Р
Е Ш Е
Н И Е
№
72
Гр.Разград, 31 май 2022 година
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Разградският
административен съд в публично заседание на десети май две хиляди двадесет и
втора година в състав:
Председател: СВЕТЛА РОБЕВА
Членове: ИВА КОВАЛАКОВА- СТОЕВА
МАРИН МАРИНОВ
При
секретаря ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА в присъствието на прокурора ТИХОМИР ТОДОРОВ като
разгледа докладваното от съдия ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА касационно дело № 46 по описа за 2022 г. за да се поизнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на глава ХІІ от АПК във
връзка с чл.63в от ЗАНН.
Образувано е касационна жалба на С. И. С. от гр. О., обл. Т. против Решение № 11/17.01.2022 г., постановено по АНД
№ 579/ 2021 г. по описа на Разградския районен съд. С него е потвърдено
Наказателно постановление (НП) № 7407 /07.09.2021 г. на Началник отдел „Контрол
по РПМ“ при Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), с което на основание чл. 53,
ал. 1 от Закона за пътищата (ЗП) на касатора е наложено наказание „глоба“ в
размер на 2000 лв. за нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от същия закон.
В жалбата и депозираните писмени бележки се сочи, че оспореното
решение е необосновано и неправилно, като постановено в противоречие с материалния закон. Развива доводи, че деянието
не е съставомерно нарушение на разпоредбата на чл. 26, ал. 1, б. „а“ от ЗП, тъй
като в случая движението на процесното ППС е било допустимо само и единствено
след заплащане на такса за това, без да е било необходимо да се издава
разрешение от съответните компетентни органи. С оглед на това моли да отмени
решението на районния съд, като по същество на спора постанови друго решение, с което отмени
издаденото НП, ведно със следващите законни последици. Алтернативно моли съда
да намали размера на наложената глоба.
Ответникът по касационната жалба, чрез своя
процесуален представител, заявява, че тя е неоснователна и недоказана и моли
съда да я остави без уважение.
Прокурорът заключава, че жалбата е неоснователна, като
споделя развитите доводи на районния съд и предлага на съда да остави в сила
обжалваното решение.
Разградският административен съд след като прецени
направените оплаквания, анализира
събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и становището на
страните, констатира следното:
Жалбата е допустима, като подадена в срока по чл.211,
ал.1 АПК от надлежна страна срещу съдебен акт, който подлежи на инстанционен
контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и
правни изводи:
В хода на съдебното производство са събрани възможните
доказателства, които да установяват съставомерните факти и обстоятелства.
Същите са правилно преценени от районния съд и възприетата от него фактическа
обстановка се явява безспорно установена. Те сочат, че на че на 11.08.2021г.
около 16.05 часа на път ІІ-49, км. 25, на 2 км след гр. Разград, посока гр.
Разград – гр. Търговище, контролните органи на АПИ са спрели за проверка управляваното
от касатора ППС с три оси „Скания Е144ГБ8х44НБ530“ с рег. № ********, превозващо пшеница. Извършили замерване на масата на
ППС и товара с технически средства (ел. везна и ролетка), при което констатирали,
че са надвишени нормите на Наредба № 11/03.07.2001 г. за движение на
извънгабаритни и/или тежки ППС (Наредба № 11, Наредбата), тъй като при измерено
разстояние между осите 1.42 м., сумата от натоварването на ос на двойната ос на
МПС е 23.760 т., при максимално допустимо натоварване от 19 т., съгласно чл. 7,
ал. 1, т. 5, буква „в“ от нея. При тези данни е прието, че водачът С. И. С. осъществява движение на тежко ППС по смисъла на чл. 3
от Наредба № 11 в нарушение на забраната за движение на извънгабаритни и/или
тежки ППС по републиканската пътна мрежа без разрешение за дейности от
специалното ползване на пътищата, издадено от администрацията, управляваща пътя
(АПИ), с което е нарушил разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от ЗП във
вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 и срещу него е съставен АУАН №
0008113/11.08.2021 г. Отразените в АУАН констатации са изцяло възприети от
наказващия орган и с процесното НП на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП за
вмененото административно нарушение е
наложил на лицето административно наказание „глоба“ в размер на 2 000лв.
Въззивният съд е потвърдил издаденото НП, като е приел същото за
законосъобразно. Изложените от него съображения напълно се споделят и от
настоящата инстанция.
АУАН и НП са издадени от оправомощен орган, в кръга на
неговата материална и териториална компетентност, при спазване на предвидените
за това срокове. По своята форма и съдържание те отговарят на изискванията на
ЗАНН. В хода на производство не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила и норми. Правилно са приложени и съответните законови
разпоредби.
Фактическото описание и правната квалификация на
деянието еднозначно сочат, че водачът е обвинен и наказан за това, че управлява
по път за обществено ползване извънгабаритно ППС, без да има разрешение за това
(разрешително или квитанция за платена пътна такса).
С разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. “а“ от ЗП се
забранява без тези документи да се извършват дейности от специалното ползване на пътищата,
в частност движението на извънгабаритни
и/или тежки пътни превозни средства. Въведената забрана е обща и се отнася
както за движението на извънгабаритни/тежки ППС, за които се изисква
разрешително по чл. 14, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 11, така и за движението на
тези извънгабаритни/тежки ППС, за които се изисква само заплащане на пътна такса
по чл. 14, ал. 3 от Наредба № 11. Този извод се налага при анализ на относимата
правна уредба.
Според чл. 18, ал. 1 от ЗП, специалното ползване на
пътищата се осъществява с разрешение на собственика или на администрацията,
управляващ пътя, след заплащане на такси (ал. 2) и се извършва при условия и по
ред, определени с наредба на Министерския съвет (ал. 5), като съгласно § 2 от
ПЗР на Наредбата за специалното ползване на пътищата (приета на основание чл. 18, ал. 5 от ЗП) специалното ползване на
пътищата чрез превозване на тежки и извънгабаритни товари се извършва при
условията и по реда на наредбата по чл. 139 от ЗДвП (Наредба № 11/03.07.2011
г.).
Този разрешителен режим е регламентиран и в чл. 8 от
Наредба № 11. Там е предвидено, че движението на извънгабаритни и/или тежки
пътни превозни средства се осъществява в рамките на специалното ползване на
пътищата и се разрешава след
разрешително, издадено от администрацията, управляваща пътя, съгласувано със
съответната служба за контрол при МВР (чл. 18, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата) или
само след заплатени пътни такси в
случаите по чл. 14, ал. 3 от Наредбата ( чл. 8, ал. 5 от нея).
В подкрепа на този извод е и посочената норма на чл. 37,
ал. 1, т. 1 от Наредба №11, която сочи, че компетентните органи съставят
акт на водача, на съпровождащото лице и на другите длъжностни лица, когато
при проверката се установи, че движението се извършва с извънгабаритно ППС без
разрешително или документ за платена такса.
Ето защо съдът намира, че правилно и обосновано е
ангажирана отговорността на лицето, управлявало процесното ППС на основание чл.
53, ал. 1 от ЗП. Наложеното административно наказание „глоба“ от 2 000лв.
е около минималния размер, предвиден в санкционната норма и съответно на
степента на обществена опасност на деянието, предвид значителното отклонение от
нормите, въведени с Наредба № 11, поради
което се явява справедливо и няма основание да бъде намалено по размер.
В този смисъл са и мотивите на въззивния съд, които се
споделят и от настоящата инстанция.
Въз основа на така изложените съображения съдът
намира, че обжалваното решение е валидно, обосновано и правилно, поради което
следва да се остави в сила.
Мотивиран така Разградският административен съд
Р Е
Ш И:
ОСТАВЯ В
СИЛА Решение № 11/ 17.01.2022 г.,
постановено по АНД № 579/ 2021 г. по описа на Разградския районен съд
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/
ЧЛЕНОВЕ:1./п/
2./п/