АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ № 101 |
|||||||||||
гр.
Видин, 20.06.2023 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд – Видин, |
Пети административен състав |
||||||||||
в публично заседание
на |
Тринадесети юни |
||||||||||
през две хиляди и двадесет и трета година в
състав: |
|||||||||||
Председател: |
Росица Славчева |
||||||||||
при секретаря |
Валерия Шутилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
|||||||||
Административно дело № |
97 |
по описа за |
2023 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Съдебното производство
е образувано по жалба на Народно читалище "Земеделец -1874" - с. Ново
село, представлявано от председателя И.Б.б., както и в о. с. з. от процесуалния
пълномощник адв. И.. Обжалва се решение на Комисията по чл. 23 от
Закона за народните читалища, с което е прието разпределение на средствата
от държавната субсидия за дейността на читалищата на територията на община Ново
село за 2023 г., материализирано в Констативен протокол от 07.02.2023 г. от заседание
на Комисията. Навеждат се оплаквания за множество пороци на решението, въз основа
на които се сочи формална, процесуална и материална незаконосъобразност. Ответникът
- Комисията по чл. 23 от
Закона за Народните читалища /наричана по-долу Комисията/, назначена със
Заповед РД-02-21/01.02.23 година на Кмет на Община Ново село, представлявана от
Председателя Д.В.С. и от адв.С., оспорва жалбата. В писмени становище по делото
се развиват съображения, че оспореното решение е прието от компетентен административен
орган, в изискуемата писмена форма, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила и нарушения на материалния закон. Заинтересованата страна - Народно читалище “Зора
1927“ с. Винарово, чрез представляващ Б.Й.Т., редовно призована представител не
се явява, не са взели становище по жалбата. Заинтересованата страна - Народно читалище “Светлина
1928“ – с.Неговановци, чрез представляващ Ц.В.Ц., редовно призована, представител
не се явява, не са взели становище по жалбата. За заинтересованата страна - Народно читалище
“Пробуда 1925“ –с.Флорентин, чрез представляващ Б.М., подържт жалблата и искат
отмяна решението на Комисията. За заинтересованата страна - Народно
читалище “Изгрев 1925“-с.Ясен, община Ново село, чрез представляващ Н.Н.К., оспорват
жалбата и искат решението на Комисията да остане в сила. Съдът,
след като извърши преценка на доказателствата по делото, поотделно и в тяхната
съвкупност, намери за установено следното от фактическа страна: Със Заповед
РД-02-21/01.02.23 година на Кмет на Община Ново село на основание чл. 23 от
ЗНЧ е назначена Комисия, в която са включени представители на всички народни
читалища на територията на община Ново село и двама представители на община Ново
село, а именно за председател е определена Д.С. *** и член на комисията Маринела
Данаилова – Директор на Дирекция „ОА“. Със същата Заповед е възложено на конституираната
Комисия да се проведе на 07.02.2023 г., 11.00 часа събрание, на което да се разпределят
бройките между народните читалища на територията на общината. Заповедта е подписана
от кмета на община Ново село. По делото
са приложени Указания, утвърдени от зам. -министър на културата, за дейността
на комисиите, извършващи разпределение на годишната държавна субсидия за читалищата
по чл. 23 от
ЗНЧ. С разпореждане
от 21.04.2023 г. Съдът е дал изрични указания на Комисията по чл. 23 от
ЗНЧ да попълни административната преписка по издаване на оспореното решение.
Представени са предложение на НЧ“Светлрина -1928“ с.Неговановци за разпределяне
на годишните читалищни субсидии, Заявление от НЧ“Изгрев-1925“ с.Ясен за разпределяне
на бройките субсидии, предложение на НЧ“Зора-1927“ за разпределяне на субсидиите,
особено мнение на НЧ“Земеделец-1874“ от секретаря Ангелова, защо е подписала протокола
с особено мнение, особено мнение на Б.М. председател на НЧ“Пробуда-1925“ с.Флорентин,
във връзка с проведеното заседание. Съгласно
Констативен протокол от 07.02.2023 г. от заседание на Комисията по чл. 23 от
ЗНЧ, в който е материализирано оспореното решение за разпределение на държавната
субсидия между читалищата на територията на община Мирково, в присъствието на
всички членове на Комисията, респективно представители на всички читалища на територията
на общината и на общинската администрация, председателят на Комисията – Д.С. ***
не е гласувала и това е отбелязано в протокола, тъй като е прието, че съгласно
указаниятаправо на глас има един представител на общината. Бройките за община
Ново село за 2023 година са 12 и се разпределени по следния начин: за НЧ"Земеделец
-1874" - с. Ново село 4.25 + 0.20, за НЧ“Зора 19274 с.Винарово 2.25+0.20,
за НЧ 4светлина 1928“ с.Неговановци 2.25+0.20, за НЧ“Пробуда 1925“ с.Флорентин
1.000.20, за НЧ „Изгрев 1925“ с.Ясен 1.25+0.20 или общо 12. Протоколът е подписан
от представителите на всички читалища, като за НЧ“Земеделец“ е подписан с особено
мнение. След
като извърши служебна проверка за допустимостта на оспорването, счете следното:
Жалбата е подадена в преклузивния срок за оспорване по чл. 149, ал.
1 от АПК от законния представител на страна в административното производство по
издаване на оспорения индивидуален административен акт. Оспорва се подлежащ на
съдебен контрол акт и при наличие на правен интерес от това. Правният интерес
на оспорващия е обоснован с твърдението, че вместо досегашните и очаквани 3, 25
субсидирани бройки, разпределената субсидия е намалена за 2, 2 субсидирани бройки.
Жалбата е редовна и допустима. Съдът
след като провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички
основания за законосъобразност по чл. 146 АПК, счете следното: Съгласно разпоредбата
на чл. 23, ал.
1 от Закона за народните читалища (ЗНЧ) предвидените по държавния
и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата
от комисия с участието на представител на съответната община и на всяко читалище
от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление. В случая
назначената от кмета на общината комисия по чл. 23, ал.
1 от ЗНЧ не е в изискуемия се от закона състав, тъй като в нея са включени двама
представители на общината – Зам.кмета на Община Ново село и Директор на дирекция
"Обща администрация". При това положение при неправилно приложение на
закона комисията е приела решение. Решението е прието от некомпетентен орган,
в незаконен състав и в нарушение на чл. 23, ал.
1 от Закона за народните читалища. Участието на членове
на комисията, недопустимо съгласно закона, основава нищожност на оспореното пред
съда нейно решение./Така в решение № 3835 от 10.04.2023 г. на ВАС по адм. д. №
11123/2022 г., III о. От друга
страна, Комисията по чл. 23 от
ЗНЧ не е приела Вътрешни правила за своята работа. На заседанието на Комисията,
проведено на 07.02.2023 г. не е извършен какъвто и да било анализ по въпроса отговарят
ли читалищата на територията на община Ново село и кои от тях на критериите съгласно
указанията на министерство на културата. Не е осъществен анализ за дейността и
състоянието на читалищата поотделно за всяко едно от тях по тези критерии. Не
е посочено съобразно кои критерии следва да се осъществи разпределението на държавната
субсидия. Разпределението на държавната субсидия, според съдържанието на Констативния
протокол, е по отношение на 1 бройка три читалища са предложили да се разпредели
между всички и това е единственото предложение, вписано в протокола и гласувано
и съответно така както е представено е и прието. Критериите,
по които да бъде извършено разпределението на държавната субсидия, не са уредени
в приложимия Закон за народните
читалища. Липсва и подзаконова нормативна уредба по въпроса, а указанията на министерство
на културата имат насочващ и незадължителен характер. При това положение изцяло
в дискреционната власт на Комисията е да определи приложимите критерии, както
и ако те са повече от един да посочи необходимо ли е читалищата да отговарят кумулативно
на всички изисквания или е достатъчно това да е налице само за някои от тях и
на кои; съответно има ли критерии с предимство пред останалите и кои. Именно това
е следвало да бъде уредено във Вътрешни правила за работата Комисията, каквито
изцяло липсват. В самия протокол от 07.02.2023 г. не са изложени критерии, по
които е извършено разпределение на държавната субсидия, нито кои от читалищата
на какви критерии отговарят или не, кои критерии са приоритетни, кумулативно приложими
и т. н. Липсва дори ориентировъчно изброяване на критериите и съответен анализ
доколко всяко от читалищата отговаря на тях. При липсата на предварително установени
критерии и анализ дейността на читалищата, респективно мотиви защо и как съобразно
критериите и съответната дейност следва да бъде разпределена държавната субсидия,
извършеното разпределение е изцяло необосновано, при административнопроизводствени
нарушения от категорията на съществените. Процедирането без изначално и ясно формулиране
на приложимите критерии и начинът на прилагането им, респективно липсата на съответен
анализ на релевантните факти за дейността на отделните читалища, пряко сочат на
произволност при разпределението на държавната субсидия. Комисията е приела разпределението
на бюджетната субсидия по отделни читалища, без ясен и точен механизъм за оценяване
на читалищата, при липсващи правила, при пълна неяснота и липса на мотиви как
са били определени субсидиите за всяко едно читалище и конкретно защо за жалбоподателя
са разпределени субсидии в размер на 4.25+0,20 субсидирани бройки, като дори не
става ясно кое читалище колко субсидирани бройки претендира. Оспореното решение
е прието без предварително поставени ясни критерии и определен начин на разпределение
на финансови средства и пълна липса на мотиви – анализ на релевантните факти относно
дейността на читалищата и отнасянето им към съответни критерии, респективно прилагане
на последните по предварително приет и ясен механизъм. Следва извод за процесуална
и формална незаконосъобразност на оспореното решение и като последица отмяната
му. Предвид изложеното,
обжалваният акт следва да бъде обявен за нищожен, а преписката върната на кмета
на Община Ново село за определяне на състав на комисията по чл. 23, ал.
1 от ЗНЧ, в която, съгласно императивното законово изискване се включи един представител
на общината и представител на всяко читалище от нея, която комисия да извърши
разпределение на предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна
дейност. Целените от закона последици не биха могли да бъдат постигнати с отмяната
на оспорения акт като незаконосъобразен, тъй като при констатираната нищожност
се следва произнасяне от компетентния орган. Водим от горното Административен
съд Видин Р Е Ш И:
ОБЯВЯВА за нищожно
решението на Комисията по чл. 23, ал.
1 от Закона за народните читалища, назначена със Заповед № РД-02-21
от 01.02.2023 г. на кмета на Община Ново село, обективирано в протокол от 07.02.2023
г. ИЗПРАЩА преписката
на кмета на Община Ново село за произнасяне при съобразяване указанията на съда
по тълкуването и приложението на закона. Решението подлежи на
обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението. СЪДИЯ: |
|||||||||||
Решение по дело №97/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 101 |
Дата: | 20 юни 2023 г. |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20237070700097 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 7 април 2023 г. |