Определение по дело №128/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 ноември 2019 г. (в сила от 4 март 2020 г.)
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20197060700128
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№425

 

град Велико Търново, 19.11.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Велико Търново, ІІ - ри състав, в закрито съдебно заседание на деветнадесети ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Георги Чемширов

 

при секретаря………………и в присъствието на прокурора…………………… като разгледа докладваното от съдия Чемширов административно дело №128 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е било образувано по подадена жалба от М.В.М. против Великотърновския университет/ВТУ/ „Св. Св. К. и Методий“ и в която се претендира обявяване на нищожност на „… решения на общото събрание на ВТУ досежно измененията в чл. 14, ал. 4, т. 2 и чл. 14, ал. 2, т. 4 от Правилника на ВТУ „Св. Св. К. и Методий“, а с това – и промените в чл. 4, ал. 1, т. 2 и чл. 4, ал. 2 от Правилника за дейността на общото събрание на ВТУ“/цитата от жалбата/.

Така подадената жалба е била нередовна с оглед на изискванията по чл. 150, ал. 1, т., т. 2 и 5 и чл. 151, т. 3 от АПК, поради което с разпореждане на съдията докладчик от 27.02.2019г. е била оставен без движение. В срока по чл. 158, ал. 1 от АПК по делото е подадена нова жалба, наименована „коригираща“ от *** Р. М., легитимираща се като пълномощник на *** М. М., *** В. К., *** М. Г., *** ** П. П. и ** Б. Г.. Така подадената жалба е редовна с оглед на изискванията по чл. 150 и чл. 151 от АПК, като с нея се поддържа направеното оспорване на текстовете, с които са отменени/изменени разпоредбите на чл. 4, ал. 1, т. 2 и чл. 4, ал. 2 от  Правилника за дейността на общото събрание на ВТУ и чл. 14, ал. 4, т. 2 и чл. 14, ал. 4, т. 4 от Правилника на ВТУ, с искане за обявяване на нищожността на новите разпоредби, приети с решение на Общото събрание на ВТУ от 13.06.2018г.

С Определение №145/10.04.2019г. настоящият състав е счел делото за неподсъдно на АСВТ, като е препратил същото по подсъдност на ВАС. В образуваният спор по чл. 135, ал. 3, пр. последно от АПК, с Определение №10902/12.07.2019г. по АД №5918/2019г. петчленен състав на ВАС е приел, че компетентен съд за разгледа така подадената жалба е АС – В. Търново.

С Определение №272/13.08.2019г. съдът е прекратил производството по делото, поради недопустимост на подадената жалба. С Определение №14621/31.10.2019г. по АД №12282/2019г. по описа на ВАС е обезсилено това определение на АСВТ, като делото е върнато за ново произнасяне на съда, при спазване на указанията, дадени в мотивите на определението на ВАС.  

Настоящият състав поддържа изложените вече съображения за процесуална недопустимост на подадената жалба. 

Видно от подадената „коригираща жалба“/стр. 338 и сл. от делото/, жалбоподателите оспорват решенията по т. 3 и по т. 4 от Протокол от заседание на Общото събрание на ВТУ от 21.05.2018г. с искане за обявяване нищожност на решенията на общото събрание, с което са приети изменения и допълнения в чл. 4, ал. 1, т. 2 и ал. 2 от Правилника за дейността на общото събрание на ВТУ „Св. Св. К. и Методий“ и чл. 14, ал. 2, т. 4 и ал. 4, т. 2 от Правилника на ВТУ „Св. Св. К. и Методий“.

 В предходната разпоредба на чл. 4, ал. 1/действаща преди изм. от 13.06.2018г./  от Правилника за дейността на общото събрание на ВТУ „Св. Св. К. и Методий“ е визирано, че изборът на членове на общото събрание става, както следва: за квотата на докторантите и студентите – изборът е по утвърдени от Академичния съвет квоти за основните структурни звена на Университета. Изборът се провежда от общите събрания на докторантите и студентите от всяко основно структурно звено/т. 2/. Чл. 4, ал. 2 в същата редакция гласи „Събранията по горните точки се свикват от основните структурни звена по решение на Академичния съвет, с изключение на Общите събрания по т. 2, които се свикват от Студентския съвет“. Сега действащата редакция на чл. 4, ал. 1, т. 2 от Правилника за дейността на общото събрание визира, че за изборът на членове на Общото събрание става, както следва: за квотата на докторантите и студентите – изборът е по утвърдени от академичния съвет квоти за основните структурни звена на университета. Изборът се провежда от общите събрания на докторантите и студентите от всяко основно структурно звено. От своя страна чл. 4, ал. 2 от този правилник, след изм. с решение на ОС от 13.06.2018г. гласи, че Събранията по горните точки се свикват от основните структурни звена по решение на Академичния съвет, с изключение на Общите събрания по ал. 1, т. 2, които се свикват от Студентския съвет“.

Разпоредбата на чл. 14, ал. 4, т. 2 от Правилника на ВТУ, в изменената редакция, която имат предвид жалбоподателите/съгласно цитираното в коригиращата жалба съдържание и посоченото в определението по АД №12282/2019г. на ВАС/ посочва, че изборът на членове за Общото събрание става: за квотата на докторантите и студентите –изборът е по утвърдени от Академичния съвет квоти за основните структурни звена на университета. Изборът се провежда от общите събрания на докторантите и студентите от всяко основно структурно звено. В предходната разпоредба на чл. 14, ал. 4, т. 2  от този правилник се посочва, че изборът за членове на Общото събрание става както следва: за квотата на докторантите и студентите – от Общото събрание на всички докторанти и студенти, съгласно Правилника на студентския съвет. 

Разпоредбата на чл. 14, ал. 4, т. 4 от Правилника на ВТУ, в редакцията, преди оспорваното изменение,  визира, че събранията по горните точки/има се предвид ал. 2, т., т. 1 – 3/ се свикват от основните структурни звена по решение на Академическия/Академичния/ съвет, с изключение на общото събрание по т. 2, което се свиква от Студентския съвет. Сега действащата разпоредба на чл. 14, ал. 4 т. 4 от този Правилник имат съответно съдържание: събранията по горните точки се свикват от основните структурни звена по решение на Академичния съвет, с изключение на Общите събрания по т. 2, които се свикват от Студентския съвет.

Правилникът за дейността на Общото събрание на ВТУ е акт, приет на основание чл. 16, ал. 2 от Правилника на ВТУ/съгласно § 1 от ПЗР на този правилник/, има характер на вътрешноведомствен/служебен акт, като неговите разпоредби въвеждат процедурни правила при конституиране на общото събрание на университета, провеждане на заседания, вземането на решения и тяхното документиране и оповестяване. Сами по себе си разпоредбите на този акт не могат да  могат да засегнат по неблагоприятен начин права и законни интереси на лица, извън кръга на членовете на общото събрание, нито пораждат за трети лица някакви задължения.

 Оспорваното решение за изменение на този правилник не създава правни норми/общи правила за поведение/ на трети лица, приемането му не е проявление на отношения на власт и подчинение. В него не се съдържа властническо волеизявление, което едностранно да поражда или да е в състояние да породи непосредствени правни последици, като същевременно то не засяга пряко права, свободи или законни интереси, включително на жалбоподателите. Структурният състав на Общото събрание е нормативно определен в Закона за висшето образование/ЗВО/. Съгласно чл. 27 от ЗВО Общото събрание на висшето училище се състои от представители на академичния състав на основен трудов договор, на административния персонал и на студентите и докторантите от всички негови звена. Хабилитираните лица са не по-малко от 70 на сто, а представителите на студентите и докторантите –  не по-малко от 15 на сто от състава на общото събрание. Общият брой на членовете на Общото събрание и процедурата за избирането им се определят в Правилника за дейността на висшето училище. Общото събрание на висшето училище може да издава административни актове, които при засягане на права и интереси подлежат на обжалване съгласно чл. 38 ЗВО. Фактът, че жалбоподателите, в качеството си на преподаватели, съгласно чл. 27, ал. 1 от ЗВО са членове на Общото събрание на ВТУ към момента на приемане на решението, не обосновава техния интерес от неговото оспорване. Същите не са адресати на решението и то няма пряк правосъздаващ, правопроменящ или правопогасяващ ефект върху тяхната правна сфера.

По тези съображения съдът приема, че в случая са налице предпоставките по чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК, обуславящи недопустимост на подаденото оспорване.

Правилникът на ВТУ е акт, регулиращ дейността на висшето учебно заведение, приет от Общото събрание на ВТУ на основание чл. 29, ал. 1, т. 2 от ЗВО, вр. с § 17 от ПЗР на ЗВО.  Текстове от този правилник, които според жалбоподателите са изменени с нищожни решения,  регламентират реда и начина за избиране на членове на общото събрание на ВТУ. Правилникът е приет въз основа на законова делегация, в изпълнение на закон, но според съставът на ВАС по посоченото по-горе дело, той няма нормативен характер.  Би могло да се приеме, не без известни резервни, че този акт има характера на посочения по-горе правилник, като действието на неговите разпоредби вече ще засяга по-широк кръг лица. Същият ще подлежи да съдебен контрол за законосъобразност, съгласно разпоредбата на чл. 38 от ЗВО, като при проверка редовността и допустимостта на оспорването ще са приложими правилата за оспорване на АПК.

Съгласно чл. 147 от АПК право да оспорват административният акт имат гражданите и организациите, чийто права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения. Нормата въвежда общия правен принцип за наличието на правен интерес за жалбоподателя като абсолютна процесулана предпоставка за съществуването и надлежното упражняване на правото на оспорване. Това правило е приложимо винаги, когато липсва друга правна норма от специален закон, която да урежда кръга на лицата, чийто права се засягат от конкретният административен акт, издаван по съответния специален закон. Това обективно нарушаване или застрашаване на субективното право или законен интерес на гражданин, юридическо лице или организация е материалноправното основание за включването му в кръга на съдебнообжлваемите актове. Недопустимо е обжалването на акта от лице, чиито права или законни интереси пряко не са нарушени или застрашени. Освен това интересът трябва да е личен и пряк, т. е. административният акт да засяга правната сфера на оспорващия като непосредствено отнема, изменя или ограничава права или противозаконно създава задължения за оспорващия или създава права на трето лице, с което уврежда жалбоподателя.

Разпоредбите и на двата правилника, чиито изменения се оспорват,  правилника касаят избор на студенти и докторанти за членове на общото събрание на университета. По делото не е спорно, че петимата жалбоподатели са преподаватели във ВТУ, т.е. те нямат качествата нито на студенти по смисъла на чл. 66, ал. 2 от ЗВО, нито на докторанти съгласно чл. 66, ал. 3 от ЗВО и не участват в дейността на органа по чл. 72, ал. 1 от ЗВО. Следователно разпоредбите на чл. 4  от Правилника за дейността на общото събрание на ВТУ и чл. 14 от Правилника на ВТУ, нито в предходните, нито в сега действащите си редакции по някакъв начин пряко засягат тяхната правна сфера.

При това положение и доколкото спрямо жалбоподателите по никакъв начин не се установява пряк и непосредствен личен интерес от търсената съдебна защита, по арг. от чл. 15, ал. 1 от АПК, съдебното производство подлежи на прекратяване поради недопустимост.

В подадената коригираща жалба изрично се посочва, че жалбоподателите са членове на Общото събрание на ВТУ, което съгласно чл. 29, ал. 1 от ЗВО е приело правилниците, с чиито текстове изразяват несъгласие оспорващите. Както вече се посочи, членовете на колективния орган, какъвто е общото събрание, в това им качество, нямат правната възможност да осъществяват контрол за законосъобразност на актовете на този орган, по пътя съдебното им оспорване. Тези членове на колективния орган, които не са подкрепили решението, не могат да го обжалват пред съда по съображения, че не са съгласни с него, защото нямат пряк, личен и непосредствен интерес, различен от този на колективния орган.

Извън това, новата редакция на чл. 4, ал. 2 от Правилника за дейността на ВТУ изцяло приповтаря съществуващата преди редакция на текста на посочената алинея, отстранявайки неточността в цитата на препратката към ал. 1, т. 2/вместо „т. 2“ сега е записано „ал. 1, т. 2“/. Изменението касае коригиране на неточност, редакционна поправка, която не създава нова разпоредба или ново правило, вместо досегашното. След като няма текст с ново съдържание, в случая липсва годен предмет на оспорване.

Изменението на чл. 14, ал. 4, т. 4 от Правилника на ВТУ освен редакционна корекция/вместо „Академическия/Академичния съвет“ е записано „Академичния съвет“/ визира свикването на двете събранията по чл. 14, ал. 4, т. 2 от този правилник/на студентите и на докторантите/, вместо едно събрание/на студентите и докторантите/, предвидено с предишната редакция на чл. 14, ал. 4, т. 2 от правилника. Тук отново новата редакция не създава отделно правило за поведение, няма самостоятелен характер, а допълва процедурата по чл. 4, т. 2 на чл. 14, съгласно вече възприетото разрешение за съществуване на отделни общи събрания на студентите и докторантите. Следователно и тази разпоредба не създава нови правила за поведение, нито визира задължения или засяга права и законни интереси на трети лица, за да може изобщо решението за нейното приемане/изменение да подлежи на съдебен контрол.     

По изложените мотиви подадената жалба, като изцяло недопустима следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното дело да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК, Административният съд – В. Търново

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на *** М.В.М., **** В.П.К., **** М.Н.Г., **** П.С.П. и *** Б.Ж.Г., с искането за обявяване нищожността на решения на Общото събрание на ВТУ „Св. Св. К. и Методий“ за изменение на разпоредбите на чл. 4, ал. 1, т. 2 и чл. 4, ал. 2 от Правилника за дейността на Общото събрание на ВТУ „Св. Св. К. и Методий“ и чл. 14, ал. 4, т. 2 и чл. 14, ал. 4, т. 4 от Правилника на ВТУ.

ПРЕКРАТЯВА производството по АД №128/2019г. по описа на Административен съд – В. Търново.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

Административен съдия :