Решение по дело №281/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 45
Дата: 22 февруари 2022 г. (в сила от 22 февруари 2022 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20217100700281
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

45

гр. Добрич, 22.02.2022 год.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, ІV състав, в публично заседание на втори февруари през две хиляди  двадесет и втора година, в състав:

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

        

  При участието на секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА, разгледа докладваното от съдия Т. Милева административно дело №281/2021 г. по описа на АС-Добрич и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.57а, ал.3 и чл. 215 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалба на В.И.П. *** и Д.А.Г. ***, против заповед №355/11.05.2021 г. на кмета на Община Каварна, с която е наредено премахването на незаконосъобразно поставени пет броя преместваеми обекти: 2 броя фургони, 1 метален контейнер, 1 склад и 1 дървена барака, поставени в началото на брегоукрепителното съоръжение „Буна №1“ в имоти с идент. 35064.501.3604 и 35064.501.2320 по КККР на гр. Каварна, находящи се в Крайбрежна зона, гр. Каварна.

 Жалбоподателите оспорват заповедта като незаконосъобразна, постановена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Излагат се съображения, че заповедта се оспорва в частта на фургон 1 и метален склад към него. Твърди се, че поставяемите обекти не се намират в посочения от органа имот. Релевират се и доводи за нарушение на чл.59, ал.2 от АПК, като и се посочва, че не е установена правилно фактическата обстановка. Иска се отмяна на оспорения акт.

Съдът с протоколно определение от 29.09.2021 г. е прекратил производството по отношение В.И.П. поради липса на правен интерес. Определението е влязло в законна сила но 02.11.2021 г.

На 08.10.2021 г. оспорващият Д.А.Г. е починал, като е оставил за законни наследници В.В.Г., К.Д.Г. и В.Д.Т., които са конституирани като жалбоподатели по делото.

Ответникът - кмет на община Каварна, в подадено писмено станивоще оспорва жалбата и излага подробни съображения за правилността на заповедта. В с.з., чрез своя процесуален представител юриск. П.А., оспорва жалбата като неоснователна. Позовава се на изготвената съдебно-техническа експертиза. Моли, за отхвърляне на жалбата и присъждане на юриск. възнаграждение.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

На 28.04.2021 г. е извършена проверка в района на Крайбрежна зона, гр. Каварна в имоти с идент. 35064.501.3604 и 35064.501.2320 по КККР на гр. Каварна от служители на община Каварна, обективирана в Констативен акт по чл.57а от ЗУТ, №3/28.04.2021 г. При проверката е констатирано, че в имотите има 6 броя преместваеми обекти, поставени от неизвестни лица. В КА са описани подробно имотите, както и какво представляват поставяемите обекти и кой точно къде е поставен. Преместваемите обекти са поставени без разрешение за поставяне на преместваеми обекти по реда на чл.56 от ЗУТ и са поставени в чужди ПИ без договор за наем на заеманата площ и без да се заплаща такса за ползването им.

Съобщението за извършената проверка е публикувано в официалния уеб сайт на община Каварна, фейсбук страницата на общината, залепен е на определените за това места в общината и на фургоните за запознаване с протокола.

На 11.05.2021 г. е извършена повторна проверка за установяване дали са премахнатите обектите, обективирана в констативен протокол за установяване на нарушение №37. Костатирано е, че само дървена барака №6 е премахната. Към КП са приложени четири броя снимки.

Въз основа на съставения констативен акт и събраните в административното производство доказателства е издадена оспорената пред съда заповед №355/11.05.2021 г. на кмета на Община Каварна, с която е разпоредено да бъдат премахнати от техните собственици незаконосъобразно поставени 5 броя преместваеми обекти. Относно обектите на оспорващите е посочено, че фургон 1 е поставен в имот с идент. №35064.501.3604 по КККР на гр. Каварна, представляващ морска буна, находяща се в Крайбрежна зона, гр. Каварна, а склад №4 е поставен в имот с идент. №35064.501.2320 по КККР на гр. Каварна, представляващ Крайбрежна зона. Прието е, че обектите са поставени без разрешение за поставяне на преместваеми обекти на осн. чл.56 от ЗУТ и без правно основание в чужди имоти без знанието и съгласието на техните собственици, в нарушение на чл.56, ал.2 и ал.5 от ЗУТ, което ги квалифицира като незаконни по смисъла на чл.57а, ал.1, т.1 и т.2 от ЗУТ

и на основание чл.57а, ал.3 от ЗУТ е наредил премахването им.

               Със Заявление, подадено до Кмета на община Каварна, В.И.П. е поискал да му бъде връчена заповедта, вх. №РД-15-1041/26.05.2021 г. Същата е връчена на упълномощено лице /съпруга/ на 28.05.2021 г. /лист 20/. Жалбата е подадена на 11.06.2021 г. чрез община Каварна, т.е. същата е подадена в законоустановения срок от узнаването на обжалваната заповед.

               По делото като доказателство е приет Договор за покупко-продажба на движима вещ от 11.06.2021 г., сключен между В.И.П. и Д.А.Г., с който договор, продавача П. прехвърля на купувача Г. собствеността на фургон с площ от 17 кв.м. и метален склад към него с площ от 5 кв.м., находящи се в гр. Каварна.

               По искане на жалбоподателя е назначена съдебно-техническа експертиза приета без оспорване от страните. Според вещото лице и двата имота попадат изцяло д ПИ 35064.3604 по КК на гр. Каварна, общинска собственост. Процесните обекти фургон и метален склад попадат според действащата регулация в УПИ V „за плаж и яхтинг“ в кв. 328 по действащия КРП на гр. Каварна, т.е. те попадат в „терени за обществени центрове и сгради“ по ТУП.

При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

Жалбата е депозирана от активно процесуално легитимирано лице, чиито права и законни интереси са засегнати от оспорeния административен акт. Субективното правото на оспорване е реализирано в рамките на законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, вр. чл. 215 от ЗУТ, с оглед на което съдът приема същата да процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.

Съгласно разпоредбата на чл.57а, ал. 3 от ЗУТ, кметът на общината издава заповед за премахване на обектите по чл. 56, ал. 1 от ЗУТ имащи характера на настоящия, когато са поставени без разрешение или в противоречие с издаденото разрешение. Процесният метален фургон и  метален склад представлява преместваем обект по смисъла на чл. 56, ал. 1 от ЗУТ, съобразно неговото описание в констативния акт. Това не се оспорва и от жалбоподателя.

При издаването на заповедта са спазени специалните административно- производствени правила, регламентирани в чл.57а, ал.2 от ЗУТ. Съгласно цитираната норма, обстоятелствата по чл.57а, ал.1 от ЗУТ се установяват с констативен акт, съставен от служителите по чл. 223, ал. 2 от ЗУТ в 7-дневен срок от констатиране на нарушението. Констативният акт се връчва на собствениците на обектите по, ал. 1, които могат да направят възражения в тридневен срок от връчването му.

Административното производство се основа на съставени констативен акт от 28.04.2021 г. и констативен протокол от 11.05.2021 г. от служители на общинската администрация. Спазена е задължителната процедура за връчване на акта, чрез съобщение до неизвестни лица, поставени на определените места и публикуване в интернет страницата и фейсбук страницата на община Каварна.

Предвид изложеното съдът намира, че не допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, водещи до отмяна на заповедта на това основание. Заповедта е мотивирана. Видно от обстоятелствената й част, в нея са описани констатираните обстоятелства по чл.57а, ал.1, т.1 от ЗУТ и е посочено правното основание за издаването й – чл.57а от ЗУТ.

Оспорената заповед е издадена и в съответствие с материалноправните разпоредби на закона.

Съгласно чл. 56, ал. 1 от ЗУТ, върху поземлени имоти могат да се поставят преместваеми увеселителни обекти, преместваеми обекти за административни, търговски и други обслужващи дейности и преместваеми обекти за временно обитаване при бедствия. Според, ал. 2 на чл. 56 от ЗУТ, за обектите по, ал. 1 се издава разрешение за поставяне въз основа на схема и проектна документация, одобрени от главния архитект на общината. Условията и редът за издаване на разрешението за поставяне на обектите, за одобряването и за изискванията към схемата и проектната документация се определят с наредба на общинския съвет. Съгласно посочените в заповедта разпоредби на чл.57а, ал.1, т.1 от ЗУТ, обектите по чл. 56, ал. 1 се премахват, когато са поставени без одобрена схема, когато такава се изисква, и/или без разрешение, в противоречие със схемата и/или в противоречие с издаденото разрешение. Процесният  фургон и метален склад към него представляват преместваем обект по смисъла § 5, т. 80 ДР на ЗУТ. Същият е с предназначение "за търговска дейност", явно може да се демонтира, без нарушение на целостта му и да се ползва по предназначение на друго място. Този факт следва не само от прието от административния орган естество на обекта, но и от  неоспорването му от страната и същото не беше оборено с надлежни доказателствени средства от жалбоподателя. Поради това правилно административният орган го е квалифицирал като обект по чл. 56, ал. 1 ЗУТ.

При тази правна регламентация и установените в производството факти, законосъобразно административният орган е приел, че преместваемият обект е поставен без разрешение, с което е осъществена хипотезата на чл.57, ал.1, т.1 от ЗУТ. Издал е валиден и законосъобразен административен акт, при правилно приложение на процесуалния и материалния закон, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора и изрично стореното в тази насока искане от процесуалния представител на ответника и разпоредбата на  чл. 143, ал. 3 АПК във връзка с чл. 78 ГПК,  съдът следва да присъди на ответника разноски за заплатено юриск. възнаграждение в размер на 80 лева.

В съдебно заседание, проведено на 02.02.2022 г. жалбоподателите са задължени да заплатят допълнителен депозит за вещо лице в размер на 174, 00 лв., който към момента не е заплатен, поради което съдът следва да осъди оспорващите да заплатят на осн. чл.77 от ГПК във връзка с чл.144 от АПК определената сума по сметка на АдмС-Добрич, за вещи лица.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд - гр. Добрич, ІV-ти състав

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.В.Г., К.Д.Г. и В.Д.Т. срещу Заповед №355/11.05.2021 г. на кмета на Община Каварна, с която е наредено премахването на незаконосъобразно поставени пет броя преместваеми обекти: 2 броя фургони, 1 метален контейнер, 1 склад и 1 дървена барака, поставени в началото на брегоукрепителното съоръжение „Буна №1“ в имоти с идент. 35064.501.3604 и 35064.501.2320 по КККР на гр. Каварна, находящи се в Крайбрежна зона, гр. Каварна.

ОСЪЖДА В.В.Г. ЕГН ********** ***, К.Д.Г. ЕГН********** *** и В.Д.Т. ЕГН ********** *** да заплатят солидарно на Община Каварна, сторените по делото съдебно-деловодни разноски в размер на 80 /осемдесет/ лева, юриск. възнаграждение.

ОСЪЖДА, на основание чл. 77 от ГПК, вр. с чл. 144 от АПК,  В.В.Г. ЕГН ********** ***, К.Д.Г. ЕГН********** *** и В.Д.Т. ЕГН ********** *** да заплатят солидарно по депозитната сметка на Административен съд, гр. Добрич сума в размер на 174.00 лева представляваща възнаграждение на вещо лице.

Решението е окончателно на основание чл. 215, ал. 7, т. 4 от ЗУТ.

 

                                         СЪДИЯ: