Решение по дело №232/2016 на Районен съд - Козлодуй

Номер на акта: 85
Дата: 27 юни 2017 г. (в сила от 26 юли 2017 г.)
Съдия: Галя Василева Петрешкова-Ставарова
Дело: 20161440200232
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 април 2016 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Козлодуй, 27.06.2017г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Козлодуйският Районен съд, наказателна колегия в публично заседание на 31.05.2017г./Тридесет и първи май, две хиляди и седемнадесета година/ в състав:

 

Председател: Галя Петрешкова

 

при секретаря Стела Димитрова и в присъствието на прокурора ……………, като разгледа докладваното от съдия Галя Петрешкова АНД № 232 по описа за 2016г. на Козлодуйския Районен съд и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Обжалвано е Наказателно постановление № 16-0288-000166/2016г. от 31.03.2016г. на Началника на РУ,  гр.Козлодуй към ОДМВР Враца, с което на основание чл.174, ал.1 от ЗДвП, на Н.Г.Н., ЕГН **********, са наложени административни наказания „Глоба” в размер на 500.00лв. и „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца, за извършено административно нарушение по чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП, както и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са отнети 10 контролни точки по чл.174, ал.1 от ЗДвП.

Жалбоподателят Н.Г.Н., ЕГН **********, обжалва наказателното постановление и моли същото да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния и процесуалния закони, подробно изложени в представената писмена защита съображения.

Редовно призован, не се явява в съдебно заседание, явява се процесуален представител – адв.М.С., пледира за отмяна на постановлението, акцентирайки на допуснати нарушения на процесуалните правила. Представя писмена защита.

Въззиваемата страна РУ „Полиция”, гр.Козлодуй, към ОДМВР Враца,– редовно призована, не изпраща процесуален представител и не взема становище по делото.

 

Съдът като прецени материалите по делото и законосъобразността на обжалвания административен акт, намира и приема за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок и при наличие на правен интерес се явява допустима и основателна. Атакуваното наказателно постановление е издадено срещу Н.Г.Н., ЕГН **********, за това, че на 09.03.2016г. около 23.38ч. в с. Гложене,  улица „Ленин” при бензиностанция „Косаня“, с посока на движение север - юг, управлява лек автомобил  „Ауди КУ 7”, с Рег. № СА 91 59 СС, собственост на „Порше лизинг“ ЕООД , Булстат ********* от гр. София, след употреба на алкохол. Наличието е установено с техническо средство „Алкотест Дрегер 7510”, с фабричен № ARDN 0016, като уреда отчел 0.73 промила алкохол в издишания въздух. Издаден талон за медицинско изледване №  0403815. Протокол № 45/14.03.2016г. /Алкохол в кръв/ на БНТЛ при ОДМВР – Враца- 0.72%. Н.Г.Н., ЕГН ********** е извършил: 1.Управлява ППС под въздействието на алкохол с концентрация над 0.5 до 1.2 на хиляда, с което  виновно е нарушил чл.5, ал.3, т.1от ЗДвП;

Наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 191 от 09.03.2016г., съставен от Ж.Х.М. – младши автоконтрольор при РУ гр.Козлодуй, към  ОДМВР Враца, в присъствието на жалбоподателя и св. очевидец С.М.И., като отразената в същото фактическа обстановка пресъздава по идентичен начин тази описана в АУАН.

 

Съдът извърши служебна проверка за законосъобразност на процесното наказателно постановление, и намери, че същото следва да бъде отменено като незаконосъобразно, тъй като при съставянето на АУАН и издаване на НП са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, като съображенията за това са следните:

 

При установяване на нарушението и при издаване на атакуваното наказателното постановление, АНО е допуснал съществено нарушение на установената в ЗАНН процедура, състоящо се в противоречие между написаното в АУАН, установената в химическата експертиза концентрация на алкохол и тази, посочена в наказателното постановление. В атакуваното наказателно постановление, като описание на административното нарушение е посочено това, отразено в АУАН. но жалбоподателя е санкциониран за това, че „на 09.03.2016г. управлява след употреба на алкохол с концентрация 0.73 промила., и 0,72 промила - по експертиза“ т.е. различна от тази отбелязана в АУАН.

Съгласно чл.42, т.4 от ЗАНН, актът за установяване на административно нарушение трябва да съдържа описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, което изискване е въздигнато от закона в задължителен реквизит. Същото условие предвижда и чл.57, т.5 от ЗАНН за наказателното постановление. В конкретния случай липсва идентичност между деянието, обективирано в акта, възпроизведения в наказателното постановление състав на административно нарушение и установеното от заключението на химическата експертиза по делото. Нещо повече - налице е пълно разминаване между двете. В случая, не става ясна волята на АНО - каква концентрация на алкохол приема - дали тази от 0,73 промила - както е по показания на техническото средство с което е бил изпробван водача, или 0,72 промила - така както е по химическа експертиза.

Тези нарушения, не са от категорията които могат да се преодолеят по реда на чл.53, ал.2 от ЗАНН. Те са съществени и не биха могли да се санират в последващ стадий на административнонаказателното производство. Същите са довели е до невъзможност да се индивидуализира деянието, а оттам и до накърняване правото на защита на посоченото като нарушител лице. Това нарушение е съществено, води до ограничаване правото на защита на нарушителя и представлява самостоятелно основание за отмяна на обжалваното наказателно постановление. /В този смисъл е съдебната практика - Решение № 188 от 01.12.2014г. по НАХД № 479/2014г. на Районен съд - Царево./

От показанията на разпитаните свидетели безспорно се установи, че след взетата проба с помощта на техническо средство - Алкотест Дрегер 7510, на жалбоподателя е бил издаден и талон за медицинско изследване чрез кръвна проба, каквото изискване е въведено с Наредба № 30/ 20.06.2001г.

Жалбоподателя е дал кръвна проба и въз основа на същата, е направена химическа експертиза. За резултата от химическата експертиза административно - наказващия орган /АНО/ е бил уведомен, чрез изпращане на протокола от химическата експертиза, приложен към административнонаказателната преписка преди издаване на постановлението.

Актосъставителя при съставяне на АУАН, е посочил резултата, отчетен от пробата извършена с техническо средство, тъй като е ясно, че към този момент не бил могъл да знае, дали нарушителя въобще ще пожелае да даде кръвна проба, а още по — малко какъв би бил резултата от химическата експертиза, изготвена от специалист в съответната област Поради това, в АУАН бл.№ 301907/09.03.2016г. са посочени резултатите, отчетени от техническото средство Алкотест дрегер. По късно е изготвена химическа експертиза, въз основа на дадената от жалбоподателя кръвна проба, която е отчела по - ниски промили алкохол - 0,72, в сравнение с отчетените такива с техническото средство - 0,73.

Наказващия орган е бил уведомен за резултата от експертизата и за новите обстоятелства и е следвало да упражни правомощията си по чл.52 ал.4 от ЗАНН и да върне преписката на актосъставителя за съставяне на нов АУАН, в който да бъде посочен резултата от химическата експертиза, в случай, че не са изтекли сроковете по чл.34 ЗАНН. Като не е сторил това, наказващия орган е издал едно незаконосъобразно наказателно постановление, тъй като е ангажирал отговорност от жалбоподателя за това, че е управлявал МПС с концентрация на алкохол 0,73 промила, което се установи, че не съответства на резултатите от кръвното изследване, където промилите алкохол са 0,72.  Съгласно чл.6 от Наредба № 30 от 27.06.2001г. за реда за установяване употребата на алкохол или друго упойващо вещество от водачите на моторни превозни средства, само в случай на отказ да получи талон за медицинско изследване, неявяване в определеното лечебно заведение или при отказ да даде кръв за изследване употребата на алкохол и/или друго упойващо вещество от водача, се вземат предвид на показанията на техническото средство. В случая се установи, че водача е дал кръвна проба и съответно е изготвена химическа експертиза, поради което същия е следвало да бъде наказан за съдържание на алкохол, установено посредством химическата експертиза. Като не е спазил това свое задължение, наказващия орган е издал едно незаконосъобразно НП и е наказал нарушителя за по - тежко нарушение от това, което той всъщност е извършил. Коректният резултат, за който е следвало на нарушителя да бъде съставен АУАН и издадено НП, е този получен при изготвяне на химическата експертиза.

Този пропуск е съществен и ограничава правото на защита на наказаното лице. В този вид производства, субсидиарно се прилагат правилата на НК и НПК, поради което и обвинението в извършването на нарушение, следва да е ясно конкретизирано. Обвинението не може да почива на предположения, а на конкретни и доказани факти, обстоятелства и данни. Основанието за ангажиране на административнонаказателната отговорност на съответния правен субект, е конкретно извършено нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, което не може да бъде извличано по пътя на формалната или правна логика, тъй като последицата от това е нарушаване на правото на защита на наказаното лице.

Съдът установи, че при издаване на АУАН и НП, не са спазени императивните изисквания на чл.42, т.4 и т.5 и чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, уреждащи минимално изискуемото съдържание и реквизити на акта за установяване на административно нарушение и последващия го санкционен акт - наказателно постановление. В акта за установяване на административно нарушение, а също и в наказателното постановление липсва пълно, изчерпателно и конкретизирано фактическо описание на извършеното нарушение с обективни признаци, съответстващи на посочения административно наказателен състав. Доколкото изложението на обстоятелствата не включва всички обективни елементи от състава на посоченото нарушение, безспорно в обсъдената част, актът за установяване на административно нарушение по своето съдържание не е съобразен с императивното изискване на чл.42, ал.1, т.4 от ЗАНН, тъй като от изложението в него, остава неясно в какви точно формално фактически действия се е изразява нарушението, неясно е и кои точно законови задължения, адресирани до определен субект не са спазени /обективна страна на всяко административно нарушение/, от тук неясни са индивидуализиращите елементи на формата на изпълнителното деяние - конкретните действия и бездействия, консумиращи състав на нарушението.

Неизпълнението на разпоредбите на чл.42, ал.1, т.4 от ЗАНН  във всички случаи е съществено процесуално нарушение, тъй като е довело до ограничаване правото на защита на привлеченото към административно наказателна отговорност лице, което и лишено от възможността да разбере какво точно нарушение се твърди да е извършил и да организира адекватно защитата си.

От друга страна липсата на пълно словесно описание на нарушението е налице и в обжалваното наказателно постановление, поради това и същото е незаконосъобразно от процесуалноправна страна, като издадено в разрез с процесуалното изискване на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. По този начин и административно наказващият орган е допуснал съществено процесуално нарушение на процесуално правило.

Тези нарушения във всички случаи са съществени, защото се свързват с неизпълнение на императивни разпоредби и разкриват недостатъци от съдържанието, както на акта за установяване на административно нарушение, така и от съдържанието на наказателното постановление, касаещи реквизити от задължителните. Съдът счита, че деянието неправилно е било възведено под общата разпоредба на чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП. Всъщност при изложената фактическа обстановка деянието е следвало да се квалифицира по чл.174, ал.1 от ЗДвП, която норма представлява сложен фактически състав и съдържа в себе си, както правилото за поведение, така и санкцията при неговото нарушаване. Според цитираната разпоредба "Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 500 до 1000 лв., който управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда до 1.2 на хиляда включително, установена с медицинско изследване и/или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишвания въздух.". Тоест, съобразявайки фактическите положения, изложени в обстоятелствената част, както на акта, така и на постановлението, се налага изводът, че деянието следва да се квалифицира и санкционира по смисъла на посочената норма, която е приложимата, понеже същата е и специална по отношение на общата норма на чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП.

Некоректното посочване на нарушените законни разпоредби представлява нарушение на императивните изисквания на чл.42, т.5 от ЗАНН - АУАН, и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН - наказателното постановление. Тези текстове изискват минимално необходимото съдържание на акта и наказателното постановление, а именно като техни задължителни реквизити посочване на нарушените законни разпоредби, което несъмнено следва да е прецизно и правилно сторено. Посочените нарушения на процесуалните правила са от категорията на съществените, тъй като пряко рефлектират върху правото на защита на наказаното лице, ограничавайки възможността му да го реализира в пълен обем, тъй като го поставят в невъзможност да разбере кой закон е нарушил и какво всъщност нарушение му се вменява.

Допуснатите нарушения са неотстраними в настоящата въззивна инстанция с оглед контролните функции на същата, поради което и налагат отмяна на наказателното постановление.

С оглед на гореизложеното, настоящият съдебен състав, намира, че Наказателно постановление № 16-0288-000166/2016г. от 31.03.2016г. на Началника на РУ,  гр.Козлодуй към ОДМВР Враца, с което на основание чл.174, ал.1 от ЗДвП, на Н.Г.Н., ЕГН **********, са наложени административни наказания „Глоба” в размер на 500.00лв. и „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца, за извършено административно нарушение по чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП, както и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са отнети 10 контролни точки по чл.174, ал.1 от ЗДвП, следва да бъде ОТМЕНЕНО като незаконосъобразно.

 

Водим от изложените съображения и на основание чл.63, ал.1, пр.3 ЗАНН, Козлодуйският районен съд

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 16-0288-000166/2016г. от 31.03.2016г. на Началника на РУ,  гр.Козлодуй към ОДМВР Враца, с което на основание чл.174, ал.1 от ЗДвП, на Н.Г.Н., ЕГН **********, са наложени административни наказания „Глоба” в размер на 500.00лв. и „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца, за извършено административно нарушение по чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП, както и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са отнети 10 контролни точки по чл.174, ал.1 от ЗДвП.

Решението подлежи на касационно обжалване в четиринадесетдневен срок от датата на получаване на съобщението за изготвянето му, пред Административен съд – Враца.

 

Да се публикува съгласно чл. 4, ал.2, т.2 от ВПОПСА в КРС.     

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: