Решение по дело №181/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 935
Дата: 14 юли 2022 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20227040700181
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 935               Година 14.07.2022           Град Бургас

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, Х състав, на четиринадесети юни две хиляди двадесет и втора година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева 

 

Секретаря Йовка Банкова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Драгнева, административен характер дело номер 181 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.27 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУЕСИФ) и чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Гарант консулт“ ООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, бул.“Константин Величков“ № 34, ет.4, представлявано от управителя В. К. К., със съдебен адрес ***, офис 318, адв.Г.Н. от БАК против решение № РД-11-83/14.01.2022г. на главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на ОПИК. Счита, че решението е незаконосъобразно и прави искане за бъде отменено, а преписката да бъде върната на административния орган за произнасяне и да му се присъдят направените по делото разноски.  

Ответникът – Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020г., редовно призован, изразява становище за неоснователност на жалбата и прави искане да бъде оставена без уважение.

Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

Със заповед № РД-16-270/19.02.2021г. (л.16 от делото), изменена със заповед № РД-16-1091/16.07.2021г. (л.17 от делото) на ръководителя на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ (ОПИК) 2014 – 2020г. е утвърден пакетът от документи за провеждане на процедура BG16RFOP002-2.089, в който са включени Условия за кандидатстване, Условия за изпълнение и приложенията към тях и обява за открита процедура BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията Covid-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ на ОПИК.

„Гарант консулт“ ООД е кандидатствал в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 50 000 лева с проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.089-1583 (л.55 от делото), с наименование: „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, ведно с приложените към него документи изисквани, съгласно Условията за кандидатстване.

Със заповед № РД-16-1103 от 20.07.2021г. на ръководителя на УО (л.21 от делото), изменена със заповед № РД-16-1320/15.09.2021г. (л.28 от делото) и последващи такива (л.35, л.41 от делото) е определен състав на екипа по договаряне за извършване на проверка на документална допустимост и сключване на административни договори в така обявената процедура за подбор, като на екипа са възложени конкретни функции и задачи.

С писмо от 02.12.2021г. (л.69 от делото) чрез ИСУН, жалбоподателят е уведомен, че след проведена оценка и одобрение на оценителен доклад от ръководителя на УО, проектното предложение на дружеството е получило 14 точки и е включено в списъка на проектните предложения, одобрени за финансиране по процедурата, с максимален размер на финансовата помощ 50 000 лева. Указано е, че след представяне на документи, удостоверяващи документална допустимост на кандидата, в случай че не са налице основания за издаване на решение за отказ, ще бъде изпратен за подписване административен договор за предоставяне на помощта. С това уведомление от кандидата са изискани допълнителни документи, включително и декларации за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от Закона за малките и средни предприятия (ЗМСП). Указано е, че изисканите документи следва да бъдат представени чрез модул „Комуникация с УО“ в ИСУН 2020, в срок до 30 календарни дни, считано от деня, следващ отварянето на комуникацията. Уведомлението е изпратено на дружеството на 02.12.2021г. и отворено на същия ден (л.75 от делото). Със съобщение чрез ИСУН (л.76 от делото) жалбоподателят е уведомен и поканен да представи доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент във връзка с предстоящото сключване на административен договор за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ. Видно от комуникацията с УО на „Гарант консулт“ ООД е изпратена покана и декларация за обстоятелството, че като кандидат е запознат с Условията за кандидатстване и условията за изпълнение (Приложение № 1 към Условията за кандидатстване), като му е даден краен срок за отговор 04.01.2022г. В законоустановения срок дружеството е подало декларация приложение № 13 и декларация приложение № 1 към УК (л.78, л.98 от делото).

С решение № РД-11-83/14.01.2022г. на главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на ОПИК, на основание чл.38, т.3, предл. първо във вр. с чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ на „Гарант консулт“ ООД е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подаденото проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.089-1583 и с наименование: „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“. В мотивите на решението е посочено, че в условията за кандидатстване по процедурата в т.11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ е поставено ограничение за финансиране единствено на кандидати, които отговарят на изискванията за категория малко предприятие съгласно ЗМСП и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия. Пояснено е, че кандидатите са длъжни да удостоверят, че попадат в категорията малко предприятие като попълнят и представят декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП (Приложение 10) преди сключване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. В предоставената от дружеството декларация, кандидатът е декларирал в т.3 категория „малко предприятие“, в т.2 е посочил като последна приключена финансова година 2020г. Отбелязано е, че дружеството е със статут на „свързано предприятие“, а в представените Справки за обобщените параметри на предприятието, което подава декларация по чл.3 и чл.4 ЗМСП, като свързани са посочени предприятията „Гарант инвестконсулт“ ООД, „Гарант“ ООД, „Гарант адванс“ ООД, „Гарант акаунт“ ООД, „Гарант финанс акаунт“ ООД, „Корект финанс акаунт“ ООД, „Креатив финанс акаунт“ ООД, „Корект инвест консулт“ ООД. Ръководителят на УО е приел, че кандидатът не отговаря на изискванията за бенефициент, посочено в подточка 3) на т.11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване по процедурата и е посочено, че при определяне категорията на кандидата към момента на сключване на договор в съответствие с чл.46, ал. 2 от ЗМСП следва да бъдат взети предвид данните за две предходни и последователни години, в които предприятието отговаря на изискванията за съответна категория. УО е преценил, че за 2020г. дружеството е с данни за „малко“ предприятие - персонал от 49 лица, годишен оборот 1096 хил. лв. и стойност на активи 4046 хил. лв., за 2019г. - персонал от 57 лица, годишен оборот 1244 хил. лв. и стойност на активи 2791 хил.лв. т.е данните на кандидата отговарят на изискванията за категория „средно“ предприятие, а за 2018г. - персонал от 53 лица, годишен оборот 1179 хил. лв. и стойност на активи 2623 хил. лв. данните на кандидата също отговарят на изискванията за категория „средно“ предприятие, установена в чл.3, ал.1 от ЗМСП.

Решението е изпратено чрез ИСУН и получено от жалбоподателя на 17.01.2022г. (л.53 от делото) и е обжалвано с жалба с рег.индекс №26-Г-13/27.01.2022г., подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Съгласно чл.7, ал.1, т.1, във връзка с чл.7, ал.2, т.3 от ЗУСЕСИФ Министерски съвет – орган на изпълнителната власт, отговорен за управлението на средствата от ЕСИФ, определя структурите, отговорни за разработването на програмите по чл. 3, ал. 2 и за управлението на средствата от ЕСИФ.

С решение на министерския съвет № 574/13.07.2016г. за управляващ и сертифициращ орган по ОПИК 2014-2020 е определена Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ на Министерство на икономиката.

Със заповед № РД-16-7/06.01.2022г. на министъра на икономиката и индустрията, за лице, изпълняващо функциите на ръководител на УО по приоритетни оси 1, 2, 3, 4 и 6 на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020г. е определена Илияна Илиева – Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност.

С оглед така представените доказателства, обжалваното решение, се явява издадено от компетентен орган, съобразно делегираните му правомощия, при спазване на установената писмена форма.

В хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, който да са довели до нарушаване правото на защита на жалбоподателя и незаконосъобразност на постановеното решение.

Процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор е уредена в раздел II, чл. 29-42 ЗУСЕСИФ.

Съгласно чл.25 от ЗУСЕСИФ, безвъзмездната финансова помощ се предоставя чрез подбор на проектни предложения или директно предоставяне на конкретен бенефициент. В настоящия случай процедурата е чрез подбор на проекти.

Съгласно чл.29, ал.2 от ЗУСЕСИФ в процедурата чрез подбор на проектни предложения се извършва оценяване на всяко проектно предложение, което включва оценка на административното съответствие и допустимостта, техническа и финансова оценка, класиране на одобрените проектни предложения в низходящ ред и определяне на проектни предложения, за които се предоставя финансиране. Техническата и финансова оценка на предложението се извършва от комисията по чл.33 от ЗУСЕСИФ по критерии и методика, определени в документите по чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ. Комисията оценява и класира проектните предложения, след което изготвя оценителен доклад по чл.35 от ЗУСЕСИФ.

Съгласно чл.36, ал.2 ЗУСЕСИФ при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл.35, ал.1, а в случаите по чл.37, ал.2 – и от списъка по чл.35, т.2 се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл.26, ал.1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване.

Съгласно чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл.35, т.3.

Видно от приложената административна преписка след одобрение на оценителния доклад и приключилата оценка по процедура за подбор, от административния орган са били дадени указания и дружеството-жалбоподател е било надлежно поканено чрез изпратеното искане от страна на УО, чрез модул „Комуникация с УО“ в ИСУН 2020, да предостави до 04.01.2022г. посочените в поканата доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент. В електронната система е отчетена дата на отваряне на съобщението 02.12.2021г. и в определения срок от кандидата е представен отговор с приложения към него.

Решението е постановено в съответствие с материалноправните разпоредби на закона.

Съгласно т.11.3. от Условията за кандидатстване по процедурата „Критерии за допустимост на кандидатите“ е поставено ограничение за финансиране единствено на кандидати, които отговарят на изискванията за категория малко предприятие съгласно ЗМСП и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия. В този смисъл, кандидатите са длъжни да удостоверят, че попадат в категорията малко предприятие като попълнят и представят декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП, преди сключване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, когато УО извършва проверка по същество относно категорията предприятие на одобрените кандидати.

Съгласно чл.4б, ал.2 от ЗМСП, категорията (микро-, малко и средно предприятие) се определя на базата на две последователни години, в които предприятието превиши или слезе под границите по чл.3 на параметрите „средносписъчен брой на персонала“, „годишен оборот“ и/или „стойност на активите“ на база данни за предприятието, включително тези на свързаните му и/или предприятия партньори. В случай че данните за последните две приключени финансови години не потвърждават статуса на малко предприятие, се вземат предвид тези за предходните две последователни финансови години, в които предприятието запазва своите параметри по член 3 от ЗМСП без промяна (както е посочено и в т.27.1. по б. „а“ към подточка I от Условията).

Видно от изложеното, при определяне категорията на едно предприятие, съгласно чл.3 от ЗМСП, критериите определящи съответната категория са три, а именно – средносписъчния брой на персонала, годишен оборот и/или стойността на активите.

Съгласно чл.4 от ЗМСП, при изчисляване на данните по чл.3 се взема предвид дали предприятието е независимо, дали e предприятие партньор по смисъла на ал.3, или е свързано предприятие по смисъла на ал.5.

Съгласно чл. 4б, ал.1 ЗМСП данните по чл.3 се определят на базата на предходната финансова година, а съгласно ал.2, ако в две последователни финансови години предприятието превиши или слезе под границите по чл.3, това се отразява на неговия статус.

Съгласно чл.4г, ал.2 от ЗМСП, когато предприятието е предприятие партньор по смисъла на чл.4, ал.3 или е свързано предприятие по смисъла на чл.4, ал.5, данните по чл.3 се определят на базата на годишния му финансов отчет или консолидирания финансов отчет на предприятието, или консолидираните финансови отчети, в които предприятието е включено. Съответно съгласно чл.4г, ал.4 от ЗМСП, към данните по ал. 2 и 3 на предприятието партньор се добавят в пълен размер данните на всяко предприятие, което е свързано с него, при условие че тези данни не са били включени посредством консолидирани финансови отчети, като съгласно ал.6, данните на свързаните предприятия се вземат от техните годишни финансови отчети или консолидирани финансови отчети.

В случая, в предоставената декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП от кандидата „Гарант Консулт“ (л.82 от делото) е декларирано в т.3 категория на представляваното предприятие – „малко“, като са посочени и относимите параметри за финансовата 2020г., която година е декларирана в т.2, като последна приключена финансова година. Съответно в т.1 от декларацията е отбелязано, че кандидатът е със статут на „свързано предприятие“.

С оглед така подадената декларация и цитираните норми на ЗМСП, при определяне на категорията на едно предприятие, се вземат в предвид не само неговите данни, но и данните на свързаните с него предприятия, от годишните им финансови отчети.  

Не е налице спор по делото, че дружеството-жалбоподател е свързано с осем предприятия, а именно – „Гарант инвестконсулт“ ООД, „Гарант“ ООД, „Гарант адванс“ ООД, „Гарант акаунт“ ООД, „Гарант финанс акаунт“, „Корект финанс акаунт“ ООД, „Креатив финанс акаунт“ ООД и „Корект инвест консулт “, които обстоятелства са изрично посочени от дружеството и са приети от административния орган.

Спорът по делото е единствено дали жалбоподателя отговаря на един от заложените критерии за определянето му като малко предприятие, а именно дали средносписъчен брой на персонала на дружеството и свързаните с него лица е под 50 души за 2018г. и 2019г. От административният орган е прието, че персонала през 2018г. е от 53 лица, а за 2019г. – 57 лица,  а според жалбоподателя персонала е под 50 лица и за двете години.

Съгласно чл.4в, ал.1 от ЗМСП, средносписъчният брой на персонала на предприятието се изчислява на базата на броя на персонала, нает в предприятието или нает от името на предприятието на пълно работно време през цялата година. Персоналът, който не е работил през цялата година, лицата, работещи на непълно работно време, независимо от продължителността на работата, и сезонно наетите лица се преизчисляват към пълна заетост. В ал.2 е предвидено, че персоналът се състои от: 1. наетите лица по трудово правоотношение и приравнено на трудово правоотношение; 2. лицата без трудово или приравнено на него правоотношение, които са в договорно отношение с предприятието и се смятат за наети лица; 3. собствениците - управители, включително едноличните търговци, полагащите труд като член-кооператори по реда на Закона за кооперациите, като занаятчии по реда на Закона за занаятите или като земеделски производители; 4. съдружниците, които участват с личен труд в обичайната дейност на предприятието и получават доход срещу този труд.

Съгласно т.24 от утвърдените Условия за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (Условията), по всяко време Управляващият орган може да извърши документална проверка на декларираните от кандидатите данни и/или да изиска допълнителна информация или разяснения от тях.

Съгласно т.27.1. б“г“ от Условията, за документална проверка на декларираната категория предприятие с покана от одобрените кандидати се изискват отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд на кандидата за 2017 г., 2018 г.,  2019 г. и 2020 г. (ако е приложимо), като в случай, че кандидатът е посочил наличие на свързани предприятия и предприятия-партньори, то трябва да представи и отчет за приходите и разходите, счетоводен баланс и отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд, във формат идентичен на този, в който са подадени към НСИ, за всички свързани предприятия и предприятия-партньори за последните три приключени/последователни финансови години.

В указания за попълване на декларацията за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП, публикувани на интернет страницата на министерство на икономиката и индустрията, е възпроизведена нормата на чл.4в, ал.2 от ЗМСП, като е посочено че „За удобство при изчисляване на средносписъчния брой на персонала в общия случай използвам изготвяния за НСИ формуляр „Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд” за всяко предприятие, като към средносписъчния брой на персонала без лицата, които са по майчинство (код 1001) прибавям наети лица по договори за управление и контрол (код 1400) и работещи собственици (код 1600).“.

Видно от представените по делото отчети за заетите лица в свързаните предприятия (л.202, л.335, л.208, л.214, л.220, л.226, л.232, л.238, л.246, л.252, л.258, л.264, л.311, л.317, л.323 и л.329 от делото), в графа „Работещи собственици (без тези, включени в кодове 1000 и 1400)“, с код 1600 са декларирани собствениците на дружеството, извършените разходи за тяхното възнаграждение и средногодишното възнаграждение на едно лице.

Съобразно така посоченото в отчетите е изчислен и средносписъчен брой на персонала на дружеството и свързаните с него лица в обжалваното решение и е прието, че техният брой е над 50.

Според жалбоподателя, работещите собственици, които са посочени в отчети за заетите лица в свързаните предприятия с код 1600, не е следвало да бъдат включени при определяне на средносписъчния брой на персонала през годините.

От заключението на вещото лице, по допуснатата и приета съдебно-счетоводна експертиза, се установява, че това отразяване на съдружниците, като работещи собственици с код 1600 е неправилно извършено, доколкото в НОИ е подавана информация с код вид осигурен – 90, който код се попълва за лицата, получаващи доходи по §1, т.26, б.“и“ от ДР на ЗДДФЛ, за които не се подаван данни за ДОО, ДЗПО и ЗО. Подадената информация с код 90 съдържа данни само за начисления месечен облагаем доход, но не и за работно време.

След като работещите собственици са били отразени от свързаните дружества в отчетите им за заетите лица, през съответната година, правилно те са били включени от административният орган при определяне на средносписъчния брой на персонала. В административното производство по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, ръководителят на УО не е компетентен да извърши проверка дали правилно са били отразени данните в представени пред него документи, в частност в отчетите за заетите лица. Съответно, дори и той да установи, че са налице неправилно отразени данни, не е компетентен да извърши промяна на тези данни, да дава указания за тяхната промяна или да задължава лицата и компетентните органи да извършат това. Също така, в Условията за кандидатстване, в рамките на процедурата не е предвидена възможност за изясняване на данните в представените отчети за приходите и разходите, счетоводни баланси и отчети за заетите лица. Ето защо, след като УО не е компетентен да установява посочените несъответствия и грешки в представените пред него документи, той няма и нормативното задължение да изисква допълнително доказателства, посредством които да изяснява твърденията на кандидатите. В този смисъл, на етап „оценка на административното съответствие и допустимостта“, оценителната комисия извършва оценка на представеното проектно предложение, във вида, в който е допуснато до такава оценка и единствено на база представените документи. На етапа преди сключване на договора е недопустимо екипът по договаряне да изисква от кандидата да отстранява допуснати от него нередовности, които даже не е компетентен да констатира.

След като административният орган не е бил компетентен да извърши преценка, правилно ли са били отразени данните в представените от заявителя отчети за заетите лица, то с такива правомощия не разполага и съда в производството по обжалване на процесното решение.

На следващо място, с оглед строго формалния характер на условията и правилата, по които се развива производството по подбор на проектни предложения, същите подлежат на стриктно спазване от страните в административното правоотношение, за да се гарантира точно приложение на принципите на равно третиране и свободна конкуренция – чл.29, ал.1, т.1 и 2 ЗУСЕСИФ. Всяко отклонение от задължителни изисквания поставени с документацията по чл.26, ал.1 ЗУСЕСИФ, поражда предвидените от законодателя неблагоприятни правни последици за кандидата. В този смисъл, предполагаемото грешно отразяване на данните в отчетите за заетите лица, неминуемо води до неблагоприятни правни последици за съответния кандидат.

С оглед на изложеното, следва да се приеме, че УО не е имал нормативно задължение да извършва служебни проверки за удостоверяване на всички твърдени от кандидата факти и обстоятелства, още повече на тези, които са неизгодни за него. В този смисъл, правилно при определяне на средносписъчният брой на персонала са включени всички лица декларирани в отчета за заети лица с код 1001, код 1400 и код 1600, като по този начин персонала се определя на 57 лица за 2019г. и 53 лица за 2018г. Ето защо, правилно е прието в обжалваното решение, че „Гарант консулт“ ООД не попада в категорията малко предприятие, по смисъла на чл.3, ал.2 от ЗМСП, съобразно предоставените от него данни и правилно е отказано предоставянето на исканата безвъзмездна финансова помощ.

С оглед на изложеното жалбата на „Гарант консулт“ ООД е неоснователна и на основание чл.172, ал.2 от АПК следва да бъде отхвърлена.

Мотивиран от изложеното Административен съд Бургас, десети състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Гарант консулт“ ООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, бул.“Константин Величков“ № 34, ет.4, представлявано от управителя В. К. К. против решение № РД-11-83/14.01.2022г. на главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на ОПИК.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд, в 14-дневен срок, от съобщаването му.

 

СЪДИЯ: