Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 45
гр. Добрич, 22.02.2022 год.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, ІV състав, в публично заседание на втори февруари през две хиляди двадесет и втора година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА
МИЛЕВА
При участието на секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА,
разгледа докладваното от съдия Т. Милева административно дело №281/2021 г. по
описа на АС-Добрич и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл.
от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.57а, ал.3 и чл. 215 от
Закона за устройство на територията (ЗУТ).
Образувано е по жалба на В.И.П. *** и Д.А.Г. ***, против заповед №355/11.05.2021 г.
на кмета на Община Каварна, с която е наредено премахването на незаконосъобразно поставени
пет броя преместваеми обекти: 2 броя фургони, 1 метален контейнер, 1 склад и 1
дървена барака, поставени в началото на брегоукрепителното съоръжение „Буна №1“
в имоти с идент. 35064.501.3604 и 35064.501.2320 по КККР на гр. Каварна,
находящи се в Крайбрежна зона, гр. Каварна.
Жалбоподателите
оспорват заповедта като незаконосъобразна, постановена в
противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в
несъответствие с целта на закона. Излагат се съображения, че заповедта се
оспорва в частта на фургон 1 и метален склад към него. Твърди се, че
поставяемите обекти не се намират в посочения от органа имот. Релевират се и
доводи за нарушение на чл.59, ал.2 от АПК, като и се посочва, че не е
установена правилно фактическата обстановка. Иска се отмяна на оспорения акт.
Съдът с протоколно
определение от 29.09.2021 г. е прекратил производството по отношение В.И.П.
поради липса на правен интерес. Определението е влязло в законна сила но
02.11.2021 г.
На 08.10.2021 г.
оспорващият Д.А.Г. е починал, като е оставил за законни наследници В.В.Г., К.Д.Г.
и В.Д.Т., които са конституирани като жалбоподатели по делото.
Ответникът - кмет на община Каварна, в подадено писмено
станивоще оспорва жалбата и излага подробни съображения за правилността на
заповедта. В с.з., чрез своя процесуален представител юриск. П.А.,
оспорва жалбата като неоснователна. Позовава се на изготвената
съдебно-техническа експертиза. Моли, за отхвърляне на жалбата и присъждане на
юриск. възнаграждение.
Съдът, като прецени доказателствата по делото,
доводите и възраженията на страните, приема за установено следното от
фактическа страна:
На 28.04.2021 г. е
извършена проверка в района на Крайбрежна зона, гр. Каварна в имоти с идент.
35064.501.3604 и 35064.501.2320 по КККР на гр. Каварна от служители на община
Каварна, обективирана в Констативен акт по чл.57а от ЗУТ, №3/28.04.2021 г. При
проверката е констатирано, че в имотите има 6 броя преместваеми обекти,
поставени от неизвестни лица. В КА са описани подробно имотите, както и какво
представляват поставяемите обекти и кой точно къде е поставен. Преместваемите
обекти са поставени без разрешение за поставяне на преместваеми обекти по реда
на чл.56 от ЗУТ и са поставени в чужди ПИ без договор за наем на заеманата площ
и без да се заплаща такса за ползването им.
Съобщението за
извършената проверка е публикувано в официалния уеб сайт на община Каварна,
фейсбук страницата на общината, залепен е на определените за това места в
общината и на фургоните за запознаване с протокола.
На 11.05.2021 г. е
извършена повторна проверка за установяване дали са премахнатите обектите,
обективирана в констативен протокол за установяване на нарушение №37.
Костатирано е, че само дървена барака №6 е премахната. Към КП са приложени
четири броя снимки.
Въз основа на съставения констативен акт и събраните в
административното производство доказателства е издадена оспорената пред съда
заповед №355/11.05.2021 г.
на кмета на Община Каварна, с която е разпоредено да бъдат премахнати от техните собственици
незаконосъобразно поставени 5 броя преместваеми обекти. Относно обектите на
оспорващите е посочено, че фургон 1 е поставен в имот с идент. №35064.501.3604
по КККР на гр. Каварна, представляващ морска буна, находяща се в Крайбрежна
зона, гр. Каварна, а склад №4 е поставен в имот с идент. №35064.501.2320 по
КККР на гр. Каварна, представляващ Крайбрежна зона. Прието е, че обектите са
поставени без разрешение за поставяне на преместваеми обекти на осн. чл.56 от ЗУТ и без правно основание в чужди имоти без знанието и съгласието на техните
собственици, в нарушение на чл.56, ал.2 и ал.5 от ЗУТ, което ги квалифицира
като незаконни по смисъла на чл.57а, ал.1, т.1 и т.2 от ЗУТ
и на основание чл.57а, ал.3 от ЗУТ е наредил премахването им.
Със Заявление, подадено до Кмета на община Каварна, В.И.П. е поискал да
му бъде връчена заповедта, вх. №РД-15-1041/26.05.2021 г. Същата е връчена на
упълномощено лице /съпруга/ на 28.05.2021 г. /лист 20/. Жалбата е подадена на
11.06.2021 г. чрез община Каварна, т.е. същата е подадена в законоустановения
срок от узнаването на обжалваната заповед.
По делото като доказателство е приет Договор за покупко-продажба на движима
вещ от 11.06.2021 г., сключен между В.И.П. и Д.А.Г., с който договор, продавача
П. прехвърля на купувача Г. собствеността на фургон с площ от 17 кв.м. и
метален склад към него с площ от 5 кв.м., находящи се в гр. Каварна.
По искане на жалбоподателя е назначена съдебно-техническа експертиза
приета без оспорване от страните. Според вещото лице и двата имота попадат
изцяло д ПИ 35064.3604 по КК на гр. Каварна, общинска собственост. Процесните
обекти фургон и метален склад попадат според действащата регулация в УПИ V „за
плаж и яхтинг“ в кв. 328 по действащия КРП на гр. Каварна, т.е. те попадат в
„терени за обществени центрове и сгради“ по ТУП.
При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни
изводи:
Жалбата е депозирана от активно процесуално легитимирано лице, чиито права
и законни интереси са засегнати от оспорeния административен акт. Субективното
правото на оспорване е реализирано в рамките на законоустановения 14-дневен
преклузивен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, вр. чл. 215 от ЗУТ, с оглед на което
съдът приема същата да процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.
Съгласно разпоредбата на чл.57а, ал. 3 от ЗУТ, кметът на
общината издава заповед за премахване на обектите по чл. 56, ал. 1 от ЗУТ имащи
характера на настоящия, когато са поставени без разрешение или в противоречие
с издаденото разрешение. Процесният метален
фургон и метален склад представлява преместваем обект по смисъла на чл. 56, ал. 1 от ЗУТ, съобразно неговото описание в констативния акт. Това не се оспорва и от
жалбоподателя.
При издаването на заповедта са спазени специалните
административно- производствени правила, регламентирани в чл.57а, ал.2 от ЗУТ. Съгласно цитираната норма, обстоятелствата по чл.57а, ал.1 от ЗУТ се установяват с констативен акт, съставен от служителите по чл. 223, ал.
2 от ЗУТ в 7-дневен срок от констатиране на нарушението. Констативният акт се
връчва на собствениците на обектите по, ал. 1, които могат да направят
възражения в тридневен срок от връчването му.
Административното производство се основа на съставени констативен акт от 28.04.2021 г. и констативен протокол от 11.05.2021
г. от служители на общинската администрация. Спазена е задължителната
процедура за връчване на акта, чрез съобщение до неизвестни лица, поставени на определените места и
публикуване в интернет страницата и фейсбук страницата на община Каварна.
Предвид изложеното съдът намира, че не допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, водещи до отмяна на заповедта на това основание. Заповедта е
мотивирана. Видно от обстоятелствената й част, в нея са описани констатираните
обстоятелства по чл.57а,
ал.1, т.1 от ЗУТ и е посочено правното основание за издаването й – чл.57а от ЗУТ.
Оспорената заповед е издадена и в съответствие с материалноправните
разпоредби на закона.
Съгласно чл. 56, ал. 1 от ЗУТ, върху поземлени имоти могат да се поставят
преместваеми увеселителни обекти, преместваеми обекти за административни,
търговски и други обслужващи дейности и преместваеми обекти за временно
обитаване при бедствия. Според, ал. 2 на чл. 56 от ЗУТ, за обектите по, ал. 1
се издава разрешение за поставяне въз основа на схема и проектна
документация, одобрени от главния архитект на общината. Условията и редът за
издаване на разрешението за поставяне на обектите, за одобряването и за
изискванията към схемата и проектната документация се определят с наредба на
общинския съвет. Съгласно посочените в заповедта разпоредби на чл.57а, ал.1, т.1 от ЗУТ, обектите по чл. 56, ал. 1 се премахват, когато са поставени без одобрена
схема, когато такава се изисква, и/или без разрешение, в противоречие със схемата и/или
в противоречие с издаденото разрешение. Процесният фургон и метален склад към него представляват преместваем обект по смисъла § 5, т. 80 ДР на ЗУТ. Същият е с
предназначение "за търговска дейност", явно
може да се демонтира, без нарушение на
целостта му и да се ползва по предназначение на друго място. Този факт следва
не само от прието от административния орган естество на обекта, но и от неоспорването му от страната и същото не беше оборено с надлежни доказателствени средства от
жалбоподателя. Поради това правилно административният орган го е
квалифицирал като обект по чл. 56, ал. 1 ЗУТ.
При тази правна регламентация и установените в производството факти,
законосъобразно административният орган е приел, че преместваемият обект е
поставен без
разрешение, с което е осъществена хипотезата на чл.57, ал.1, т.1 от ЗУТ. Издал е
валиден и законосъобразен административен акт, при правилно приложение на
процесуалния и материалния закон, поради което жалбата следва да бъде
отхвърлена като неоснователна.
С оглед изхода на спора и изрично стореното в тази
насока искане от процесуалния представител на ответника и разпоредбата на чл. 143, ал. 3 АПК във връзка с
чл. 78 ГПК, съдът следва да присъди на
ответника разноски за заплатено
юриск. възнаграждение в размер на 80 лева.
В съдебно заседание, проведено на 02.02.2022 г.
жалбоподателите са задължени да
заплатят допълнителен депозит за вещо лице в размер на 174,
00 лв., който към момента не е заплатен, поради което съдът следва да осъди оспорващите да заплатят на осн. чл.77 от ГПК във връзка с
чл.144 от АПК определената сума по сметка на АдмС-Добрич, за вещи лица.
Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд - гр. Добрич, ІV-ти
състав
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.В.Г., К.Д.Г. и В.Д.Т. срещу Заповед №355/11.05.2021 г.
на кмета на Община Каварна, с която е наредено премахването на незаконосъобразно
поставени пет броя преместваеми обекти: 2 броя фургони, 1 метален контейнер, 1
склад и 1 дървена барака, поставени в началото на брегоукрепителното съоръжение
„Буна №1“ в имоти с идент. 35064.501.3604 и 35064.501.2320 по КККР на гр.
Каварна, находящи се в Крайбрежна зона, гр. Каварна.
ОСЪЖДА В.В.Г. ЕГН ********** ***, К.Д.Г. ЕГН**********
*** и В.Д.Т. ЕГН ********** *** да заплатят солидарно на Община Каварна,
сторените по делото съдебно-деловодни разноски в размер на 80 /осемдесет/ лева,
юриск. възнаграждение.
ОСЪЖДА, на основание чл. 77 от ГПК, вр. с чл. 144 от АПК, В.В.Г. ЕГН ********** ***, К.Д.Г. ЕГН**********
*** и В.Д.Т. ЕГН ********** *** да заплатят солидарно по депозитната сметка на Административен съд, гр. Добрич сума в размер на 174.00 лева представляваща
възнаграждение на вещо лице.
Решението е окончателно на основание чл. 215, ал. 7, т. 4 от ЗУТ.
СЪДИЯ: