Решение по дело №343/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 299
Дата: 15 юли 2021 г. (в сила от 15 юли 2021 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20217240700343
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е №

 

гр.Стара Загора, 15.07.2021 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         дванадесети юли

през      две хиляди  двадесет и първа година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                                      Членове:           

при секретаря   Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                                                                               като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело     343   по описа  за 2021 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.64, ал.2 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража /ЗИНЗС/ във връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по жалба от К.М.Т. с адрес *** против Заповед № Л-2026 от 19.05.2021г, издадена от Началника на Затвора гр.Стара Загора, с която е оставена без уважение молбата на К.Т. за преместване в затворническо общежитие от открит тип. Изложени са оплаквания за незаконосъобразност на заповедта като издадена в противоречие с материалноправните разпоредби на ЗИНЗС и правилника за прилагането му, тъй като няма неизтекли наказания и според чл.109 от ЗИНЗС трябва да се счита за ненаказван. По тези съображения, поддържани в съдебно заседание, е направено искане за отмяна на заповедта.

 

Ответникът – Началник на Затвора гр.Стара Загора, чрез процесуалния си представител юрисконсулт П. изразява становище за неоснователност на жалбата. Обосновава наличие на формалната предпоставка на чл.64, ал.1 от ЗИНЗС – изтърпян срок на наложеното наказание, но липса на втората такава – изискуемо поведение на осъденото лице. Поддържа, че с оглед събраните данни за личността и поведението на жалбоподателя не е оправдано извеждането му в по-слабо контролируема среда. Моли жалбата да бъде отхвърлена и да се присъди юрисконсултско възнаграждение.

 

         Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

         Жалбоподателят К.Т. е осъден с влязла в сила присъда на 15 години лишаване от свобода с постановен първоначален строг режим на изтърпяване на наказанието.  Постъпил е в Затвора Стара Загора на 01.07.2009г с начало на наказанието 11.05.2009г. Изготвената му оценка на риска от 04.12.2018г показва среден риск от рецидив – 55 точки. Със Заповед № Л-2132/ 26.09.2019г режимът е заменен с общ с оглед показани положителни промени в поведението и като част от прилагането на прогресивната система.

 

         С влязло в сила на 08.06.2020г определение №293/21.05.2020г., постановено  по ЧНД №213/2020г. по описа на Старозагорски окръжен съд е отхвърлена като неоснователна молбата му за условно предсрочно освобождаване. Със заповед №Л-2964/21.09.2020г на Началника на Затвора Стара Загора е наредено спирането му от работа в Мебелен цех при ДП „ФЗД“ ТП Стара Загора на основание докладна записка от организатора „Стопанска дейност“ в цеха за несправяне с работата.  

 

         С молба вх.№ М-100/ 13.05.2021г до началника на Затвора Стара Загора К.Т. е поискал да бъде изведен в затворническо общежитие от открит тип като счита, че е придобил това право.

 

         Във връзка с молбата са изискани становища от инспектор „Социална дейност и възпитателна работа“, началник сектор „Социална дейност и  възпитателна работа“ и заместник-началник по режимно-охранителната дейност.

 

         В становището на инспектор „Социална дейност и възпитателна работа“ е отразено, че общата стойност на риска от рецидив е в рамките на средното ниво – 55т. Необходимо е продължаване на работата по дефицитните зони отношение към правонарушението, образование и обучение, начин на живот и обкръжение, емоционални проблеми и умения за мислене. К.Т. е до голяма степен формален в мотивацията си за положителна промяна във водения начин на живот на свобода. Не осмисля в цялост факторите, допринесли за криминалното му поведение и е склонен да омаловажава отговорността  за поведението си. Въпреки липсата на дисциплинарни наказания се наблюдават аспекти на неустойчивост.

 

         Становището на началник сектор „Социална дейност и  възпитателна работа“ се припокрива в оценката за личността на Т. като е акцентирано, че след спиране от работа поради несправяне с трудовите задачи е направено препланиране на присъдата, включващо продължаване на образованието в СУ „Поп Минчо Кънчев“ при Затвора Стара Загора, но той не е посещавал учебни занятия през учебната 2020/ 2021г. Водената индивидуална работа не дава очакваните резултати и е препоръчително да продължи със задаване на достижими цели и при постигането им се преразгледат възможностите за промени в правния статус.

 

         Заместник-началникът по режимно-охранителната дейност изразява отрицателно становище по молбата на Т. за настаняване в затворническо общежитие от открит тип поради несправяне с трудовите задължения,  наблюдавани аспекти на неустойчивост въпреки липсата на дисциплинарни наказания през последните години и продължаващ риск от вреди от следна степен.

 

С оспорената Заповед № Л-2026/ 19.05.2021г на Началника на Затвора – Стара Загора на основание чл.64, ал.2 от ЗИНЗС и становища на началник сектор СДВР, заместник - началник РНОД и  инспектор СДВР е оставена без уважение молбата на К.Т. за преместване в затворническо общежитие от открит тип. Административният орган счита, че искането противоречи на последното препланиране на присъдата. Констатира, че за осъденото лице оценката на риска от рецидив е 55 точки, необходимо е продължаване на работата по дефицитните зони, до голяма степен е налице формалност в мотивацията на положителна промяна във водения начин на живот на свобода. Рискът от сериозни вреди, насочен към обществото и другите, е от средна степен, наблюдават се аспекти на неустойчивост и корекционната работа с него трябва да продължи за изпълнение на заложените цели и задачи в плана на присъдата.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и приетата за установена въз основа на тях фактическа обстановка, направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

 

Жалбата е подадена на 02.06.2021г и изпратена по пощата в 14-дневния срок по  чл. 64, ал.4 от ЗИНЗС, считано от датата на връчване на 19.05.2021г на процесната заповед. Следователно оспорването като направено от легитимирано лице, за което административният акт е неблагоприятен, в законово установения срок и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспорената Заповед № Л-2026 от 19.05.2021г. е постановена от материално и териториално компетентния административен орган по смисъла на чл.64, ал.2 от ЗИНЗС – Началника на Затвора гр.Стара Загора.

Заповедта е постановена в изискуемата от закона писмена форма и е надлежно мотивирана - посочено е както материалноправното основание, така и фактическите  обстоятелства, въз основа на които административният орган е приел, че осъденият К.Т. не следва да бъде преместен в затворническо общежитие от открит тип. Мотивите за възприетото административно решение се извличат и от изготвените становища от Зам. началника РНОД, от Началник сектор "Социална дейност и възпитателна работа" и от инспектор "Социална дейност и възпитателна работа", което е допустимо съгласно разрешението, дадено в ТР № 16 / 31.03.1975г на ОСГК, на ВС, че няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ постановяването на акта и когато този документ е съставен с оглед предстоящото издаване на акта.

При извършената проверка съдът не констатира допуснати нарушения на административнопроизводствените правила. Изпълнена е предвидената в чл. 64, ал. 2 и чл. 66, ал. 2 от ЗИНЗС процедура, съгласно която началникът на затвора се произнася с мотивирана заповед след вземане на становището на ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника по режимно-охранителната дейност или на началника на съответното затворническо общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието.

Обжалваната Заповед № Л-2026/ 19.05.2021 г. на Началника на Затвора Стара Загора е издадена и в съответствие и при правилно приложение на материалния закон.

Съгласно разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ЗИНЗС, лишените от свобода с добро поведение, които са изтърпели най-малко една четвърт, но не по-малко от 6 месеца от наложеното наказание в затвор или в затворническо общежитие от закрит тип, могат да бъдат премествани по инициатива на началника на затвора или по тяхна молба за доизтърпяване на наказанието в затворнически общежития от открит тип.

От тази нормативна регламентация следва извод, че преместването на лишения от свобода в затворническо общежитие от открит тип, е законова предвидена възможност /а не задължение за пенитенциарната администрация/, която се преценява конкретно за всяко осъдено лице пир наличие на две предпоставки – 1. изтърпяване на една четвърт, но не по-малко от 6 месеца от наложеното наказание и 2. оценка за поведението на лишения от свобода по време на изтърпяване н наказанието. Преценката кое поведение представлява достатъчна и основателна предпоставка, обуславяща изменение на мястото на изтърпяване на наказанието, е предоставена изцяло на решаващия административен орган, който действа в условията на оперативна самостоятелност. Законът изисква само тази преценка да се основава на изрично предвидените становища на ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника по режимно-охранителната дейност респ. на началника на съответното затворническо общежитие, относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието. В тази връзка преценката на административния орган е по целесъобразност, която не подлежи на съдебен контрол. Съгласно чл. 169 от АПК при оспорване на акт, издаден при условията на оперативна самостоятелност, съдът проверява дали административният орган е разполагал с оперативна самостоятелност и спазил ли е изискванията за законосъобразност на административния акт. В случая тези изисквания са спазени.

От фактическа страна не е спорно по делото, че жалбоподателят  К.Т. към датата на подаване на молбата за преместване 13.05.2021г  г. е изтърпял /фактически и от работа/ общо 13 г., 1м. и 17 дни от наказанието "лишаване от свобода", при определено такова  с влязла в сила присъда на основание чл. 23 от НК общо наказание в размер на петдесет години. Следователно и към датата на издаване на оспорената заповед е изпълнена първата материалноправна предпоставка по чл. 64, ал. 1 от ЗИНЗС лишеният от свобода е изтърпял повече от една четвърт от наложеното му наказание.

От съдържанието на обжалваната заповед е видно, че за извършената от решаващия административен орган преценка на поведението на лишения от свобода по време на изтърпяване на наказанието изцяло са възприети констатациите, съдържащи се в изисканите и представените становища на съответните длъжностни лица по чл. 64, ал. 2 от ЗИНЗС. Въз основа на тези становища, изготвени при отчитане и анализ на данните относно поведението на лишения от свобода и от изпълнението на присъдата, е формиран обоснован извод за липса на трайна устойчивост на поведението на жалбоподателя К.Т. като пречка за извеждането му в по-слабо контролируема среда. Обективираните в становищата на длъжностните лица еднопосочни констатации, основани на конкретни преки впечатления от личността на Т. и професионалната оценка на индивидуалния му риск при отчитане на всички доказателства, имащи характер на информация и относими данни за поведението, а именно продължаващ среден риск от рецидив; формалност в мотивацията на лишения от свобода за положителна промяна във водения начин на живот на свобода, без да осмисля изцяло факторите, допринесли за криминалното му поведение; склонността да омаловажава отговорността си относно собственото си поведение; латентния потенциал за агресивни реакции, особено в състояние на стрес и фрустрация; несправяне с възложените трудови задължения и др, са обусловили формираното у Началника на Затвора – Стара Загора вътрешно убеждение за липсата на устойчивост в поведението на лишения от свобода, както и достигане в достатъчна степен на зрялост, осъзнатост и отговорност и за необходимост от продължаване на корекционната дейност, въпреки положителната тенденция. Изводът за липса на условията за преместване на К.Т. в затворническо общежитие от открит тип, формиран на база извършената цялостна оценка на поведението на осъденото лице, е фактически, доказателствено и правно обоснован и правилен.

Сочената  от жалбоподателя липса на неизтекли като давностен срок дисциплинарни наказания не е достатъчна да обуслови  друг извод за извършената от Началника на Затвора Стара Загора преценка на поведението му. Това обстоятелство е отчетено при произнасянето на административния орган, но правилно е прието за недостатъчно условие за уважаване на искането на Т. по чл. 64, ал. 1 от ЗИНЗС, тъй като извършената цялостна преценка на поведението на лишения от свобода сочи, че на този етап не следва да се преминава към преместване за доизтърпяване на наказанието в затворническо общежитие от открит тип.

По тези  съображения съдът приема, че обжалваната заповед като издадена от компетентен орган и в изискуемата се форма, постановена в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, при спазване на административно-производствените правила и съобразяване с целта на закона, е законосъобразна. Жалбата срещу нея е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на делото искането на ответника по жалбата за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като в тежест на жалбоподателя К.М.Т. следва да бъде възложено заплащането на възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на административния орган, определено в размер на 100 лв., съгласно чл. 27ж от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ.

Водим от изложеното и на основание чл.172, ал.2, пр.4 от АПК и чл.64, ал.4 от ЗИНЗС,  Старозагорски административен съд 

 

Р     Е     Ш     И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.М.Т. ЕГН **********, изтърпяващ наказание в Затвора гр.Стара Загора,  против Заповед № Л-2026 от 19.05.2021г, издадена от Началника на Затвора гр.Стара Загора, с която е оставена без уважение молбата на К.Т. за преместване в затворническо общежитие от открит тип, като неоснователна.

ОСЪЖДА К.М.Т. ЕГН ********** да заплати на Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" гр. София сумата 100 /сто/ лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение

Решението е окончателно.

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: