Р
Е Ш Е Н И Е
№
102
Гр.
Бяла, 03.08.2020г.
БЕЛЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, трети
наказателен състав, в публично съдебно заседание на тридесети юли през две
хиляди и двадесета, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: ЪШЪЛ ИРИЕВА
При
секретаря Пенка Цанкова и в присъствието на прокурора.................., като
разгледа докладваното от съдията НАХД №165 по описа за 2020г., за да се
произнесе съобрази следното:
Производството
е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила
е жалба от А.М.И., ЕГН **********,***/05.06.2020г. на Кмета на Община Две, с
което за нарушение на чл.10, т.3 от Наредба №3 за поддържане и осигуряване на
обществения ред, опазване собствеността и чистотата на територията на Община
Две могили, област Pусе/Наредба №3/, на осн. чл.40, т.3 от Наредба №3, му е наложено административно наказание глоба в
размер на 500лв.
Жалбоподателя
твърди, че при съставяне на АУАН и издаване на НП са допуснати нарушения на
материалния и процесуалния закон, отделно сочи, че е налице маловажен случай на
нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН. На посочените основания моли
наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно, а
алтернативно иска размерът на санкцията да бъде намален до законовия минимум от
50лв.
Наказващият
орган – Община Две могили, е изпратил представител, който счита жалбата за
неоснователна и моли НП да бъде потвърдено. Претендират се направените разноски
в производството.
Районна прокуратура - гр. Русе,
ТО-Бяла, не е изпратила представител и не е взела становище по жалбата.
Съдът,
след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено от
фактическа страна следното:
Със
Заповед №205/10.03.2020г. на кмета на Община Две могили била възложена проверка
по подадена срещу жалбоподателя А.М.И. жалба, вх.№1323/06.03.2020г. Проверката
следвало да се извърши от назначена от кмета комисия, която да установи дали са
налице посочените в жалбата нередности относно неправомерно паркирани
автомобили. На 13.03.2020г., при извършената от комисията проверка, били констатирани
паркирани автомобили около дома на И., от двете страни на платното за движение,
за които след справка в Дирекция ФМДТ се установило, че са собственост на И..
Автомобилите били разположени в зелените площи от двете страни на пътното
платно по улиците “В.Д.“ и “Ю.Г.“.За проверката били направени 3бр.фотоснимки,
показващи разположението на МПС към момента на проверката, бил съставен и протокол
за резултатите от проверката с дата 13.03.2020г. На 18.05.2020г. св.Б., на
длъжност охрана ПУ, въз основа на констатацията за домуващите МПС в страни от
уличното платно, на ул.“В.Д.“ и ул.“Ю.Г.“, съставил предупредителен протокол №000147/18.05.2020г.
на жалбоподателя, с който му дал задължителни предписания да премахне
паркираните МПС по улиците “В.Д.“ и “Ю.Г.“, със срок на изпълнение 25.05.2020г.
На 27.05.2020г. св.Б. установил, че жалб.И. не е премахнал домуващите МПС,
намиращи се встрани от уличното платно с регистрационни номера Р№4927 КК и Р
6416 РХ/площи за обществено ползване/. Св.Б. приел, че жалбоподателя е извършил
нарушение на чл.10, т.3 от Наредба №3 за поддържане и осигуряване на
обществения ред, опазване собствеността и чистотата на територията на Община
Две могили, област Pvce, за което му съставил АУАН№0000039/27.05.2020г.,
подписан с възражения от И.. В законоустановения тридневен срок не постъпили
писмени възражения срещу акта. Въз основа на АУАН, наказващият орган издал
оспореното НП, с което на осн. чл.40, т.3 от Наредба №3, на жалб.И. била
наложена глоба в размер на 500лв. НП било връчено лично на жалбоподателя на
16.06.2020г.
Изложената фактическа обстановка се
установява от показанията на св.Б.,
АУАН, НП, жалба, вх.№1323/06.03.2020г., заповед за възлагане на проверка,
протокол за проверка, констативен протокол, 3бр.фотоснимки, декларация по чл.54
от ЗМДТ за притежавано ППС без леки автомобили, оправомощителна заповед, Наредба
№3, както и останалите материали по преписката.
Жалбата е подадена в срока по чл.59,
ал.2 от ЗАНН и от легитимирано лице, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество е основателна.
При
извършената служебна проверка съдът констатира допуснати съществени нарушения
при съставяне на АУАН и издаване на НП, водещи до отмяната на НП само на това
основание. Не е налице пълно и ясно описание на нарушението, което да е
отразено по идентичен начин от АУАН в НП, в нарушение на чл.57, ал.1 от 5 от ЗАНН. Съгласно съставения акт на жалбоподателя е вменено, че не е премахнал домуващите
МПС, намиращи се встрани от уличното платно с регистрационни номера ……. и ……/площи
за обществено ползване/. В НП е посочено, че жалбоподателя не е премахнал домуващите
МПС, намиращи се встрани от уличното платно с регистрационни номера …… и ……,
като липсва отразяване в НП дали се касае за площи за обществено ползване,
което е признак от обективна страна на нарушението. Подобно нарушение не може да бъде санирано по
реда на чл.53, ал.2 от ЗАНН, тъй като нормата сочи, че по този ред се
отстранява нередовност в АУАН, следователно нередовността в НП не може да бъде
отстранена и води до съществен порок в него, нарушаващ правото на жалбоподателя
да разбере какво нарушение му е вменено във вина. Отделно от това като нарушена
разпоредба в АУАН и НП е отразена разпоредбата на чл.10, т.3 от Наредба №3 за
поддържане и осигуряване на обществения ред, опазване собствеността и чистотата
на територията на Община Две могили, област Pусе, която гласи, че се забранява
домуването на товарни автомобили, автобуси и ремаркета по тротоарите, уличните
платна, площадите и другите площи за обществено ползване. От АУАН, НП, както и
от всички материали по преписката не става ясно какъв е вида на МПС с
регистрационни номера ….. и ….., констатирани около дома на жалб.И.. Едва в
с.з. от показанията на актосъставителя и от представените декларации по чл.54
от ЗМДТ става ясно, че се касае за товарни автомобили. Подобно допълване на
фактическите обстоятелства на нарушението е несъвместимо с процесуалните
правила по ЗАНН, изискващи още към момента на съставяне на АУАН жалбоподателят
да е наясно точно какво нарушение е
извършил, като се опишат всички признаци от обективна страна на нарушението.
Дори и жалбоподателят да е могъл да предположи, че посочените в акта регистрационни
номера на МПС са на негови товарни автомобили, то това, че МПС са товарни, е обстоятелство,
което е следвало ясно да бъде отразено в АУАН и НП при описание на нарушението,
а неотразяването му, представлява нарушение на чл.42, т.4 от ЗАНН, респ. на
чл.57, ал.1 т.5 от ЗАНН, и представлява съществен порок на НП, водещ до
отмяната му. Само за прецизност следва да се отбележи, че от представените
декларации от МДТ не може да се установи по несъмнен начин, че към момента на
нарушението автомобилите с регистрационни номера …… и ……. са собственост на
жалбоподателя. Видно от депозираните декларации, същите са от дата 09.11.2018г.
и от дата 03.07.2017г., а нарушението е от дата 27.05.2020г., като липсват
доказателства, че към тази дата автомобилите са на жалб.И., за да може да се
обоснове по несъмнен начин отговорността му за домуването им на посочената дата
и място, в нарушение на Наредба №3. На следващо място, видно от АУАН и НП, на
жалб.И. не е вменено нарушението, че автомобилите му домуват на посоченото
място/ констатирано още на 13.03.2020г./, а това, че не е премахнал домуващите
автомобили, за което му е било издадено предписание, което не е изпълнил към
дата 27.05.2020г.Т.е. налице е разминаване между нарушението описано в АУАН и
НП, и това в посочената като нарушена правна норма, следователно нарушението,
за което е санкциониран жалбоподателя не е съставомерно по посочената
разпоредба, което води до незаконосъобразност на издаденото НП, като издадено в
нарушение на материалния закон.
С оглед на посочените съществени нарушения на
процесуалния и материалния закон, НП се явява неправилно и незаконосъобразно, и
подлежи на отмяна, без да се разглежда
по същество въпроса извършено ли е нарушение от жалбоподателя.
Водим от горното и на основание чл.63,
ал.1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯВА
НП №9/05.06.2020г. на Кмета на Община Две могили, с което за нарушение на чл.10,
т.3 от Наредба №3 за поддържане и осигуряване на обществения ред, опазване
собствеността и чистотата на територията на Община Две могили, област Pусе/Наредба
№3/, на осн. чл.40, т.3 от Наредба №3, е наложено административно наказание
глоба в размер на 500лв. на А.М.И., ЕГН **********,***.
Решението
подлежи на обжалване по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд-Русе.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/