Решение по дело №214/2018 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 ноември 2018 г. (в сила от 15 декември 2018 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20187220700214
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юни 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 193

 

гр. Сливен 20.11.2018 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на дванадесети ноември,  две  хиляди  осемнадесета година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 214/2018 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс

 /АПК/.

Образувано е по жалба от М.Х.Р., подадена чрез а. М.Д. *** срещу издаден от Заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" Акт № 01-6500/4225 от 18.05.2018 г. за установяване на публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по направление "Биологично растениевъдство" за кампания 2015 във връзка с подаденото от М.Р. Заявление за подпомагане с УИН 20/060715/01037 в размер на 14 293, 93 лв., на основание чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на м. 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014 – 2020 г.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, като издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправни разпоредби. Твърди, че не е получавал акт за прекратяване на многогодишен ангажимент с изх. № 01-6500/4225 от 07.07.2017 г., посочен като предпоставка за издаването на акта. Заявява, че АУПДВ е немотивиран. Моли съда за отмяна на оспорения административен акт.

В открито съдебно заседание оспорващият, редовно и своевременно призован, не се явява, представлява се от у. а. М.Д., която поддържа жалбата на изложените в същата доводи. Моли съда за отмяна на административния акт. Подробни съображения излага в писмени бележки. Претендира за сторените по делото разноски.

В открито съдебно заседание административният орган – Заместник изпълнителният директор на Държавен фонд (ДФ) "Земеделие", редовно призован, не се явява. Представлява се от надлежно у. с. ю. Д. Б., която оспорва жалбата. Счита акта за законосъобразен, като мотивиран с влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент, влязъл в сила като необжалван от страната. Заявява, че се установява от фактическа страна, неспазването на чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4/2015г. за минималния размер на площта, която е одобрена и заявена за подпомагане, да има съвпадение между площите в размер на 90 %, което се подвърждавало и от изготвената експертиза. Моли съда да отхвърли жалбата, с претенция за ю. в.. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Оспорващият М.Х.Р. е регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) 635823  в ДФ "Земеделие" с Общо заявление за подпомагане вх. № 17944475/07.04.2015 г. Със Заявление за подпомагане 2015, подадено на 05.05.2015 г. М.Х.Р. заявил следните схеми и мерки за подпомагане: Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане (СПП), Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), Схема за млади земеделски стопани (МЗС), Схема за предходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП), Биологично земеделие (Мярка 11) и Компенсаторни плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите (Мярка 12). Към подаденото заявление е приложена декларация, с която з. с. е заявил, че е запознат с изискванията за управление на биологичните дейности, определени в мярка 11 "Биологично земеделие" на ПРСР 2014 – 2020 г., за които кандидатства за период от 5 последователни години. В декларацията по направление "Биологично растениевъдство" Р. е декларирал, че е запознат с изискването да извършва биологичните дейности върху едни и същи земеделски площи в продължение на 5 последователни години. На 13.05.2016 г. Р. подал общо заявление за подпомагане за 2016 г., като при извършената автоматична проверка от ДФ "Земеделие" се установило, че по направление, което е било заявено за подпомагане за предходната кампания, а именно: по Мярка 11 "Биологично растениевъдство" не са декларирани същите площи, спрямо декларираните предходната година и 0.05 дка от БЗС-то излиза извън площите, подходящи за подпомагане за ДПП. За 2015 г. са декларирани  БЗС-та 67338-438-3 и 67338-438-2, а за 2016 г. парцел 67338-438-2-6. Съгласно Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2016, заявителят Р. е декларирал, че е запознат с тези констатации. Видно от Таблица на заявените площи по направления и дейности от мярка 11 "Биологично земеделие", ПРСР 2014-2020 г., за направление "Биологично растениевъдство" и БРП 3 са декларирани за кампания 2015 г. площи от 9,93 ха, а за кампания 2016 – 9,90 ха. На 07.07.2017 г. с изх. 01-6500/4225 Изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" издал Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2016, с който прекратил поетия от М.Р. ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" с направление "Биологично растениевъдство". Съобразно мотивите в този акт, с оглед цитирани в същия нормативи, биологичните направление се изпълняват за период от пет последователни години, като този срок започва да тече от началото на годината, в която е подадено "Заявление за подпомагане", което пред първата година е и "Заявление за плащане", през всяка следваща година до изтичане на поетия петгодишен ангажимент кандидатите за подпомагане подават само "Заявление за плащане"; биологичните дейности по направления, които се основават на площ, се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишния период от поемане на биологичното задължение, като одобрената площ по направление „Биологично растениевъдство“ може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по направлението се припокрива географски с площта, за която има поет ангажимент; процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените за 2016 г. парцели, спрямо одобрените за участие в направление „Биологично растениевъдство“ е 75,63%, поради което се прекратява поетия ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ. Актът (съобразно приложеното към преписката известие за доставяне) е получен от Щ. А. на 10.08.2017 г. В с.з., проведено на 12.11.2018 г. пълномощникът на оспорващия заявява, че лицето Щ. А. е б. на Р. и не оспорва обстоятелството, че акта е получен от нея на посочената дата. Актът за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" не е бил обжалван и като необжалван, влязъл в законна сила.

С писмо изх. 01-6500/4225 от 20.12.2017 г. Зам. Изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" уведомил М.Р., че на основание чл. 26, ал. 1 от АПК е открито производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане, на основание влязъл в сила акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от 07.07.2017 г. Писмото било връчено на лично на М.Р. на 19.01.2018 г., като в посочения 7-дневен срок по същото не били направени възражения и допълнителни доказателства, съобразно указанието на органа.

На 18.05.2018 г. Заместник изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" издал по отношение на М.Х.Р. Акт № 01-6500/4225 за установяване на публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по направление "Биологично растениевъдство" за кампания 2015 във връзка с подаденото от М.Х.Р. Заявление за подпомагане с УИН 20/060715/01037 в размер на 14 293,93 лв. (четиринадесет хиляди двеста деветдесет и  три 0,93) лева, на основание чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на м. 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014 – 2020 г. Актът бил връчен на 14.06.2018 г. Жалбата срещу същия е подадена в деловодството на настоящия съд с вх. СД-01-01-2300/28.06.2018 г.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-техническа експертиза от вещо лице със специалност „геодезия“, заключението по която съдът възприема като изготвено компетентно, безпристрастно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал по делото. Вещото лице дава заключение, че: през 2016 г. М.Х.Р. подава заявление за подпомагане с УИН 20/230616/06884, като в него заявява по мярка 11 „Биологично земеделие" от „Програма за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г." два парцела с обща площ 9,90 ха., като намалява площта, за която има поет биологичен ангажимент; процентът на припокриване на площите е 75,63 %. , като разликата в заявените парцели през 2015 и 2016 г. като площ е незначителна - 0,03 ха, но са заявени различни площи. В заключение посочва, така изчисления процент на припокриване е значително по-малък от изискуемите 90 % от площта за географско припокриване с референтната площ.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният акт е издаден от Заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", действащ при спазване на материалните предели на правомощията си, в рамките на предоставената му от Изпълнителния директор със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. представителна власт. Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а от ЗПЗП и чл. 11 от Устройствения правилник на ДФ "Земеделие", е делегирал правомощието за издаване и подписване на АУПДВ на своя заместник изпълнителен директор със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. Административният акт е издаден от материално компетентен орган, в изискуемата писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила, в съответствие с относимите материалноправни разпоредби и целта на закона, което обуславя неговата законосъобразност, при следните съображения:

Държавен фонд "Земеделие" е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за РБългария за прилагане на Общата селскостопанска политика /ОСП/ на ЕС и по силата на §1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти по правилата на законодателството на ЕС.

Съгласно разпоредбите на чл. 27, ал. 3 и ал. 5, изр. първо от ЗПЗП, Разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събиране на недължимо платени и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз. Вземанията на Разплащателната агенция, които възникват въз основа на административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на ДОПК. Съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК, публични са вземанията за недължимо платените и надплатени суми, както и за неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз. По силата на чл. 166, ал. 2 от ДОПК, ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК.

Нормата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. С оглед трайната съдебна практика, мотивите могат да се съдържат както в самия акт, така и в друг документ, към който актът препраща и който е изготвен в хода на административното производство и е приложен към преписката. В конкретния случай, видно от съдържанието на оспорения акт, административният орган се е мотивирал подробно и аргументирано, като възприетото от същия от фактическа страна е съответно на материалните норми, посочени като правно основание за издаване на акта. Видно от доказателствата по делото, на 07.07.2017 г. с нарочен акт на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" е бил прекратен поетия от Р. ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" с направление "Биологично растениевъдство". Този акт не е бил обжалван и е влязъл в законна сила. Същият е мотивиран с нормите на чл. 6, чл. 17, ал. 1 и ал. 2, чл. 15, ал. 3, т. 1 и чл. 46, ал. 1 от Наредба № 4/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014-2020 г. и чл. 63, т. 1, във вр. с чл. 77, т. 4 б. "в" от Регламент (ЕС) № 1306 на ЕП и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика. Съгласно цитираният чл. 15, ал. 3, т. 1 от Наредбата, ДФ "Земеделие" прекратява поетия ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал. 4, когато не са изпълнили изискванията на чл. 17, ал. 2 (одобрената площ за извършване на дейности по направление "биологично растениевъдство" може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по направлението се припокрива географски с площта, за която има поет ангажимент съгласно глава четвърта от настоящата наредба.). Следващата разпоредба на чл. 15, ал. 4, т. 2 е императивна и задължава (при прекратен многогодишен ангажимент) з. с. да възстанови получената до момента финансова помощ по съответното направление заедно със законните лихви, като в зависимост от годината на първоначално одобрение по мярката до годината, в която е прекратен поетият ангажимент, се възстановяват съответно: а) 100 % от изплатената финансова помощ, ако е до края на третата година; б) 40 % от изплатената финансова помощ, ако е до края на четвъртата година; в) 20 %, ако е до края на петата година и г) 10 %, ако е след петата година. В процесния случай се установява и от заключението на изслушаната по делото експертиза, че по мярка 11 "Биологично земеделие" по време на поетия петгодишен ангажимент (от 2015 г.) М.Р. е подал заявление за 2016 г., но процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените за 2016 г. парцели, спрямо одобрените за участие в направление „Биологично растениевъдство“ е 75,63%, което е станало повод и за прекратяване на многогодишния ангажимент и съответно – след влизане в сила на акта за прекратяване - до издаване на оспорения в настоящото съдебно производство акт. Съгласно цитираната норма на чл. 15, ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4/24.02.2015 г., при прекратяване на ангажимента до края на третата година, земеделският стопанин е задължен да върне 100 % от изплатената по мярката финансова помощ. Същата възлиза на 14 293,93 лв., изплатена по направлението през годината, предхождаща годината на прекратяване на ангажимента (2015 г.) и същата е правилно определена както по основание, така и по размер от административния орган. Следователно, налице са както фактическите основания (влязъл в сила Акт за прекратяване на многогодишен ангажимент по мярка 11 ""Биологично земеделие", така и правните такива за издаване на оспорения АУПДВ (чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014-2020 г. Ето защо настоящата съдебна инстанция приема, че процесният административен акт е мотивиран и постановен в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, противно на твърдяното в жалбата. Неоснователни са и не се споделят и доводите на оспорващия за допуснати при постановяване на разглеждания АУПДВ съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Изложеното мотивира настоящия съдебен състав да приеме, че процесният Акт № 01-6500/4225 от 18.05.2018 г. за установяване на публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по направление "Биологично растениевъдство" за кампания 2015 във връзка с подаденото от М.Р. Заявление за подпомагане с УИН 20/060715/01037 в размер на 14 293,93 лв., на основание чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на м. 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014 – 2020 г., издаден от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" представлява по своята същност един валиден административен акт, издаден в съответствие с материалния закон и при спазване на всички съществени административнопроцесуални правила, а депозираната срещу него жалба е неоснователна.

Предвид отхвърлянето на оспорването, основателна се явява и следва да се уважи претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Същото следва да се определи в размер на 100 (сто) лева, съобразно нормата на 144 от АПК, във вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК. Така определената сума следва да се възложи в тежест на оспорващата страна.

 

 

 

 

 

 

 

 

Във връзка с гореизложеното на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен 

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Х.Р., ЕГН ********** срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/4225 от 18.05.2018 г., издаден от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие", с който по отношение на жалбоподателя е установено публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по направление "Биологично растениевъдство" за кампания 2015 във връзка с подаденото от М.Р. Заявление за подпомагане с УИН 20/060715/01037 в размер на 14 293, 93 лв., на основание чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 2 б. "а" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на м. 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014 – 2020 г., като неоснователна.

ОСЪЖДА М.Х.Р., ЕГН **********, с адрес *** да заплати на Държавен фонд "Земеделие", гр. София разноски в размер на 100,00 (сто) лева.

 

 

 

 

 Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд на РБългария.

На основание чл. 138, ал.1 от АПК, препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

 

    АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: