Решение по дело №175/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 ноември 2021 г. (в сила от 29 ноември 2021 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700175
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2021 г.

Съдържание на акта

                                              Р Е Ш Е Н И Е № 190

                  

                                          29.11.2021 г. гр. Сливен

 

                                               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Сливен, касационен състав в открито съдебно заседание на трети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:

 

                              Председател: СЛАВ БАКАЛОВ

 

                                         Членове: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

                                                          СТЕЛА ДИНЧЕВА

 

При секретаря Радостина Желева и с участието на прокурора Красимир Маринов, като разгледа докладваното от съдия Бозукова касационно наказателно административен характер дело № 175 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на "РСМ Комерс" ЕООД с. С., о. С., представлявано от у. Р.С.М., чрез п. адв. Х.Х. ***, против решение № 131/16.07.2021 г. постановено по АНД № 414/2021 г. на Районен съд - Сливен, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 22-0000127/04.03.2021 г. на директора на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" (РД"АА")-Бургас, с което за нарушение на чл. 10, ал. 1 от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП), на основание  чл. 104а от ЗАвтП му е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 000 лева.

В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно поради противоречие с материалния закон. От касационната инстанция се иска да отмени оспорвания съдебен акт, като вместо него бъде отменено като незаконосъобразно и наказателното постановление (НП). Твърди, че дружеството е променило адреса си и не е извършвало дейност предвид пандемията от Ковид 19. Счита, че извършеното деяние е с ниска степен на обществена опасност и моли за приложение на чл.28 от ЗАНН.

В съдебно заседание касаторът не се представлява.

Ответникът по касация – ИА "Автомобилна администрация" РД „АА“ - Бургас, не изпраща представител. В писмено становище от пълномощник оспорва жалбата и пледира за потвърждаване на атакуваното съдебно решение и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура - Сливен дава заключение за неоснователност на касационната жалба, като предлага атакуваното съдебно решение да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, Административен съд - Сливен намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211 от АПК от надлежна страна и в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Производството пред Районен съд - Сливен е образувано по жалба на "РСМ Комерс" ЕООД с.С., о. С., представлявано от у. Р.С.М. против наказателно постановление (НП) № 22-0000127/04.03.2021 г. на директора на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" (РД"АА")-Бургас, с което за нарушение на чл. 10, ал. 1 от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП), на основание  чл. 104а от ЗАвтП на дружеството е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 000 лева за това, че на 24.02.2021 г., около 10, 30 часа, в ОО "АА"- Сливен при обработка на документи е установено, че дружеството, притежаващо лиценз за международен превоз на товари, не е заявило пред Изпълнителна агенция "АА" в 30-дн. срок до 03.12.2020 г. за извършена промяна в обстоятелствата – промяна на седалището и адреса на управление, видно от справката за актуално състояние в Търговския регистър.

За да постанови оспореното в настоящото производство решение районният съд е приел, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, административното нарушение е безспорно доказано и правилно е приложен материалният закон. Обсъдил е всички отправени до него възражения и е отхвърлил доводите на дружеството за приложението на чл.28 от ЗАНН.

Решението на Районен съд - Сливен е валидно, допустимо и правилно.

Предмет на касационна проверка съгласно чл. 218 от АПК е решението на районния съд само на посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционния акт с материалния закон съдът следи служебно. В настоящия случай наведените пред настоящата инстанция възражения са неоснователни.

Касационният състав споделя изцяло мотивите на районния съд, послужили за потвърждаване НП и препраща към тях на основание чл. 221, ал. 2 от АПК. В хода на административното производство безспорно са установени всички релевантни за случая факти, които не се оспорват от страните и се свеждат до следното:

Касаторът е търговско дружество, на което е издаден лиценз за международен превоз на товари. На 03.11.2020 г. по партидата на дружеството в Търговския регистър била вписана промяна в адреса на управление на търговеца, който на основание издадения лиценз има и качеството на превозвач по смисъла на ЗАвтП. В срок от 30 дни от вписване на промяната дружеството не е информирало органа издал лиценза, за настъпилата промяна като бездействието било установено на 24.02.2021г. при получаване на документи по лиценза. Административно-наказващият орган е приел, че в случая касаторът е нарушил разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП, като не е изпълнил предвиденото в тази норма задължение, за което е предвидено административно наказание по  чл. 104а от ЗАвтП.

Настоящата инстанция намира за правилен изводът на районния съд, че адресът на управление на превозвача е обстоятелство, което се вписва в издадения му лиценз за международен превоз на товари, което е видно от нормативно установения образец на лиценза – Приложение № 10а към чл. 9, ал. 1 от Наредба № 11/2002 г. Адресът на управление е част и от заявлението за издаване на лиценза – Приложение № 6 към чл. 8, ал. 1 от Наредбата. Нормата на чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП предвижда, че при настъпване на промени в обстоятелствата, вписани в лиценза за извършване на превоз на пътници или товари на територията на Република България или в лиценза на Общността, извън случаите по ал. 2 превозвачът подава заявление за отразяването им в 30-дневен срок от тяхното настъпване. Адресът на управление, както се посочи, се вписва в лиценза за международен превоз на товари, т. е. представлява обстоятелство, вписано в лиценза по смисъла на цитираната норма на чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП, при което за промяната му превозвачът следва да информира органа, издал лиценза. Изложеното сочи, че правилно районният съд е приел, че в конкретния случай касаторът е обвързан от задължението по чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП и за неизпълнението му носи административно-наказателна отговорност по  чл. 104а от ЗАвтП. Хипотезата на чл. 23, ал. 6 от ЗТРРЮЛНЦ не изключва задължението по чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП, като в тези случаи лицата са длъжни да информират органа, издал лиценза за настъпилата промяна, без да са длъжни да доказват настъпването й, в какъвто смисъл е разпоредбата на чл. 5, ал. 2 от ЗОАРАКСД.

Неоснователен е доводът на касатора за приложение на чл.28 от ЗАНН. На първо място искането в жалбата за приложението на чл. 28 ЗАНН не е мотивирано с конкретни обстоятелства, отличаващи случая като маловажен. От друга страна, възражението за маловажност на случая не може да бъде споделено както с оглед целите, за които са въведени изискванията към превозвачите по ЗАвтП и предвид обществените отношения които се уреждат с този закон, така и с оглед продължителния период от време от възникване на задължението през ноември 2020 г. до констатирането му през февруари 2021г., през който дружеството е бездействало, а така също и с оглед обстоятелството, че нарушението е установено не в следствие на подадено заявление за промяна в обстоятелствата, а при последващ контрол от служителите на наказващия орган, както е посочил съдът в мотивите на обжалваното решение.

 Предвид изложените мотиви касационната инстанция намира решението на районния съд за валидно, допустимо и правилно, поради което същото следва да се остави в сила.

По делото е направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение от ответника по касация. Съгласно действащата все още редакция на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по оспорване на НП страните имат право на разноски по реда на АПК. Нормата на чл. 228 от АПК предвижда, че за неуредените в тази глава въпроси се прилагат съответно разпоредбите за първоинстанционното производство. Според чл. 143, ал. 3 от АПК, когато съдът отхвърли оспорването или подателят на жалбата оттегли същата, страната за която административният акт е благоприятен има право на разноски, включително юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ. Това предвижда и разпоредбата на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН. Като съобрази приложението на посочените норми и изхода на спора, настоящият съдебен състав намира, че в полза на ИА "АА" следва да се присъди сумата от 80 лева като юрисконсултско възнаграждение, определена във връзка с чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 1 и ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ-ро от ЗАНН, Административен съд - Сливен,

                 

                                        Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ в сила решение № 131/16.07.2021 г. постановено по АНД № 414/2021 г. на Районен съд - Сливен.

 

ОСЪЖДА „РСМ Комерс“ ЕООД ЕИК ********* седалище и адрес на управление с.С., о.С., м. „М. г.“ *** да заплати в полза на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: