№ 1519
гр. София , 22.12.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АПЕЛАТИВЕН СЪД - СОФИЯ, 7-МИ ГРАЖДАНСКИ в публично
заседание на шестнадесети ноември, през две хиляди и двадесета година в
следния състав:
Председател:Диана Коледжикова
Членове:Камелия Първанова
Димитър Мирчев
Секретар:Ива А. Иванова
като разгледа докладваното от Диана Коледжикова Въззивно гражданско
дело № 20201000502888 по описа за 2020 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 258 и сл. ГПК.
С решение № 3213 от 26.05.2020 г. по гр. д. № 3947/2017 г. на Софийски
градски съд Сдружение “Национално бюро на българските автомобилни
застрахователи” e осъдено да заплати на Л. А. Й. на основание чл. 515, ал.3,
т.1 от КЗ сумата 51000 лева - обезщетение за неимуществени вреди,
претърпени в резултат от ПТП от 24.03.2016 г., ведно със законната лихва
върху сумата, считано от 20.10.2016 г..
Решението е обжалвано с въззивна жалба от ответника в осъдителната
част. Поддържа неправилност на решението поради неправилно приложение
на унгарския материален закон; необоснован извод, че ищецът е пребиваващо
в България лице; процесуално нарушение – необсъждане на прието
заключение по автотехническа експертиза; завишен размер на определеното
справедливо обезщетение и занижен процент на приетия принос във
1
вредоносния резултат. липса на възможност за ангажиране отговорността му
като компенсационен орган, липса на предпоставките на чл.284 и чл.285 от КЗ
отм., неустановеност на виновния водач, наличие на съпричиняване
вредоносния резултат в по-голям обем от приетия от първоинстанционния
съд, необоснованост изводите относно търпените от ищеца вреди и тяхната
причинна връзка с ПТП, надхвърляне лимита на отговорността по
застраховката. Искането е за отмяна на решението в осъдителната част и
отхвърляне на иска за обезщетение.
Ответникът по жалбата я оспорва бланкетно.
Въззивната жалба е подадена от надлежна страна в
законоустановения за обжалване срок срещу подлежащ на инстанционен
контрол съдебен акт, поради което е процесуално допустима. Софийският
апелативен съд, в изпълнение на правомощията си по чл. 269 ГПК, след като
извърши служебна проверка за валидност и допустимост на обжалваното
решение и обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства
съобразно посочените от жалбоподателя основания за неправилност на
първоинстанционния акт, прие следното:
Обжалваното решение е валидно и допустимо. Съобразявайки
оплакванията на жалбоподателя / чл.269, изр. второ от ГПК/, след преценка
на доказателствата Софийски апелативен съд намира въззивната жалба за
основателна поради следното:
Предявеният от Л. Й. срещу НББАЗ като компенсационен орган иск с
правно основание чл.515, ал.3, т.1 от КЗ е допустим. Процесуалната
легитимация на страните се обуславя от заявената от ищеца принадлежност
на спорното материално право, от претендираното или отричано от ищеца
право, следва от правното твърдение на ищеца. НББАЗ има законодателно
установени функции като компенсационен орган при изплащане на
обезщетения на увредените лица, пребиваващи в Република България, при
условие, че е налице някоя от хипотезите на ал.2 или 3 на чл.515 от КЗ.
Фактическият състав на отговорността по посочената правна норма
включва наличие на вреда, вина, противоправност и причинна връзка – като
елементи от фактическия състав на непозволеното увреждане, както и
2
специфичните елементи: увреденият да пребивава в Република България; не
може да се идентифицира моторното превозно средство, което е причинило
застрахователното събитие в държава членка, различна от Република
България. Основните спорни въпроси са дали ответникът по иска е
процесуално и материалноправно легитимиран да отговаря по предявения иск
и относно размера на справедливото обезщетение на неимуществените вреди,
търпени от ищеца, включително наличието и обема на съпричиняване
вредоносния резултат от страна на пострадалия. Ищецът твърди, че е
пострадал при ПТП, настъпило на територията на Унгария по вина на водач
неидентифициран автомобил. Ответникът е възразил по наличието на
елементите от фактическия състав на чл.515, ал.3 от КЗ, по-специално е
оспорил, че ищецът е пребиваващо в България лице като е посочил, че
същият живее в Германия и се осигурява в Австрия. По тези твърдения
ищецът е посочил, че е пребивавал за кратко на различни адреси в Германия и
Австрия, но без намерение за постоянно установяване. Тъй като ищецът имал
постоянен адрес в България и често се връщал в гр.Омуртаг при семейството
и приятелите си, следвало, че обичайното му местопребиваване е в България.
Разпоредбата на чл.515, ал.3, т.1 от КЗ предвижда, че НББАЗ в
качеството си на Компенсационен орган заплаща обезщетение на увредено
лице, пребиваващо в Република България, когато не може да се идентифицира
моторното превозно средство, което е причинило застрахователното събитие
в държава членка, различна от Република България. Разпоредбата е идентична
с тази на чл. 25 от Директива 2009/103 ЕО. Предвидено е правото на
пострадалите от ПТП в друга държава-член да могат да предявят претенцията
си за обезщетение към компенсационен орган в собствената си държава на
пребиваване. Разпоредбата създава допълнителна възможност за
пострадалите, които иначе би трябвало да се обръщат към Гаранционния
фонд на държавата, в която е настъпило ПТП.
Сдружение „Национално бюро на българските автомобилни застрахователи”
е процесуално легитимна страна в производството по иска, предявен за
заплащане на обезщетение за неимуществени вреди, причинени на лице,
пребиваващо или живеещо в България, в резултат на ПТП, настъпило в друга
държава членка на ЕС.
3
В случая претенция към НББАЗ могат да отправят само лица,
постоянно пребиваващи в България. Следователно повдигнатото от ответника
възражение е от значение за възникване на задължението му за заплащане на
обезщетение.
Легалното определение на понятието “обичайно местопребиваване” се
съдържа в чл. 48, ал.7 от КМЧП. То не включва регистрационни, формални
елементи, а само указания за фактическите обстоятелства, които следва да
бъдат установени от сезирания съд или от лицето, което твърди, че има
обичайно местопребиваване на територията на дадена държава. Те се свеждат
до лични, професионални връзки с територията на тази държава, съобразяване
на всички фактически обстоятелства, които могат да обосноват трайни връзки
на лицето с държавата или намерението му да установи такива. Постоянният
и настоящият адрес не са достатъчни за това, те могат да бъдат само индиция
за фактическото положение.
Съветът на Европа предоставя следното и незадължително определение