Решение по дело №599/2013 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 451
Дата: 10 юли 2013 г. (в сила от 18 ноември 2013 г.)
Съдия: Ромео Симеонов
Дело: 20133230200599
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 април 2013 г.

Съдържание на акта Свали акта

          Р Е Ш Е Н И Е

Гр. Добрич 09.07.2013г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

Добричкият районен съд,  наказателна колегия-ХVІІ състав, в публичното заседание на двадесет и осми юни  две хиляди и тринадесета година, в състав:

 

Председател : Ромео Симеонов

 

При участието на секретаря Т.Д., разгледа докладваното от Съдията НАХД № 599 по описа на Добричкия районен съд за 2013г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „**” ЕООД със седалище и адрес на управление гр.** с ЕИК *** представлявано от управител Й.С.В. срещу НП № 28-1320/20.12.2012г. издадено от С. Д. М.-Началник ОО “КД-ДАИ” гр.Добрич,  с което на жалбоподателя  за нарушение по чл. 79 ал.2 от Наредба №33 от 03.11.1999г. на МТ и на осн. чл.104а т.1  от Закона за автомобилните му е наложена имуществена санкция в размер на 1000/хиляда/ лв.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно уведомен,не се явява се лично, представлява се от адв.Д.К.-ДАК.

Въззиваемата страна редовно уведомена не се явява, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

  В жалбата жалбоподателят изразява  становище за неправилност  на наложената санкция,сочи допуснати съществени процесуални нарушения и моли за отмяна на наказателното постановление.  

Доказателствата по делото са писмени и гласни,след чиято преценка в тяхната взаимна връзка и логическо единство,във връзка с твърденията на страните,свидетелите и въз основа на закона Добричкият районен съд намира за установено следното:

Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения 7-дневен срок.

Независимо от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка и констатира следното:

Жалбата е основателна.

Обжалваното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН №155645/27.11.2012г.,съставен от  П.М.П.-главен специалист инспектор при ОО  ”КД-ДАИ” гр.Добрич,за това,че жалбоподателя на 23.11.2012г. в сградата на ОО „КД ДАИ” гр.Добрич бул.”25-ти септември” №8,след получено уведомление от ИА „АА” гр.София отдел „Лицензи” е констатирано, че нарушителят в качеството си на управител на фирма-превозвач „**” с БУЛСТАТ 1***,притежаващ лиценз №04681 за превоз на товари ,след  настъпила промяна в обстоятелствата вписани в лиценз/промяна на седалище  и адрес на управление и промяна в юридическото наименование/ в 30-дневен срок от извършване на промяната не е уведомил писмено ИА „АА” и не е направил писмено искане/приложение№6а/ за отразяване на промените в лиценза.

От представените по делото писмени доказателства:уведомително писмо с изх.№40-03-15-2374/1/20.11.2012г. от МТИТС до Началника на ОО „КД-ДАИ” гр. Добрич-л.24,се установява ,че с писмо под горния номер жалбоподателят е уведомил компетентния орган за вписване на промяна на ръководителя на транспортната дейност към лиценз за обществен превоз на товари.АНО е счел,че към 17.10.2012г. жалбоподателят не е спазил изискването на чл.79 ал.2 от Наредба №33 от 1999г. на МТ за обществен превоз натовари на територията на Р България.От служебно изисканата и приложената по делото справка/л.41 и л.43/ е видно,че на 18.05.2012г. е извършено вписване в Агенция по вписванията,което удостоверява прехвърляне на дружествени дялове на стойност 1800лв. от Д. В. В. на Й.С.В.,вследствие на което той става едноличен собственик на капитала и дружеството от ООД се трансформира в ЕООД,като дружеството е със същия адрес и седалище,както и със същия БУЛСТАТ.

При така установеното от фактическа страна,съдът намери от правна страна следното:

При съставяне на НП срещу жалбоподателя не  са допуснати  съществени  нарушения на процесуалните правила,които могат да са  основание за отмяна на наказателното постановление.

 АУАН е съставен в присъствие на нарушителя и  свидетел/ и по същество той е съставен по документи/ ,съдържа реквизитите по чл.42 от ЗАНН и му е надлежно връчен. НП е издадено в рамките на преклузивния срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН , от компетентния административнонаказзващ орган. Съгласно Заповед № РД-09-62 от 31.01.2013г. на Министъра на транспорта,информационните технологии и съобщенията/л.8/ и Заповед №067/22.02.2010г.  на Изп. директор на ИА”АА”/л.9/,лицата изпълняващи тази длъжност са упълномощени да издават наказателни постановления.В този смисъл органа издал наказателното постановление се явява материално компетентентен  издаденото постановление не страда от пороци във формално-правен аспект.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Доказателствата са гласни-разпити в с.з. на актосъставителя и жалбоподателя и писмени-изчерпателно изброени в протоколно определение на съда.

Сочената за нарушена норма на чл.79 ал.2 от Наредба №33 от 1999г. на МТ  не представлява самостоятелен  състав на административно нарушение,а препраща към нормата на чл.78 от същата наредба.В чл.78 от Наредба №33 от 1999г. на МТ са изброени множество нарушения,като нито в АУАН,нито в издаденото въз основа на него НП не е указано точно кое от тях е извършено.

От изложеното в АУАН и НП може да се предположи,че АНО е имал предвид чл.78 ал.1 т.1 б.”а” от Наредба №33:” Кандидатите за получаване на лиценз подават заявление до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията чрез началника на съответния областен отдел "Контролна дейност - ДАИ" на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" по образец (приложение № 5) и прилагат следните документи:

1. за лицето по чл. 2, ал. 1:

а) (изм. - ДВ, бр. 52 от 2012 г.) актуално удостоверение за вписване в търговския регистър - ако лицето не е регистрирано или пререгистрирано след 1 януари 2008 г.;”

Не е изяснен обаче факта дали лицето е регистрирано или пререгистрирано след 01.01.2008г.В АУАН и НП като променени обстоятелства подлежащи на вписване са посочени промяна в седалището и адреса на управление и промяна в юридическото наименование.
            Основателно е възражението на защитата,че понятие „промяна в юридическото наименование” липсва в правния мир,а както вече беше посочено останалите посочени в НП обстоятелства са непроменени.

Промяната в организационно-правната форма на дружеството:от ООД в ЕООД не е промяна в юридическото наименование.В случая е налице е пълна идентичност в стопанските субекти-в потвърждение на което е и запазването на съшия БУЛСТАТ.Вписването на тази промяна има значение единствено за уведомяване на трети лица относно факта,че собственик на капитала е едно-единствено лица.Промяна в смисъла вложен от АНО щеше да има,ако дружеството от ООД беше преобразувано в АД,СД.

Изложеното дотук препятства отново възможността на съда да прецени налице ли е неизпълнение на визираните от наказващия орган задължения, доколкото не са описани в пълна степен нарушенията и обстоятелствата, при които са било извършени, в което се изразява и констатираното от съда нарушения на чл. 42, т. 3 и 4 от ЗАНН, допуснати по отношение и на двете визирани от контролните органи нарушения.

В разглеждания в настоящото производство санкционен акт – НП  не е описано точното обстоятелство, при настъпването на което жалбоподателят е следвало да заяви в 30—дневен срок от появата на същото. Установеното от АНО и в с.з. в хода на административнонаказателното производство не кореспондира с материалния закон-т.е. с разпоредбите посочени като нарушени.

Установеното от АНО и в с.з. в хода на административнонаказателното производство не кореспондира с материалния закон-т.е. с разпоредбите посочени като нарушени.

Настоящият съдебният състав счита, че незаконосъобразно наказващият орган е преценил, че се касае за осъществено административно нарушение

Административно наказателното производство въвежда строги правила за осъществяването му както в основния закон - ЗАНН, така и в специалните закони, които определят различните видове административни нарушения и наказанията за тях. Стриктното им спазване е гаранция за справедливост на процедурата и за липса на произвол. Съгласно чл.42, ал.1, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 ЗАНН както в акта, така и в НП, следва да бъдат посочени законовите разпоредби, които са нарушени. В  АУАН, съставен от  контролния орган е посочено, че е нарушена разпоредбата на чл.79, ал.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, без да бъде конкретизирано и индивидуализирано нарушението.Това създава неяснота относно приетото от административно наказващия орган за нарушение. По този начин е накърнено правото на защита на нарушителя, който има право да узнае какво точно нарушение му се преписва да е извършил. Нарушаване на правото на защита във всички случаи води до порочност на издаденото НП, тъй като представлява съществено процесуално нарушение. Същото е неотстранимо в настоящото съдебно производство и обуславя решаващия извод на настоящия съдебен състав да отмени НП, като незаконосъобразно.

Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

            ОТМЕНЯ   НП № 28-1320/20.12.2012г. издадено от С.Д. М.-Началник ОО “КД-ДАИ” гр.Добрич,  с което на „***” ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Добрич ул.”*** с ЕИК **** представлявано от управителя Й.С.В. за нарушение по чл. 79 ал.2 от Наредба №33 от 03.11.1999г. на МТ и на осн. чл.104а т.1  от Закона за автомобилните му е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1000/хиляда/ лв.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПрК пред Добричкия административен съд в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.

 

                                                                                     Районен съдия:

                                                                                                            /Р.Симеонов /