Р Е Ш
Е Н И Е
№ 765/11.12.2023г.
В
И М Е
Т О Н
А Н А
Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. ПАЗАРДЖИК,
ХIII-ти състав, в публично съдебно заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЕВА ПЕЛОВА
При
секретаря Янка Вукева, като разгледа докладваното от съдията административно
дело № 657/2023год., по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК.
Образувано е по жалба на “Надежда
Травел БГ“ ООД – с. Ивайло, обл. Пазарджик, чрез пълномощника – адв. П.,
срещу Решение № 199/07.06.2023г.,
издадено от директора на дирекция „ОДОП“ при ТД на НАП-Пловдив, с което е
потвърден Ревизионен акт № Р-16001322006016-091-001/03.04.2023г. в обжалваната
част за допълнително начислен ДДС в размер на 5534,50 лева, с прилежащи лихви
454,71 лева.
В жалбата се
посочва, че обжалваният ревизионен акт /РА/ е неправилен, незаконосъобразен,
издаден в нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Твърди се, че неправилно ответника е счел, че през периода 21.01.-31.10.2022г. освен данъчната основа, която се изчислява по
правилата на 139 от ЗДДС, дружеството – жалбоподател е извършило и туристически
услуги, представляващи единствено пътнически транспорт на територията на
страната и на територията на трета държава, като в случая не е извършена обща туристическа услуга, тъй
като е налице само превоз на
пътници, а не съвкупност от две или
повече услуги, вследствие на което ревизиращия екип необосновано е достигнал до
извода, че на основание чл. 96, ал.1 от ЗДДС следва да се подаде заявление за
регистрация по ЗДДС до 07.01.2022г. Сочи се, че обжалвания акт не е съобразен с разясненията, дадени в Указание
№ УК-2/10.07.2012г. на министъра на финансите, както и, че по делото не са
налице данни, че дружеството-жалбоподател е извършило процесните превози със собствено транспортно средство, за да се
определи общия ред за определяне на данъчната основа, а не този по чл. 136,
ал.2 от ЗДДС. Допълнителни аргументи
навежда в представени писмени бележки. Прави се искане оспорения административен
акт да бъде отменен,
алтернативно с оглед заключението на вещото лице, РА да бъде изменен до установения
чрез експертното заключение размер ДДС - 2 623,69 лв. и лихва в размер на
189,64 лв.
Ответникът - директора на дирекция „ОДОП“ – гр. Пловдив при
ЦУ на НАП намира жалбата за неоснователна и недоказана, моли същата да бъде
отхвърлена. Подробни съображения са изложени в представено писмено становище. Прави искане за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд – гр. Пазарджик, след като обсъди
релевираните с жалбата основания, прецени становищата на страните и събраните
по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:
Със Заповед за възлагане на ревизия № P-16001322006016-020-001/04.11.2022г. изменена със
Заповеди Р- 16001322006016-020-002/07.02 2023г. било възложено извършването на ревизия на „Надежда
Травел БГ“ЕООД – с. Ивайло по ЗДДС за периода 21.01.2022г. – 31.10.2022г. След приключване на проверката бил издаден РД
№ 16001322006016-092-001/21.03.2023г., а въз основана него и РА № 16001322006016-092-001/03.04.2023г.
„Надежда Травел
БГ“ ООД – с. Ивайло било основано на 21.12.2015 г., с деклариран пред НАП, НСИ КИД
2008 код: 7912 - Туроператорска дейност: НКИД 2003 КОЛ: 6330 -
Дейности на туроператори и туристически агенции, спомагателни туристически
дейности, некласифицирани другаде. Предмет на дейност: туроператорска, агентска
и посредническа дейност; национален и международен туризъм; международен и
вътрешен транспорт; комисионерска и посредническа дейност; представителство на
български и чуждестранни лица, всякакъв вид производствена и търговска дейност;
както и всички други дейности. незабранени от закона.
Дружеството е подало заявление за регистрация по ЗДДС
на основание чл. 100, ал 1 от ЗДДС с вx.№ 133912203757786/26.09.2022 г. и е регистрирано с Акт за
регистрация по ЗДДС № 130422203913275/10.10.2022 г.
С Протокол КД-73 № АА1833961 са присъединени като доказателства
по реда на чл.37 и чл. 40 от ДОПК по административната преписка Акт за
регистрация по ЗДДС № 130422203913275/10.10.2022г., справки, оборотни ведомости
и фактури.
Било установено, че основната икономическа дейност по
смисъла на чл. 3 от ЗДДС за дружеството е туроператорска дейност, съгласно представено
Удостоверение № PK-01- 7663/26.01.2017
г. за извършване на туроператорска и туристическа дейност, издадено от
Министерството на туризма. Независимата икономическа дейност, която дружеството
осъществява е туроператорска и туристическа дейност. Във връзка с посочената
дейност за периода РЛ е извършило няколко различни по вид. характер и начин на
облагане доставки съгласно разпоредбите на ЗДДС. Посочено е, че са налице извършени
доставки на обща туристическа услуга, доставки на комисионни услуги с място на
изпълнение на територията на страната и доставки свързани с транспорт на
пътници на територията на страната и до трети страни.
В издадения РА е посочено, че съгласно разпоредбата на
чл. 136 ал.1 от ЗДДС, когато туроператор предоставя oт свое име стоки или услуги във връзка с пътуването на
пътуващо лице, за осъществяването на което се използват стоки или услуги, от
които пътуващото лице се възползва пряко се смята, че се извършва една доставка
на обща туристическа услуга. Разпоредбата на чл. 136 ал. 1 от ЗДДС предполага
извършването на съвкупност oт поне
две стоки и/или услуги, което е определено от използването на множественото
число за категоризация на вида на доставката както и въвеждането на понятието
обща за самите туристически услуги. Съгласно т. 37 от параграф 1 на
Допълнителните разпоредби на Закона за туризма ДДС “туроператор“, „туристически
агент“ “основни туристически услуги“ са тези по смисъла на Закона за туризма,
независимо дали туроператорът и туристическият агент са регистрирани по реда на
Закона за туризма. Статусът на лицето, осъществяващо услугата е правно
ирелевантен, доколкото като определящо
за данъчното третиране на доставката е вида на предоставяната услуга.
Следователно е без значение дали задълженото лице е регистрирано като
туроператор или само като туристически агент, ако същият извършва обща
туристическа услуга, то същата подлежи на облагане по специалния ред на глава
шестнадесета от ЗДДС и формира своя облагаем оборот за регистрация по ЗДДС по
същия този ред. Съответно, ако дружеството не извършва доставки на обща
туристическа услуга то същото ще се облага и ще формира облагаем оборот за
регистрация по общия ред на закона.
За да се определи реда за облагане на извършваните от
лицето туристически услуги, следва да се определи понятието „обща туристическа
услуга“ и „туроператорска дейност“. Туроператорската дейност съгласно т. 59 от
параграф 1 на Допълнителните разпоредби на Закона за туризма представлява
организирането на туристически пакети, предлагани за продажба пряко посредством
туристически агент с цел туризъм, отдих, развлечение, бизнес, участие или
посещение на прояви и събития с културен и опознавателен характер, на конгресни
и делови събития или с друга цел, като туристическия пакет от своя страна
включва най-малко два различни вида туристически услуги за целите на едно и
също пътуване или ваканция, които отговарят на условията на т.6 от параграф 1
на Допълнителните разпоредби на Закона за туризма, т.е. предмет на специалния
ред на облагане на общата туристическа услуга е организирането на две или
повече туристически услуги. В т. 90 от § 1 на Допълнителните разпоредби на
Закона за туризма е конкретизирано, че „туристическите услуги“ са: превоз на
пътници, настаняване, което е неделима част от превоза на пътници и не е за
жилищни нужди; отдаване под наем на автомобили или мотоциклети и всяка друга
туристическа услуга, която не е неразделна част от предходните туристически
услуги.
Според приходната администрация дружеството е
извършило доставки на обща туристическа услуга, представляващи съвкупност от
туристически услуги по превоз, настаняване, изхранване, посещение на различни
забележителности и други. Като при посоченият вид доставка на обща туристическа
услуга данъчната основа представлява маржът, определен в чл. 139 от ЗДДС, който
не може да бъде отрицателна величина; мястото на изпълнение е мястото, където
туроператорът е установил своята дейност съгласно чл. 137 от ЗДДС, а именно —
на територията на страната а датата на възникване на данъчното събитие е
датата, на която пътуващото лице се възползва за първи път от доставката според
чл. 138, ал.1 от ЗДДС. Посочените разпоредби не се прилагат по отношение на
доставките на туристическите агенти когато те действат от името и за сметка на
друго лице според чл.136, ал.3 от ЗДДС. В този случай за приход се признава
само размера на комисионната на туристическия агент. В РА е посочено, че
ревизираното лице е извършило доставки
на услуги като туристически агент от името и за сметка на други лица, във връзка
с които са получени комисионни за предоставени продажби на самолетни билети или
на туристически услуги и пакети, както и, че е извършвало и туристически услуги,
представляващи единствено пътнически транспорт на територията на страната и на
територията на трета държава.
Според данъчната
администрация в случая не е извършена обща туристическа услуга, тъй като е
налице само и единствено превоз на пътници, а не съвкупност от две или повече
туристически услуги. По отношение на посочената доставка на транспортна услуга
е приложима разпоредбата на чл. 21 ал.4, т.2 от ЗДДС, според която мястото на
изпълнение е мястото, където се извършва пътническия транспорт, пропорционално
на реализирания пробег. Дружеството има извършени и транспортни услуги
единствено на територията на страната, които се облагат по общите разпоредби на
закона. Налице са и извършени транспортни услуги едновременно на територията на
страната и на територията на трета държава – Турция, с маршрут Пазарджик —
Одрин — Пазарджик. Разстоянието от Пазарджик до Одрин е 216 км. от които 23км.
са на територията на друга държава - Турция. По маршрута Пазарджик - Одрин —
Пазарджик е налице общ превоз на пътници за общо 432 км., от които 46км., са
извън територията на страната. Налице е извършена транспортна услуга при която
89,3570 % от пробега на транспорта е с място на изпълнение на територията на
страната и 10.65% от пробега на транспортната услуга е на територията на
третата държава.
В хода на извършената
ревизия във връзка с регистрация по ЗДДС е установено, че за последните 12
месеца преди текущия „Надежда Травел БГ“ ООД е реализирало облагаем оборот по
смисъла на чл.96, ал.2 от ЗДДС oт своята
дейност в общ размер на 88 177,47лв. Част от посоченият оборот в размер на
35 767,87лв. е формиран от извършени общи туристически услуги, при който
данъчната основа е определена съгласно маржа на цената. Дружеството е
реализирало оборот от получени комисионни за продажба на самолетни билети и
туристически услуги по които данъчната основа е определена по общия ред на
закона. Облагаемия оборот по смисъла на чл.96, ал. 2 от ЗДДС за задължителна
регистрация в размер на 51 160 лв. според ответника е достигнат за период 01.01.2021 г. - 31.12.2021
г. и дружеството е следвало да подаде заявление за регистрация по чп.96, ал. 1
от ЗДДС в 7-дневен срок от изтичане на данъчния период, през който е достигнат
оборот от 50 000 лв. - до 07.01.2022 г. Условията за задължителна
регистрация са налице, както към 31.12.2021 г. така и към 31.08.2022 г. и
лицето следва да се регистрира на основание чл. 102, ал.1 от ЗДДС във връзка с
установени обстоятелства по чл.96, ал. 1 от ЗДДС.
В хода на ревизията били
установени приходи/обороти, представени в табличен вид в издадения ревизионен
доклад.
На основание чл.102, ал.3, т.2 от ЗДДС за определяне
на данъчните задължения на лицето е случаите, когато е било длъжно, но не е
подало заявление за регистрация в срок, се приема, че лицето дължи данък за
извършените от него облагаеми доставки за периода от изтичането на срока, в
който е следвало да бъде издаден актът за регистрация 21.01.2022г., и ответника
е приел, че РЛ дължи ДДС за извършените от него облагаеми доставки за периода
от 21.01.2022г. до 24.10.2022 г. вкл. За периода 21.01.2022г. - 24.10.2022г.,
когато лицето не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за
регистрация в срок, въпреки че е било длъжно, „Надежда Травел БГ“ ООД не е
начислило ДДС по облагаеми доставки - продажба на общи туристически услуги,
комисионни от продажби на билети, транспорт на територията на Република България,
както и транспорт до трети страни, с получатели - данъчнозадължени и
данъчнонезадължени лица. Съгласно разпоредбите на чл. 66 ал.2 т.6 от ЗДДС
данъчната ставка е 9 % за обща туристическа услуга , а за останалите услуги е
20 % .
На
основание чл. 102, ал. 3, т. 1 от ЗДДС , във връзка с чл. 86, ал. 1, т. 1, т. 2
и т. 3 и чл.
86, ал. 2 от ЗДДС, данъчните органи начислили ДДС в размер по периоди както следва:
За начислен ДДС за периода
01.01.2022-31.01.2022 г. в размер на 10,07 лв. се начисли лихва. Дължимата лихва за периода 15.02.2022г. -
21.03.2023 г. върху сумата от 10,07 лв. е в размер на 1,15 лв.; За начислен ДДС
за периода 01.02.2022-28.02.2022 г. в размер на 206,73 лв. се начисли лихва.
Дължимата лихва за периода 15.03.2022 - 21.03.2023 г. върху сумата от 206.73
лв. е в размер на 22.02 лв.; За начислен ДДС за периода 01.03.2022-31.03.2022
г. в размер на 544,88 лв. се начисли лихва. Дължимата лихва за периода
15.04.2022 - 21.03.2023 г. върху сумата от 544,88 лв. е в размер на 53.33 лв.; За
начислен ДДС за периода 01.04.2022-30.04.2022 г. в размер на 867,50 лв. се
начисли лихва. Дължимата лихва за периода 15.05.2022 - 21.03.2023 г. върху
сумата от 867,50 лв. е в размер на 77,68лв.; За начислен ДДС за периода 01
05.2022-31.05.2022 г. в размер на 819,07 лв. се начисли лихва. Дължимата лихва
за периода 15.06.2022 г. - 21.03.2023 г. върху сумата от 819,07 лв. е в размер
на 66.29 лв.; За начислен ДДС за периода 01.06.2022-30.06.2022 г. в размер на
1616,63 лв. се начисли лихва. Дължимата лихва за периода 15.07.2022- 21.03.2023
г. върху сумата от 1616.63 лв. е в размер на 117.37 лв.; За начислен ДДС за периода 01.07.2022-31.07.2022 г. в
размер на 1469,62 лв. се начисли лихва Дължимата лихва за периода 15.08.2022 -
21.03.2023 г. върху сумата от 1469.62 лв. е в размер на94,04 лв.; За начислен ДДС
за периода 01.08.2022-31.08.2022 г. в размер на 1451,54 лв. се начисли лихва.
Дължимата лихва за периода 15.09.2022 - 21.03.2023 г. върху сумата от 1451.54
лв. е в размер на 80.38
лв.; За начислен ДДС за периода 01.09.2022-30.08.2022 г. в размер на 416,38 лв.
се начисли лихва. Дължимата лихва за периода 15.10.2022 - 21.03.2023 г. върху
сумата от 416,38 лв. е в размер на 19.59 лв.
За 10.2022 г. е подадена СД
по ЗДДС с вх. № 13001925800/14.12.2022г. с ДДС за възстановяване в размер на 238.80 лв.
За м.10 дружеството е получател на доставки по услуги – транспорт, застраховки
и нощувки, а облагаемите доставки, извършени от дружеството е доставка на обща
туристическа услуга за която е начислен ДДС в размер на 9 % , транспорт в страната и трети
страни както и комисионни.
Срещу издадения РА в законоустановения срок постъпила
жалба от „Надежда Травел БГ“ЕООД, с вх. № 20-28-78/27.04.2023 г., разгледана от
директора на
дирекция „ОДОП“ – гр. Пловдив при ЦУ на НАП.
В издаденото по жалбата Решение №
199/07.06.2023г. /Решението / е прието, че ревизираното дружество е извършило
доставки на обща туристическа услуга, представляващи съвкупност от туристически
услуги по превоз, настаняване, изхранване, посещение на различни забележителности
и др. За посочения вид доставка на обща туристическа услуга данъчната основа е
маржът, определен в чл. 139 от ЗДДС; мястото на изпълнение е мястото, където
туроператорът е установил своята дейност съгласно чл. 137 от ЗДДС, т.е
територията на страната, а датата на възникване на данъчното събитие е датата,
на която пътуващото лице се възползва за първи път от доставката според чл.
138, ал.1 от ЗДДС. Посочените разпоредби не се прилагат по отношение на
доставките на туристическите агенти, когато те действат от името и за сметка на
друго лице според чл. 136, ал. 3 от ЗДДС. В този случаи за облагаем оборот се
признава само размерът на комисионната на туристическия агент. „Надежда Травел БГ“
ООД е извършило доставки на услуги като туристически агент от името и за сметка
на други лица, а именно получени са комисионни за продажби на самолетни билети
и на туристически услуги и пакети. Дружеството е извършвало и туристически
услуги, представляващи пътнически транспорт на територията на страната и на територията
на трета държава.
В мотивите на Решението е
посочено, че в случая не е извършена обща туристическа услуга, тъй като е
налице само и единствено превоз на пътници, а не съвкупност от две или повече
туристически услуги. По отношение на посочената доставка на транспортна услуга
е приложима разпоредбата на чл. 21 ал 4, т. 2 от ЗДДС, според която мястото на
изпълнение е мястото, където се извършва пътническият транспорт, пропорционално
на реализирания пробег. Дружеството има извършени и транспортни услуги
единствено на територията на страната, които се облагат по общите разпоредби на
закона. Налице са и извършени транспортни услуги едновременно на територията на
страната и на територията на Турция с маршрут гр. Пазарджик - гр. Одрин - гр.
Пазарджик, при които е изчислено, че 89,35 % от пробега при услугите е на територията на страната
и 10,65% на територията на Турция. В хода на извършената проверка във връзка с
регистрация по ЗДДС е установено, че за последните 12 месеца преди текущия РЛ е
реализирало облагаем оборот по смисъла на чл. 96, ал. 2 от ЗДДС в общ размер на
51 160 лв., достигнат за период от 01.01.2021 г. до 31.12.2021 г. и дружеството
е следвало да подаде заявление за регистрация по чл. 96, ал. 1 от ЗДДС в 7-мо дневен
срок от изтичане на данъчния период, през който е достигнат оборот от 50 000
лв. - до 07.01.2022 г.
На основание чл. 102, ал. 3, т. 1 от ЗДДС при
ревизията е установен дължим ДДС общо в размер на 5 534,50 лв. за данъчни
периоди от 21.01.2022 г. до 31.07.2022 г., описани по периоди и суми в РД. На
основание чл. 175 от ДОПК за закъснението при издължаване на данъка е начислена
лихва в размер на 454,71 лв.
В Решението е посочено, че от страна на дружеството не
са представени доказателства за прилагане на специалния ред на облагане на
доставки по чл. 136 от ЗДДС, тъй като разпоредбата на ал. 1 предполага извършването
на съвкупност от поне две стоки и или услуги, което е определено от използването
на множественото число за категоризация на вида на доставката, както и въвеждането
на понятието обща за самите туристически услуги, съгласно т. 37 от параграф 1
от ДР на ЗДДС. Според ответника е без значение дали задълженото
лице е регистрирано като туроператор или само като туристически агент, ако същият
извършва обща туристическа услуга, то същата подлежи на облагане по специалния ред
на глава шестнадесета от ЗДДС и формира своя облагаем оборот за регистрация по ЗДДС
по същия този ред. Аналогично, ако
дружеството не извършва доставки на обща туристическа услуга, то същото ще се
облага и ще формира облагаем оборот за регистрация по общия ред на закона. За
да се определи реда за облагане на извършваните от лицето туристически услуги,
следва да се определи понятието „обща туристическа услуга“ и „туроператорска
дейност“. Туроператорската дейност съгласно т. 59 от параграф 1 на
Допълнителните разпоредби на Закона за туризма представлява организирането на туристически
пакети, предлагани за продажба пряко посредством туристически агент с цел
туризъм, отдих, развлечение, бизнес, участие или посещение на прояви и събития
с културен и опознавателен характер, на конгресни и делови събития или с друга
цел, като туристическия пакет от своя страна включва най-малко два различни
вида туристически услуги за целите на едно и също пътуване или ваканция, които
отговарят на условията на т. 67 от параграф 1 на Допълнителните разпоредби на
Закона за туризма, т.е. предмет на специалния ред на облагане на общата
туристическа услуга е организирането на две или повече туристически услуги. В т.
90 от пар.1 на Допълнителните разпоредби на Закона за туризма е конкретизирано,
че „туристическите услуги“ са: превоз на
пътници; настаняване, което е неделима част от превоза на пътници и не е за
жилищни нужди; отдаване под наем на автомобили или мотоциклети и всяка друга
туристическа услуга, която не е неразделна част от предходните туристически
услуги. Поради тези съображения в Решението е прието, че органите по приходите
правилно са приели, че спорните туристически услуги - еднодневни пътувания не
попадат в обхвата на понятието обща туристическа услуга и съответно не подлежат
на специален ред на облагане по ЗДДС. Предвид тези аргументи, на основание чл.
102, ал. 3, т. 1 от ЗДДС за обжалваните данъчни периоди от 21.01.2022 г. до
31.07.2022 г., в които са констатирани извършени облагаеми доставки на обща
туристическа услуга с марж, доставки на транспорт на територията на страната,
както и от получени комисионни и други туристически услуги, ответника е приел,
че ревизията правилно е установила дължим ДДС в размер на 5 534,50 лв., ведно с
прилежаща лихва в общ размер на 454,71 лв. и на основание чл.155, ал.2 от ДОПК ответника постановил Решение №
199/07.06.2023г., с което потвърдил РА № Р-16001321006016-091-001/03.04.2023
г.,
издаден на „Надежда Травел БГ“ ЕООД, в обжалваната част.
За изясняване на обстоятелствата
от съществено значение за делото, е назначена и изслушана съдебно-счетоводна
експертиза, което заключение настоящия
съдебен състав кредитира изцяло, като обосновано и компетентно. От същото е
видно, че за м. януари и февруари 2021г.
дружеството не е формирало приход и
разход. Облагаемия оборот за м.
март 2021г. е в размер на 558 лв., за м.
април 2021г. – 0 лв., за м.май 2021г. – 6089,46 лв., за м. юни 2021г. – 7648,56
лв., за м. юли 2021г. – 8822,96 лв., за м. август 2021г. – 3487,06 лв., за м.
септември 2021г. - 4070,89 лв., за м. октомври 2021г. – 1767,17 лв.; за м.
ноември 2021г. – 1204,03 лв., за м. декември 2021г. – 1022,55 лв. за м. януари
2022г. Облагаемия оборот за м. януари 2022г.
от екскурзии е 0 лв., за м. февруари 2022г. – 873,18 лв., за м. март 2022г. - 3012,61 лв., за м. април 2022г. – 7227,74 лв.
За периода 01.01.2021г. – м. 04.2022г. вкл. били реализирани и приходи от комисиони от продажби на
самолетни билет и комисионни от други агенции, подробно описани в таблица на
л.12 от ССчЕ.
Въз основа на посоченото в
Указание № УК-2/10.07.2012г., на министъра на финансите относно прилагането на
ЗДДС в случаите на доставки, свързани с туристически услуги след 01.01.2012г.,
ВЛ е направило следните изчисления:
облагаем
оборот по месеци 2021 |
марж екскурзии |
КОМИСИОННИ
от самолетни билети |
агентски комисионни |
общ приход |
облагаем
оборот за 12 месеца |
яну.21 |
0 |
|
|
0 |
|
фев.21 |
0 |
|
|
0 |
|
мар.21 |
558 |
|
|
558 |
|
апр.21 |
0 |
|
|
0 |
|
май.21 |
6089,46 |
52,72 |
|
6142,18 |
|
юни.21 |
7648,56 |
81 |
1345,64 |
9075,2 |
|
юли.21 |
8822,96 |
75,33 |
223,8 |
9122,09 |
|
авг.21 |
3487,06 |
60,03 |
0 |
3547,09 |
|
сеп.21 |
4070,89 |
108 |
420 |
4598,89 |
|
окт.21 |
1767,17 |
0 |
|
1767,17 |
|
ное.21 |
1204,03 |
243,45 |
|
1447.48 |
|
|
|
дек.21 |
1022,55 |
|
|
1022,55 |
37280,65 |
|
яну.22 |
0 |
|
|
0 |
37280,65 |
фев.22 |
873,18 |
109,89 |
793,1 |
1776,17 |
39056,82 |
|
мар.22 |
3012,61 |
|
.1788,3 |
4800,91 |
43299,73 |
|
апр.22 |
7227,74 |
121,86 |
909,2 |
8258,8 |
51558,53 |
|
Въз основа на така направените
изчисления е видно, че „Надежда Травел БГ“ЕООД е
достигнало облагаем оборот към 30.04.2022г. и е следвало да подаде заявление за
регистрация по чл.96 ал. 1 от ЗДДС в 7-мо дневен срок от изтичане на данъчния
период, през който е достигнат оборота - в случая до 07.05.2022г., актът за
регистрация би следвало да бъде издаден на 21.05.2022г. Дружеството дължи ДДС
за извършените от него облагаеми доставки за периода от 21.05.2022 до
24.10.2022г /дата на регистрация на РЛ/. ВЛ констатирало, че РЛ е подало СД по
ЗДДС за м. септември 2022г. като е изчислен дължимият ДДС за периода от
21.05.2022г. до 31.08.2022г., а именно: облагаемия оборот за екскурзии м. 05.2022г.
е 1827,81 лв., за който период няма реализирани приходи от продажба на
самолетни билети и комисионни от други туристически агенции. Облагаемия оборот
марж за м. юни 2022г. е 10882,67 лв., като са реализирани приходи от комисионни
на продадени самолетни билети – 81 лв. и приходи от комисионни от други от
други агенции – 1345,64, общо приходи от комисионни – 1426,64 лв. Облагаемия оборот
за м.юли 2022г. е в размер на 10008,2 лв., няма реализирани приходи от продажби
на самолетни билети и комисионни от други туристически агенции. За м. август
2022г. облагаемия оборот е 6177,35 лв., без реализирани приходи от продажби на
самолетни билети и комисионни от други туристически агенции. През м. 09.2022г.
дружеството е реализирало оборот с
данъчна основа – 3828,81 лв., марж – 4173,4 лв. и ДДС – 344,59лв. Дължимото ДДС
за м. 10.2022г. е в размер на 344,59, ведно с лихва от 2,97 лв. За м. 10.2022г.
данъчната основа е в размер на 10716,82, марж – 11681,33лв. и ДДС – 964,5 лв.
за периода 21.05.2022г. - 30.09.2022г. общо дължимия ДДС възлиза на сумата от
2623,69 лв., ведно с лихви от 189,64лв.
За м.май 2021г. – комисионни от
самолетни билети - 52,72 лв.; за м. юни 2021г. комисионни от самолетни билети –
81 лв., агентски комисионни – 1345,64 лв.; за м. юли и м.август 2022г. няма реализирани приходи от продажба на
самолетни билети и комисионни от други туристически агенции. Дружеството подало СД по ЗДДС за
данъчен период м. октомври 2022г., който включва облагаемите доставките както
за октомври, така и за м. септември 2022г. Поради по-късно подадените данните
за месец септември 2022г се дължи лихви за периода 15.10.2022г. до датата на
внасяне на внесеният ДДС за месец октомври 2022г. Експертизата е отделила
извършените през месец септември извършени екскурзии, които са декларираните
през месец октомври 2022г., а именно – данъчна основа – 3828,81, марж – 4173,4,
ДДС – 344,59лв. Дължимото ДДС за м. октомври е 344,59лв. Тъй като извършените
екскурзии през месец септември са декларирани в дневника за продажби през месец
октомври за закъснението, се дължи лихва
в размер на 2,97лв. За месец октомври 2022г. дружеството е реализирало следният
облагаем оборот, като сумата на изчисленото ДДС на маржа в размер на 964,52лв.
съответства на декларираната сума в дневника за продажби на ред 1 от същия –
данъчна основа – 10716,82, марж – 11681,33, ДДС – 964,52лв. Общия облагаем
оборот за м. 09 и 10.202г. е 964,52 лв., включващ и септемврийските продажби.
За данъчния период 21.05.-30.09.2022г.
общият дължим ДДС е в размер на 2623,69 лева, ведно с прилежащите лихви от
189,64 лв.
С Решение №
369/19.06.2023г. постановено по КНАХД № 342/2023г., по описа на Административен
съд – гр. Пазарджик е оставено в сила Решение № 118/28.02.2023г., постановено
по НАХД № 1720/2022г. по описа на Районен съд – гр.Пазарджик, с което е
отменено наказателно постановление № 675389-F-682548/11.11.2022г. на
директора на офис /Дирекция/ за обслужване – Пазарджик при ТД на НАП - Пловдив,
с което на „Надежда Травел БГ„ ЕООД, на
основание чл. 178 от ЗДДС е наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 500 лева, за нарушение по чл.96, ал.1, вр.ал.2 от ЗДДС.
Въз основа на горната фактическа обстановка, съдът
обосновава следните правни изводи:
Жалбата е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА, като в подадена в срок, от
процесуално легитимирано лице, а разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, поради
следните съображения:
Съгласно чл. 160, ал. 2 от
ДОПК, съдебният контрол за законосъобразност и обоснованост на ревизионния акт
включва преценка дали той е издаден от компетентен орган и в съответната форма,
спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му.
След извършена служебна проверка на
основание чл. 160, ал. 2 от ДОПК, съдът намира, че ревизионният акт е издаден
от компетентен орган, съгласно чл. 119, ал. 2, от ДОПК, след надлежно възложена
ревизия, съгласно чл. 112 и чл. 113 от ДОПК.
Ревизионният акт е издаден в срока
по чл. 119, ал. 2 от ДОПК, в предвидената в чл. 120 от ДОПК форма и съдържа изложение на фактическите
и правните основания за постановяването му. Не се установяват съществени
процесуални нарушения в ревизионното производство, които са самостоятелно
основание за отмяна на РА, като незаконосъобразен. Следователно са спазени
всички принципи на административното производство, визирани в чл. 3 и
чл. 5 от ДОПК. Фактическите констатации са подкрепени от доказателства,
събрани по надлежния ред и постановяването на акта е станало след като е изяснена
фактическата обстановка по преписката.
Нормата
на чл.
3, ал. 1 от Закона за туризма сочи, че
туристическите дейности са: туроператорска и туристическа агентска дейност,
като легалните дефиниции на двете понятия се съдържат в допълнителните
разпоредби на закона. Съобразно § 1, т. 60 "Туроператор" е лице,
регистрирано по реда на този закон и
вписано в регистъра на туроператорите и туристическите агенти за упражняване на
туроператорска дейност, което изготвя туристически пакети и ги продава или
предлага за продажба пряко или чрез посредничеството на друг търговец, или
съвместно с друг търговец, или което предава данните на пътуващия на друг
търговец в съответствие с § 1, т. 67, буква "б", подбуква
"дд" от допълнителните разпоредби, а "Туроператорска
дейност" е организирането на туристически пакети, предлагани за продажба,
пряко или посредством туристически агент с цел туризъм, отдих, развлечение,
бизнес, участие или посещение на прояви и събития с културен и опознавателен
характер, на конгресни и делови събития или с друга цел. Разпоредбата на § 1, т. 62 от Закона
за туризма дефинира, че "Туристически агент" е лице,
регистрирано по реда на този закон и
вписано в регистъра на туроператорите и туристическите агенти за осъществяване
на туристическа агентска дейност, различно от туроператор, което продава или
предлага за продажба туристически пакети, изготвени от туроператор, а § 1, т. 61 от същия
закон сочи, че "туристическа агентска дейност" е
извършването на посредничество при: продажби на туристически пакети на крайни
потребители; пасажерски авиационен, воден и автобусен превоз; резервационни,
визови и други допълнителни туристически услуги, както и застраховки, свързани
с туристическото пътуване. В допълнителните разпоредби на Закона за туризма е
регламентирано и понятието "туристически пакет"/ § 1, т. 67 от ДР на
ЗТ/ - комбинация най-малко от два различни вида туристически
услуги за целите на едно и също пътуване или ваканция, както и че основни
туристически услуги" са настаняване, хранене и транспортиране/§ 1, т. 69/
В свое разяснение № 24-34-122 от
1.09.2010 г. относно данъчно третиране по ЗДДС на доставка на услуга по
пътнически транспорт, Изпълнителният директор на НАП посочва, че мястото на
изпълнение при доставката на услуга по пътнически транспорт се определя по
правилото на чл.21, ал.4, т.2 от ЗДДС т. е. това е мястото, където се
извършва пътническият транспорт, пропорционално на реализирания пробег. Съгласно чл. 139, ал. 1 от ЗДДС данъчната
основа на доставката на обща туристическа услуга е маржът, който
представлява разликата, намалена с размера на дължимия данък, между:
- общата сума, която туроператорът е получил или ще
получи от пътуващото лице или от третото лице за доставката, включително
субсидиите и финансиранията, пряко свързани с тази доставка, данъците и
таксите, както и съпътстващите разходи, като комисионни и застраховки,
начислени от доставчика на получателя, но без предоставените търговски отстъпки;
- сумата, която е платена или ще бъде платена за
получените от туроператора от други данъчно задължени лица доставки на стоки
и услуги, от които пътуващото лице се възползва пряко, включително данъка
по този закон.
По силата на разпоредбата на чл. 139, ал. 2 от закона
данъчната основа на обща туристическа услуга не може да бъде
отрицателна величина.
Обща
туристическа услуга е налице в случаите, когато туроператор предоставя на
пътуващо лице стоки и/или услуги, които е получил от друго данъчнозадължено
лице и които е предоставил без изменение директно на пътуващото лице. За ДДС
цели се приема, че е налице една обща доставка на стоки и услуги, а не
множество отделни доставки, като по този начин се опростява облагането и се
прилагат единни правила за целия пакет от услуги и стоки. Обикновено общата
туристическа услуга включва настаняване, хранене, транспорт и допълнителни
туристически услуги. 9% ДДС ставка ще се
прилага и за общата туристическа услуга, както и за екскурзиите, организирани
със случаен автобусен превоз. Законът изрично определя кръга от лица, които
могат да предоставят обща туристическа услуга и случайни автобусни превози с 9%
ДДС, като това са туроператорите и туристически агенти по смисъла на Закона за
туризма. Изрично е предвидена легална дефиниция за случаен автобусен превоз на
пътници, като за целта ЗДДС препраща към допълнителните разпоредби на Закона за
автомобилните превози. Това са превозите на предварително определена група
пътници без промяна в състава на групата от началния до крайния пункт по
предварително заявени условия.
Съгласно посоченото в Решение на СЕС по дело С-163/91, специалния ред на облагане
на туристическите услуги се прилага дори и ако туроператор доставя
само единична услуга, а не пълен пакет. От това обаче не следва, че за всяка
предоставяна от туроператор услуга следва да се прилага специалния режим
за облагане на туристическите услуги . В Решение на СЕС от 9 декември 2010 г. по дело C-31/10 се посочва, че предвиденият в
Директивата за ДДС специален режим за облагане на туроператорите и
туристическите агенти, действащи от свое име, може да се приложи по
отношение на предоставяната от тях услуга, ако същата е свързана с дадено
пътуване. Според съда този специален режим трябва да се прилага само доколкото
това е необходимо за постигане на целта на директивата, а именно приложимите
правни норми да бъдат съобразени с особения характер на дейността на
туристическите агенти и туроператорите. Когато дадена услуга не е
придружена от предоставянето на туристическите услуги, по-специално транспорт и
настаняване, тя не попада в приложното поле на специалния режим за облагане на
туроператорите и туристическите агенти. В тази връзка, според съда
прилагането на този специален режим по отношение на дейност, при която
туристическия агент се ограничава да продава билети за представления, без
да предоставя туристическите услуги , би довело до нарушаване на
конкуренцията предвид обстоятелството, че една и съща дейност ще се облага по
различен начин в зависимост от това дали продаващият въпросните билети
икономически оператор е туристически агент. С оглед гореизложеното,
независимо от обстоятелството, че отделно от основния туристически пакет
срещу заплащане на туристите се предлагат и допълнителни мероприятия, то
данъчното третиране на тези мероприятия би могло да се третира като обща туристическите
услуги и да попадне в обхвата на специалния режим за облагане на туристическите услуги.
Когато към обща туристическа услуга освен стоките
или услугите, закупени от други данъчно задължени лица, от които
пътуващото лице се възползва пряко, туроператорът предоставя като част от
доставката и стоки или услуги, които не са закупени от други данъчно задължени
лица, за тези стоки и услуги се прилага общия режим на закона /чл. 87а, ал. 2 от ППЗДДС/.
Когато доставката на туристически услуги, включва
освен доставка на стоки и услуги, закупени от други данъчно задължени лица и
такива, които не са закупени от други данъчно задължени лица, а туроператорът
ги предоставя, използвайки свой ресурс и капацитет, разпоредбата на чл. 139 от ЗДДС следва да се прилага само за частта, получена от
туроператора, за доставки на стоки и услуги, които той е получил от други
данъчно задължени лица и е предоставил на пътуващото лице без изменение.
Данъчните основи на двата вида доставки (предоставени с експлоатирания от него
ресурс и закупени от трети лица), включени в комплексната доставка, се определят
по методите, посочени в раздел I, т. 2.1.1 на Указание № УК-2 от 10.07.2012 г. относно прилагането на Закона за
данък върху добавената стойност в случаите на доставки, свързани с туристически
услуги след 01.01.2012 г. издадено от министъра на финансите.
Съгласно посоченото в Раздел II - Доставка на обща туристическа услуга, т.1 от Указание № УК-2 от 10.07.2012 г. /Указанието
/ предмет на специален ред на облагане на
туристическите услуги е организиране на основни и/или допълнителни туристически
услуги. Предвид решение С-163/91 на СЕС по дело Van Ginkel Waddinxveen BV
специалния ред на облагане на туристическите услуги се прилага дори и ако
туроператор доставя само единична услуга, а не пълен пакет. В същото Указание
Раздел III e посочено, че при доставки
на туристически услуги с обща цена, освен доставка на стоки и услуги, закупени
от други данъчно задължени лица, туроператорът може да предоставя стоки и
услуги, използвайки експлоатираните от него ресурси. Такива са случаите на
доставка на транспортна услуга със собствено или наето транспортно средство,
доставка на нощувка в собствен или нает от туроператора за целия сезон хотел,
както и доставка на хранене в собствено или наето заведение. За стоките и
услугите, предоставени на пътуващото лице, за които туроператорът използва
експлоатираните от него ресурси, се прилагат общите разпоредби на закона и
същите не следва да бъдат третирани като доставка на обща туристическа услуга.
Следва да се има предвид, че за всяка от тези доставки се прилагат специфичните
за вида на съответната доставка разпоредби за определяне място на изпълнение,
дата на данъчно събитие, изискуемост на данъка и данъчна ставка. Когато
доставката на туристически услуги включва освен доставка на стоки и услуги,
закупени от други данъчно задължени лица и такива, които туроператорът
предоставя, използвайки експлоатираните от него ресурс и капацитет,
разпоредбата на чл. 139 от ЗДДС следва да
се прилага само за частта, получена от туроператора, за доставки на стоки и
услуги, които той е получил от други данъчно задължени лица и е предоставил на
пътуващото лице без изменение.
С оглед на
посоченото в Разяснението решенията на СЕС и като се позовава на изчисленията,
направени в заключението на съдебно-счетоводната експертиза настоящия съдебен
състав приема, че дължимото се ДДС за периода 01.05-30.09.2022г. е в размер на
2623,69 лв. и лихва в размер на 189,64
лева, формирано при спазване разясненията, дадени в Указанието, чрез
начисляване на ДДС върху маржа и комисионните, а не по общия ред, както е посочено
в РА и постановеното Решение, като приема, че предоставянето само на транспорт от
страна на туроператора се счита за обща туристическа услуга, по която ДДС се
начислява в привилегирован размер. Тук е мястото да се посочи, че съдът
кредитира изцяло заключението на тази експертиза, като обосновано и
компетентно. По делото липсват данни, от които да може да се направи дори и
хипотетичен извод, за заинтересованост на вещото лице от изхода на настоящото
производство. Вещото лице е предупредено от съда за наказателната отговорност,
която носи по смисъла на чл. 291 от НК. Регистрираният в списъка на вещите лица
експерт е специалист в областта на счетоводството, въз основа на което
упражнява професията вещо лице – експерт, висококвалифициран, известен в
системата като обективен и безпристрастен професионалист. Видно от обстоятелствената част на
коментираната експертиза, вещото лице се е запознало с приложените по делото
материали и след обсъждане на всички релевантни за делото въпроси е отговорило
професионално и компетентно на поставените въпроси. Поради тези съображения
съдът кредитира изцяло приложената по делото ССчЕ, като обоснована,
аргументирана, изготвена от професионалист в съответната област, поради което и
не намира основание да не формира вътрешното си убеждение и върху това
заключение. С оглед дадените разяснения в Указанието настоящия съдебен състав
намира, че дължимият ДДС за периода 21.05.-30.09.2022г.следва да бъде определен
върху облагаемия оборот от марж и
комисионни, съгласно направените в експертизата изчисления, доколкото
предоставения на пътуващите транспорт представлява обща туристическа услуга.
По изложените съображения, настоящият съдебен състав
приема, че оспореният административен акт се явява неправилен и
незаконосъобразен и като такъв следва да бъде изменен, до посочения по-горе
размер на установен ДДС и лихви.
По делото е направено искане за присъждане на разноски
и от двете страни в процеса. Като съобрази изхода на спора пред настоящата
инстанция и на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК, в полза
на жалбоподателя съгласно съразмерно уважената
част на жалбата / уважената част от иска*разноските/пълния размер на иска / следва да се присъди сума в размер на 851,18 лева, а в полза на
НАП, при определяне на юрисконсултско възнаграждение по реда на чл. 161,
ал.1, изр.2-ро, вр.чл. 8, ал.1, вр.чл.7, ал.2, т.2 от Наредбата за минималните
размери на адвокатските възнаграждения в
размер на 273,05 лева.
Така мотивиран, Административен
съд –Пазарджик, ХIII-ти състав,
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ по
жалба на „Надежда
Травел БГ“ ЕООД – с. Ивайло Ревизионен акт № Р-16001322006016-091-001/03.04.2023г.
в обжалваната част за допълнително начислен ДДС, потвърден с Решение №
199/07.06.2023г., издадено от директора на дирекция „ОДОП“ при ТД на
НАП-Пловдив
от 5534,50 лева, с прилежащи лихви 454,71 лева ДДС, на ДДС в размер на 2623,69 лв. и лихва в размер на 189,64 лева.
ОСЪЖДА Национална
агенция за приходите, да заплати на „Надежда Травел БГ“ ЕООД – с . Ивайло сторените по
делото разноски в размер на 851,18 лева.
ОСЪЖДА „Надежда Травел БГ“ ЕООД – с. Ивайло
да заплати на НАП сумата от 273,05 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, пред Върховния
административен съд на Република България.
ПРЕПИСИ да се връчат на
страни
СЪДИЯ:/п/