О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 2509
гр. Пловдив, 25 октомври 2023
г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XV с., в закрито заседание на двадесет и пети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:
СЪДИЯ: МАРИЯ НИКОЛОВА
като разгледа докладваното адм. дело № 2348 по описа за 2023 год. и взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба на “БрестоКМ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление: с. Брестовица, община Родопи, ул. “Ангел Войвода“ №48,
представлявано от управителя К.А.В.И., чрез адв. Н.О., срещу писмо с
Изх.№КА210-ADU-98 от 11.08.2023г. на
изпълнителен директор на Център за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР) към
министъра на образованието и науката, с което дружеството “БрестоКМ“ ЕООД е
уведомено, че подаденото проектно предложение с регистрационен номер 2023-1-BG01-KA210-ADU-000152041, подадено по Програма “Еразъм+“ Ключова дейност 2 „Сътрудничество между
организации и институции“, сектор „Образование за възрастни“, е отстранено от процеса
по селекция на етап „Оценка на риска“ и не се допуска до оценка на качеството.
Жалбоподателят изразява несъгласие с посочената в
писмото свързаност между двете организации “БрестоКМ“ ЕООД и „ЕкологияКМ“ ЕООД, като твърди
незаконосъобразно разпростиране на неблагоприятни последствия от проверка на
едно юридическо лице върху трети дружества. Сочи се неспазване на Вътрешните
правила за администриране на нередности и измами, както и липса на мотиви. Иска
се отмяна на оспореното писмо и присъждане на направените по делото разноски.
Ответникът- Изпълнителен директор на ЦРЧР към
министъра на образованието и науката в писмен „отговор по частната жалба“ (лист 37-40) и в писмо от 20.10.2023г. излага становище за недопустимост,
неоснователност и необоснованост на жалбата. Претендира се присъждане на
юрисконсултско възнаграждение и разноските за извършени преводи.
От
фактическа страна е установено,
следното:
“БрестоКМ“ ЕООД
е подало проектно предложение с регистрационен номер 2023-1-BG01-KA210-ADU-000152041 по Програма “Еразъм+“ Ключова дейност 2 „Сътрудничество между
организации и институции“, сектор „Образование за възрастни“ със заглавие на
проекта „HOrAFI – Здравословно органично земеделие, преработка на
храни и пазарни иновации“.
Съгласно получена в
ЦРЧР от ЕК Нота Ref.
Ares (2022)2048936-21/03/2022,
относно окончателен доклад ОС/2018/0847, Европейската служба за борба с
измамите (ОЛАФ) е посочила 5 (пет) организации с 12
(дванадесет) проекта по Програма „Еразъм+“, за периода 2017-2018 година,
по които бенефициерите са от Република България. Посочено е, че тези 5
организации са ръководени от г-н Карел Ван Исакер и г-жа Мария Горанова,
семейна двойка, като общата сума получена по цитираните проекти е в размер на 2
454 907.38 €. ОЛАФ, в сътрудничество с АФКОС (специализираната Дирекция „Защита
на финансовите интереси на Европейския съюз“ при МВР) са установили, че
посочените лица са семейна двойка и са уведомили ЦРЧР по отношение на цитираните
организации и проекти за налични обвинения за двойно финансиране и за налични
обвинения за фалшификации.
Според Докладна записка вх.№ РД-19-223 от 28.04.2023
г. на директора на дирекция СДО до изпълнителния директор на ЦРЧР, при
провеждане на процедурата за проверка на легитимност на постъпилите проектни
предложения по Ключова дейност 2 „Сътрудничество
между организации и институции“, сектор „Образование за възрастни“ по програма
Еразъм+ е установено, че “БрестоКМ“ ЕООД
е подало две проектни предложения и се представлява от лицето Карел Ван
Исакер, който е обвързан с организация „ЕKOLOGYKM“ ЕООД, OID E10015669, която е отвалидирана
в резултат на изпратена нота от ЕК Ref. Ares (2022)2048936-21/03/2022 и доклад на ОЛАФ ОС/2018/0847 за финансови измами
и фалшифициране на документи. С докладната записка е отправена молба за
извършване на проверка, която да установи налични ли са основания за изключване
на подадените проектни предложения сред които и това с рег. номер 2023-1-BG01-KA210-ADU-********* от селекционния кръг.
Според Докладна записка вх.№ РД-19-223-1 от
02.05.2023 г. на директора на дирекция АПФСД до изпълнителния директор на ЦРЧР,
при провеждане на процедурата за проверка на легитимност на постъпилите
проектни предложения по Ключова дейност 2 „Сътрудничество
между организации и институции“, сектор „Образование за възрастни“ по програма
Еразъм+ е установено, че “БрестоКМ“ ЕООД
е подала две проектни предложения и се представлява от лицето Карел Ван
Исакер, който е обвързан с организация „ЕKOLOGYKM“ ЕООД, OID E10015669, която е
отвалидирана от страна на ЦРЧР в резултат на изпратена нота от ЕК Ref. Ares (2022)2048936-21/03/2022
и доклад на ОЛАФ ОС/2018/0847 за финансови измами и фалшифициране на документи.
С докладната записка е направено предложение за вземане на решение за
изключване на проектните предложения, сред които и това с рег. номер 2023-1-BG01-KA210-ADU-000152041 от селекционния кръг.
На 14.07.2023г. е проведено заседание на Селекционната
комисия на ЦРЧР за което е съставен нарочен протокол, в т.15.2 на който комисията
в таблица е предложила проектните предложения, които да бъдат дисквалифицирани
от процеса по селекция поради други причини. Под номер 2 в таблицата е именно
проектно предложение рег.номер 2023-1-BG01-KA210-ADU-000152041 на “БрестоКМ“ ЕООД с посочен коментар: „Кандидатурата е служебно
дисквалифицирана във връзка с докладна записка РД19-223-1 от 02.05.2023г.“.
С оспореното писмо Изх.№КА210-ADU-98 от 11.08.2023г., изпълнителния директор на Център
за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР) към министъра на образованието и
науката, уведомява дружеството жалбоподател, че подаденото проектно предложение
с регистрационен номер 2023-1-BG01-KA210-ADU-000152041,
подадено по Програма “Еразъм+“ Ключова дейност 2 „Сътрудничество между
организации и институции“, сектор „Образование за възрастни“ е отстранено от
процеса по селекция на етап „Оценка на риска“ и не се допуска до оценка на
качеството.
От страна на ответния орган по делото са представени
(и прикачени в електронното дело): Актуално ръководство за Програма „Еразъм+“
на ЕС; Процедура за селекция и договориране, Версия 13, утвърдена със Заповед №
РД-12-326-14 от 10.06.2022г. и Версия 14, утвърдена със Заповед № РД-12-362-16
от 11.08.2023г. на изпълнителния директор на ЦРЧР; Вътрешни правила за
администриране на сигнали, жалби, нередности и измами по Програма „Еразъм+“,
утвърдени със Заповед № РД-12-300 от 28.11.2022г. на изпълнителния директор на
ЦРЧР; Процедура за оценка на риска при селекционния процес на Програма
„Еразъм+“ и „Европейски корпус за солидарност“.
При така установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:
Съгласно чл.21,
ал.1 от АПК, индивидуален административен акт е
изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление
на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или
организация, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите,
предоставящи обществени услуги, с което се създават права или задължения или
непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни
граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт.
Подробни правила,
както и процесите по селекция и договориране на проектни предложения по
Праграми „Еразъм+“ и „Европейски корпус за солидарност“ в ЦРЧР са
регламентирани в Процедура за селекция и договориране, Версия 13, утвърдена със
Заповед № РД-12-326-14 от 10.06.2022г. Следва да се отбележи, че от ответния
орган е представена и Процедура за селекция и договориране, Версия 14, но доколкото същата е утвърдена със
Заповед № РД-12-362-16 от 11.08.2023г. на изпълнителния директор на ЦРЧР, а
крайният срок за подаване на проектните предложения е бил удължен до
24.03.2023г., то приложима в случая е Процедура за селекция и договориране,
Версия 13. Процедурата на селекция на подадените проектни предложения по
Праграми „Еразъм+“, включва няколко етапа: 1) Регистриране на предложенията; 2)
Проверка за легитимност; 3) Оценка на качеството на предложенията; 4)
Селекционна комисия; 5) Проверка за двойно финансиране; 6) Оценка на риска; 7)
Решение за отпускане на финансова подкрепа.
Според процедурата
за селекция, селекционната комисия разглежда протокола от предварителните
резултати от проверката за легитимност, както и списъците с проектни
предложения по отделните дейности/сектори, подредени според резултатите от
оценката на качеството, както и всички документи, свързани с процеса по
селекция по съответната покана. Селекционната комисия предлага кои проектни
предложения да бъдат одобрени за финансиране, кои да бъдат включени в списъка с
резерви, и кои – отхвърлени, като критериите, по които се разглеждат проектите,
са посочени в Правилника за работа на Селекционната комисия (Приложение № 1). Селекционната
комисия предоставя своето становище на Изпълнителния директор в срок до 10
(десет) работни дни, считано от датата, на която е получен за разглеждане от
Комисията последният документ, необходим за изготвяне на съответното становище,
и не по-късно от срока, определен от ЕК в Ръководството за Националните агенции
по Програми „Еразъм+“ и „Европейски корпус за солидарност“. Според Процедурата
за селекция и договориране, изпълнителният директор приема работата на
Селекционната комисия с нарочна резолюция или връща протокола за отстраняване
на технически несъответствия в срок от 5 работни дни.
Проверката за
двойно финансиране се извършва в етап след заседание на постоянно действащата
Селекционна комисия и преди вземането на Решение за финансиране на проектите
предложения. Комисията за проверка за двойно финансиране гарантира, че списъкът
с предложенията, избрани за финансиране, е проверен в различни области,
държави, покани и години за кандидатстване, преди да бъде взето решение за
отпускане на безвъзмездни средства, за да се гарантира, че няма опасност едно
предложение да се финансира два пъти с европейски средства.
Следващият етап е
Оценка на риска, като със заповед на Изпълнителния директор се сформира
постоянно действаща Комисия за оценка на риска на подадените проектни
предложения. Резултатите от работата на Комисията за оценка на риска на
подадените проектни предложения се обективират в протокол, който се представя
на Изпълнителния директор за утвърждаване. Доколкото този етап обхваща действия
по преглед и проверка на организациите, предложени за финансиране от
Селекционната комисия при ЦРЧР, съобразно окончателния протокол от работата й,
при отчитане на резултатите от извършената проверка за двойно финансиране
(когато е приложимо) и доколкото Селекционната комисия е предложила
отстраняване на проектното предложение на жалбоподателя, комисията за оценка на
риска не е разглеждала по същество проектно предложение рег.номер 2023-1-BG01-KA210-ADU-*********
на “БрестоКМ“ ЕООД.
Според Процедурата
за селекция и договориране, след получаване на протокола от работата на
Комисията за оценка на риска и на Протокола от работата на Комисията за двойно
финансиране на подадените проектни предложения, се изготвя проект на решение за
финансиране на проекти по съответните ключови дейности, което е придружено от
контролен лист за извършване на предварителен финансов контрол. Решението за
отпускане на финансова подкрепа се взема от Изпълнителния директор, като
проектът се подписва и се датира от него и в решението се посочват: предметът,
общият размер на финансирането и наименованието на дейността; за одобрените
проектни предложения - наименованието на бенефициента, размерът на финансовата
подкрепа и причините за избора, ако той се различава от становището на
Селекционната комисия; за проектни предложения, включени в списъка с резерви -
наименованието на бенефициента и размерът на финансирането, което ще бъде
отпуснато, ако проектът ще бъде финансиран на по-късен етап; отхвърлените
проектни предложения - наименованията на отхвърлените проектни предложения и
причините за тяхното отхвърляне.
Изрично в
Процедурата за селекция и договориране е предвидено, че ЦРЧР публикува
резултатите от селекцията на интернет страницата си.
В Процедурата за
селекция и договориране е предвидено също и информиране на кандидатите за
резултатите от селекцията, но следва да се посочи, че в случая писмото има
единствено уведомителен характер, тъй като “БрестоКМ“ ЕООД е уведомено именно за
резултатите от проведеното заседание на Селекционната комисия, което е част от
процедурата на селекция на подадените проектни предложения по Праграма
„Еразъм+“ и в което писмо е обяснено, че е констатирано наличие на свързаност
между “БрестоКМ“ ЕООД и „ЕкологияКМ“ ЕООД. Актът който засяга непосредствено
правата и законните интереси на “БрестоКМ“ ЕООД не е писмото, а протокола на
Селекционната комисия на ЦРЧР от 14.07.2023г. и то само ако е приет/утвърден с
нарочна резолюция от изпълнителния директор на ЦРЧР, или Решението на
Изпълнителния директор на ЦРЧР за отпускане на финансова подкрепа, което
съдържа отхвърлените проектни предложения с техните наименования и причините за
тяхното отхвърляне.
Отделно от
изложеното в Процедурата за селекция и договориране е предвидено подаване на
възражение, но само относно оценката на качество, които се разглеждат от водещ
експерт само ако са регистрирани с входящ номер в ЦРЧР. В случая проектното
предложение на жалбоподателя не е допуснато до етап Оценката на качество, а Селекционната
комисия е предложила да бъде дисквалифицирано от процеса по селекция.
Оспореното писмо няма
характеристиката на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, тъй като с него не се създават задължения за лицето, нито се засягат
непосредствено негови права, свободи или законни интереси, а само се информира кандидата,
че е отстранен от процеса на селекция. Това писмо не е актът с който се
отстранява “БрестоКМ“ ЕООД от етапа на селекция. Каза се по-горе има строго
формални правила за процедурата по селекция и договориране на проектни
предложения по Праграми „Еразъм+“ и „Европейски корпус за солидарност“ в ЦРЧР, регламентирани
в Процедура за селекция и договориране, като предложението за дисквалификация
от процеса по селекция е обективирано именно в протокола на Селекционната
комисия на ЦРЧР от проведеното на 14.07.2023г. заседание и по-конкретно в
т.15.2.
Предвид така
изложеното следва, че в случая оспореното писмо не е индивидуален
административен акт и липсва годен предмет на обжалване.
Ето защо, жалбата
на “БрестоКМ“ ЕООД следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по
настоящото дело – прекратено на основание чл.159, т.1 от АПК.
По отношение на
претендираните от ответния орган разноски по делото, на основание чл. 143, ал.
3 от АПК в полза на ответния орган следва да бъдат присъдени сторените в
производството разноски, но само ако са реално платени. Следва да се отбележи,
че "разноски по производството" по смисъла на чл. 143, ал. 1 от АПК
са всички разноски на страната по делото за събиране на допустими, относими и
необходими за установяване на обективната истина, доказателства. Тук влизат
разноските за вещи лица и преводачи, както и заплатени такси за превод на документи от чужд език, когато
същите са представени и приети от съда като доказателства по делото в съдебна
фаза (така Определение № 7967 от 20.09.2022 г. на ВАС по адм. д. № 5936/2021
г., Определение № 9332 от 30.08.2021 г. на ВАС по адм. д. № 7896/2020 г.). По делото е
представена фактура за извършен превод от английски на български език, на
документи по адм.дело № 2348/2023г. на ПАС, като във фактурата е посочено, че
плащането следва да е по банков път. Ответникът не е представил доказателства
за реалното изплащане на сумата по фактурата за извършен превод на документи, а
според константната практика на ВАС разноски се присъждат, когато е налице
условието по чл. 78, ал. 1 от ГПК - разноските да са заплатени. Що се отнася до
претендираното юрисконсултско възнаграждение, следва да се отбележи, че такова
следва да се присъжда за активно участие на юрисконсулта в процесуалните
действия извършвани пред съда. В случая по делото не е участвал юрисконсулт,
като двете становища по жалбата и допълнителни доказателства са представени не
от юрисконсулт, а от Изпълнителния директор на ЦРЧР. Ето защо на ответния орган
не му се дължат претендираните разноски за извършени преводи и юрисконсултско
възнаграждение.
Воден от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на “БрестоКМ“
ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Брестовица, община
Родопи, ул. “Ангел Войвода“ №48, представлявано от управителя К.А.В.И., против
писмо с Изх.№КА210-ADU-98 от 11.08.2023г. на
изпълнителен директор на Център за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР) към
министъра на образованието и науката, с което “БрестоКМ“ ЕООД е уведомено, че
подаденото проектно предложение с регистрационен номер 2023-1-BG01-KA210-ADU-000152041, подадено по Програма “Еразъм+“ Ключова дейност 2 „Сътрудничество между
организации и институции“, сектор „Образование за възрастни“, е отстранено от
процеса по селекция на етап „Оценка на риска“ и не се допуска до оценка на
качеството.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№ 2348/2023
г. по описа на Административен съд - Пловдив.
Оставя без уважение искането на Изпълнителния
директор на ЦРЧР за присъждане на разноски за извършени
преводи и юрисконсултско възнаграждение.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в
7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: