собственост на Яневи Транс ЕООД. П. е бил единствено водач на МПС и за него не са били налице каквито и да било задължения, свързани с регистрацията на автомобила. П. като трето лице добросъвестно е упражнявал трудовите си задължения, свързани с управлението на автомобила и не е знаел кога са издадени временните регистрационни номера на автомобила, както и какъв е срока им за валидност. Дори всички документи да са били вътре в автомобила, за жалбоподателят не е съществувало законово задължение първо да се запознае с тях. В случая отсъства субективният елемент, за да е извършено административно нарушение, тъй като П. не е действал виновно и не са изпълнени изискванията на чл.6 ЗАНН /цитирани съдебни решения на АС-Стара Загора по касационни дела №№ 135/2020г.; 293/2019г./. Заявено е, че при приемане осъществен факта на извършване на административно нарушен е, същото следва да бъде квалифицирано като маловажен случай по см. на чл.28 ЗАНН, тъй като са налице предпоставките за прилагане на тази норма – с позоваване на Решение № 471 от 2021г. по касационно дело № 338/2021г. на АС-Пазарджик. Като отделно отменително основание е посочено, че наложените административни наказания не съответстват с целта на закона – лишаването от право на управление на МПС за срок от 6 месеца сериозно ограничава възможността на жалбоподателя да полага труд и реализира доходи, с които да се прехранва. П. е професионален шофьор, интересите на който се нарушават в степен, надвишаваща целта на закона в противоречие с чл.12 ЗАНН.

Ответникът сектор Пътна полиция при ОД МВР-Пловдив не изразява становище по касационната жалба.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Джубелиева счита жалбата за неоснователна.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима.    

1. НП е издадено от длъжностно лице, за административно-наказателната компетентност на което е приложена Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018г. /т.2, 2.11/, допълнена със Заповед № 8121з-825/19.07.2019г. Същите са част от административно-наказателната преписка и отразени в НП. АУАН серия АA 787708/05.01.2021г. е съставен от мл.автоконтрольор С.Н. при ОД МВР - Пловдив, оправомощен за съставяне на АУАН с първопосочената заповед.

В обстоятелствената част на АУАН и НП е посочено, че на 05.01.2021г., в 14:50ч. в община Раковски на път Автомагистрала № А-1-АМ Тракия, км 147, посока гр.Бургас, П.П. управлява товарен автомобил – Скания Р 730 ЛА 6х2 ХНА с рег.№ **** с прикачено полуремарке Тирсан ЛПЗ с рег.№ **** – и двете собственост на Яневи Транс ЕООД, като -  управлява МПС с изтекъл срок на разрешение за временно движение с № *********, изтекъл на 02.01.2021г. и с рег.табели с изтекъл срок на валидност. Водачът управлява нерегистрирано МПС по надлежния ред, разписан в Наредба I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС.

Фактическата установеност е квалифицирана за нарушение на чл.140 ал.1 ЗДв.П: „По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.“. Наложената санкция е основана на чл.175 ал.3 пр.1 ЗДв.П – глоба в размер на 200лв. и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца : „Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.“.

2. ПРС приел за установено, че с действията си жалбоподателят е осъществил състава на вмененото му нарушение по чл.140 ал.1 ЗДв.П, тъй като правилото за поведение, съдържащо се в нормата изисква от водачите кумулативното спазване и на двете посочени изисквания /МПС да е регистрирано и да е с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места/. Съдът се е позовал на §6 т.18а ДР ЗДв.П – дефиницията за „регистрация“ и на реда, установен с  Наредба I-45 от 24.03.2000г. – чл.27 ал.1 и ал.5. Отхвърлено е възражението за прилагане на чл.28 ЗАНН при съобразяване с наличието и на други административни нарушения, констатирани на 05.01.2021г., които не се оспорват от жалбоподателя, както и данните от справката за нарушител-водач за влезли в сила НП, фишове и електронни фишове, вкл. с оглед наложени в минимален размер административни наказания по чл.173 ал.3 пр.1-во ЗДв.П.

3. В случая следва да бъде възприето наличие на осъществено административно нарушение, квалифицирано коректно по чл.140 ал.1 ЗДв.П. При нарушаване забраната за допускане по пътищата, отворени за обществено ползване само на моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани по надлежния ред, установена в  чл. 140 ал. 1 пр. 1-во ЗДв.П, задълженото лице управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред - изпълнителното деяние се осъществява с действие, при дължимо по закон бездействие. Задълженото за регистрация лице съгл. чл.145 ал.2 ЗДв.П е собственикът на МПС : „Приобретателят на регистрирано пътно превозно средство е длъжен в срок до един месец да регистрира придобитото превозно средство в службата за регистрация на пътни превозни средства по постоянния адрес или адрес на регистрация на собственика, освен когато пътното превозно средство е придобито от търговец с цел продажба.“, респект. чл.3 и чл.4 ал.1 от Наредба I-45 от 24.03.2000г. /чл.4 ал.1 – „Собственикът е длъжен да представи превозното средство и необходимите документи в определения срок за извършване на регистрация, промяна в регистрацията или прекратяване на регистрацията.“/. Няма информация за осъществена възможността, предвидена в чл.4 ал.3 от наредбата, обвързваща ползвателя на МПС със задължения относно ползваното МПС  : „Физическо или юридическо лице, което използва превозното средство по силата на правно основание, различно от правото на собственост, се вписва в свидетелството за регистрация като ползвател на превозното средство по искане на собственика.“.

Ведно с посоченото, според дефиницията за „регистрация“ по см. на §6 т.18а ДР ЗДв.П : „Регистрация" е административно разрешение за превозното средство да участва в пътното движение, включващо идентификацията на превозното средство и издаването на табели с регистрационен номер, възприето и в § 2 т. 4 ДР на Наредба № I-45 от 24.03.2000г., административното разрешение е за ПС, което означава дължимо знание за наличието му от управляващия го водач – собственик или ползвател. В тази вр. субекта на санкционната норма е водачът съгл. чл.175 ал.3 пр.1 ЗДв.П – : „Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред…“. ПРС правилно приема, че управлението на МПС с изтекли временни регистрационни номера по същността си представлява управление на МПС, нерегистрирано по надлежния ред, респект. с основание се позовава на разпоредбата на чл.27 ал.5 от наредбата : „След изтичане срока на транзитните табели с регистрационен номер същите не могат да се използват.“. Нерегистрирането на превозното средство препятства управлението му по пътищата, отворени за обществено ползване.

Вярно е, че задължението за регистрация е за собственика, но при управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред - от лице, различно от собственика, управляващият водач според чл.175 ал.3 пр.1-во ЗДв.П не дължи управление. В случая МПС е собственост на работодателя, при което умисъл отсъства и не би могло да се приеме, че е проявена непредпазливост, доколкото ползвателят на МПС на основание – трудово правоотношение със собственика на автомобила не дължи проверка дали МПС е регистрирано, след като е с табели и талон. В тази хипотеза няма административно нарушение от субективна страна по см. на чл.6 ЗАНН. В конкретиката на фактите жалбоподателят не е носил СРМПС част II на полуремаркето, което ако бе при него, е могъл да знае за изтеклия срок за временно движение, в която ситуация може да има непредпазливост по см. на чл.7 ЗАНН.

В случая умисъл не е доказан и водачът – ползвател на МПС по трудово правоотношение, не би могъл да поиска своевременно регистрация на автомобила, тъй като не е собственик. Конкретиката на фактите разкрива предпоставки за прилагане нормата на чл.28 ЗАНН. В ЗАНН не е предвиден критерий за маловажен случай на административно нарушение, при което следва да се преценява цялата съвкупност на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното деяние, стойността на вредата, кръга на засегнатите интереси, времетраенето на нарушението, значимостта на конкретно увредените обществени отношения. Маловажен случай на административно нарушение е този, при който извършеното нарушение, с оглед липсата или незначителните вредни последици, или с оглед на други обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид. Този критерий на преценка се прилага за всички нарушения, независимо от техния вид - формални или резултатни. Съгласно Т.Р. № 6 от 15.XI.1973г. по н. д. № 2/73г., ОСНК понятието "вредни последици", е по-широко от понятието "вреди". То обхваща не само имуществени вреди, но и всички други последици, които нямат имуществен характер, но са вредни за обществото, защото засягат установения правопорядък, правата и задълженията на гражданите и др. Дори формалното нарушение да не изисква настъпване на вредни последици, липсата на такива е възприето да сочи на по-ниска степен на обществена опасност на деянието. Според справката за нарушител-водач издадените на касатора фишове са заплатени, както и НП, с изключение на обжалваното, вкл. отсъстват данни за друго извършено нарушение от същия вид.

Мотивиран с изложеното, АС – Пловдив

 

Р Е Ш И :

 

Отменя Решение № 1325 от 16.08.2021г., постановено по АНД № 2951 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив.

Отменя Наказателно постановление № 21-1030-001028/18.02.2021г., изд. от Началник Група към ОД МВР – Пловдив, сектор Пътна полиция в обжалваната му част за наложено на П. административно наказание: глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца - за нарушение по чл.140 ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/, на основание чл.175 ал.3 пр.1 от закона за движение по пътищата /ЗДв.П/.

Осъжда ОД МВР – Пловдив да заплати на П.Н.П.,*** Загора, ЕГН ********** , 600лв. съдебни разноски за двете съдебни инстанции.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                                              Председател :

 

 

 

 

                                                                                                      Членове :