Решение по дело №101/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 106
Дата: 16 юни 2020 г. (в сила от 16 юни 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700101
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 16.06.2020 г.

Административен съд – Кърджали, в  публично съдебно заседание на осемнадесети май две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Павлина Петрова        

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 101/ 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е пореда на чл.197 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с чл.92, ал.11 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС).

Образувано е по жалба на „Орфей Текстил“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, подадена чрез процесуален представител, упълномощен от управителя и едноличен собственик на капитала. Оспорва се Решение № 33/ 28.01.2020 г. на директора на ТД на НАП – Пловдив, с което е оставена без уважение жалбата на дружеството срещу Акт за прихващане и възстановяване (АПВ) № Р-16000919007651-171-001/ 06.01.2020 г., издаден от *** при ТД на НАП – Пловдив. Изложени са съображения за незаконосъобразност на АПВ, свеждащи се до следното: От страна на органите по приходите не са ангажирани доказателства, които да опровергаят представените от „Орфей Текстил“ ЕООД и превозвача транспортни документи (ЧМР и пътен лист), съответно – доказателства, оборващи доказателствената сила на товарителницата по смисъла на чл.9 от Конвенцията (вероятно Конвенция за договора за международен автомобилен превоз на стоки) и по специално – получаването на стоките от италианското дружество получател.

В жалбата се сочи, че съгласно практиката на Съда на Европейските Общности,който съгласно чл. 220 ал. 1 ДЕО осигурява спазването на законността при тълкуването и прилагането на учредителния акт и на актовете на институциите на Общността, които от своя страна са задължителни за Р България от датата на присъединяването ни (чл.2 от Протокола относно условията и договореностите относно приемането на Р България и Румъния в ЕС) в Решение от 27.09.2007 г. по Дело С-409/04 се е произнесъл в смисъл, че чл.28а, § 3, ал.1 и чл.28в, част А, б. а), първа алинея от Шеста Директива от 17 май 1977 година, изменена с Директива 2000/ 65/ЕО на Съвета от 17.10.2000 г.( които разпоредби са аналогични и на сега действащите такива на Директива 2006/112/ЕО от 28.11.2006 г.) терминът „изпратени“ в тези две директиви следва да се тълкува в смисъл, че вътреобщностните придобивания на стока е извършено и освобождаването на вътреобщностната доставка се прилага само когато правото на разпореждане като собственик със стоката е прехвърлено на получателя и доставчикът докаже, че тази стока е изпратена или транспортирана в друга държава-членка и че вследствие на това изпращане/ транспортиране стоката е напуснала физически територията на държавата-членка на доставката, както и че  чл.28в, част А, б. а), първа алинея от Шеста Директива, следва да се тълкува в смисъл, че той се противопоставя на това компетентните власти на държавата-членка на доставката да задължат доставчик, който е действал добросъвестно и е представил доказателства на пръв поглед обосноваващи неговото право на освобождаване на вътреобщностната доставка на стоки, да заплати в последствие данък върху добавената стойност върху тези стоки, когато тези доказателства се окажат фалшифицирани, без обаче да бъде установено участието на споменатия участник в данъчната измама, доколкото той е предприел всички разумни мерки в рамките на възможностите си, за да подсигури, че осъществяваната от него вътреобщностна доставка не го довежда до участие в измама. В съответствие с този довод се твърди, че дружеството е представило необходимите документи за ВОД, като липсват данни то да участва в данъчна измама. Сочи се още, че стоката е напуснала страната и е била доставена в ***, както и, че за това са представени необходимите документи по чл.45 от ППЗДДС. Изложени са подробни съображения за незаконосъобразност на оспореното решение на директора на ТД на НАП – Пловдив, цитира се практика на ВАС и се прави искане да се отмени административния акт на директора на ТД на НАП – Пловдив, с който е оставена без уважение жалбата срещу АПВ. Претендират се деловодни разноски. В съдебно заседание, редовно призован, не се представлява. От пълномощника е постъпила молба за даване ход на делото и изявление, че поддържа жалбата.

Ответникът Директор на ТД на НАП – Пловдив, редовно призован, не се явява. Представлява се от пълномощник, който дава мотивирано становище за неоснователност на жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима, тъй като АПВ № Р-16000919007651-171-001/ 06.01.2020 г. е обжалван по реда на чл. 92, ал. 1 от ЗДДС, във вр. с чл. 197 от ДОПК пред горестоящия в йерархията на приходната администрация орган, който с решението си е оставил без уважение жалбата срещу АПВ. Жалбата срещу това решение е подадена в преклузивния 7-дневен срок по чл.197, ал.2, изр.1-во от АПК, във вр. с чл.99, ал.11 от ЗДДС.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

АПВ е издаден в хода на ревизия, възложена със ЗВР, № ***/ *** г. и в хипотезата на чл. 92, ал. 11 от ЗДДС. Установено е от органите по приходите, че за месец октомври 2019 г. дружеството жалбоподател е декларирало ВОД на стоки на стойност ***лв. по пет броя фактури: №№ ***, ***, ***, ***, ***/ *** г., с получател „ ***“ с ДДС № ***, с предмет на доставките плат.

Като доказателства за доставката са представени фактури, ЧМР за извършен превоз от Кърджали до ***, ***, декларации за получена стока по фактурите. Всички документи са непреведени.

Ревизиращият екип е извършил проверка в ИМ на НАП – ИС на АМ-ПТРР (Пътни такси и разрешителен режим) за проверка по регистрационен № на ППС на влизанията  и излизанията  в/ от територията на Р България през месец октомври 2019 г. и е установено, че на посочената дата – 22.10.2019 г., когато стоката тръгва от територията на Р България към ***, тези ППС не са се намирали на територията на Р България. В резултат на това е направен извод, че събраните документи не доказват извършването на вътреобщностни доставки от България към *** между „Орфей Текстил“ ЕООД и „ ***“. Прието е, че няма категорични доказателства, че стоките са транспортирани от територията на страна до територията на друга държава членка, вследствие на което не може да бъде направен обоснован и законосъобразен извод за извършени ВОД, съответно – за прилагане на нулева ставка на данъка. Вследствие на това, с АПВ е установено, че не е налице основанието по чл.92, ал.11 от ЗДДС, във вр. с чл.92, ал.3 от същия закон, декларираният ДДС за възстановяване в размер на 31 142,16 лв., за данъчен период месец октомври 2019 г., да бъде възстановен изцяло или частично.

За да потвърди АПВ решаващият орган е приел, че ревизираното лице е представило доказателства по реда на чл. 45, т. 1, б. „а“ и т. 2, б. „а“ от ППЗДДС за удостоверяване на извършената ВОД, банкови извлечения и други придружаващи документи. В Решението на директора на ТД на НАП – Пловдив е посочено, че ревизиращият екип е взел предвид и обстоятелството, че дружество „ Орфей Текстил“ “ ЕООД към момента има пет броя текущи ревизии, три от тях вече с издадени ревизионни актове с особено големи размери на данъчни задължения, а именно Ревизионен акт №*** от *** г. с дължима сума *** лева (ДДС за период м.4 и м. 5 2019г.), Ревизионен акт № *** от *** г. с дължима сума *** лева (ДДС за период 01:06.2019г. -30.01.2020г.), Ревизионен акт № *** от *** г. с дължима сума *** лева (ДДС за период м.7 2019г.). Като фактическо основание да се потвърди АВП е прието, че в хода на предходните ревизии е открита административна процедура за обмен на информация между компетентните органи на Република България и *** съгл. чл.7 от Регламент на /ЕС/ 904/2010, с цел установяване на факти и обстоятелства от значение за определяне на данъчните задължения на „Орфей Текстил ЕООД BG ***, № ***/*** с Референтен номер ***. Поискана е информация с оглед възникналото обосновано съмнение за извършени доставки до ***. Цитиран е отговор референтен номер: ***, според който на адрес ***, *** фирма е прекратила дейността си на 24.01.2019 г. На адрес: ***, служителите не са открили следа от *** фирма и стоките. След призовка изпратена до г-н Д. М., адвокат, упълномощен от *** търговец, изпрати само частични документи и счетоводни записи до Контролно бюро. В писмото е посочено, че не са представени транспортни и платежни документи, както и по-ранни фактури за покупка на стоките. Също така и посочено, че фактурите, представени от *** данъкоплатец са различни от тези, изпратени от данъчната администрация на Р България. По специално мястото на местоназначение на стоката е ***, а не ***. Освен това някои фактури със същия номер на емисии показват различни дати, описание на продадените стоки и сума.

В обобщение в решението е прието, че документите, с които разполага ревизираното дружество „Орфей текстил" ЕООД не доказват получаването на стоките от клиента *** на територията на друга държава - членка, в случая ***. В резултата на това и посочено, че към момента на издаване на АПВ № Р-16000919007651-171-001/06.01.2020г., по преписката са налични множество доказателства, обосноваващи очакването на ревизиращия екип, че по разглежданите по-горе пет фактури ще възникне задължение за данък добавена стойност в размер на *** лв., поради което правилно и законосъобразно е отказано възстановяването на ДДС в размер на *** лв. за данъчен период месец октомври 2019г.

Спорът е налице ли е ВОП, а от тук и обоснованост на данъците, които се очаква да бъдат установени при ревизията на дружеството жалбоподател в контекста на хипотезата на чл. 92, ал. 11 от ЗДДС.

Вътреобщностна доставка, според нормата на чл. 7, ал. 1 от ЗДДС (Доп. – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) в редакцията към издаване на решението на директора на ТД на НАП – Пловдив, е доставката на стоки, транспортирани от или за сметка на доставчика - регистрирано по този закон лице, или на получателя от територията на страната до територията на друга държава членка, когато получателят е данъчно задължено лице или данъчно незадължено юридическо лице, регистрирано за целите на ДДС в друга държава членка, и е предоставил идентификационния си номер по ДДС на доставчика.  

В тази връзка, за да се приеме, че е осъществен фактическият състав на цитираната разпоредба, следва да са налице следните предпоставки: да е осъществена доставка на стоки, доставчикът да е регистриран по ДДС в Република България, съответно получателят по доставката да е регистриран за целите на ДДС в друга държава, членка на Общността и стоката да е транспортирана от доставчика или получателя, или за тяхна cметка от територията на страната до територията на друга държава членка.

Според съдебната практика на СЕС, при липсата на конкретна разпоредба в Директива 2006/112/ЕО относно доказателствата, които трябва да предоставят данъчнозадължените лица, за да бъдат освободени от ДДС в случаите на ВОД, в правомощията на държавите членки, съгласно чл. 131 от Директива 2006/112/ЕО е да определят условията, при които се освобождават ВОД от облагане с ДДС (т. 36 от решение на Съда от 6 септември 2012 г. по дело С-273/11).

Съответно на изложеното в чл. 45 от ППЗДДС, във връзка с чл. 53, ал. 2 от ЗДДС, е нормативно установен начинът за доказване на ВОД като проявен юридически факт.

Документите, регламентирани в разпоредбите на чл. 45 от ППЗДДС (в редакция, приложима преди изменението с ДВ, бр.25 от 2020 г., в сила от 20.03.2020 г.).) са разделени в две групи – документи за доставката и документи, доказващи изпращането или транспортирането на стоките от територията на страната до територия на друга държава членка.

Според чл. 45, т. 1 б. "а" от ППЗДДС документ за доставката представлява фактурата, в която, когато получателят е регистриран за целите на ДДС в друга държава членка, се посочва идентификационен номер по ДДС на получателя, издаден от държава членка, под който номер му е извършена доставката.

В случая, според отговор референтен номер: ***, не са  представени по-ранни фактури за покупка на стоките. Фактурите, представени от *** са различни от тези, изготвени от „Орфей Текстил“ ЕООД. По специално мястото на местоназначение на стоката е ***, а не ***. Освен това някои фактури със същия номер на емисии показват различни дати, описание на продадените стоки и сума.

Съответно, чл. 45, т. 2 от ППЗДДС регламентира документите, доказващи изпращането или транспортирането на стоките от територията на страната до територията на друга държава членка.

В чл. 45, т. 2, б. "а" от ППЗДДС е посочено изискването за представяне на транспортен документ или писмено потвърждение от получателя или упълномощено от него лице, удостоверяващи, че стоките са получени на територията на друга държава членка - в случаите, когато транспортът е извършен от получателя или от трето лице за сметка на получателя; в писменото потвърждение се посочват дата и място на получаване, вид и количество на стоката, вид, марка и регистрационен номер на превозното средство, с което е извършен транспортът, име на лицето, предало стоките, и длъжностното му качество, име на лицето, получило стоките, и длъжностното му качество;

В чл. 45, т. 2 б. "б" от ППЗДДС е посочено изискването за транспортен документ, удостоверяващ, че стоките са получени на територията на друга държава членка – когато транспортът е извършен от доставчика или от трето лице за сметка на доставчика.

С оглед на така цитираната уредба, допустим е отказ на правото на освобождаване от облагане с ДДС при ВОД при наличието на следните предпоставки – когато доставчикът не е изпълнил предвидените от закона задължения в областта на доказването или когато е бил недобросъвестен, т.е. е знаел или е трябвало да знае, че осъществяваната от него операция е част от извършвана от приобретателя измама.

В случая спорен е въпросът за транспортирането на стоките от територията на страната до територията на друга държава-членка на ЕС, доколкото ревизираното лице разполага с фактура за доставките.

От постоянната практика на Съда на ЕС по тълкуване на чл. 138 от Директива 2006/112/ЕО следва, че освобождаването от облагане с ДДС на вътреобщностните доставки се прилага само, когато правото да се разпорежда като собственик със стоката е прехвърлено на получателя на доставката и доставчикът докаже, че стоката е изпратена или превозена в друга държава-членка и че вследствие на това изпращане или превозване стоката е напуснала физически територията на държавата-членка на доставката, от която е изпратена (т. 31 от решението по дело С - 273/11). В настоящия случай, както е прието в оспореното решение на директора на ТД на НАП – Пловдив и АПВ, след извършени справки в ИМ на НАП – ИС на АМ-ПТРР за превозните средства, вписани във фактурите за извършване на доставките, както и информацията, получена по реда на международния обмен за декларираните ВОП от получателя, не е доказано получаването на стоките по тези пет фактури от *** на територията на друга държава-членка, в случая ***.

При преценката на административния орган налице ли е обосновано предположение за установяване на задължения по ЗДДС, произтичащи от неправомерно упражнено право на ползване на данъчен кредит от регистрирано лице, несъмнено се засяга и въпросът за реалността на тези доставки. Доколкото обаче се касае за специфично производство по проверка на декларирани данни, различно от това, регламентирано в разпоредбите на чл. 128 – 129 от ДОПК, неговата цел е в по-голямата си част обезпечителна, гарантираща събирането на предполагаеми, установени в един бъдещ момент данъчни задължения.

С оглед изложеното, съдът намира, че оспорваният АПВ е правилен, както и потвърждаващото го решение, поради което жалбата следва да се отхвърли.

При този изход на спора, на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК, на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.5-то от АПК, Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на „Орфей Текстил“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, срещу Решение № 33/ 28.01.2020 г. на директора на ТД на НАП – Пловдив, с което е оставена без уважение жалбата на дружеството срещу Акт за прихващане и възстановяване, № Р-16000919007651-171-001/ 06.01.2020 г., издаден от *** при ТД на НАП – Пловдив.

Осъжда „Орфей Текстил“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:*** да заплати на ТД на НАП – Пловдив юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. (сто лева).

Решението не подлежи на обжалване.

            

 

Съдия: