Решение по дело №93/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 117
Дата: 10 юни 2022 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20227270700093
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 10.06.2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на шести юни две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                               Председател: Росица Цветкова

                                                      Членове: Снежина Чолакова

                                                                      Бистра Бойн

 

при секретаря Ив.Велчева и с участие на прокурор Д. Димитров от ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия Сн.Чолакова КАНД № 93 по описа за 2022г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба от Н.Г.Н. ***, срещу Решение № 8 от 14.02.2022г., постановено по АНД № 320/2021г. по описа на Районен съд - град Нови пазар. С обжалвания съдебен акт е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 4689905 на ОД на МВР - гр.Шумен, с който на Н.Г.Н. ***, на основание чл. 189, ал.4, във вр. с чл. 182, ал.1, т.5 от ЗДвП, за нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 600 /шестстотин/ лева, за това, че на 30.03.2021г. в 15.04 ч. в обл. Шумен, гр. Каспичан, по път I-2 км.132+290/населено място/ до бивша зоологическа градина в посока към гр. Шумен и отчетен толеранс от минус 3км/ч, е управлявал лек автомобил „Х.“, рег. № ***, със скорост от 96 км/ч, при допустима такава в размер на 50 км/ч., заснето с автоматизирано техническо средство №TFR1-M 591, като с това водачът е допуснал нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Излага доводи за незаконосъобразност на процесния фиш поради изготвянето му в нарушение на ЗДвП и на разпоредби от ЗАНН. Релевира и подробни аргументи за недоказаност на вмененото му нарушение. В тази връзка сочи, че табелата, обозначаваща навлизане в населено място, е била закрита от растителност и не се е виждала, а след нея имало поставени знаци, че се касае за път, за движение по който е необходимо заплащане на винетна такса, което подвеждало водачите, че се движат извън границите на населено място. С оглед на това отправя искане за отмяна на съдебния акт и на наложеното му административно наказание. В съдебно заседание, редовно и своевременно призован, Н.Г.Н. се явява лично и поддържа жалбата по изложените в нея съображения.

Ответната страна, ОД на МВР – гр.Шумен, представлявана в съдебно заседание от юрисконсулт И.С., оспорва жалбата и отправя искане за отхвърлянето й като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210, ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

С Електронен фиш за налагане на глоба серия „К“ №4689905, издаден от ОДМВР – гр.Шумен на Н.Г.Н. е  вменено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на 30.03.2021г. в 15.04 ч. в обл. Шумен, гр. Каспичан, по път I-2 км.132+290/населено място/ до бивша зоологическа градина в посока към гр. Шумен и отчетен толеранс от минус 3км/ч, е управлявал лек автомобил „Х.“, рег. № *** със скорост от 96 км/ч, при допустима такава в размер на 50 км/ч., заснето с автоматизирано техническо средство №TFR1-M 591. Превишението е с 46 км/ч.

Съставен бил клип с №7589, в който е отчетена скорост на движение на автомобила 99 км/ч., като контролният орган е взел предвид допустимото отклонение от минус 3%, приемайки, че скоростта на водача е била 96 км/ч.  От изготвената служебна справка от сектор „ПП“ се установява, че жалбоподателят е собственик на процесното МПС. На основание чл.189, ал.4, във вр. чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП на Н.Г.Н. било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 600 лева.

При така установената фактическа обстановка районният съд изложил съображения относно това, че обжалваният електронен фиш съдържа всички изискуеми се по закон реквизити. Съдът посочил, че същият е  бланков, типов, по образец и съдържание, съобразно чл.189, ал.4 от ЗДвП. Съдебният състав констатирал, че е спазено и изискването на чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата да се попълва протокол съгласно приложението. Отбелязано е името на служителя, работил с посоченото АТСС, времетраенето, през което е било използвано същото. Приложена е снимка на разположението на служебния автомобил, на който е бил инсталирано АТС, съгласно чл. 10, ал. 3 от Наредбата. Съдебната инстанция счела също, че нарушението е подведено под правилната материално-правна и санкционна норма, като с оглед приобщените доказателства се установява по безспорен начин и подлежащият на административнонаказателна отговорност, субект, в качеството му на собственик на МПС, с което е осъществено нарушението. Поради това съдът потвърдил атакувания пред него ЕФ.

Съобразявайки приобщените доказателства и доводите на страните, настоящият съдебен състав достига до извод относно безспорната установеност на приписаното на касатора деяние, до какъвто аналогичен извод е достигнал и районният съд.

В тази връзка, следва да се отбележи, че при съставянето на ЕФ стриктно са били спазени разпоредбите на ЗДвП, разписващи реда и съдържанието на санкционния акт. Изготвеният фиш разполага с нормативно изискуемите реквизити, издигнати в условие за неговата законосъобразност от специалния нормативен акт, а именно ЗДвП.

Обосновано предходната инстанция не е кредитирала твърдението на касатора, че е бил възпрепятстван да установи, че мястото, на което е извършено противоправното поведение, попада в рамките на населеното място. От приобщените по делото доказателства се установява по безсъмнен начин, че контролираният участък попада в рамките на населеното място, с произтичащото от това задължение за съблюдаване на максимално въведената скорост от 50 км/ч. С категоричност се установява, че участъкът, където е извършена контролната дейност, е част от републикански път I-2, но попада в границите на населено място, обозначено със съответните знаци „Д11“ и „Д12“, а именно от км. 132+235 до км. 133+420, като разделя населеното място на две части. Нарушението е констатирано на км.132+290. Направеният извод се подкрепя и от представените пред районния съд официални писмени документи, сред които е и Протокол за местоположението на пътни знаци „Д11“ и „Д12“ от 10.05.2019г., изготвен от комисия, в която са участвали представител на Областно пътно управление и представител на Община Каспичан. Именно комисията при извършения оглед и базирайки се на съответните планове е определила мястото на посочените знаци в смисъла, коментиран по-горе. По делото са приложени и Заповед № РД-18-57/01.10.2015г., с която е одобрена кадастралната карта и регистри за землището на гр. Каспичан и извадки от кадастрално-административната информационна система, които подкрепят становището, че републиканският път разделя населеното място на две части, с надлежно отразено начало и край на града. Гореизложеното налага извод, че водачът е могъл и е бил длъжен да съобрази избора на скорост на управление на превозното средство с въведените ограничения, произтичащи от навлизането в рамките на гр. Каспичан.

От събраните по делото доказателства се установява също, че нарушението е установено и заснето с годно техническо средство - мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение, монтирана в патрулен автомобил с рег. № ***. Съгласно т. 65 от ДР на ЗДвП „Автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./, издадена на основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП, са уредени правилата за използването на мобилни технически средства, посредством които се установяват и заснемат нарушенията на правилата за движение по пътищата. Съгласно чл.11 от Наредбата, издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за нарушения на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП, е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилни АТСС. Изключения са предвидени само в изречение второ на чл.11, т.3, съгласно което за нарушения, установени с мобилни АТСС във време на движение, електронни фишове не се издават. Настоящия казус не е сред посочените, понеже АТСС не се намирало в движение, закрепено на превозно средство, а служебният автомобил, в който е била монтирана, е бил временно разположен паркиран извън пътя. Не е налице и противоречие на Наредбата с чл.194, ал.4 от ЗДвП, предвиждащ издаване на ЕФ само в отсъствие на контролен орган, понеже работният процес на АТСС не изисква непосредствена манипулация от страна на контролен орган по време на неговата работа и в настоящия казус установяването на скоростта на движение е било напълно автоматизирано.

Следва да се отбележи също, че превишението е установено с одобрено и технически изправно средство, а служителят, оперирал с него, е преминал през съответното обучение. По настоящото дело са представени Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 от 24.02.2010г. и Протокол на лаборатория за проверка на радарни скоростомери №2-54-20/30.10.2020г., от които е видно, че системата за контрол отговаря на метрологичните изисквания. От цитираните документи се установява също, че АТСС съставлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M и е била одобрен тип средство за измерване за периода от 24.02.2010г. до 24.02.2020г. Същата е била обект на последваща проверка на 30.10.2020г., поради което нарушението, осъществено на 30.03.2021г., е реализирано в рамките на срока на валидност на одобрения тип средство за измерване. Съгласно чл.30, ал.5 от Закона за измерванията /ЗИ/, когато срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен тип. Съгласно чл.43, ал.4 от ЗИ, периодичността на проверките по ал. 2 се определя със заповед на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, която се обнародва в „Държавен вестник“ и се обявява в официалния бюлетин на агенцията. Съгласно Заповед № 616/11.09.2018 г. на председателя на ДАМТН, обнародвана в ДВ, периодичността на проверка на скоростомери, съгласно т.31 от Заповедта е една година. Видно от представения Протокол на лаборатория за проверка на радарни скоростомери №2-54-20/30.10.2020г. за периодична проверка на TFR-1M № 4835, с идентификационен номер 591/12, на уреда е извършена последваща проверка на 30.10.2020г., като при тази последваща проверка е установено, съгласно заключението в протокола, че уредът съответства на изискванията, което съответствие е установено както от проверка в лабораторни условия, така и посредством мобилен полеви тест. Нарушението е констатирано преди датата, на която е следвало да бъде извършена следващата последваща проверка - 30.10.2021г., от което следва, че измерването на скоростта на автомобила е извършено с годно техническо средство.

По делото е приложен и надлежно съставен Протокол за използване на АТСС от 30.03.2021г., по Приложение към чл. 10, ал. 1, придружен с дигитална снимка на местонахождението на превозното средство, в което е разположен уредът. Протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. е доказателството, посредством което се установява мястото и времето на извършване на нарушението, вида на АТСС, с което е заснето нарушението, посоката на движение, в която се осъществява контрола, въведените ограничения и мястото на което е поставено мобилното АТСС. При това положение и с оглед събрания доказателствен материал се установява въведеното ограничение и установената скорост на придвижване от страна на превозното средство на касатора, която в ЕФ е отразена след отчитане на съответния толеранс. При това положение настоящата инстанция намира, че с поведението си Н.Г.Н. е допуснал вмененото му нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, правилно санкционирано по реда на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, във вр. с чл. 182, ал.1, т.5 от ЗДвП.

Касационната инстанция намира за неоснователна тезата на оспорващия, че предходната съдебна инстанция не е изпълнила задълженията си за снемане самоличността и за разясняване на отговорността на свидетеля Т.А.М., доколкото в протокола от проведеното на 06.10.2021г. съдебно заседание са отразени данни за самоличността на свидетеля, както и разяснение, че носи наказателна отговорност за лъжесвидетелстване по чл.290 от НК. Не съставлява съществено процесуално нарушение и обстоятелството, че съдът не е поискал жалбоподателя да удостовери своята самоличност със съответен документ, доколкото последният в касационната жалба изрично потвърждава присъствието си в съдебните заседания, а и неговото участие в съдебното заседание няма задължителен характер, стига да е бил редовно призован за първото съдебно заседание, в което е даден ход на делото, което в случая е удостоверено с призовка за страна № 202136203658 (л.29 от АНД).

По гореизложените съображения настоящата инстанция намира, че решението на районния съд е постановено в унисон с материалния закон и при съблюдаване на съдопроизводствените правила, поради което не са налице сочените в касационната жалба основания за отмяната му. Въз основа на изложеното касационната  жалба се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена, а обжалваното съдебно решение като законосъобразно и правилно следва да бъде оставено в сила.

При този изход на спора, на ответника на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ, във вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ се дължи юрисконсултско възнаграждение за участие по делото пред Административен съд – гр.Шумен в размер на 80 /осемдесет/ лева.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

Р   Е    Ш    И   :   

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 8/14.02.2022г., постановено по АНД № 20213620200320/2021г. по описа на Районен съд – гр.Нови пазар.

ОСЪЖДА Н.Г.Н. с ЕГН ********** ***, да заплати на ОД на МВР – гр.Шумен сумата от 80 /осемдесет/ лева разноски по делото.

Решението е окончателно.

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                              

                                                                                                   2..........................

 

ЗАБЕЛЕЖКА: Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 10.06.2022г.