Определение по дело №106/2024 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 456
Дата: 5 март 2024 г. (в сила от 15 март 2024 г.)
Съдия: Неделин Йорданов Захариев
Дело: 20247080700106
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 456

гр. Враца, 05.03.2024 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, IV състав, в закрито заседание на 05 март две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

 

АДМ.СЪДИЯ: НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Н.ЙОРДАНОВ адм. дело № 106 по  описа  на  АдмС – Враца  за  2024 г.  и  за  да  се  произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба вх.№ 436/07.02.2024г. на В.К.А., понастоящем в *** срещу заповед № Л-366/29.01.2024 година на началник ***, с която му е наложено дисциплинарно наказание „***“.

Съдът като съобрази предмета на жалбата и приложимия закон намира подадената жалба за недопустима, тъй като процесната заповед не подлежи на обжалване по съдебен ред.

С разпоредбите на чл. 110 и чл. 111 от ЗИНЗС са предвидени възможностите за оспорване на заповедите на налагане на дисциплинарни наказания, като са разграничени съобразно наложеното наказание. В чл. 110 от ЗИНЗС е посочено, че заповедите за дисциплинарно наказание, издадени от началниците на затворнически общежития и на поправителни домове, се обжалват пред началника на затвора. Заповедите, издадени от началника на затвора /каквато е процесната/, подлежат на обжалване пред главния директор на Главна дирекция "Изпълнение на наказанията", а в случаите по чл. 104, ал. 3 - пред министъра на правосъдието. Заповедите се обжалват в 7-дневен срок от запознаване на лишения от свобода със заповедта.

Правомощие на компетентния орган е да се произнесе по жалбата с мотивирано решение, с което да отмени заповедта, да отхвърли жалбата и потвърди оспорената заповед или да отмени заповедта и върне преписката на органа, издал заповедта, с допълнителни указания. От своя страна, разпоредбата на чл. 111 от ЗИНЗС изрично отграничава реда за обжалване на заповедите за наложено дисциплинарно наказание "**" от останалите такива, като е посочено, че заповедта за дисциплинарно наказание "**" подлежи на оспорване пред административния съд по местоизпълнение на наказанието в тридневен срок от обявяването й. В предвидения съдебен контрол са посочени и възможностите на съда при произнасяне, които не се отличават от тези на административния орган, постановяващ решение - да потвърди заповедта, да отмени заповедта или да отмени заповедта и да върне преписката на органа, издал заповедта, със задължителни указания относно прилагането на закона.

Именно последните възможности (еднакви при двата вида контрол - административен и съдебен) и двете последователни разпоредби на чл. 110 и чл. 111 от ЗИНЗС водят до извода за отлика на съдебния от административния контрол единствено за заповеди, касаещи дисциплинарно наказание "**". Настоящият състав намира, че това е и смисълът на ЗИНЗС - да направи изключение за съдебен контрол само за най-тежкото от възможните дисциплинарни наказания, предвидени в чл. 101 от ЗИНЗС, но не и за останалите.

Предвид изложеното и при съобразяване с предвидената в разпоредбата на чл. 111 от ЗИНЗС възможност за оспорване пред съд само на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание "**", следва да се направи изводът, че по отношение на останалите дисциплинарни наказания е предвидено само административно обжалване на заповедите, но не и съдебно такова. В случая няма данни да е проведено административно оспорване пред директора на ГД "Изпълнение на наказанията", произнасянето на който ще е окончателно и като такова изчерпващо административната процедура без да подлежи на съдебен контрол.

Съгласно чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България, гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон. В практиката си Конституционният съд нееднократно се е произнасял, че възможността за изключване на съдебния контрол върху административните актове, предоставена на законодателя с чл. 120, ал. 2 от Конституцията, е изключение и следва да се тълкува и прилага ограничително (Решение № 18 от 1997 г. по конституционно дело № 12 от 1997 г., Решение № 5 от 1997 г. по конституционно дело № 25 от 1996 г. и др.).

Наличието на годен за обжалване административен акт е положителна абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно-административно производство и липсата му, какъвто е настоящият случай, прави това производство недопустимо.

Тъй като в случая жалбата е подадена до съда, а разпоредбата на чл.110, ал.2 от ЗИНЗС повелява да се подаде чрез органа, наложил дисциплинарното наказание, то следва същата да се върне на началник на *** за проверка нейната редовност и при констатиране на такава, да се изпрати на директора на ГД "Изпълнение на наказанията" за произнасяне.

С оглед изложеното и на основание чл. 159, т.1 от АПК, Административен съд – Враца,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх.№ 436/07.02.2024г. на В.К.А., изтърпяващ * в *** срещу заповед № Л-366/29.01.2024 година на началник ***, с която му е наложено дисциплинарно наказание „***“.

ВРЪЩА жалбата, подадена от В.К.А. на началник *** за проверка нейната редовност и при констатиране на такава, да се окомплектова с преписката и изпрати на Директора на ГД "Изпълнение на наказанията" за произнасяне.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 106/2024 г. по описа на Административен съд - Враца.

Определението да се съобщи на лицето и на началника на ***.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

   

АДМ. СЪДИЯ: