Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 263 17.07.2023г. град Стара Загора
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на двадесет и осми юни през две
хиляди двадесет и трета година, в състав:
СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар Пенка
Маринова и с участието
на прокурор като разгледа
докладваното
от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 108 по описа за 2023г., за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл.145 и
сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.43, ал.3 от Закона
за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.
Образувано
е по жалба на „ИВИ МБ“ ЕООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление с.
Зетьово, общ. Чирпан, област Стара Загора, ул. „Братан“ № 6, представлявано от
управителя М.Б.С., срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ
за кампания 2019г. с изх. № 02-240-2600/9962≠12 от 02.02.2023г. на
Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, в частта, с
която е отказано изплащане/ извършени са намаления на заявеното финансово
подпомагане по СЕПП, СПП, СПК, Подмярка
13.1/НР1, Подмярка 13.2/НР2 и ЗДП и са наложени санкции за бъдещ период.
В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност и за
нищожност на оспореният административен акт, по съображения за издаването му
при неспазване на императивните изисквания по чл.59, ал.2, т.4 от АПК за
съдържание на акта; при допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила; в противоречие и при неправилно
приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона.
Жалбоподателят поддържа, че оспореният акт е нищожен, поради липса на мотиви
- фактически и правни основания за
неговото издаване и необсъждане на направените възражения. Твърди, че това нарушава
правото му на добра администрация, установено в чл.41 от Хартата на основните
права на Европейския съюз, като липсата на мотиви не дава възможност да се
установят нито фактическите констатации, обусловили издаването на обжалвания
акт, нито материалноправното основание за постановения отказ за оторизиране и
изплащане на заявеното финансово подпомагане в пълен размер. Счита, че с
оспорения административен акт е нарушен и принципът на пропорционалността,
изведен от практиката на СЕС, което има за последица и несъответствие на акта с
целта на закона. Поддържа, че докладната записка във връзка с извършена
проверка на място на заявените за подпомагане площи, съдържа немотивирани
твърдения за наличие на елементите от фактическия състав на нередност по
смисъла на чл.1, т.2 от Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета от 18
декември 1995 година относно защитата на финансовите интереси на Европейските
общности. Твърди, че решаващият орган се
е произнесъл по подаденото заявление за подпомагане за кампания 2019г. при
неизяснена фактическа обстановка и при липса на надлежно събрани доказателства
за наличието на основание за определяне на площите като недопустими. Сочи, че
площите се стопанисват и отговорят на всички нормативно регламентирани условия
за допустимост за подпомагане, поради което необосновано, неправилно и
незаконосъобразно е отказано изплащането на помощта. По подробно изложени в
жалбата съображения е направено искане за прогласяване нищожността на оспорения
административен акт или отмяната му като незаконосъобразен и връщане на
преписката на компетентния орган за ново произнасяне в частта за отказаната
оторизация и изплащане на финансово подпомагане.
Ответникът
по жалбата – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”, чрез
процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и в представеното
писмено становище оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена.
Поддържа, че оспореният акт, като издаден от компетентен орган, при спазване на
изискванията за форма и съдържание на акта и в съответствие с приложимите
нормативни разпоредби, е правилен и законосъобразен. Излага подробни
съображения, че с оглед събраните по делото доказателства, обосновани се явяват
извършените намаления, съотв. правилно е отказано оторизиране и изплащане на
заявеното от кандидата финансово подпомагане по Схеми и мерки за директни
плащания, базирани на площ за кампания 2019, поради неспазени изисквания за
подпомагане, при доказаност на обуславящите оспорения акт фактически основания.
Поддържа, че резултатите от извършената проверка на място и обективираните в
съставения доклад от проверката фактически констатации за установени като недопустими
за подпомагане площи, изцяло се
потвърждават от заключението на изпълнената по делото съдебна агротехническа
експертиза.
Въз
основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът
приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния
спор:
Жалбоподателят в настоящото производство – „ИВИ МБ“ ЕООД,
с. Зетьово, общ. Чирпан, е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на
ЗПЗП, регистриран с УРН 674583. На 29.04.2019г. „ИВИ МБ“ ЕООД е подало
Заявление за подпомагане за кампания 2019 с УИН 24/270519/13143 /л.56 и сл. по
делото/, с искане за финансово подпомагане по Схемата за единно плащане на площ
(СЕПП); по Схемата за преразпределително плащане (СПП); по Схемата за плащане
на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда
– зелени директни плащания (ЗДП); по Схемата за
обвързано подпомагане за зеленчуци (домати, краставици, корнишони и патладжан)
- СЗ-ДККП; по Схемата за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК); по
Схемата за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП), по
Подмярка 13.1/НР1 Компенсаторни плащания в планински райони и по Подмярка 13.2/НР2
Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни
ограничения. При автоматичните проверки
на въведените данни в заявлението са констатирани грешки.
На
05.06.2019г. „ИВИ МБ“ ЕООД
подава заявление за редакция на Заявление за подпомагане за кампания
2019 с УИН 24/270519/13143 (л.115 и сл.), съгласно което в искането за
подпомагане не е заявено подпомагане по Схемата за обвързано подпомагане за
зеленчуци (домати, краставици, корнишони и патладжан) - СЗ-ДККП. В приложена Таблица на използваните
парцели 2019 са отразени заявените площи, с които „ИВИ МБ“ ЕООД кандидатства за подпомагане, с
посочване на номер на БЗС и номер на парцел от ИСАК, код на културата, площ в
ха и землището, в което се намират парцелите. За подпомагане са заявени и декларирани парцели с обща площ 264.56ха по
СЕПП и по ЗДП; 263.6ха по ПНДП; 11.59ха по Подмярка 13.1/НР1; 201.57ха по
Подмярка 13.2/НР2 и 212.81ха по СПК (л.127). При автоматичните проверки на въведените данни в
заявлението са констатирани грешки,
както следва: за 6 парцела с ЕНП, което не е заявено; за 26 БЗС – фермерски
блокове без физически блок; за 22 парцела, попадащи във физически блокове с НТП
„Трайно неподходящи за подпомагане“; за 12 БЗС, попадащи изцяло или частично
извън полигоните с площи, допустими за подпомагане с размер на единичното
излизане под 0.05ха; за 13 парцела под 0.1ха от които попадат във физически
блок, различен от основния и за 38 БЗС - над 0.05ха от БЗС излизат извън площите,
подходящи за подпомагане за ДПП /л.129 и сл./.
Със Заповед №
376642/ 22.07.2019г. е възложено извършването на проверка на място във
връзка с подаденото Заявление за подпомагане с УИН 24/270519/13143, като предмет
на проверката са площите /парцелите/, заявени от земеделския стопанин за
финансово подпомагане. При извършената
от експерти от ДФЗ, отдел „Регионален инспекторат“ Кърджали проверка тип
ДПП-2019 с диверсификация /точна култура/ на площите на място от 22.07.2019г до
16.08.2019г., е установена допустимост за подпомагане на декларирани площи,
както следва: 6.12ха по СЕПП и по ЗДП, 0 ха по Подмярка 13.1/НР1, 4.54ха по
Подмярка 13.2/НР2 и 5.28ха по СПК. По отношение на определените като
недопустими за подпомагане площи е констатирано, че парцелите не се обработват,
или няма установена култура, или е установена недопустима култура. Констатациите
са отразени в Доклад за проверка на площи /л.188 и сл./. Към доклада са
приложени направените снимки /представени по адм. дело 695/ 2021г. на CD/.
Докладът е изпратен на „ИВИ МБ“ ЕООД с уведомително писмо изх. № 01-092-2600/420 от 21.10.2019г. и получен от
жалбоподателя на 23.10.2019г. В указания срок „ИВИ МБ“ ЕООД е подало писмено възражение вх. №
01-092-2600/ 420≠1 от 07.11.2019г., с което се оспорва верността на описаните
в доклада констатации, по съображения, че реално проверка не е правена, нито е
било извършвано измерване с посочен метод на проверка GPS. Твърди се, че в
голяма част от площите реколтата е била прибрана и земята е била подготвена за
нова обработка, като всички декларирани земеделски площи са били засаждани с
декларираните земеделски култури. На възражението е отговорено с уведомително
писмо изх.№ 01-092-2600-420≠2/ 13.12.2019г., че при извършена повторна
административна проверка по подаденото заявление за подпомагане и обстоен
преглед на изготвения при проверката на място снимков материал, констатациите
на експертите от отдел „Регионален инспекторат“ Кърджали се потвърждават, като
същите са коректни и са в съответствие с акредитираните процедури на ДФЗ –
Разплащателна агенция. Във връзка с резултатите от проверката до Директора на Дирекция
„Технически инспекторат“ и Дирекция „Противодействие на измамите“ на ДФЗ е
изпратена докладна записка изх.№ 05-2-092/ 117 от 14.10.2019г. за установени
нередности на кандидата „ИВИ МБ“ ЕООД с УРН 674583, в която е посочено, че при
извършване на ПнМ по направление Директни плащания (2019) е установено,
по-голяма част от площите на кандидата са недопустими за подпомагане, без
наличието на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в
състояние, годно за производство).
С
Уведомително писмо изх.№ 02-240-2600/9962 от 05.08.2021г за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Схеми и мерки
за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019, издадено от Заместник
изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, „ИВИ МБ“ ЕООД е уведомено за оторизираната субсидия по отношение
на заявените схеми/мерки, базирани на площ в подаденото Заявление за
подпомагане за кампания 2019 с УИН 24/270519/13143 (по ЗДП 750.74 лева) и за
извършените намаления/отказ за финансово подпомагане, както следва: По Подмярка 13.1/НР1 в
размер на 2946.8лв, по Подмярка 13.2/НР2 в размер на 11 826.92лв, по
СЕПП в размер на 51478.08лв, по СПП в размер на 4116.6лв, по СПК в размер на
45 705.2лв и по ЗДП в размер на 31 702.84лв.
По подадена от „ИВИ МБ“ ЕООД
жалба, с влязло в сила Решение № 165 от 19.04.2022г., постановено по адм. дело
№ 695/ 2021г. по описа на Административен съд – Стара Загора, е отменено като
незаконосъобразно Уведомително писмо
изх.№ 02-240-2600/9962 от 05.08.2021г. на Заместник изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие“, като преписката е върната на
компетентния административен орган за ново произнасяне по подаденото от „ИВИ МБ“ ЕООД заявление за подпомагане
за кампания 2019г. За да постанови този резултат съдът е приел, че оспореният
акт не съответства на императивните законови изисквания досежно неговото
съдържание, тъй като липсва обосноваване наличието на конкретно относимо
материалноправно основание и на обуславящите го фактически констатации за
отказаното финансово подпомагане. Приел е, че липсата на посочване кои
изисквания за подпомагане не са спазени, освен че нарушава правото на защита на
засегнатото от акта лице, препятства и упражняването на съдебен контрол за
правилното приложение на материалния закон при произнасянето на административния
орган по подадено заявление.
След връщането на преписката и съотв.
след повторното разглеждане на подаденото от „ИВИ МБ“ ЕООД Заявление за
подпомагане за кампания 2019 с УИН 24/270519/13143, е постановено оспореното в
настоящото съдебно производство Уведомително писмо за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани
на площ за кампания 2019г. с изх. № 02-240-2600/9962≠12 от 02.02.2023г.
на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”. С обжалвания акт земеделският стопанин е уведомен за
оторизираната субсидия по отношение на заявените схеми/мерки, базирани на площ
за кампания 2019 (по ЗДП 750.74 лева) и за извършените намаления/отказ за
финансово подпомагане, както следва: По Подмярка 13.1/НР1 в размер
на 2 946.80лв, по Подмярка 13.2/НР2 в размер на 11 826.92лв, по СЕПП
в размер на 51 478.08лв, по СПП в размер на 4 116.60лв, по СПК в размер на
45 705.20лв и по ЗДП в размер на 31 702.84лв. Посочено е, че
общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за
администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни
административни проверки и проверки на място (в съответствие с чл.37 от ЗПЗП)
на данните в подаденото заявление за подпомагане, като тези данни са сравнени
със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК,
поддържани на основание чл.30 от ЗПЗП. В Таблица
1 в обобщен вид са посочени заявените от земеделския стопанин за подпомагане
схеми/мерки; идентификатор на деклариран БЗС парцел; площ на съответния
деклариран парцел; площ на съответния деклариран парцел след разрешаване на
двойно заявени площи; след извършена ПнП и след извършени административни
проверки; установената за подпомагане площ и разликата между декларираната и
установената площ на БЗС/парцел. В пояснения към колона 3, 4 и 5 са посочени
основанията поради които парцели (части от парцели) не се признават като площи,
допустими за подпомагане, като в пояснението към колона 10 „причини за
недопустимост“ са посочени както фактическите констатации, така и
материалноправното основание за определянето на площите като недопустими за
подпомагане. В оспорения акт отново в табличен вид със съответните пояснения, за всяка от заявените за подпомагане за
кампания 2019г. схеми/мерки за директни
плащания, базирани на площ, по СПК и по ЗДП, са посочени декларираните площи;
установените за подпомагане площи, наддекларираните площи, размера на
санкционираната площ, размера на оторизираната /отказана за оторизиране/ сума,
както и основанието и размера на наложените санкции за бъдещ период.
Уведомителното писмо е получено от управителя на „ИВИ МБ“ ЕООД на 07.02.2023г., съгласно представената
обратна разписка – известие за доставяне (л.45), в която най-вероятно е
допусната техническа грешка при изписване на датата на получаване относно
годината, тъй като очевидно няма как пощенската пратка от 02.02.2023г.,
съдържаща Уведомително писмо с изх. № 02-240-2600/9962≠12 от
02.02.2023г., да е получена на 07.02.2022г.
Като
доказателства по делото са приети документите, съдържащи се в административната
преписка по издаването на оспореното Уведомително писмо с изх. №
02-240-2600/9962≠12 от 02.02.2023г. на Заместник изпълнителния директор
на ДФ „Земеделие”. Към материалите по
делото е приложено адм. дело № 695/ 2021г. по описа на Административен съд –
Стара Загора.
По делото е допусната, назначена и изпълнена съдебна
агротехническа експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, съдът
възприема като компетентно, обективно и обосновано. Съгласно заключението,
вещото лице, след като се е запознало с изготвения снимков материал при
извършената в периода от 22.07.2019г.
до 16.08.2019г. проверка на място на декларираните от „ИВИ МВ“ ЕООД площи/парцели със Заявление за подпомагане с
УИН 24/270519/13143 за кампания 2019г. /приложен на CD по адм. дело № 695/ 2021г. по описа на АС – Стара Загора/, е
установило, че по снимковия материал парцелите са силно заплевени, като в
парцелите, определени като недопустими за подпомагане, не се установява
наличието на заявените за подпомагане култури, нито наличието на растителни
остатъци (растения) от заявените култури в проверените площи. Поради силната
заплевеност не може да се определи по снимковия материал дали са извършвани
агротехнически мероприятия (обработка на площите) в по-ранен етап, като от
фотографираното състояние на парцелите не личи да са извършени агротехнически
дейности. Съответно в площите, оставени на угар, не личи да са извършени
агротехнически обработки (оран, дискуване, риголване). Заключението на вещото лице е, че констатациите, описани в доклада
от проверката, отговарят на установеното въз основа на снимковия материал,
който дава възможност за цялостно отразяване на проверените площи, като
снимките отговарят на GPS координатите
на масивите.
Съдът,
като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в
жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна
проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание
чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:
Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен
интерес, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на
съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана
по същество жалбата е неоснователна.
Съгласно
разпоредбата на §1, т. 13 от ДР на ЗПЗП Разплащателната агенция е
специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на
условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за
прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски
продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. В чл. 11 и чл.
11а от ЗПЗП е предвидено, че Държавен фонд „Земеделие” е акредитиран за
единствена Разплащателна агенция за РБългария за прилагане на Общата
селскостопанска политика на Европейския съюз. Съгласно чл. 20а, ал.1 и ал.2,
т.2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие”, е Изпълнителен
директор на Разплащателната агенция и я представлява. По силата на чл.20а, ал.4
от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” може да делегира със заповед
правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното
законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени
заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на
договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕФСУ и по
този закон и по подадени заявки и искания за плащане, на
заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на
фонда. По делото е представена и приета като доказателство Заповед № 03-РД/ 3088
от 22.08.2022г., с която Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” е
делегирал на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” В.И.К., правомощията
да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни
плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до
кандидатите за финансово подпомагане. В случая Уведомително писмо с изх. №
02-240-2600/9962≠12 от 02.02.2023г. за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по Схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ
за кампания 2019, е подписано от Зам. изпълнителния директор на ДФЗ Владислава
Казакова и следователно обжалваният акт е издаден от материално компетентен
орган, при упражняване и в рамките на надлежно делегираните му със Заповед №
03-РД/ 3088 от 22.08.2022г. на Изпълнителния директор на ДФЗ правомощия.
Неоснователно е възражението на
жалбоподателя за нищожност на оспореният акт, поради неспазване на
императивните законови изисквания досежно неговото съдържание. Изведено от
съдебната практика, като критерий за нищожност на акта може да се приеме
засягане на установената от закона форма, когато нарушението е толкова
съществено, че може да се приравни на липса на акт – т.е в хипотезата на липса
на обективирано по надлежния начин и в предвидената от закона форма
волеизявление; пълна липса на мотиви /фактически и правни основания/ в акта или
в преписката по неговото издаване или липса на съществени реквизити, имащи за
последица невъзможност да се установи органът – издател на акта или неговия
адресат, съдържанието на волеизявлението и на правните му последици. В случая
такива нарушения не се констатират. Съгласно разпоредбата на чл. 59, ал.
2, т. 4 от АПК, административният акт трябва да съдържа фактическите
и правни основания за неговото издаване, формулирани по начин, даващи
възможност на адресата на акта да разбере волята на органа и да защити правата
и интересите си, ако счита че са нарушени. Фактическите
основания за издаването на акта по см. на чл.59, ал.2, т.4 са конкретните
факти, въз основа на които административният орган приема, че са налице
нормативно предвидените материалноправни предпоставки за упражняване на
предоставена му от закона компетентност. Абсолютно несъстоятелни и несъответни
на съдържанието на оспореното Уведомително писмо с изх. №
02-240-2600/9962≠12 от 02.02.2023г. са възраженията на жалбоподателя за непосочване на фактически и правни основания за издаването на акта.
Противно на твърдяното от оспорващия, посочени са както фактическите констатации,
обусловили издаването на обжалвания акт, така и материалноправните основания за
постановения отказ за извършване на оторизация и изплащане на финансово
подпомагане /респ. намаляване на заявената за получаване субсидия/, съотв. за основанието и размера на наложените санкции за бъдещ период. В
изпълнение на указанията, дадени с влязло в сила Решение № 165 от 19.04.2022г. по
адм. дело № 695/ 2021г. по описа на АС – Стара Загора, решаващият орган мотивирано
се е произнесъл по подаденото от „ИВИ МБ“ ЕООД Заявление за подпомагане за
кампания 2019 с УИН 24/270519/13143, като в обжалвания акт подробно е описал заявените от
земеделския стопанин за подпомагане схеми/мерки; декларираните за кампания
2019г. площи (в ха) с посочени идентификатори на декларираните БЗС парцели;
установените площи след разрешаване на двойно заявени площи, съотв. след
извършена ПнП и административни проверки; установената за подпомагане площ и
наддекларираната площ като разлика между декларираната и установената площ на всеки
БЗС/парцел; размера на санкционираната площ и размера на оторизираната
/отказана за оторизиране/ сума. В поясненията към таблиците са посочени
основанията, поради които парцели (части от парцели) не се признават като
площи, допустими за подпомагане, при изрично посочване на фактическите
констатации и материалноправните основания за определянето на площите като
недопустими за подпомагане, съответно на основанието за наложените санкции за
бъдещ период. С оглед на което съдът приема, че упражненото административно
правомощие е фактически и правно обосновано, като обжалваното Уведомително писмо
с изх. № 02-240-2600/9962≠12 от 02.02.2023г. изпълнява изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК за надлежно формулирани и
обективирани фактически и правни основания за издаването на административния
акт, като елемент от неговото задължителното съдържание.
Оспореният административен акт е постановен в съответствие и при правилно
приложение на закона. Съображенията за това са следните:
С
обжалваното Уведомително писмо с изх. № 02-240-2600/9962≠12 от
02.02.2023г. на Зам. изпълнителния директор на ДФЗ, по подаденото от „ИВИ МБ“ ЕООД Заявление за подпомагане за кампания 2019 с
УИН 24/270519/13143, изцяло е отказано финансово подпомагане по Схемата за
единно плащане на площ (СЕПП) и по Схемата за преразпределително плащане (СПП)
- извършените намаления по СЕПП в размер на 51 478.08лв и по СПП в
размер на 4 116.60лв, са в размера на заявеното за получаване финансово подпомагане, при
оторизирана за изплащане сума в размер на 0.00 лева и по двете схеми. Отказът е
постановен на основание чл.43, ал.3, т.4 от ЗПЗП, съгласно която разпоредба
Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по
схемите за директни плащания, когато кандидатът е заявил площи, които не стопанисва
или е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за
подпомагане, определени в наредбата по чл. 40
т.е Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост
на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.
Условията за допустимост за подпомагане на земеделски площи, които решаващият
административен орган е приел като неизпълнени по отношение на заявените от
„ИВИ МБ“ ЕООД за подпомагане площи, са тези, регламентирани в чл.5 и чл.7 от
Наредба № 2 от 26.03.2018г. От фактическа страна изводът, че заявените за
подпомагане площи, не отговарят на условията за допустимост по чл.5 и чл.7 от
Наредба № 2 от 26.03.2018г., се основават на извършената в периода от 22.07.2019г до 16.08.2019г от експерти от ДФЗ,
отдел „Регионален инспекторат“ Кърджали проверка на място тип ДПП-2019 с
диверсификация /точна култура/ с предмет декларираните от земеделския стопанин
площи по Заявление за подпомагане с УИН 24/270519/13143 за
кампания 2019г. При проверката, по отношение на определените като недопустими
за подпомагане площи е констатирано, че парцелите не се обработват, или няма
установена култура, или е установена недопустима култура. Констатациите по
отношение на всеки един от проверените БЗС са отразени в изготвения Доклад за
проверка на площи (л.188 и сл.), като към доклада са приложени направените
снимки (представени на CD по адм. дело № 651/ 2021г.). Именно изготвеният
снимков материал на проверените БЗС (съдържащ данни за датата и часа на всяка
една снимка, както и GPS данни за проверените БЗС и измерените площи),
опровергава твърденията на жалбоподателя за липса на извършена от експерти на
ДФЗ реална проверка на място в периода от 22.07.2019г до 16.08.2019г. Само по
себе си обстоятелството, че липсват данни представител на дружеството –
жалбоподател да е бил уведомен за проверката и съотв. да е присъствал при
нейното извършване, не може да бъде разглеждано като индиция, че обективираните
в доклада за проверка на площи установявания досежно състоянието на
проверените площи, са неистински, съотв. не може да опровергае достоверността
на отразените в доклада фактически констатации че парцелите не се обработват, или няма установена култура, или е
установена недопустима култура. Докладът е изпратен на „ИВИ МБ“ ЕООД с уведомително писмо
изх. № 01-092-2600/ 420 от 21.10.2019г., като във връзка с подаденото от
дружеството възражение е извършена повторна административна проверка по
подаденото заявление за подпомагане и обстоен преглед на изготвения при
проверката на място снимков материал, като констатациите на извършилите
проверката експерти са потвърдени като коректни и в съответствие с
акредитираните процедури на ДФЗ – РА. Обективираните в Доклада за проверка на
площи констатации се потвърждават и от заключението на изпълнената по делото
съдебна агротехническа експертиза. Съгласно заключението в парцелите,
определени като недопустими за подпомагане, не се установява наличието на
заявените за подпомагане култури, нито наличието на растителни остатъци
(растения) от заявените култури. Съответно в площите, оставени на угар, не личи
да са извършени агротехнически обработки (оран, дискуване, риголване).
Заключението на вещото лице е, че констатациите, описани в доклада от
проверката, отговарят на установеното въз основа на снимковия материал, който
дава възможност за цялостно отразяване на проверените площи, като снимките
отговарят на GPS координатите на
масивите. Констатираното от вещото лице въз основа на снимковия материал агротехническо
състояние на парцелите към периода 22.07.2019г. - 16.08.2019г. – силна заплевеност без следи от
изпълнени агротехнически дейности и обработване на площите, изцяло опровергава
твърденията на земеделския стопанин, изложени в подаденото възражение срещу
изготвения доклад за извършената проверка, че всички декларирани площи са били
засаждани с декларираните земеделски култури, като към момента на проверката в голяма част от
площите реколтата е била прибрана, а земята подготвена за нова обработка –
засаждане или за угар.
Въз основа на констатациите, обективирани в доклада от извършената в периода от 22.07.2019г до 16.08.2019г
от експерти от ДФЗ проверка на място тип ДПП-2019 с диверсификация /точна
култура/ с предмет декларираните от земеделския стопанин за подпомагане за кампания
2019г. площи, които констатации изцяло са потвърдени от заключението на
изпълнената по делото съдебна агротехническа експертиза, съдът приема за
безспорно установено и доказано, че 258.44 ха от общо декларираните от „ИВИ
МБ“ ЕООД 264.56 ха за подпомагане по
СЕПП площи, не отговорят на условията за допустимост на подпомагане,
регламентирани в Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. От
заявените за подпомагане площи общо 212.81ха с декларирана култура детелина и
люцерна, за БЗС парцели с площ от 207.53ха е установено, че не отговарят на
изискването по чл.7 от Наредба № 2 от
26.03.2018г., съгласно която разпоредба обработваемите земи са допустими за
подпомагане, когато са засети със земеделска култура, която е налична или може
да бъде установена чрез растителните остатъци от нея. В случая за 207.53 ха
площи от заявените за подпомагане БЗС парцели при проверката на място е
констатирано и потвърдено от заключението на изпълнената съдебна агротехническа
експертиза, че не са установени нито заявените за подпомагане култури, нито наличието на растителни остатъци (растения) от заявените култури,
като на части от площите е установена недопустима
култура, а по отношение на други – че не се обработват. По отношение на
останалите заявени за подпомагане по СЕПП площи (площи с угар), се установява,
че не отговарят на изискванията по чл.6 във вр. с чл.5, т.1 от Наредба № 2 от
26.03.2018г. - в проверените площи няма следи за извършена най-малко една
почвена обработка (изораване, дисковане), като силната заплевеност на парцелите
към 22.07.2019г. - 16.08.2019г. не сочи на идентифициране
на нормативно изискуемите се разпознаваеми през цялата календарна година следи
от изораване, дисковане, косене на тревата без изнасяне на сено/сенаж,
обработка с хербициди. С оглед на което обосновано, в съответствие и при
правилно приложение на закона решаващият административен орган е приел, че 258.44ха от общо декларираните от „ИВИ МБ“ ЕООД 264.56ха по СЕПП
площи, не отговорят на условията за допустимост на земеделските площи за подпомагане,
регламентирани в Наредба № 2 от 26.03.2018г., като
субсумиращо се в нормата на чл.43, ал.3, т.4 от ЗПЗП материалноправно основание
за постановения отказ за изплащане на финансово подпомагане по СЕПП. Разликата
между декларираната за подпомагане площ (264.56 ха) и площта, за която след извършените проверки е установено, че
са изпълнени всички изисквания за отпускането на помощта (6.12 ха), представлява наддекларирана площ (в случая
258.44 ха), поради което правилно, съобразно чл.19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/ 2014 на
Комисията за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент
и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и
условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции,
приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските
райони и кръстосаното съответствие, като санкционирана площ е определена цялата
заявена от земеделския стопанин за подпомагане площ от 264.56ха и съответно
изцяло е отказано финансово подпомагане по СЕПП. По аргумент от чл.43б от ЗПЗП,
правото на подпомагане и размера на подпомагането по СПП (по дефиниция представляващо
преразпределително плащане под формата на еднакво завишено плащане на площ за
първите до 30 хектара, за които земеделският стопанин има право на подпомагане
по СЕПП), е обусловено от наличието за земеделския стопанин на право на подпомагане
по СЕПП и съотв. от площите, установени като допустими за подпомагане по СЕПП.
С оглед отреченото право на „ИВИ МВ“ ЕООД на финансово подпомагане по СЕПП за
кампания 2019г. при определянето на 100% от декларирана площ като санкционирана
площ, в съответствие и при правилно приложение на закона на земеделския
стопанин изцяло е отказано оторизиране и изплащане на заявеното подпомагане по
СПП в размер на 4 116.60 лева.
С
оспорения акт по подаденото от „ИВИ МБ“ ЕООД заявление за подпомагане
за кампания 2019, изцяло е отказано и финансово подпомагане по Подмярка 13.1
„Компенсационни плащания в планински райони" и по Подмярка 13.2 „Компенсационни
плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения" - извършените намаления по Подмярка 13.1/НР1 в размер на 2 946.80лв и по Подмярка 13.2/НР2 в
размер на 11 826.92лв, са в размера на заявеното за
получаване финансово подпомагане, при оторизирана за изплащане сума в размер на
0.00 лева. Доколкото регламентираните в Наредба
№ 2 от 26.03.2018г. условия за допустимост на земеделските площи за подпомагане,
са приложими и по отношение на подпомагането по мярка 13 „Плащания за райони с
природни или други специфични ограничения" от ПРСР за периода 2014 – 2020г.
(чл.1, ал.2, т.6 от Наредбата), посочените по-горе установявания, че заявените за
подпомагане площи (вкл. и по Подмярка 13.1/НР1 и по Подмярка 13.2/НР2), не отговарят на условията за допустимост по 6 във вр. с чл.5, т.1 и чл.7
от Наредба № 2 от 26.03.2018г., са относими и при преценката на правото на
земеделския стопанин на тези компенсаторни плащания за кампания 2019г. Очевидно
декларираните площи по Подмярка 13.1/НР1 и по Подмярка 13.2/НР2 не представляват допустими площи по см. на §1, т.1 от
ДР на Наредба № 6 от 15.02.2015г. за прилагане на мярка 13 „Плащания за райони
с природни или други специфични ограничения" от ПРСР за периода 2014 –
2020г., съответно при прилагането на чл.43, ал.3, т.4 от ЗПЗП, се следва
постановяването на отказ за финансово подпомагане. Въз основа на констатациите,
че наддекларираната площ от земеделския стопанин (площ, по отношение на която
не са изпълнени условията и изискванията за допустимост), по Подмярка 13.1/НР1 е в размер на 100 % от декларираната площ – 11.59ха, а по Подмярка 13.2/НР2 е 197.03ха от общо декларираната по тази подмярка площ
от 201.57 ха, съобразно чл.19 от Делегиран
Регламент (ЕС) № 640/ 2014 на Комисията, правилно като санкционирана площ е
определена цялата заявена от земеделския стопанин за подпомагане площ по мярка
13 "Плащания за райони с природни или други специфични ограничения"
от ПРСР за периода 2014 – 2020г. и съответно изцяло е отказано финансово
подпомагане по Подмярка 13.1/НР1 и по Подмярка 13.2/НР2.
Обосновано,
в съответствие и при правилно приложение на закона на „ИВИ МБ“ ЕООД изцяло е отказано финансово подпомагане по Схемата за обвързано
подпомагане за протеинови култури (СПК) - извършените намаления по СПК в размер на 45 705.20лв., са в размера на заявеното за
получаване финансово подпомагане, при оторизирана за изплащане сума в размер на
0.00 лева. По аргумент от разпоредбата на чл. 33 от Наредба № 3 от
17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания,
правото на подпомагане по схемата за обвързано подпомагане за протеинови
култури е обусловено от стопанисването на минимум 0,5
ха допустими площи (заедно или поотделно) от посочените в нормата протеинови
култури, ако са изпълнение следните кумулативно изискуеми се условия 1. земеделските площи с протеинови култури да са с минимална площ на парцела 0,1 ха и 2. площите отговарят на условията за подпомагане по смисъла на член 32,
параграфи 2, 3 и 4 от Регламент (ЕС) № 1307/2013. Доколкото
регламентираните условия за допустимост на подпомагането в Наредба № 2 от 26.03.2018г., са приложими и
по отношение на подпомагането по Схема за обвързано
подпомагане за протеинови култури (чл.1, ал.2, т.1 от Наредбата във вр. с чл.38а, ал.1, т.5
от ЗПЗП), посочените по-горе установявания, че в заявени за подпомагане площи
по СПК с декларирани култури детелина и люцерна, не са установени заявените за
подпомагане протеинови култури, с производството на
които се обвързва подпомагането по СПК, нито наличието на
растителни остатъци (растения) от заявените култури, като на части от площите е
установена недопустима култура, а по
отношение на други – че не се обработват, очевидно
тези площи нито отговарят на регламентираното в чл. 7 от Наредба № 2 от
26.03.2018г. условие за допустимост за подпомагането за обработваемите земи,
нито е изпълнено обуславящото правото на подпомагане условие по чл.33, ал.1,
т.2 от Наредба № 3 от 17.02.2015г. във
вр. с чл.32 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на
Европейския Парламент и на Съвета за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по
схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика във вр. с чл.
4 от Наредба
№ 2 от 26.03.2018г., поради което правилно при прилагането на
чл.43, ал.3, т.4 от ЗПЗП, е постановен отказ за финансово подпомагане по СПК.
Въз основа на констатациите, че наддекларираната площ от земеделския стопанин
по СПК е 207.53ха от общо декларираната по тази схема площ от 212.81ха, при
прилагането на чл.19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/ 2014 на
Комисията, като санкционирана площ е определена цялата заявена от земеделския
стопанин за подпомагане площ по Схема за обвързано
подпомагане за протеинови култури и съответно изцяло е отказано заявеното финансово
подпомагане по СПК в размер на 45 705.20лв.
Правилно, за установените като
обработваеми площи от 6.12ха са, по
отношение на които са изпълнени всички изисквания за отпускането на помощта, с
обжалвания акт е оторизирана субсидия в размер на 750.74 лв. по Схемата за
селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда (при
ставка на помощта по тази схема за кампания 2019г. - 122.67лв). Съответно
правилно за площите (258.44 ха), определени като недопустими за подпомагане,
като несъответстващи на изискванията по Наредба № 2 от 26.03.2018г. за
критериите за допустимост на земеделските
площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, е отказано финансово
подпомагане чрез извършеното с оспорения акт намаление на заявеното финансово
подпомагане по ЗДП в размер на 31 702.84лв.
За пълнота на изложение
следва да се отбележи, че макар обжалваният отказ за финансово подпомагане да
се основава на хипотезата на чл. 43, ал.3, т.4 от ЗПЗП, в оспорения акт са посочени
още две основания за определяне на част от заявените площи като недопустими за
подпомагане. За 38 бр. БЗС е установено,
че над 0.05ха от БЗС излизат извън
Специализирания
слой „Площи, допустими за подпомагане“. Обстоятелството, че части от декларираните
за подпомагане парцели, попадат извън полигоните, допустими за подпомагане, съответно
че площи попадат във физически блокове с НТП „Трайно неподходящи за
подпомагане), е констатирано още при извършените автоматични проверки към
момента на подаването на заявлението за подпомагане и за което обстоятелство
земеделският стопанин следва да се счита за уведомен, с подписването на
резултатите от автоматични проверки на въведените данни в заявление за
подпомагане по директни плащания за кампания 2019г. (л. 130). Няма данни, нито
се твърди от „ИВИ МБ“ ЕООД, да е подавал възражение срещу одобрения със Заповед
№ РД 09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите окончателен
Специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019г. След
извършени административни проверки е било и установено наличието на площи по
подаденото от „ИВИ МБ“ ЕООД Заявление за подпомагане
с УИН 24/270519/13143 за кампания 2019г., заявени за подпомагане от повече от
един земеделски стопанин, като след провеждане на процедурата за разрешаване на
двойно заявените площи, при използване на данните, предоставени от МЗХГ по реда
на чл.41, ал.5 от ЗПЗП и изясняване на правото на ползване на площите, заявени
от повече от един земеделски стопанин, като отпаднала от допустимите за
подпомагане площи на кандидата е определена площ от 7.9ха, за която „ИВИ МБ“
ООД не е доказало правно основание за ползване на застъпените площи. Жалбоподателят не е
изложил каквито и да е било възражения относно верността на обуславящите
констатации и правилността на направените въз основа на тях изводи за наличието
на посочените две основания за определяне на част от заявените площи като недопустими
за подпомагане - като попадащи извън
Специализирания
слой „Площи, допустими за подпомагане“ и съотв. като площи, заявени от повече
от един кандидат, с недоказано правно основание за
ползване на застъпените площи.
Фактическата, правна и доказателствена обоснованост на постановения отказ за изплащане на финансово подпомагане по СЕПП, СПП, СПК, Подмярка 13.1/НР1, Подмярка 13.1/НР1 и извършените намаления на заявеното
подпомагане по ЗДП, обуславя извод за законосъобразност оспорения акт.
Съдът
не намира за необходимо да разглежда и да обсъжда възраженията на жалбоподателя
относно необосноваността, съотв. недоказаността на наличието на елементите от
фактическия състав на „нередност“ по см. на чл.1, т.2 от
Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета от 18 декември 1995 година относно
защитата на финансовите интереси на Европейските общности. Нито постановеният
отказ за финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани
на площ, нито наложените с оспорения акт санкции за бъдещ период, се основават
на прилагане на правните последици на установена „нередност“ по см.
на чл.1, т.2 от Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95. Както
беше посочено, отказаното оторизиране и изплащане на заявеното финансово
подпомагане, респ. направените намаления, е в хипотезата на чл.43, ал.3, т.4
от ЗПЗП – поради обстоятелството, че заявените от земеделския стопанин площи не
отговарят на съответните приложими нормативно предвидени условия за допустимост
на земеделските площи за подпомагане. Съответно наложените санкции за бъдещ
период се основават на чл.19 от Делегиран
Регламент (ЕС) № 640/ 2014 на Комисията за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013
на Европейския парламент и на Съвета, регламентиращ освен отказ за финансово
подпомагане в случаите, когато разликата между декларираната за целите на схеми
за помощи или мерки за подпомагане на площ и установената като отговаряща на
условията за подпомагане площ, надвишава 50% (както е в случая), да се налага допълнителна
санкция, равна на размера на помощта или подпомагането, отговарящи на разликата
между декларираната площ и установената площ. В случая без съмнение процентно отношение на наддекларираната към установената площ е над 50%,
поради което правилно са наложени санкции за бъдещ период по СЕПП, по СПП, по
Подмярка 13.1, по Подмярка 13.2 и по СПК в размерите, посочени в акта – за
сумите, отговарящи на размера на подпомагането за разликата между декларираната
и установената площ.
Съдът не констатира допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила при издаването на обжалвания акт.
Произнасянето по подаденото от „ИВИ МБ“ ЕООД Заявление за
подпомагане с УИН 24/270519/13143 за кампания 2019г., е направено след
извършването на изискуемите се административни проверки, както и проверка на място.
Ако и представител на дружеството да не е присъствал по време на извършената
проверка на място, земеделският стопанин е надлежно уведомен за резултатите от
същата и за направените от експертите на ДФЗ констатации, обективирани в
изготвения Доклад за проверка на площи. Във връзка с подаденото от „ИВИ МБ“ ЕООД възражение срещу констатациите по доклада, е извършена повторна
административна проверка по подаденото заявление за подпомагане. Противно на
твърдяното от жалбоподателя, произнасянето на решаващия административен
орган по подаденото от земеделския стопанин заявление за подпомагане за
кампания 2019г., е направено при спазване изискванията на чл.35 от АПК – след
изясняване на всички релевантни за случая факти и обстоятелства и след
разглеждане на възражението на дружеството срещу обуславящите наличието на
основание за определяне на площите като недопустими за подпомагане фактически
констатации.
С оспореният административен акт не се нарушава нито
принципа на пропорционалност, нито упражненото административно правомощие се
явява несъответно на целите на закона. Тъкмо обратното – с постановения отказ
за финансово подпомагане и с наложените санкции за бъдещ период, се изпълняват
целите на закона – финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания,
базирани на площ, да се изплаща само за допустими за подпомагане земеделски площи съгласно чл.32 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския Парламент и на Съвета, за които са
изпълнени всички условия за допустимост и изискванията, определени в правилата
за отпускане на помощ, при налагане на санкции за бъдещ период на земеделски
стопани, за които е установено, че над 50 % от декларираните от тях площи, не
отговарят на условията за допустимост на земеделските площи за подпомагане.
С
оглед на гореизложеното съдът приема, че Уведомително писмо
за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за
директни плащания, базирани на площ за кампания 2019г. с изх. № 02-240-2600/ 9962≠12
от 02.02.2023г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие”, като издадено от компетентен орган и в предвидената от закона форма,
постановено при спазване на административно-производствените правила, в
съответствие и при правилно приложение на материалния закон и съобразно целта
на закона, е законосъобразно. Жалбата на „ИВИ МБ“ ЕООД се явява неоснователна и
като такава, следва да бъде отхвърлена.
Предвид изхода на делото искането на ответника по жалбата за присъждане на
направените разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал.3 от АПК, „ИВИ МБ“ ЕООД следва да бъде осъдено да заплати на Държавен фонд
„Земеделие“ сумата от 300 лева, представляваща 200 лева внесено възнаграждение
за вещо лице за изпълнената съдебна агротехническа експертиза и 100 лева
юрисконсултско възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на
административния орган, определено съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането
на правната помощ във връзка с чл.37 от ЗПП.
Водим от горните мотиви и на основание
чл.172, ал.2, предл. четвърто, Старозагорският административен съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ИВИ МБ“ ЕООД ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
с. Зетьово, общ. Чирпан, област Стара Загора, ул. „Братан“ № 6, представлявано
от управителя М.Б.С., срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани
на площ за кампания 2019г. с изх. № 02-240-2600/9962≠12 от 02.02.2023г.
на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” в оспорената
част, с която е отказано
изплащане/ извършени са намаления на заявеното финансово подпомагане по СЕПП,
СПП, СПК, Подмярка 13.1/НР1, Подмярка
13.2/НР2 и ЗДП и са наложени санкции за бъдещ период, като неоснователна.
ОСЪЖДА „ИВИ МБ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.
Зетьово, общ. Чирпан, област Стара Загора, ул. „Братан“ № 6, да заплати на
Държавен фонд „Земеделие” гр. София сумата от 300 /триста/ лева – разноски по
делото.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14
дневен срок от съобщаването му на страните.