Решение по дело №97/2023 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 101
Дата: 20 юни 2023 г.
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20237070700097
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 април 2023 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 101

гр. Видин, 20.06.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Пети административен състав

в публично заседание на

Тринадесети юни

през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

Росица Славчева

при секретаря

Валерия Шутилова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

Административно дело №

 97

по описа за

2023

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Съдебното производство е образувано по жалба на Народно читалище "Земеделец -1874" - с. Ново село, представлявано от председателя И.Б.б., както и в о. с. з. от процесуалния пълномощник адв. И.. Обжалва се решение на Комисията по чл. 23 от Закона за народните читалища, с което е прието разпределение на средствата от държавната субсидия за дейността на читалищата на територията на община Ново село за 2023 г., материализирано в Констативен протокол от 07.02.2023 г. от заседание на Комисията. Навеждат се оплаквания за множество пороци на решението, въз основа на които се сочи формална, процесуална и материална незаконосъобразност.

Ответникът - Комисията по чл. 23 от Закона за Народните читалища /наричана по-долу Комисията/, назначена със Заповед РД-02-21/01.02.23 година на Кмет на Община Ново село, представлявана от Председателя Д.В.С. и от адв.С., оспорва жалбата. В писмени становище по делото се развиват съображения, че оспореното решение е прието от компетентен административен орган, в изискуемата писмена форма, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и нарушения на материалния закон.

Заинтересованата страна - Народно читалище “Зора 1927“ с. Винарово, чрез представляващ Б.Й.Т., редовно призована представител не се явява, не са взели становище по жалбата.

Заинтересованата страна - Народно читалище “Светлина 1928“ – с.Неговановци, чрез представляващ Ц.В.Ц., редовно призована, представител не се явява, не са взели становище по жалбата.

За заинтересованата страна - Народно читалище “Пробуда 1925“ –с.Флорентин, чрез представляващ Б.М., подържт жалблата и искат отмяна решението на Комисията.

За заинтересованата страна - Народно читалище “Изгрев 1925“-с.Ясен, община Ново село, чрез представляващ Н.Н.К., оспорват жалбата и искат решението на Комисията да остане в сила.

Съдът, след като извърши преценка на доказателствата по делото, поотделно и в тяхната съвкупност, намери за установено следното от фактическа страна:

Със Заповед РД-02-21/01.02.23 година на Кмет на Община Ново село на основание чл. 23 от ЗНЧ е назначена Комисия, в която са включени представители на всички народни читалища на територията на община Ново село и двама представители на община Ново село, а именно за председател е определена Д.С. *** и член на комисията Маринела Данаилова – Директор на Дирекция „ОА“. Със същата Заповед е възложено на конституираната Комисия да се проведе на 07.02.2023 г., 11.00 часа събрание, на което да се разпределят бройките между народните читалища на територията на общината. Заповедта е подписана от кмета на община Ново село.

По делото са приложени Указания, утвърдени от зам. -министър на културата, за дейността на комисиите, извършващи разпределение на годишната държавна субсидия за читалищата по чл. 23 от ЗНЧ.

С разпореждане от 21.04.2023 г. Съдът е дал изрични указания на Комисията по чл. 23 от ЗНЧ да попълни административната преписка по издаване на оспореното решение. Представени са предложение на НЧ“Светлрина -1928“ с.Неговановци за разпределяне на годишните читалищни субсидии, Заявление от НЧ“Изгрев-1925“ с.Ясен за разпределяне на бройките субсидии, предложение на НЧ“Зора-1927“ за разпределяне на субсидиите, особено мнение на НЧ“Земеделец-1874“ от секретаря Ангелова, защо е подписала протокола с особено мнение, особено мнение на Б.М. председател на НЧ“Пробуда-1925“ с.Флорентин, във връзка с проведеното заседание.

Съгласно Констативен протокол от 07.02.2023 г. от заседание на Комисията по чл. 23 от ЗНЧ, в който е материализирано оспореното решение за разпределение на държавната субсидия между читалищата на територията на община Мирково, в присъствието на всички членове на Комисията, респективно представители на всички читалища на територията на общината и на общинската администрация, председателят на Комисията – Д.С. *** не е гласувала и това е отбелязано в протокола, тъй като е прието, че съгласно указаниятаправо на глас има един представител на общината. Бройките за община Ново село за 2023 година са 12 и се разпределени по следния начин: за НЧ"Земеделец -1874" - с. Ново село 4.25 + 0.20, за НЧ“Зора 19274 с.Винарово 2.25+0.20, за НЧ 4светлина 1928“ с.Неговановци 2.25+0.20, за НЧ“Пробуда 1925“ с.Флорентин 1.000.20, за НЧ „Изгрев 1925“ с.Ясен 1.25+0.20 или общо 12. Протоколът е подписан от представителите на всички читалища, като за НЧ“Земеделец“ е подписан с особено мнение.

След като извърши служебна проверка за допустимостта на оспорването, счете следното: Жалбата е подадена в преклузивния срок за оспорване по чл. 149, ал. 1 от АПК от законния представител на страна в административното производство по издаване на оспорения индивидуален административен акт. Оспорва се подлежащ на съдебен контрол акт и при наличие на правен интерес от това. Правният интерес на оспорващия е обоснован с твърдението, че вместо досегашните и очаквани 3, 25 субсидирани бройки, разпределената субсидия е намалена за 2, 2 субсидирани бройки. Жалбата е редовна и допустима.

Съдът след като провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания за законосъобразност по чл. 146 АПК, счете следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 23, ал. 1 от Закона за народните читалища (ЗНЧ) предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община и на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление. В случая назначената от кмета на общината комисия по чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ не е в изискуемия се от закона състав, тъй като в нея са включени двама представители на общината – Зам.кмета на Община Ново село и Директор на дирекция "Обща администрация". При това положение при неправилно приложение на закона комисията е приела решение. Решението е прието от некомпетентен орган, в незаконен състав и в нарушение на чл. 23, ал. 1 от Закона за народните читалища.

Участието на членове на комисията, недопустимо съгласно закона, основава нищожност на оспореното пред съда нейно решение./Така в решение № 3835 от 10.04.2023 г. на ВАС по адм. д. № 11123/2022 г., III о.

От друга страна, Комисията по чл. 23 от ЗНЧ не е приела Вътрешни правила за своята работа. На заседанието на Комисията, проведено на 07.02.2023 г. не е извършен какъвто и да било анализ по въпроса отговарят ли читалищата на територията на община Ново село и кои от тях на критериите съгласно указанията на министерство на културата. Не е осъществен анализ за дейността и състоянието на читалищата поотделно за всяко едно от тях по тези критерии. Не е посочено съобразно кои критерии следва да се осъществи разпределението на държавната субсидия. Разпределението на държавната субсидия, според съдържанието на Констативния протокол, е по отношение на 1 бройка три читалища са предложили да се разпредели между всички и това е единственото предложение, вписано в протокола и гласувано и съответно така както е представено е и прието.

Критериите, по които да бъде извършено разпределението на държавната субсидия, не са уредени в приложимия Закон за народните читалища. Липсва и подзаконова нормативна уредба по въпроса, а указанията на министерство на културата имат насочващ и незадължителен характер. При това положение изцяло в дискреционната власт на Комисията е да определи приложимите критерии, както и ако те са повече от един да посочи необходимо ли е читалищата да отговарят кумулативно на всички изисквания или е достатъчно това да е налице само за някои от тях и на кои; съответно има ли критерии с предимство пред останалите и кои. Именно това е следвало да бъде уредено във Вътрешни правила за работата Комисията, каквито изцяло липсват. В самия протокол от 07.02.2023 г. не са изложени критерии, по които е извършено разпределение на държавната субсидия, нито кои от читалищата на какви критерии отговарят или не, кои критерии са приоритетни, кумулативно приложими и т. н. Липсва дори ориентировъчно изброяване на критериите и съответен анализ доколко всяко от читалищата отговаря на тях. При липсата на предварително установени критерии и анализ дейността на читалищата, респективно мотиви защо и как съобразно критериите и съответната дейност следва да бъде разпределена държавната субсидия, извършеното разпределение е изцяло необосновано, при административнопроизводствени нарушения от категорията на съществените. Процедирането без изначално и ясно формулиране на приложимите критерии и начинът на прилагането им, респективно липсата на съответен анализ на релевантните факти за дейността на отделните читалища, пряко сочат на произволност при разпределението на държавната субсидия. Комисията е приела разпределението на бюджетната субсидия по отделни читалища, без ясен и точен механизъм за оценяване на читалищата, при липсващи правила, при пълна неяснота и липса на мотиви как са били определени субсидиите за всяко едно читалище и конкретно защо за жалбоподателя са разпределени субсидии в размер на 4.25+0,20 субсидирани бройки, като дори не става ясно кое читалище колко субсидирани бройки претендира. Оспореното решение е прието без предварително поставени ясни критерии и определен начин на разпределение на финансови средства и пълна липса на мотиви – анализ на релевантните факти относно дейността на читалищата и отнасянето им към съответни критерии, респективно прилагане на последните по предварително приет и ясен механизъм. Следва извод за процесуална и формална незаконосъобразност на оспореното решение и като последица отмяната му.

Предвид изложеното, обжалваният акт следва да бъде обявен за нищожен, а преписката върната на кмета на Община Ново село за определяне на състав на комисията по чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ, в която, съгласно императивното законово изискване се включи един представител на общината и представител на всяко читалище от нея, която комисия да извърши разпределение на предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност. Целените от закона последици не биха могли да бъдат постигнати с отмяната на оспорения акт като незаконосъобразен, тъй като при констатираната нищожност се следва произнасяне от компетентния орган.

Водим от горното Административен съд Видин

 

                                       Р Е Ш И:

 

ОБЯВЯВА за нищожно решението на Комисията по чл. 23, ал. 1 от Закона за народните читалища, назначена със Заповед № РД-02-21 от 01.02.2023 г. на кмета на Община Ново село, обективирано в протокол от 07.02.2023 г.

ИЗПРАЩА преписката на кмета на Община Ново село за произнасяне при съобразяване указанията на съда по тълкуването и приложението на закона.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението.

 

СЪДИЯ: