РЕШЕНИЕ
Номер 539 02.04.2020г. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивски районен съд ХІV
наказателен състав
На единадесети февруари двехиляди
и двадесета година
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЯН КЮРТОВ
Секретар: Славка Иванова
като разгледа докладваното от съдията
АН дело номер
8169 по описа за 2019
година
намира и приема за установено следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление № 6615/02.12.2019г.
на *** Отдел „Контрол по РМП“ при Дирекция „Анализ на риска и оперативен
контрол“ към АПИ, с което на Д.П.Г., с ЕГН ********** *** е наложено
административно наказание ГЛОБА в размер на 1000 / хиляда / лв. за нарушение по
чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от Закона за пътищата.
Жалбоподателят Г.
моли Съда да отмени атакуваното наказателно постановление като
незаконосъобразно, по съображения подробно изложени в жалбата.
Въззиваемата страна – АПИ София, намира жалбата за
неоснователна.
Съдът след преценка на събраните и приложени по делото
доказателства и във връзка с направеното оплакване, намира следното от
фактическа и правна страна:
ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА.
На 11.11.2019г. жалб.Г. управлявал товарен автомобил марка Мерцедес,
модел Актрос с четири оси рег.№ ***. На път ІІ-86 на 300 метра от разклона за
с.Белащица, посока Пловдив – Асеновград бил спрян за проверка от служители на
АПИ, сред които и свид. Д.Г.З.. В хода на проверката било извършено измерване,
при което се установило, че при разстояние между осите от 1.36м, сумата от
натоварването на ос на двойно задвижващата такава е 24.200тона, при допустимо
19 тона. Същевременно за този извънгабаритен товар липсвало разрешение от АПИ.
За горното свид.З. съставил срещу жалб.Г. АУАН № 7413 от същата дата, а въз
основа на него било издадено и процесното НП. Самия Г. бил служител по трудов договор
във фирма ПИМК ООД и като такъв заемал длъжност ***.
Тази фактическа обстановка се установява по безспорен и
категоричен начин от показанията на свид. Д.Г.З. разпитан пред настоящия състав на съда, както и от писмените доказателства
представени по делото - АУАН, трудов договор, заповеди, сертификати за
съответствие, които Съдът възприема и кредитира като безпротиворечиви. По
същество тези факти не се спорят от жалбоподателя. Същият заема становище, че
незаконосъобразно му е наложено наказание, тъй като не той следва да носи
отговорност за извършеното нарушение.
При
тези установени факти Съдът констатира, че възражението е основателно. Съгласно
Закона за пътищата дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение
се забранява в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия движението на
извънгабаритни и тежки пътни превозни средства. Неправилно обаче
административно-наказващият орган за това нарушение е ангажирал отговорността
на жалбоподателя. При буквално тълкуване на визираната за нарушена норма на
Закона за пътищата следва, че не всяко движение на извънгабаритни и тежки
превозни средства съставлява нарушение, а само това, което се извършва без
разрешение на администрацията на пътя. С оглед това, за да се даде отговор на
въпроса чия административно-наказателна отговорност следва да бъде ангажирана
за извършване на нарушение от типа на визираното, трябва да се съобрази и на
кого е вменено задължението за снабдяване със съответно разрешително. Това е
така, защото именно липсата на последното прави съставомерно нарушението на
визираната норма.
Съгласно
разпоредбата на чл.11 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ отговорност за
движението и съпровождането на извънгабаритните ППС носят лицата, които
извършват превозите. Тези лица са определени в чл.15 ал.3 от Наредбата и това
са собствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС или лицата, които извършват
превозите. Само тези лица имат задължението да снабдят ППС със съответните
документи като подадат в АПИ или в съответното областно пътно управление или
община заявление за издаване на разрешително по образец. Жалбоподателят не е
собственик, не е и превозвач. Легална дефиниция за лица, които извършват
превози е дадена в Закона за пътищата и гласи: "Превозвач" е всяко
физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, което извършва
обществен превоз на пътници и товари с помощта на превозни средства,
предназначени за тази цел. Жалбоподателят като водач на автомобила
(тежкотоварен или извънгабаритен), няма задължение, а и право, за снабдяване
със съответно разрешително, липсата на последното не може да му бъде вменено
във вина, респективно да бъде санкциониран по посочения ред. Както се изложи
по-горе, последното задължение е възложено от Наредбата на собствениците на
съответните ППС или на извършващите превозите. В процесния случай
жалбоподателят не попада в нито една от двете категории, поради което
неизпълнението на нормативно установеното задължение за снабдяване с
разрешително от страна на превозвача, не може да бъде вменено във вина на
водача. На следващо място, видно от доказателствата, жалбоподателят работи като
*** при превозвача и извършва превоз на товар, който е собственост на трето
лице. Обективните елементи на вмененото му нарушение включват движение на
тежък/извънгабаритен товарен автомобил без съответното разрешение, като в чл.15
ал.3 от Наредбата са определени лицата, които са задължени да подадат заявление
за издаване на съответното разрешение. В чл.26 ал.2 т.1 от Закона за пътищата
не е изрично посочено, че това задължение е вменено на водачите на ППС, поради
което съдът намира, че адресат на това задължение се явява собственикът или
превозвачът, в зависимост от това, от чие име се извършва превоза. Горното
следва от разпоредбата на чл.11 от Наредбата, която визира същите като лица,
които носят отговорност за движението и съпровождането на извънгабаритните ППС.
Те са длъжни да осигуряват сигнализирането на извънгабаритното ППС и
необходимите документи за осъществяване на превоза и да запознават водача с
особените свойства на товара и със специфичните изисквания при превозването му,
с които той е задължен да се съобразява и т. н. С оглед на горното нарушението
е несъставомерно от субективна страна. Субекти на установеното нарушение по
чл.26 от Закона за пътищата могат да бъдат собствениците на тежки и/или
извънгабаритни ППС или лицата, които извършват превозите, но не и водачите на
такива ППС. След като в случая е било безспорно установено, че жалбоподателят е
водач на ППС, а не е собственик или лице извършващо превоза, то не е следвало
да бъде ангажирана неговата административно-наказателна отговорност. Нещо
повече, за да бъде осъществено вмененото на жалбоподателя нарушение, в тежест
на наказващия орган е да установи по несъмнен и безспорен начин, че водачът на
ППС, ако се приеме, че е адресат на вмененото му задължение, е знаел, че
превозва тежък товар и за това не е имало издадено разрешение. Доказателства в
този смисъл не са представени по делото, поради което и не е налице
субективният елемент на твърдяното административно нарушение. Управлението на
автомобила без надлежно разрешение се явява несъставомерно за ангажиране
отговорността на водача по визирания в наказателното постановление текст.
Установеното нарушение е следвало да бъде вменено във вина на отговорните лица
- собственик на ППС-то или на лицето, извършващо превози, какъвто
жалбоподателят не е.
Ето
защо и поради горните мотиви, Пловдивският районен съд, ХІV н. с.
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 6615/02.12.2019г. на *** Отдел „Контрол по РМП“
при Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ към АПИ, с което на Д.П.Г.,
с ЕГН ********** *** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на
1000 / хиляда / лв. за нарушение по чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от Закона за
пътищата.
Решението подлежи на обжалване пред ПАС по реда на гл.12 от
АПК и на основанията в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до
страните за постановяването му.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
ВЯРНО С
ОРИГИНАЛА!
С.И.