Р Е Ш Е Н И Е
№ 12.08.2020 година
град Стара Загора
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД
VІІ наказателен състав, на шестнадесети юли две хиляди и двадесета година.
В публично заседание в следния състав,
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОР МИНОВ
Секретар: ДЕЯНА
ГЕНОВА
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията ТОДОР МИНОВ,
а.н.дело № 1384 по описа за 2020 година,
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 19-1228-002365
от 18.10.2019 година на Началник група в сектор ПП към ОД на МВР – Стара Загора
/упълномощен със МЗ № 8121-515 от 14.05.2018 година/, с което на С.Т.Т., ЕГН **********
е наложено административно наказание – „глоба” в размер на 20 лева за допуснато
нарушение по чл.6, т.1, във връзка с чл.183, ал.2, т.1 от Закона за движението
по пътищата, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от
получаване на съобщението от страните пред Административен съд град Стара
Загора.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :
М О Т И В И :
Обжалвано е наказателно
постановление № 19-1228-002365 от 18.10.2019 година на Началник група в сектор
ПП към ОД на МВР – Стара Загора /упълномощен със МЗ № 8121-515 от 14.05.2018
година/, с което на С.Т.Т., ЕГН ********** е наложено административно наказание
– „глоба” в размер на 20 лева за допуснато нарушение по чл.6, т.1, във връзка с
чл.183, ал.2, т.1 от Закона за движението по пътищата.
В
жалбата и в съдебно заседание се излагат съображения за незаконосъобразност на
обжалваното наказателно постановление и се моли същото да бъде отменено.
Въззиваемият,
редовно и своевременно призован, не изпраща представител и не взема становище
по така подадената жалба.
Старозагорският
районен съд, след като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по
делото писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на
страните намери за установено следното:
Жалбата
е ОСНОВАТЕЛНА.
На
18.05.2019 година, Т. е санкциониран с глоба с фиш Н 0868768, съставен в негово
присъствие и индивидуализация като нарушител, чрез установяване на
самоличността му. Той е оспорил фиша, като е подал жалба до съда чрез
наказващия орган, като последния не се е съобразил с изискванията да пристъпи
към издаване на АУАН предвид оспорването на нарушението а е препратил жалбата
до съда. Съдът се е произнесъл с определение от 05.06.2019 година като е
прекратил производството по делото и е изпратил оспорването на АНО за издаване
на АУАН и следващите от това действия. Определението на съда е получено от АНО
на 19.07.2020 година и наказващия орган е издал АУАН, с неясна дата предвид
извършената поправка в нея. Впоследствие е издадено и обжалваното наказателно
постановление.
При
съвкупната преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът намира, че
обжалваното наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно по
следните съображения.
Съдът
намира, че при образуването на административно-наказателното производство е
опорочена формата на съставения АУАН, като са нарушени изискванията за това.
Несъмнено
акта за установяване на административно нарушение представлява официален
документ.
Легално определение на понятието „официален
документ“ се дава в чл.93, т.5 от НК, според, който „Официален документ“ е
този, който е издаден по установения ред и форма от длъжностно лице в кръга на
службата му или от представители на обществеността в кръга на възложената му
функция. Същевременно дефиниция е дадена и в Гражданския процесуален кодекс в
чл.179, ал.1, като официален документ е този, издаден от длъжностно лице в
кръга на службата му по установените форма и ред и съставлява доказателство за
изявленията пред него и за извършените от него и пред него действия.
Следователно, за да притежава един документ характеристиката на официален,
следва да е предвиден в нормативен акт ред за съставянето му и определена
форма, като на лицето, което го съставя, да е делегирано в служебната му
функция именно съставянето на такива документи.
В
тази връзка съдът намира, че при съставяне на акта за установяване на
административното производство по делото, послужил за образуване на
административно наказателната преписка е опорочена неговата форма изискуема се
по смисъла на чл.42 от ЗАНН. Съгласно нормата на чл.42, т.2 от Закона за
административните нарушения и наказания, абсолютно задължително е АУАН да
съдържа, ясно написана датата на съставянето му, без наличие на поправки в тази
насока. В разглеждания случай съставения акт за установяване на
административното нарушение е с неясна и нечетлива дата в частта на месеца,
поради извършена поправка на изписаната цифра там. С оглед на това съдът намира
че е опорочена формата на съставения официален документ – АУАН и това го е
направило негоден да породи последиците по издаване на последващото го
наказателно постановление. Когато се извършва поправка в написан вече официален
документ това се осъществява не със самата поправка, която в случая е много
неясна, но и с полагане на пописа на лицето което е извършило самата поправката
и подписите на лицата които са съгласни с нея и които са адресата на официалния
документ. В тази връзка съдът приема, че не е налице надлежно съставен АУАН, предвид
опорочената му форма, което да е основание за издаване на обжалваното
наказателно постановление. Само на това основание, обжалваното наказателно
постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено. С оглед на
това съдът намира, че не следва да разглежда настоящия казус по същество.
С
оглед на това съдът намира, че обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно
следва да бъде отменено.
Воден
от горните мотиви, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: