№ 343
гр. Плевен, 13.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на осемнадесети май през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Теодора Н. Петкова
при участието на секретаря ИГЛИКА ИВ. ИГНАТОВА
като разгледа докладваното от Теодора Н. Петкова Административно
наказателно дело № 20224430200668 по описа за 2022 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид
следното:
Постъпила е жалба от О. М. А., с ЕГН ********** от *** против НП №
21-0938-004969/23.02.2022г. на *** Сектор към ОД на МВР-Плевен, Сектор
„Пътна полиция“-Плевен, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.140,
ал.1 от ЗДвП и на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са наложени
административно наказание глоба в размер на 500,00 /петстотин/ лева и
административно наказание лишаване от право да управлява МПС за 12
/дванадесет/ месеца. Твърди се, че наказателното постановление е
незаконосъобразно, поради което се моли неговата отмяна.
В последното съдебно заседание жалбоподателят редовно уведомен, не
се явява, не се представлява и не изразява становище по съществото на
делото.
Ответникът по жалбата – *** Сектор към ОД на МВР-Плевен, Сектор
„Пътна полиция“-Плевен, редовно призован, не изпраща представител и не
ангажира становище по съществото на жалбата.
1
Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, събраните по
делото доказателства и Закона, констатира следното:
ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ
ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО
ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО СЕ ЯВЯВА ОСНОВАТЕЛНА.
АУАН Серия GA Акт бл. № 518353 от 08.10.2021г. е съставен на
жалбоподател О. М. А. за това, че като водач управлявал в гр. Плевен на ул.
„Стоян Заимов“ до №2, с посока на движение към ул. „Дойран“, лек
автомобил „Фолксваген Пасат“, зелен на цвят с рама № ***. В 12:20 часа
свидетелите П. И. К. и Д. М. Д. – длъжностни лица при Първо РУ-Плевен
спрели жалбоподателя за проверка. В хода на проверката установили, че
горепосоченото МПС е без поставени регистрационни табели на
определените за това места, като същите са отнети на 07.10.2021г. в 23:02
часа с АУАН Серия АА № 793289, във връзка с чл.143, ал.15 от ЗДвП. За
констатираното нарушение длъжностните лица К. и Д. чрез ОДЧ извикали за
съдействие служители в екип на Сектор „Пътна полиция“-Плевен, които да
съставят АУАН на нарушителя. В тази връзка явилият се мл.автоконтрольор в
Сектор „Пътна полиция“-Плевен В. В. КР. съставил на водача О.А.
горецитирания АУАН Серия GA Акт бл. № 518353/08.10.2021г, с който му
вменил нарушение на чл.140, ал.1, пр.1 от ЗДвП – за това, че „управлява
МПС, което не е регистрирано по надлежния ред“. Актът бил предявен на
жалбоподателя, като същият заявил, че има възражения и го подписал.
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
свидетелите П. И. К. и Д. М. Д., както и издадения въз основа на снетите
обяснения АУАН Серия GA бл. № 518535 от 08.10.2021г., приложен на лист
29 по делото; НП № 21-0938-004969/23.02.2022г. на *** Сектор към ОД на
МВР-Плевен, Сектор „Пътна полиция“-Плевен на л.16; Постановление за
прекратяване на наказателно производство от 16.02.2022г. на л.6; АУАН
Серия АА бл.№ 793289/07.10.2021г. на л.7 от делото; справка за
2
нарушител/водач на л.8-13; справка от 31.03.2022г. по история на ПС с рама
№ *** на л.14 от делото; и Заповед рег.№ 8121з-1632/02.12.2021г. на
Министъра на МВР на л.17-18 от делото, всичките неоспорени.
По повод извършеното от жалбоподателя нарушение по чл.140, ал.1 от
ЗДвП материалите във връзка с издадения АУАН са били изпратени в РП –
гр. Плевен за образуване на досъдебно производство за извършено
престъпление по чл.345, ал.2, във вр. с ал.1 от НК. С постановление от
06.07.2021г. РП – гр. Плевен е постановила отказ да се образува наказателно
производство поради липса на субективна страна.
С постановление от 16.12.2021г. РП – гр. Плевен е прекратила
наказателното производство по ДП № ЗМ № 7/2022г. по описа на Второ РУ на
МВР-Плевен преписка №6107/2021г. по описа на същата прокуратура, поради
липса на извършено престъпление от общ характер.
Въз основа на съставения АУАН на 23.02.2022г. било издадено
атакуваното НП, с което на жалбоподателя били наложени административни
наказания за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.175, ал.3,
пр.1 от ЗДвП – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 12 /дванадесет/ месеца.
По същество с НП № 21-0938-004969/23.02.2022г. на *** Сектор към ОД
на МВР-Плевен, Сектор „Пътна полиция“-Плевен, на жалбоподателя О. М. А.
е вменено нарушение на чл.140, ал.1, пр.1 от ЗДвП за извършено нарушение
на 08.10.2021г., съобразно който: „ По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които
са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на
платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за
които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане
на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.”. Съгласно
чл.140, ал.2 от ЗДвП: „Условията и редът за регистриране, отчет, спиране
от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства се определя с наредба на
министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на
3
транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на
отбраната“. Този ред е установен с Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на
данни за регистрираните пътни превозни средства. А съгласно § 6, т. 18а от
ЗДвП: „Регистрация“ е административно разрешение за превозното средство
да участва в пътното движение, включващо идентификацията на превозното
средство и издаването на табели с регистрационен номер.
Видно от показанията на длъжностните лица – свидетелите К. и Д.
действително жалбоподателят се е намирал на процесното място като е
управлявал въпросния лек автомобил „Фолксваген Пасат“ с рама № ***.
Съдът кредитира гореописаните гласни доказателства като обективни и
взаимнокореспондентни с писмените такива, също ценени от съда, в т.ч. и
като неоспорени.
АУАН И НП СА ИЗДАДЕНИ В НАРУШЕНИЕ НА ПРОЦЕСУАЛНИЯ
ЗАКОН, КАТО СЪОБРАЖЕНИЯТА НА СЪДА СА СЛЕДНИТЕ:
Действително и не се спори по делото, че процесното ППС – лек
автомобил „Фолксваген Пасат“ с рама № *** е управлявано от жалбоподателя
на процесната дата и час, което ППС не е било оборудвано с регистрационни
табели, поставени на определените за това места – „същите са отнети на
07.10.2021г. в 23:02 часа с АУАН Серия АА № 793289, във връзка с чл.143,
ал.15 от ЗДвП“, както е посочено в обстоятелствената част на АУАН,
съответно прехвърлено и в НП. Тук следва да се уточни, че именно по пр.1
на чл.140, ал.1 от ЗДвП /липса на регистрация/ е санкциониран ж-ля, а не по
пр.2 /липса на поставени регистрационни табели на определените места/. В
този смисъл хипотетично ако той беше санкциониран за липса на поставени
регистрационни табели на определените места, това фактическо положение
щеше да бъде видимо за него и да се обсъжда въпрос за вината му като водач.
Това обаче не може според съда да санира допуснатото нарушение на
процесуалните правила, което е съществено доколкото нарушава правото на
защита на административнонаказаното лице да разбере за какво нарушение е
4
санкционирано. Тук съдът съобрази и обстоятелството, че към посочената по-
горе фактология в НП, АНО е посочил и че: “управлява МПС, което не е
регистрирано по надлежния ред“. Описаното задълбочава противоречието и
прави напълно неясна волята на АНО. Това е така, доколкото нормата на
чл.140, ал.1 от ЗДвП въвежда забрана, както за управление по пътищата
отворени за обществено ползване на МПС, които не са регистрирани, така и
за управление на МПС без табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места, които представляват две отделни
административни нарушения. Поради това описването на два фактически
състава в НП, както и преди това в АУАН, представлява недопустима
компилация и прави невъзможно произнасянето от страна на съда по годен
предмет.
Недостатъкът не може да бъде саниран и посредством посочената в НП
санкционна разпоредба на чл. 175, ал.3 пр. 1 от ЗДвП, съгласно която:
“Наказва се с лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 до 12
месеца и глоба от 200 до 500 лева водач, който управлява МПС което не е
регистрирано по надлежен ред.“ Т.е. санкционната разпоредба на чл.175, ал.3
също предвижда двете посочени по-горе административни нарушения в пр.1
и в пр.2, но пр.1 визира това, че МПС не е регистрирано, а не че е без табели с
регистрационен номер. Т.е нормата на чл.175, ал.3 от ЗДвП предвижда
санкция, както за управление по пътищата отворени за обществено ползване
на МПС, които не са регистрирани, така и за управление на МПС без табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места. И ако
хипотетично АНО е имал воля да наложи санкция за липса на табела, то не е
следвало да вписва по-долу, че МПС не е регистрирано по надлежния ред.
Ако пък е имал воля на наложи санкция и за двете нарушения, то това би
било нарушение и на разпоредбата на чл.18 от ЗАНН, в случай че е приел, че
с едно деяние са извършени няколко нарушения на правилата за движение,
което също е недопустимо.
Действително законът в чл.53, ал.2 от ЗАНН дава възможност на
административнонаказващия орган да издаде наказателно постановление,
макар в акта за установяване на административно нарушение да е допусната
нередовност, но само при условие, че е установено по безспорен начин
извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата
вина. Това положение обаче не се отнася до конкретно издаденото
5
наказателно постановление, при което административнонаказващият орган не
е спазил всички изисквания на нормите на ЗАНН, като неспазването на това
изискване води до незаконосъобразност на наказателното постановление и
същото следва да бъде отменено само на това процесуално основание, без да
се разглежда спора по същество.
При така установената фактическа обстановка съдът приема, че
жалбоподателят не е извършил визираното в акта и в НП нарушение и поради
това НП следва да бъде отменено като незаконосъоразно.
Направените дотук изводи правят безпредметно обсъждането на
въпросите относно авторството на деянието, индивидуализацията на
наказанието и др. поради и което съдът не го прави.
Така мотивиран и на основание чл.63 ал.І от ЗАНН, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 21-0938-004969/23.02.2022г.
на *** Сектор към ОД на МВР-Плевен, Сектор „Пътна полиция“-Плевен, с
което на жалбоподателя О. М. А., с ЕГН ********** от ***, за нарушение на
чл.140, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са били
наложени административно наказание глоба в размер на 500,00 /петстотин/
лева и административно наказание лишаване от право да управлява МПС за
12 /дванадесет/ месеца, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред
Административен съд – гр. Плевен в 14-дневен срок от получаване на
съобщенията за постановяването му от страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6