Решение по дело №229/2018 на Районен съд - Провадия

Номер на акта: 107
Дата: 27 юли 2018 г. (в сила от 19 ноември 2018 г.)
Съдия: Димитър Стефанов Михайлов
Дело: 20183130200229
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

Гр.Провадия, 27.07.2018г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Провадийският районен съд първи състав, на дванадесети юли две хиляди и осемнадесета година

 

В публично заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д. МИХАЙЛОВ

 

Секретар: И. В.

като разгледа докладваното от съдията АНД № 229 по описа на съда за 2018 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на: „КУНЕВ ТРАНС“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес с.Б., общ.Провадия, обл.Варна, ул.“39-та“, №1, представлявано от Н. К. Д., депозирана чрез процесуален представител адв. Й.А. *** против Наказателно постановление № 23-0000368 / 19.03.2018 г. на Началника на Областен отдел "Автомобилна администрация"-Варна, с което на основание чл. 97, ал.1, предл.последно от ЗАвП му е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 5000 /пет хиляди/ лева за нарушение на  чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009 г. на МТИТС вр. чл. 91б, ал.1, т.1 от ЗАвП.

В жалбата се моли за отмяна на НП като незаконосъобразно и неправилно. Изтъкват се обширни доводи в тази насока, като в заключение се иска от съда да отмени обжалваното наказателно постановление или при условията на евентуалност, да бъде намален размера на санкцията.

В съдебно заседание въззивното дружество не се явява и не се представлява.

Въззиваемата страна, редовно призована, в съдебно заседание, също не се явява и не се представлява.

Контролиращата страна, РП-Провадия, редовно призована, не изпраща представител.

 С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

На дружеството – жалбоподател „КУНЕВ ТРАНС“ ЕООД, ЕИК ********* била извършена комплексна проверка от длъжностни лица към Областен отдел "Автомобилна администрация" гр. Варна, сред които и св.Д.П.К..

 

 

На 11.06.2018 г. до дружеството била изготвена Покана изх.№ 81-00-10-49/11.06.2018 г. от Началника на ОО"АА"-Варна. Поканата била изготвена на основание чл.91, ал.3, т.5 от ЗАвПр във връзка с чл. 12, ал.4 и ал.5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009 г. на МТИТС и била адресирана до управителя на дружеството. Тя съдържала писмено разпореждане в 7-дневен срок, да предостави в ОО "АА" гр. Варна документи във връзка с проверка на документацията относно транспортната дейност на дружеството за периода от 01.06.2017 г. до 30.11.2017 г. В цитираната покана подробно бил изложен списък с исканите документи сред които и тахографските листа от аналоговите тахографи и информацията, извлечена от паметта на дигиталните тахографи и картите на водачите, на магнитен носител, както и била упомената отговорността, която се носи при непредставяне на изискуемите документи съгласно чл. 12, ал.4 и ал.5 от Наредба № Н-14/27.08.2009 г. на МТ, във вр. чл. 91б, ал.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвП/. Поканата била връчена лично на управителя на дружеството Н. К. на 12.06.2018 г. Въпреки горното, до изтичане на 7-дневния срок-19.01.2018 г. визиран в горепосочената наредба за представяне на изисканите документи, въззивното дружество не представило в административната сграда на ОО"АА"-Варна исканите документи.

Исканите документи били представени в администрацията на ОО "АА"-Варна едва на 23.01.2018 г.

При горните констатации на 28.02.2018 г. срещу въззивното дружество св.К. съставен АУАН в който било посочено, че същото е нарушило разпоредбата на  чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009 г. на МТИТС вр. чл. 91б, ал.1, т.1 от ЗАвП като нарушението било извършено на 20.01.2018 г., която дата се явява денят следващ датата, на която е изтекъл срокът. Актът бил предявен и връчен още същия ден на представляващия въззивното дружество, който го подписал без възражения. В срока по чл. 44 от ЗАНН не били подадени и писмени възражения пред АНО.

Впоследствие въз основа на така съставения АУАН било издадено и обжалваното понастоящем НП на Началника на Областен отдел "Автомобилна администрация" –гр.Варна, в което били възприети изцяло фактическите и правните констатация дадени от актосъставителя, като на основание чл. 97, ал.1, пр. последно от ЗАвП наложил на въззивното дружество административно наказание "имуществена санкция" в размер на 5000 /пет хиляди/ лева за нарушение на  чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009 г. на МТИТС вр. чл. 91б, ал.1, т.1 от ЗАвП.

Наказателното постановление било връчено лично на представляващия дружеството на 03.05.2018 г. В законоустановения 7-дневен срок, на 11.05.2018 г. /видно от входящия номер на жалбата/, до РС-Варна била депозирана жалба срещу горепосоченото НП, като наказващият орган е изпратил административно-наказателната преписка по компетентност на РС-Провадия.

Съдът напълно кредитира показанията на св. К., тъй като същите са последователни, непротиворечиви и кореспондиращи с писмените доказателства по делото.

Съдът кредитира и писмените материали по делото, тъй като същите кореспондират с установената по делото фактическа обстановка и не си противоречат.

Гореописаното се установява от приобщените материали по делото- от показанията на свидетеля К., дадени в съдебно заседание, АУАН, покана, приемо-предавателни протоколи, констативен протокол, справка за нарушител, заповеди и от останалите приети по делото писмени доказателства.

Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срок от надлежна страна –лице спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- Началника на Областен отдел "Автомобилна администрация" –гр.Варна, съгласно заповед № РД-08-249/15.05.2015 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Поради това и не се споделя възражението изнесено в жалбата за липса на компетентност от страна на АНО. АУАН също е съставен от компетентно лице- инспектор в Областен отдел "Автомобилна администрация" –гр.Варна.

При провеждането на АНП не са допуснати съществени процесуални нарушения. АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в сроковете по чл. 34, ал.1 и 3 от ЗАНН. и съдържат формалните реквизити предвидени в нормите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Както в акта така и в НП са посочени дата и място на извършване на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, както и нарушената законова норма. Налице е и пълно единствено между фактическо и юридическо обвинение, които са формулирани ясно и недвусмислено. Вмененото адм. нарушение е индивидуализирано в достатъчна степен, за да може жалбоподателят да узнае в какво е обвинен.

Безспорно АУАН е съставен в присъствието на един свидетел и това е Б. Г. Г. присъствал при установяване на нарушението и съставяне на АУАН–видно съдържанието на АУАН. Актът е съставен в присъствието на един свидетел, но това нарушение не е от категорията на съществените, водещи до опорочаване на производството, тъй като то не рефлектира пряко върху правото на защита на наказания субект да разбере за какво точно нарушение е наказан. Актът е бил съставен в присъствието и е предявен на представляващия въззивото дружество, който го е подписал без възражения. Поради непостъпване на такива в срокът по чл. 44 от ЗАНН, наказващия орган е нямал и какви спорни обстоятелства да изследва.

Съдът намира, че липсата на мотиви в НП, защо АНО приема, че не е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН не е съществено процесуално нарушение от категорията да опорочи НП. Неоснователно е възражението на въззивника, че при осъщественото нарушение следва да бъде приложена нормата на чл. 28 от ЗАНН. По аргумент от разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, административно-наказващият орган има задължение да извърши преценка за наличие на предпоставките за прилагане на чл. 28 от ЗАНН и ако прецени, че случаят е "маловажен", да не издава наказателно постановление, като предупреди устно или писмено нарушителя. Но административно-наказващият орган няма задължение да мотивира така извършената преценка и да изложи съображения като задължителен реквизит от съдържанието на наказателното постановление. С издаването на наказателното постановление последният недвусмислено е изразил становището си, че според него случаят не е маловажен.

На въззивното дружество е възведено обвинение за нарушение нормата на  чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14/27.08.2009 г. на МТИТС вр. чл. 91б, ал.1, т.1 от ЗАвП.

Наредба № Н-14 на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията от 27.08.2009 г. е издадена на основание чл. 91а, ал. 11 от Закона за автомобилните превози и урежда по-специално начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията от компетентността на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за спазване на изискванията на Закона за автомобилните превози, подзаконовите нормативни актове по прилагането му и регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕС) № 165/2014. Съгласно чл. 12 от тази наредба се извършват контролни проверки в предприятията, като ал. 2 определя начина на селектиране на предприятията за извършване на проверка. Определеният в ал. 5 срок за представяне на документите за проверката е 7-дневен. Подзаконовата норма задължава съответната Автомобилна администрация да извършва контролни проверки на предприятия чрез изискване на документи свързани с елементите на проверката, като документите следва да се представят в 7-мо дневен срок от получаване на уведомлението за проверката. Видно от доказателствата по делото е че с покана изх.№ 81-00-10-49/11.01.2018 г. ОО"АА"-Варна е изискала от възивника да представи документи във връзка с извършвана контролна проверка на дружеството свързана с неговата транспортна дейност, като изрично в раздел I, т.5, от поканата е визирано да представи тахографските листа от аналоговите тахографи и информацията, извлечена от паметта на дигиталните тахографи и картите на водачите, на магнитен носител.

Въззивното дружество чрез своите органи е било длъжно да представи в указаният му срок – до 19.01.2018 г. съответните документи, което му е вменено в задължение предвид нормата на чл. 91б, ал.1 от ЗАвП - Превозвачите и собствениците на автогари са длъжни: да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари. С приемо-предавателен протокол от 23.01.2018 г. представител на дружеството е предал част от документите на превозвача визирани в поканата. Не се оспорва от въззивното дружество, че в указания му срок не е представена изисканата документация. Такава е предадена на по-късен етап в хода на проверката, като видно от протокол 23.01.2018 г..

С оглед гореизложеното настоящият състав намира, че АНО правилно е преценил, че въззивникът е допуснал нарушение на нормата на  чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14/27.08.2009 г. на МТИТС вр. чл. 91б, ал.1, т.1 от ЗАвП. Предвиденият в нормата на  чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14/27.08.2009 г. на МТИТС срок от 7-дни е изтекъл на 19.01.2018 г. /петък-присъствен ден/ Поради изложеното, именно на посочената в НП дата 20.01.2018 г. реализираното от дружеството бездействие е в нарушение на визираното в  чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14/27.08.2009 г. на МТИТС нормативно правило.

Съдът обаче, намира, че АНО неправилно е приложил санкционната разпоредба. Съгласно приложената от АНО, административно наказателната разпоредба - чл. 97, ал.1, предл. последно от ЗАвП, който не представи за проверка свързани с превозната дейност, документи се наказва с глоба или имуществена санкция в размер на 5000 лева. Волята на законодателя е пределно ясна, касае се за изобщо непредставени документи, а не и за непредставени в срок, документи. В настоящия случай, видно от съдържанието на АУАН и НП, въззивното дружество е санкционирано не за непредставяне на документи изобщо, а за непредставянето им в срок, в каквато връзка са и гласните доказателства по делото- показанията на актосъставителя К.. Следователно нарушение не следва да бъде санкционирано по този текст от закона, който предвижда санкция не за непредставяне в срок на документи, а въобще за непредставяне на такива.

Нарушението на  чл. 12, ал. 5 от Наредба № Н-14/2009 г., която е подзаконов нормативен акт по прилагане на Закона за автомобилните превози се санкционира по чл. 105, ал. 1 от ЗАвП, който текст гласи, че за нарушения на този закон и на подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, с изключение на изискванията за превоз на опасни товари, за които не е предвидено друго наказание, се налага наказание глоба или имуществена санкция в твърд размер от 200 лв.

Разликата между двете санкционни норми е в изпълнителното деяние, като по чл. 97, ал.1, предл. последно от ЗАвП съставомерността на деянието е налице при непредставяне изобщо на документи, а по 105, ал.1 – при непредставянето им в 7 –дневния срок предвиден в наредбата. В АУАН и НП деянието е описано по начин следващ кавалифицирането му по чл. 105, ал. 1 от ЗАвП, т.к. въззивното дружество е обвинено в непредставяне на процесната книга за инструктаж в предвидения в  чл. 12, ал. 5 от Наредба № Н-14/2009 г. 7-дневен срок, а не за това, че изобщо не е представило изисканите документи.

Настоящият съдебен състав намира, че даването на грешна правна квалификация, досежно приложимата санкционна норма не съставлява съществено процесуално нарушение. Жалбоподателят е запознат с фактите с предявяване на АУАН и се е защитавал срещу тях, както в хода на административнонаказателното производство, така и в хода на съдебното такова, видно от съдържанието на жалбата. Неправилната правна квалификация е имала за последица налагането на административно наказание "имуществена санкция" в значително по-висок размер от предвидения в разпоредбата на чл. 105, ал. 1 от ЗАвП. Горното настоящият съд, като въззивен съд, може да преодолее, чрез изменение на НП по реда на чл. 334, т.3 вр. чл. 337, ал. 1, т. 2 от НПК, приложим по препращане от чл. 84 от ЗАНН/ този смисъл е и константната практика та АС-Варна, например к. адм. д. № 1077 по описа за 2017 г.,/. Поради което и НП следва да бъде изменено на чл. 334, т.3 вр. чл. 337, ал. 1, т. 2 от НПК вр. чл. 84 от ЗАНН като въззивният съд следва да приложи закон за по-леко наказуемо нарушение и да определи наказание в размер на 200 лв. на основание чл. 105, ал.1 от ЗАвП. Тази санкционна разпоредба предвижда наказание във фиксиран размер, така, че е безпредметно обсъждането на смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства по смисъла на чл. 27, ал. 2 и ал. 3 ЗАНН.

Съдът намира, че в настоящия случай не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, доколкото не са установени обстоятелства, които отличават извършеното нарушение от типичните от съответния вид, с оглед явна незначителност на обществената опасност на нарушението респ. липсата на такава. Конкретното нарушение е формално такова, доколкото осъществяването му всякога застрашава обществените отношения, които нормата на чл. 105, ал.1 от ЗАвП e призвана да гарантира, а именно безопасното осъществяване на обществения превоз, още повече, че в случая се касае за обществен превоз на пътници, при констатирани и санкционирани и други нарушения от контролните органи визирани в справката за нарушител, приложена по преписката.

Поради всичко гореизложено съдът счита, че НП следва да бъде изменено като въззивният съд при произнасянето си следва да приложи разпоредбата на чл. 334, вр. чл. 337, ал. 1, т. 2 от НПК, приложима по препращане от чл. 84 от ЗАНН и да измени НП в частта на наложеното наказание, като определи такова в размер на 200 лв. на основание чл. 105, ал. 1 от ЗАвП.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0000368 / 19.03.2018 г. на Началника на Областен отдел "Автомобилна администрация"-Варна, с което  на„КУНЕВ ТРАНС“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес с.Б., общ.Провадия, обл.Варна, ул.“39-та“, №1, представлявано от Н.К.Димитров на основание чл. 97, ал.1, предл.последно от ЗАвП му е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 5000 /пет хиляди/ лева за нарушение на  чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009 г. на МТИТС вр. чл. 91б, ал.1, т.1 от ЗАвП, като НАМАЛЯВА размера на административното наказание "глоба" на 200/ двеста/ лева на основание чл. 105, ал. 1 от ЗАвП, за нарушение на за нарушение на  чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009 г. на МТИТС вр. чл. 91б, ал.1, т.1 от ЗАвП.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- Варна в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че решението и мотивите са изготвени.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: