№ 5
гр. Троян , 18.02.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТРОЯН, V-ТИ СЪСТАВ - НАКАЗАТЕЛЕН в публично
заседание на деветнадесети януари, през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Даниела Н. Радева
при участието на секретаря Кремена Н. Раева
като разгледа докладваното от Даниела Н. Радева Административно
наказателно дело № 20204340200297 по описа за 2020 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 436663-F482131 от 20.06.2019г.,
издадено от Ж.И.А. – Началник на Отдел „Оперативни дейности“ – Велико
Търново в Централно управление на НАП, на „ГИД-17“ ЕООД, ЕИК: **, със
седалище и адрес на управление: **, представлявано от управителя И.С.М. с
ЕГН **, е наложено административно наказание имуществена санкция в
размер 3 000 лева на основание чл. 185, ал. 2, изр. 1, предл. 2 от Закона за
данък върху добавената стойност /ЗДДС/ за нарушение по чл. 7, ал. 1, чл. 8,
ал. 1, т. 1 във вр. §71 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на Министъра на
финансите. Същото е обжалвано в законоустановения срок от „ГИД-17“
ЕООД гр. Троян, чрез управителя И.С.М., като с жалбата се моли да бъде
отменено наказателното постановление като незаконосъобразно и
неправилно. Съображенията за горното са изложени в жалбата. В съдебно
заседание за „ГИД-17“ ЕООД гр. Троян, редовно призовано, се явява
процесуалният представител адвокат Ц.А. от АК гр. Ловеч, който поддържа
жалбата и по същество излага аргументи за отмяна на наказателното
постановление като незаконосъобразно и неправилно. Ангажирани са
доказателства.
1
За ответника по жалбата ТД на НАП гр. Велико Търново, редовно
призован, в съдебно заседание се явява процесуалният представител
юрисконсулт Д.И.. Представени са писмени бележки от юрисконсулт Д.И.,
която моли съда да остави жалбата без уважение като неоснователна и да
потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно, за
което е изложила подробно своите аргументи с искане за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение. Ангажирани са доказателства.
От показанията на разпитаните по делото свидетели В. М. П., Д. С. М. и
Е.Д.И., от приложените към делото писмени доказателства: Заверено копие на
Наказателно постановление (НП) № 436663-F482131 от 20.06.2019г. на ТД на
НАП гр. Велико Търново; Заверено копие на АУАН № F482131 от
17.04.2019г.; Заверено копие на Възражение от „ГИД-17“ ЕООД гр. Троян,
представлявано от И.С.М. с вх. № 5854 от 19.04.2019г.; Заверено копие на
Протокол за извършена проверка № 0373291/07.04.2019г.; Заверено копие на
Опис на паричните средства в касата към момента на започване на проверката
към ПИП № 0373291 от 07.04.2019г.; Заверено копие на Декларация от лице,
работещо по трудово/гражданско правоотношение от 07.04.2019г.; Заверено
копие на Дневен финансов отчет от 07.04.2019г., 02.02.2019г. , 03.02.2019г. и
04.02.2019г.; Заверено копие на фискални бонове – 31 броя; Заверено копие
на Протокол № 1211347/17.04.2019г.; Заверено копие на Договор за наем №
28 от 23.11.2018г.; Заверено копие на Резолюция за извършване проверка в
обект № О-04000419009670-ОРП-001/08.04.2019г.; Заповед № ЗЦУ–ОПР-17
от 17.05.2018г. на НАП, Централно управление и Заверено копие на
Пълномощно рег. № 1814/26.05.2017г. на Нотариус Маргарита Гладкова,
преценени поотделно и в тяхната взаимна обусловеност съдът приема за
установена следната фактическа обстановка:
На 07.04.2019г. е извършена проверка от свидетелите В. М. П. и Д. С. М.,
и двамата на длъжност „инспектор по приходите” при ТД на НАП гр. Велико
Търново, в търговски обект – магазин за плодове и зеленчуци, находящ се в
** – **, стопанисван от „ГИД-17“ ЕООД гр. Троян. При тази проверка е
съставен Протокол за извършена проверка № 0373291/07.04.2019г., в който са
отразени констатациите от проверката. Посочено е, че „ГИД-17“ ЕООД гр.
Троян е регистрирано по ЗДДС и не използва в търговския обект система за
управление на продажбите. Отразено е, че е монтирано и се използва
2
фискално устройство модел „DATEСS DP 150-KL“, което е вписано в
регистъра на одобрените типове електронни касови апарати с фискална памет
/ЕКАФП/ и фискални принтери и е регистрирано в НАП под № 3983769 от
14.12.2018 година. Отразено е също, че издаденият фискален касов бон №
0003301 от 07.04.2019г. не съдържа QR код, който е задължителен реквизит
съгласно Наредба № Н-18/2006г. на МФ. Проверката е извършена в
присъствие на Г.Б.Г., работеща на длъжност „продавач-консултант“ в
търговския обект. С протокола е указано представляващият „ГИД-17“ ЕООД
гр. Троян да се яви на 15.04.2019г., в офис Плевен към ТД на НАП гр. Велико
Търново за съставяне на АУАН, като изрично е отразено, че при неявяване,
АУАН ще бъде съставен на основание чл. 40 от ЗАНН. Протоколът за
проверка е подписан от свидетелите В. М. П. и Д. С. М., както и от Г.Б.Г., в
качеството на присъствала на проверката.
На 17.04.2019г. в офис Плевен към ТД на НАП гр. Велико Търново се е
явил Е.Д.И., в качеството на упълномощено лице от управителя на „ГИД-17“
ЕООД гр. Троян - И.С.М.. Съставен е Протокол № 1211347/17.04.2019г.,
приложен по делото, в който е отразено, че е представен Договор за наем №
28/23.11.2018 година.
На същата дата 17.04.2019г. е съставен Акт за установяване на
административно нарушение /АУАН/ № F482131 от свидетеля В. М. П. –
„инспектор по приходите“ при ТД на НАП гр. Велико Търново, в
присъствието на свидетеля Д. С. М., срещу „ГИД-17“ ЕООД, ЕИК: **, със
седалище и адрес на управление: **, представлявано от управителя И.С.М. с
ЕГН **, за това, че при извършена проверка на 07.04.2019г. в 12:40 часа в
търговски обект – павилион за плодове и зеленчуци, находящ се в ** – **,
експлоатиран от „ГИД-17“ ЕООД гр. Троян с ЕИК **, е установено, че
дружеството е регистрирано по ЗДДС и не използва в търговския обект
система за управление на продажбите. Отразено е, че в търговският обект е
монтирано и се използва фискално устройство модел „DATEСS DP 150-KL“,
вписано в регистъра на одобрените типове електронни касови апарати с
фискална памет /ЕКАФП/ и фискални принтери /Фпр/ на БИМ под №
731/13.11.2015г. с номер на фискалното устройство DT555167 и ФП №
02555167, регистрирано в НАП под № 3983769. В акта е отразено също, че
задълженото лице не е изпълнило задължението си да монтира, въведе в
3
експлоатация и използва фискално устройство, което да отговаря на
функционалните и техническите изисквания, съгласно приложение 1 и
приложение 2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, в законоустановеният
срок до 31.03.2019 година. Посочено е в акта, че проверката е документирана
с ПИП № 0373291/07.04.2019г. в който подробно са отразени констатациите
от проверката. Актосъставителят е отразил, че с горното са нарушени
разпоредбите на чл. 7, ал. 1, чл. 8, ал. 1, т. 1 във вр. §71 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006г. на МФ. АУАН е съставен в присъствие на Е.Д.И., който в графа
„обяснения и възражения” не е отразил такива. Борисов е подписал акта на
17.04.2019г., след което му е връчен екземпляр от същия. В предвиденият от
закона тридневен срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН, е подадено писмено
Възражение вх. № 5854/19.04.2019г., приложено по делото, с което са
изложени аргументи срещу констатациите по акта и е направено искане да не
се издава наказателно постановление, алтернативно да бъде наложена
санкция в минимален размер.
Въз основа на АУАН е издадено Наказателно постановление №
436663-F482131 от 20.06.2019г. от Ж.И.А. – Началник на Отдел „Оперативни
дейности“ – Велико Търново в Централно управление на НАП, с което на
„ГИД-17“ ЕООД, ЕИК: **, със седалище и адрес на управление: **,
представлявано от управителя И.С.М. с ЕГН **, е наложено административно
наказание имуществена санкция в размер 3 000 лева на основание чл. 185, ал.
2, изр. 1, предл. 2 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ за
нарушение по чл. 7, ал. 1, чл. 8, ал. 1, т. 1 във вр. §71 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006г. на Министъра на финансите.
В законоустановеният седмодневен срок „ГИД-17“ ЕООД гр. Троян, чрез
своя управител И.С.М. е подало жалба, с която моли съда да постанови
решение, с което да отмени наказателното постановление като неправилно и
незаконосъобразно.
Жалбата е подадена от надлежна страна и в срока по чл. 59, ал. 2 от
ЗАНН. Налице е активна и пасивна легитимация на страните в процеса.
Предвид това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Съдът като анализира събраните по делото писмени и гласни
доказателства счита, че жалбата се явява основателна. Съдът извърши
4
проверка на обжалваното Наказателно постановление и установи, че същото
съдържа изискуемите от закона в чл. 57 от ЗАНН задължителни реквизити, а
именно посочени са имената, длъжността и местослуженето на лицето, което
го е издало, има номер и дата, посочен е АУАН, въз основа на който е
издадено НП, посочени са данните на нарушителя, визирани в т. 4 на чл. 57 от
ЗАНН, описано е извършеното нарушение, мястото на което е извършено,
разпоредбата, която е нарушена, вида и размера на наказанието, дали НП
подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд. НП е подписано от
длъжностното лице, което го е издало, като Ж.И.А. – Началник на Отдел
„Оперативни дейности“ – Велико Търново в Централно управление на НАП е
бил оправомощен да издава наказателни постановления съгласно Заповед №
ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018г. на Изпълнителния директор на НАП с оглед
разпоредбите на 193, ал. 2 от ЗДДС и чл. 47, ал. 2 от ЗАНН.
Съдът счита, че и АУАН също е издаден от компетентно лице –
свидетелката В. М. П. – инспектор по приходите при ТД на НАП гр. Велико
Търново, която е оправомощена да съставя актове за установяване на
административни нарушения по ЗДДС от разпоредбата на чл. 193, ал. 2 от
ЗДДС и Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018г. на Изпълнителния директор на
НАП.
Съдът счита, че както АУАН е съставен, така и Наказателното
постановление е издадено в законоустановените срокове по чл. 34 от ЗАНН.
В конкретният случай е била спазена процедурата по съставяне на акта, като
същият е съставен при условията на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН в присъствието на
Е.Д.И. - упълномощено лице от управителя и едноличен собственик на
дружеството-жалбоподател и свидетелите, които са присъствали при
извършване или установяване на нарушението. Е.Д.И. е упълномощен от
И.С.М., в качеството му на управител и едноличен собственик на „ГИД-17“
ЕООД гр. Троян с Пълномощно рег. № 1814 от 26.05.2017г., изискано от съда
и прието като доказателство по делото. В това пълномощно изрично е
отразено, че Емил Борисов има право да представлява „ГИД-17“ ЕООД гр.
Троян пред редица държавни, съдебни и общински органи, включително и
пред НАП, както и да подава и подписва от името на дружеството различни
документи. Наказателното постановление е връчено на пълномощника на
дружеството – Е.Д.И. на 11.08.2020 година.
5
В текстовото описание на нарушението, отразено в АУАН и в
Наказателното постановление, не е посочено кое конкретно от
функционалните и техническите изисквания, съгласно приложение 1 и
приложение 2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ не е било налице
при фискалното устройство, използвано в търговския обект на жалбоподателя
към датата на проверката – 07.04.2019 година. Както в АУАН, така и в НП е
отразено, че „ГИД-17“ ЕООД гр. Троян е извършило нарушение по чл. 7, ал.
1, чл. 8, ал. 1, т. 1 във вр. §71 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ.
Съгласно чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на Министъра на
финансите лицата по чл. 3 са длъжни да монтират, въведат в експлоатация и
използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на започване на
дейността на обекта. Съгласно чл. 8, ал. 1, т. 1 от същата наредба фискалните
устройства трябва да отговарят на функционалните изисквания съгласно
приложение № 1. Съгласно §71 от същата наредба лицата по чл. 3, с
изключение на лицата, използващи ЕСФП, ИАСУТД и софтуер за управление
на продажби, които са регистрирани по ЗДДС, привеждат дейността си в
съответствие с изискванията на тази наредба в срока до 31 март 2019 година.
Единствено в Протокола за извършена проверка № 0373291 от 07.04.2019г. е
отразено, че в издаденият фискален касов бон № 0003301 от 07.04.2019г. не
съдържа QR код, който е задължителен реквизит, съгласно Наредба № Н-18
от 13.12.2006г. на МФ. Именно това заявиха и разпитаните в съдебно
заседание свидетели В. М. П. и Д. С. М.. Тези свидетели заявиха, че съгласно
Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, търговците, които са регистрирани по
ЗДДС, но не използват софтуерно управление на продажбите, са били
задължени до 31.03.2019г. да програмират фискалното си устройство така, че
касовата бележка да съдържа QR код, а именно информацията от касовата
бележка да се изпраща чрез терминала до НАП. Свидетелите Петкова и
Монов заявиха, че при проверката е бил издаден касов бон от фискалното
устройство в обекта, който не съдържа задължителният като реквизит QR код.
Съдът категорчно счита, че предвид така отразеното в АУАН и в НП текстово
описание на нарушението и неговата цифрова квалификация, не може да се
установи на кое конкретно функционално и техническо изискване съгласно
Приложение № 1 и Приложение № 2 към Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на
Министъра на финансите, не е отговаряло фискалното устройство в
търговския обект на „ГИД-17“ ЕООД гр. Троян. Следвало е това конкретно
6
несъответствие да бъде посочено в АУАН и в НП, така както е посочено в
протокола за проверка. В този смисъл съдът счита, че е допуснато нарушение
на процесуалните правила, от категорията на съществените, а именно
нарушени са разпоредбите на чл. 42, ал. 1, т. 4 и 5 от ЗАНН – при съставяне
на АУАН и на чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН – при издаване на Наказателното
постановление.
С обжалваното наказателно постановление е наложена имуществена
санкция на „ГИД-17“ ЕООД гр. Троян в размер 3 000 лева на основание чл.
185, ал. 2, изр. 1, предл. 2 от ЗДДС. Съгласно чл. 185, ал. 1 от ЗДДС на лице,
което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за физическите
лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лева, или имуществена
санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до
2000 лева. В ал. 2 на чл. 185 от ЗДДС е отразено, че извън случаите по ал. 1 на
лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или
на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите
лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лева, или имуществена
санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до
10 000 лева. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се
налагат санкциите по ал. 1. Наказващият орган правилно е приел, че
констатираното нарушение не попада в случаите по ал. 1 на чл. 185 от ЗДДС,
тъй като касае нарушение на нормативен акт по прилагане на ЗДДС - Наредба
№ Н-18 от 13.12.2006г. на Министъра на финансите. Съдът намира за
правилни аргументите на адвокат Ц.А., че е следвало да бъде приложено
второто изречение на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, а именно: Когато нарушението
не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1. В съдебно
заседание свидетелите В. М. П. и Д. С. М., които са извършили проверката в
търговския обект, заявиха, че не са извършвали проверка относно
неотразяване на приходи. Правилно и основателно е становището на адвокат
А., че е следвало служителите на НАП да извършат проверка и относно това
обстоятелство, а именно дали установеното от тях нарушение е довело до
неотразяване на приходи, тъй като това влияе както на правната
квалификация на нарушението, така е и от значение за основанието за
определяне на санкцията. В конкретният случай този въпрос не е бил изяснен
в хода на адмистративнонаказателното производство, което пречи на съда да
7
измени основанието за налагане на имуществената санкция и съответно да
намали същата като размер.
С оглед изложеното съдът счита, че обжалваното Наказателно
постановление № 436663-F482131 от 20.06.2019г., издадено от Ж.И.А. –
Началник на Отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в Централно
управление на НАП, с което на „ГИД-17“ ЕООД гр. Троян, е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер 3 000 лева на
основание чл. 185, ал. 2, изр. 1, предл. 2 от Закона за данък върху добавената
стойност /ЗДДС/ за нарушение по чл. 7, ал. 1, чл. 8, ал. 1, т. 1 във вр. §71 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на Министъра на финансите, следва да бъде
отменено като незаконосъобразно, неправилно и необосновано.
Водим от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 436663-F482131 от 20.06.2019г.,
издадено от Ж.И.А. – Началник на Отдел „Оперативни дейности“ – Велико
Търново в Централно управление на НАП, с което на „ГИД-17“ ЕООД,
ЕИК: **, със седалище и адрес на управление: **, представлявано от
управителя И.С.М. с ЕГН **, е наложено административно наказание
имуществена санкция в размер 3 000.00 – три хиляди лева на основание
чл. 185, ал. 2, изр. 1, предл. 2 от Закона за данък върху добавената стойност
/ЗДДС/ за нарушение по чл. 7, ал. 1, чл. 8, ал. 1, т. 1 във вр. §71 от Наредба №
Н-18 от 13.12.2006г. на Министъра на финансите, като незаконосъобразно,
неправилно и необосновано.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд гр. Ловеч по реда на глава ХІІ от АПК в 14-дневен срок от съобщението
на страните, че е изготвено с мотивите.
Съдия при Районен съд – Троян: _______________________
8