Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Хасково, 10.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд -
Хасково, в открито
съдебно заседание на четиринадесети май, през две хиляди двадесет и първа
година в състав:
СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА
при
секретаря Гергана Тенева,
като
разгледа докладваното от съдия Костова административно дело №133/2021 г. и за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и
сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.6, ал.5 от
Постановление № 151 на МС от 03.07.2020 г. за определяне на условията и реда за
изплащане на средства за запазване на заетостта на работниците и служителите
след периода на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание
от 13 март 2020 г. и извънредна епидемична обстановка на територията на
Република България, обявена с Решение №325 на Министерския съвет от 14 май 2020
г. и удължена с Решение № 378 на Министерския съвет от 12.06.2020 г., изменено
и допълнено с ПМС № 278/12.10.2020 г.
Образувано е по жалба на „А. т.“
ЕООД, гр. Хасково, представлявано от управителя С.И., против Уведомително писмо
с рег.№ПМС-5-09-15-02576#1 от 20.01.2021 г. на директора на Дирекция „Бюро по
труда“ – Хасково, с което дружеството е уведомено, че не е одобрено за
изплащане на компенсация по условията на ПМС № 151/03.07.2020 г., изменено и
допълнено с ПМС №278/12.10.2020 г.
В жалбата се твърди, че направеният с
уведомителното писмо отказ е незаконосъобразен, противоречи на
материалноправните разпоредби и е в несъответствие с целта на закона. В
постановлението на Министерския съвет липсвали крайни срокове за подаване на
заявление към Дирекция „Бюро по труда“. Съгласно чл.4 от ПМС № 151 от
03.07.2020 г., изпълнителният директор на Агенция по заетостта издавал заповед
за провеждане на процедурата за кандидатстване на работодателите за изплащане
на средствата по чл.1. Тази заповед не била обявена в сайта на Агенцията по
заетостта, както и на информационните ѝ табла. Същата не породила правно
действие. В жалбата се анализират характеристики на общите и на нормативните
административни актове, като се прави заключението, че заповедта на
изпълнителния директор на Агенцията по заетостта по чл.4 от ПМС №151/03.07.2020
г. има характер на нормативен административен акт - същата имала не еднократно,
а многократно действие, разпоредбите ѝ имали нормативен характер,
отнасяла се до неопределен и неограничен кръг субекти, защото с нея се
въвеждали процедури и правила за кандидатстване за получаване на безвъзмездна
помощ по реда на ПМС №151/03.07.2020 г. и ПМС №278/12.10.2020 г. Предвид
изтъкнатите доводи се счита, че коментираната заповед на изпълнителния директор
на Агенцията по заетостта не породила правно действие, защото не била
обнародвана в Държавен вестник, т.е. не бил завършен фактическият състав по
издаването ѝ, за да можела да се превърне в задължителен акт за всички на
територията на страната. Поради това с тази заповед не можело да се въвеждат
права и задължения за гражданите и организациите. С оглед изложеното се счита,
че отказът на директора на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково не кореспондира с
целите на закона. Общият смисъл, вложен в ПМС №151/03.07.2020 г. и ПМС
№278/12.10.2020 г., бил запазване на заетостта на работниците във връзка с
епидемиологичната обстановка в страната. По изложените съображения се моли да
се отмени оспорената заповед и да се задължи директора на Дирекция „Бюро по
труда“ – Хасково да довърши процедурата по изплащане на дължимите обезщетения.
В съдебно заседание жалбата се
поддържа от управителя на дружеството жалбоподател С.И.И..
В писмена защита се излагат
допълнителни съображения в насока незаконосъобразност на оспорения акт. Посочва
се, че по делото се доказало неизпълнение на разпоредбите на чл.4, ал.1 и ал.2
от ПМС №151/03.07.2020 г., а именно, че на информационните табла на Агенцията
по заетостта не били поставени информации за процедурата по кандидатстване за
помощта, липсвал съставен официален документ за това. Заповедта от 24.09.2020
г. на изп. директор на Агенцията по заетостта представлявала вътрешнослужебен
акт, поради което същата не можела да породи правни последици за
работодателите, независимо от това, че в нея било записано, че директорите на
Дирекция „Бюро по труда“ организират информирането на работодателите относно
сроковете по т.1 и т.2, както и осигуряването на условия за прием и регистрация
на документите в определените срокове. Не се доказало по делото, че от страна
на отговорните органи било организирано информирането на работодателите, по
начин, от който да било видно запознаването им със съответните срокове. Счита
се, че заповедта на изпълнителния директор на Агенцията по заетостта не
следвало да бъде вътрешнослужебен акт, а да се счита за нормативен акт. Поради
това трябвало да бъде оповестена, което не било сторено. Неспазването на това
задължително изискване означавало, че липсвал завършващ елемент от фактическия
състав по издаването на акта. Поради това той не ставал част от действащото
право, същият бил нищожен и не пораждал правни последици.
Ответникът, директор на Дирекция
„Бюро по труда – Хасково, чрез пълномощника си, в съдебно заседание и в писмени
бележки, излага доводи за неоснователност на оспорването. Претендира разноски
по делото.
Административен съд – Хасково, като
прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна
следното:
На 07.01.2021 г., чрез Системата за
сигурно електронно връчване на Държавна агенция „Електронно управление“,
работодателят „А. Т.“ ЕООД подал до Дирекция „Бюро по труда“ - Хасково
Заявление за кандидатстване на работодател за изплащане на средства по реда на
чл.1, ал.1 от ПМС №151/03.07.2020 г., изменено и допълнено с ПМС
№278/12.10.2020 г. (л.10) вх.№МПС5-09-15-02576/08.01.2021 г. В т.2 от заявлението
е отразено, че дружеството било с преустановена работа, на основание чл.120в от КТ, и с въведено непълно работно време, на основание чл.138а, ал.2 от КТ.
Заявеният общ брои служители и работници за подпомагане е 75, от които 70 в
сектор транспорт и 5 в сектор ресторантьорство, с месторабота съответно в гр.Х.
на бул.“С.“ №**, и с.Р., общ.Димитровград. Заявеният период за изплащане на
средствата е от 01.07.2020 г. до 30.09.2020 г.
Към заявлението работодателят
приложил поименен Списък на работниците и служителите в дружеството (приложение
по чл.5, ал.2, т.4 от ПМС №151/2020 г.), за които заявил изплащане на средства
по силата на ПМС №151/03.07.2020 г. и ПМС №278/12.10.2020 г. Приложил също
Заповед №1/14.03.2020 г., изх.№42 (л.16) на управителя на „А. т.“ ЕООД, във
връзка с обявената пандемия от COVID-19, с която на основание чл.120в, ал.1 от
Кодекса на труда (КТ), считано от 15.03.2020 г. до 13.06.2020 г. е било
разпоредено преустановяване на всички превози по международните линии на
фирмата; Заповед №2/14.03.2020 г., изх.№43 (л.17), във връзка с обявено
извънредно положение в Република България и заповед на министъра на
здравеопазването РД-01-154, с която на основание чл.120а, ал.1 от КТ,
управителят на „А. Т.“ ЕООД разпоредил, считано от 15.03.2020 г. до 13.06.2020
г., да се преустанови дейността на комплекс „Райски кът“, с.Р.,
общ.Димитровград; Заповед №3/19.03.2020 г., изх.№44 (л.18), във връзка с
обявено извънредно положение в Република България, с която на основание чл.120а,
ал.1 от КТ, управителят на „А. Т.“ ЕООД разпоредил, считано от 20.03.2020 г. до
13.06.2020 г., да се преустановят всички вътрешни линии и дейността на всички
билетни каси в дружеството. Приложени са били и Дневник на продажбите за
данъчен период м.06/2019 г. (л.25) и м.06/2020 г. (л.39) и копие на ГДД за 2019
г. (л.49).
Във форма „Лист за проверка и
определяне на допустимостта на работодател, кандидатствал за изплащане на
средства, съгласно ПМС 151/2020 г., изм. и доп. с ПМС 278/2020г.“ (л.61), раздел
II, т.2.1, е
отразено, че кандидатът „А. Т.“ ЕООД посочил периода 01.07.2020 г. – 30.09.2020
г., а той е изтекъл. В заключителната част на листа е посочено, че
работодателят не отговаря на критерий раздел № раздел I, т.2.1, като е
направено предложение за решение за допустимост, за това, че работодателят не
отговаря на условията и изискванията за изплащане на средства по реда на ПМС
№1512020 г. (изм. и доп. с ПМС №278/2020 г.). Документът е подписан от Комисия
в състав: Председател – старши експерт в отдел „АППТ“ и членове – психолог и
старши експерт.
В Протокол №30/20.01.2021 г. за
съответствие/несъответствие на работодатели, кандидатстващи за плащане на
средства по ПМС 151/2020 г. (изм. и доп. с ПМС 278/2020г.) /л.63/ Комисията, в
горепосочения състав, обективирала Списък на одобрените и неодобрени кандидати,
като „А. Т.“ ЕООД е сред неодобрените, т.3 от списъка.
С оспореното Уведомително писмо с
рег.№ПМС-5-09-15-02576#1/20.01.2021 г. директорът на Дирекция „Бюро по труда“ –
Хасково уведомил „А. т.“ ЕООД, че не е одобрено за изплащане на компенсация по
условията на ПМС № 151/03.07.2020 г., изменено и допълнено с ПМС
№278/12.10.2020 г., поради това, че в заявлението бил посочен период за
компенсация от 01.07.2020 г. до 30.09.2020 г., който период на заявленията
изтекъл на 15.10.2020 г.
Наред с описаните доказателства, по
делото е представена и Заповед РД-11-00-1753 от 24.09.2020 г. (л.89) на
изпълнителния директор на Агенцията по заетостта, с която на основание чл.5,
ал.1, т.1 и т.5 от Устройствения правилник на Агенцията и във вр. с чл.4, ал.1
от ПМС №151 от 03.07.2020 г. за определяне на условията и реда за изплащане на
средства за запазване на заетостта на работниците и служителите след периода на
извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020
г. и обявената с Решение №325 и Решение № 378 на Министерския съвет от 2020 г.
извънредна епидемична обстановка, е определен: 1. Краен срок за подаване на
заявление за кандидатстване и изискани документи към него, съгласно чл.5 от ПМС
151/03.07.2020 г. – до 17.00 часа на 15.10.2020 г. Документи, получени след
определения срок да не се разглеждат от комисиите по чл.6 от ПМС
151/03.07.2020г.; 2. Срок за подаване на месечни отчетни документи за предходен
месец – 30.10.2020 г.; 3. „Главна дирекция „Услуги по заетостта“ да публикува
актуализираната Процедура за кандидатстване на работодатели по реда на ПМС
151/2020 г. на официалната интернет страница на Агенцията по заетостта в срок
до 3 дни от издаването на заповедта; 4. Директорите на дирекции „Бюро по труда“
да организират информирането на работодателите относно сроковете по т.1 и т.2,
както и да осигурят условия за прием и регистрация на документите в
определените срокове.
Представена по делото е и Заповед
№РД-11-00-2112 от 26.10.2020 г. (л.97), с която изпълнителният директор на
„Агенцията по заетостта“, на основание чл.5, ал.1, т.1 и т.5 от Устройствения
правилник на Агенцията и във вр. с чл.4, ал.1 от ПМС №151 от 03.07.2020 г.
(изм. и доп. с ПМС №278/12.10.2020г.), разпоредил: 1. Да се открие процедура за
кандидатстване на работодатели за изплащане на средства за запазване на
заетостта на работници и служители по чл.1 от ПМС №151 от 03.07.2020 г., изм. и
доп. с ПМС №278/12.10.2020 г.; 2. В процедурата да се прилагат утвърдените по
чл.5 и чл.7 от постановленията образци на заявления и декларации от
работодатели, които кандидатстват за заплащане на средства по реда на
постановлението; 3. Информация за условията и реда за кандидатстване да се
публикува на интернет страницата на Агенцията по заетостта и на информационните
табла във всички дирекции „Бюро по труда“ в страната; 4. Комисиите в дирекции
„Бюро по труда“, създадени по ред на чл.6 от ПМС 151/03.07.2020 г., да
извършват оценка на заявления и документи за кандидатстване, подадени от
кандидатите в срок до 17.00 часа на 15.12.2020 г.; 5. В Процедура за
кандидатстване, приложение към заповедта, да се определи препоръчителен срок за
подаване на месечни отчети от работодатели – 22 число на месеца, следващ
отчетния.
Представени по делото са също:
„Процедура за кандидатстване на работодатели за изплащане на средства за
запазване на заетостта на работници и служители след периода на извънредното
положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и
обявената с Решение №325 и Решение №378 на Министерски съвет от 2020 г.
извънредна епидемична обстановка“ (л.83); „Процедура за кандидатстване на
работодатели за изплащане на средства за запазване на заетостта на работници и
служители след периода на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020 г. и обявената с Решение №325 и Решение №378
на Министерски съвет от 2020 г. извънредна епидемична обстановка“ (л.91), двете
приложения към Заповед РД-11-00-1753 от 24.09.2020 г. и Заповед №РД-11-00-2112
от 26.10.2020 г. на изпълнителният директор на Агенцията по заетостта.
Представени и приети от съда като
доказателства са и: Разпечатка от публикация в официалната страница на Агенция
по заетостта, рубрика „Новини“ на съобщение от 15.07.2020 г. със заглавие
„Стартира продължението на мярката 60/40“ (л.98); Разпечатка от публикация в
официалната страница на Агенция по заетостта, рубрика „Новини“, на съобщение от
12.10.2020 г. със заглавие „Важно за работодателите, които желаят да получат
средства за периода преди 01.10.2020 г. по втория дизайн на мярката 60/40“
(л.100); Разпечатка от публикация в официалната страница на Агенция по
заетостта, рубрика „Новини“ на съобщение от 28.10.2020 г. със заглавие „Започва
третият етап на мярката 60/40“ (л.102).
Представени са и: Указания за
изпълнение на дейности по реализация на ПМС № 151/03.07.2020 г. (л.105) и
Указания за изпълнение на дейности по реализация на ПМС № 151/03.07.2020 г.,
изм. и доп. с ПМС № 278/2020г. за изплащане на средства за запазване на заетостта
на работници и служители след периода на извънредното положение, обявено с
решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и обявената с Решение № 325 и
Решение № 378 на Министерския съвет от 2020г. извънредна епидемична обстановка
(л.113); Заповед №РД-11-09-15-22/22.06.2020 г. (л.104) на директора на Дирекция
„Бюро по труда“ - Хасково, с която са определени отговорните лица за
актуализиране съдържанието на информацията в пространството за самоинформиране
на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково; Заповед №РД-11-09-15-26/23.07.2020 г.
(л.90) на директора на Дирекция „Бюро по труда“ - Хасково, с която на основание
чл.15, ал.3, т.5 и т.8 от Вътрешните правила за работа на дирекции „Бюро по
труда“ и във връзка с чл.6, ал.1 от ПМС №151/03.07.2020 г., изм. и доп. с ПМС
№278/12.10.2020г. , е разпоредно Комисията в състав от председател и шестима
членове (посочени по име и длъжност) да разглежда ежедневно подадените по ред
на ПМС №151/03.07.2020 г. заявления и приложените към тях документи от
работодатели; да извършва проверка за съответствие с критериите за изплащане на
средства за запазване на заетостта; да отразява ежедневно в протокол
резултатите за наличие на съответствие или несъответствие на работодатели с
критериите за изплащане на средства за запазване на заетостта; да организира
обработването и съхранението на получените документи, изготвя и предоставя
информация и документация, съгласно указания и Процедура за кандидатстване на
работодатели за изплащане на средства, утвърдени от изпълнителния директор на
Агенцията по заетостта.
По делото беше разпитан свидетелят П.М.П.
– старши експерт в Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково, разгледал заявлението на
„А. т.“ ЕООД, във връзка с което е образувано настоящото дело. Същият заяви
пред съда, че за всички програми и проекти информацията, която пристига от
Агенцията по заетостта, се разпечатва и се поставя на двете табла, които били
на двете входни места на агенцията, в деня, в който излизала. Това се случвало,
ако информацията постъпвала до 17.30 часа на съответния работен ден, а тази,
постъпваща след този час, се разпечатвала и поставяла на следващия ден от 09:30
часа до 10:00 часа. До този момент винаги било така и това се спазвало от него,
тъй като той отговарял за поставяне на тази информация за работодатели на
таблата в агенцията. Тази информация се сваляла от служебната страница на
Агенцията по заетостта. На таблата се изнасяла информацията, касаеща
работодателите по съответните проекти. Същата била и общодостъпна на
официалната страница на агенцията и можело да се ползва от работодателите,
кандидатстващи по съответните програми и проекти. Първият вариант на ПМС №151
бил поставен на 15.07.2020 г., като тази информация била достъпна за
работодателите в региона. Информацията по ПМС №151, с изменението с ПМС №278, с
което се определял краен срок за изплащане на обезщетения от месец юли до месец
септември 2020 г., излязла на 12.10.2020 г., а на таблото на агенцията била
поставена в 10:00 часа на 13.10.2020 г. Заповедите на изпълнителния директор на
Агенцията по заетостта (Заповед РД-11-00-1753 от 24.09.2020 г. и Заповед
№РД-11-00-2112 от 26.10.2020 г.) не се поставяли на таблото в Дирекция „Бюрото
по труда“, но процедурните правила, одобрени въз основа на тези заповеди, са
били поставени.
Оспореният по делото акт -
Уведомително писмо с рег.№ПМС-5-09-15-02576#1 от 20.01.2021 г., безспорно е бил
връчен на адресата си, като жалбата срещу него се явява подадена в срока по
чл.149, ал.1 от АПК, тъй като същата е постъпила пред административния орган на
25.01.2021 г. и заведена в съда на 28.01.2021 г.
Жалбата е против годен за оспорване
административен акт и подадена от надлежна страна, за която е налице правен
интерес от търсената защита.
Съдът, като прецени доказателствения
материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания
административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за неоснователна.
Уведомителното писмо е обективирано в
писмена форма, подписано от издателя си, като актът е издаден от
административен орган, разполагащ с материална и териториална компетентност -
директор на Дирекция „Бюро по труда“ Хасково, който, като ръководител на
дирекцията, по силата на чл.6, ал.5 от ПМС №151 от 03.07.2020 г. уведомява
работодателите за съответствието или несъответствието с критериите за изплащане
на средствата за запазване на заетостта, установено от комисията, в срок до 2
работни дни от датата на съставянето на протокола.
Административният акт съдържа
изискуемите от чл.59, ал.2 на АПК реквизити, като съдържа и правни и фактически
основания за издаване.
Не се констатира в хода на
административното производство да са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила при издаване на обжалвания пред съда
акт.
Подаденото от работодателя „А. Т.“
ЕООД заявление за изплащане на средства по реда на чл.1, ал.1 от ПМС
№151/03.07.2020 г. е разгледано от Комисията, определена със Заповед
№РД-11-09-15-26/23.07.2020 г. на директора на Дирекция „Бюро по труда“ –
Хасково. Резултатите от проверката на подаденото заявление и на приложенията
към него са обективирани в Протокол №30/20.01.2021 г. за
съответствие/несъответствие на работодатели, кандидатстващи за плащане на
средства по ПМС 151/2020 г., съгласно изискването на чл.6, ал.3 от ПМС
№151/2020 г.
Процесното уведомително писмо е в
съответствие с материалноправните разпоредби. Същото е издадено във връзка с
подадено на 07.01.2021 г. от дружеството жалбоподател заявление за изплащане на
компенсации по реда на Постановление на Министерски съвет № 151/03.07.2020 г.
Съгласно чл. 1 от него, на работодателите могат да се изплащат средства за
запазване на заетостта след периода на извънредното положение, обявено с
решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и извънредната епидемична обстановка,
обявена с Решение №325 и удължена с Решение №378 на Министерски съвет от 2020
г. Периодът, за който се отпускат средства по този подзаконов нормативен акт, е
определен с разпоредбата на чл.1, ал.5, (обн., ДВ, бр. 60 от 7.07.2020 г., в
сила от 1.07.2020 г.) и обхваща времето от 01 юли до 30 септември 2020 г.
Периодът, за който „А. Т.“ ЕООД е кандидатствало в процесния случай, е
идентичен с предвидения в хипотезата на цитираната норма - от 01.07.2020 г. до
30.09.2020 г. Поради това именно редът, определен с ПМС №151/03.07.2020 г. е
релевантен в процесния случай.
Съгласно чл.4, ал.1 от ПМС
№151/03.07.2020 г., изпълнителният директор на Агенцията по заетостта издава
заповед за провеждане на процедурата за кандидатстване на работодатели за
изплащане на средствата по чл.1, а според чл.4, ал.2 от същия нормативен акт,
информация за условията и реда за кандидатстване се публикува на интернет
страницата на Агенцията по заетостта и на информационните табла в дирекции
„Бюро по труда“.
В изпълнение на цитираните нормативни
текстове, с представената по делото Заповед РД-11-00-1753 от 24.09.2020 г.
(л.89) изпълнителният директор на Агенцията по заетостта е определил краен срок
за подаване на заявление за кандидатстване и изискани документи към него,
съгласно чл.5 от ПМС 151/03.07.2020 г. – до 17.00 часа на 15.10.2020 г., и срок
за подаване на месечни отчетни документи за предходен месец – 30.10.2020 г.,
като с тази заповед е разпоредено на директорите на дирекции „Бюро по труда“ да
организират информирането на работодателите относно сроковете по т.1 и т.2,
както и да осигурят условия за прием и регистрация на документите в
определените срокове.
По делото се представиха
доказателства за изпълнение на изискването на чл.4, ал.2 от ПМС №151/03.07.2020
г. Установи се, че информация за условията и реда за кандидатстване е била
обществено достъпна към датата на подаване на заявлението от дружеството
жалбоподател. На първо място, достъпността е била осигурена чрез интернет
страницата на Агенцията по заетостта - https://www.az.government.bg/pages/pms-151/, към която препращат новините:
„Стартира продължението на мярката 60/40“ от 15.07.2020 г. (с адрес:
https://www.az.government.bg/bg/news/view/startira-prodyljenieto-na-mjarkata-60-40-3483/);
„Важно за работодателите, които желаят да получат средства за периода преди
01.10.2020г. по втория дизайн на мярката 60/40“ от 12.10.2020 г. (с адрес:
https://www.az.government.bg/bg/news/view/vajno-za-rabotodatelite-koito-jelajat-da-poluchat-sredstva-za-perioda-predi-1-10-2020-g-po-vtorija-dizajn-na-mjarkata-60-40-3542/);
„Започва третия етап на мярката 60/40“ от 28.10.2020 г. (с адрес:
https://www.az.government.bg/bg/news/view/zapochva-tretijat-etap-na-mjarkata-60-40-3555/),
които са били публикувани на сайта на Агенцията по заетостта, съответно на
15.07.2020 г., 12.10.2020 г. и 28.10.2020 г., достъпни и към настоящия момент.
От представените по делото разпечатки от официалната интернет страница на
Агенцията по заетостта е видно, че в същата е посочено „Съгласно ПМС 278 от
12.10.2020 г. и Заповед на Изпълнителния директор на Агенцията по зaетостта е определен краен срок за
прием на заявления за кандидатстване – 15 октомври 2020 г. Документи за
кандидатстване на работодатели за получаване на средствата по реда на чл.5 от
ПМС 151/2020 г., подадени след определения срок (15.10.2020 г.) няма да бъдат
обект на оценка от комисиите по чл.6 от ПМС 151/2020 г.“
На следващо място, съдът кредитира с
доверие показанията на свидетеля П., определен със Заповед
№РД-11-09-15-22/22.06.2020 г. на директора на Дирекция „Бюро по труда“ –
Хасково за отговорно лице, което да актуализира съдържанието на информацията в
пространството за самоинформиране на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково, поради
което приема, че информацията за сроковете за подаване на заявленията за
кандидатстване за получаване на средства, освен достъпна на интернет страницата
на Агенцията по заетостта към 13.10.2020 г. е била поставена и на таблата,
разположени в Дирекция „Бюро по труда“,
следователно е била публично достъпна. В тази насока следва да се отбележи, че
в публикуваната на 15.07.2020 г. на сайта на агенцията новина „Стартира
продължението на мярката 60/40“ е била налице препратка към рубрика „Финансови
стимули за запазване на заетостта”, също на сайта на агенцията, от която става
ясно, че съгласно ПМС 278 от 12.10.2020г. и Заповед на Изпълнителния директор
на Агенцията по заетостта е определен краен срок за прием на заявления за
кандидатстване – 15 октомври 2020 г.
Следователно, срокът за подаване на
заявленията за период за подпомагане 01.07 – 30.09.2020 г., посочен в Заповед
РД-11-00-1753, издадена на 24.09.2020 г. от изпълнителния директор на Агенцията
по заетостта, е бил оповестен чрез препратките към интернет адреса
https://www.az.government.bg/pages/pms-151/, чрез публикуваните на 15.07.2020
г. и 12.10.2020 г. новини на официалния сайт на Агенцията по заетостта и
поставянето на информация за крайния срок за подаване на заявления на
информационните табла на Дирекция „Бюро по труда“ - Хасково и Дирекция
„Регионална служба по заетостта“ – Хасково, още преди изтичане на срока за
подаване на заявленията - 15.10.2020 г.
Наред с горното следва да се има
предвид, че към датата на подаване на заявлението – 07.01.2021 г., по силата на
§ 5 от ПЗР на ПМС №151/03.07.2020 г.,
редакция бр. 2 от 8.01.2021 г., в сила от 1.01.2021 г., са се подавали
заявления за изплащане на средства по чл.1 за периода от 1 октомври до 31
декември 2020 г., а не за завения от дружеството период на подпомагане от 1 юли
2020 г. до 30 септември 2020 г. След приемане на ПМС №278 от 12.10.2020 г., обнародвано в ДВ бр. 89/2020 г.,
получаването на финансова подкрепа за периода от 1 юли до 30 септември 2020 г.
е била регламентирана с разпоредбата на §10 от Преходните и заключителни
разпоредби на ПМС №278 от 12.10.2020 г. Съгласно последната, заявленията за
изплащане на средства по чл.1 за периода от 1 юли до 30 септември 2020 г.,
подадени преди 15 октомври 2020 г., се разглеждат и финансират по досегашния ред,
а това именно е редът, регламентиран с ПМС №151/03.07.2020 г. Този ред е бил
оповестен на всички заинтересовани лица, включително и на „А. т.“ ЕООД, чрез
обнародване на самото постановление в Държавен вестник.
Предвид горното, неоснователни са
възраженията за липса на нормативна регламентация относно сроковете за
кандидатстване. В случая от страна на „А. Т.“ ЕООД е било подадено заявление за
заплащане на средства по реда на чл.1, ал.1 от ПМС №151/03.07.2020 г. за период
от 01.07.2020 г. до 30.09.2020 г., който се обхваща от регламентацията на § 10
от Преходните и заключителни разпоредби на ПМС №278 от 12.10.2020 г. Като взе
предвид текста на разпоредбата, съдът приема, че заявленията, касаещи периода
от 1 юли до 30 септември 2020 г. и подадени след 15.10.2020 г., се явяват
подадени след нормативно предоставения срок за кандидатстване по този ред.
Следователно, правилно
административният орган, съобразявайки относимата нормативна уредба, е възприел
липсата на материалноправни предпоставки за одобряване на поисканото за този
период финансиране, доколкото нормата, уреждаща същото към датата на подаденото
заявлението, е била променена и е предвиждаща подпомагане за друг период,
различен от заявения, а нормативно определения срок за кандидатстване за посочения
в разглежданото заявление период по стария дизайн на мярката (от 01.07.2020 г.
до 30.09.2020 г.) вече е бил изтекъл.
Неоснователни са и доводите в насока
необходимост от обнародване на Заповед РД-11-00-1753 от 24.09.2020 г. и Заповед
№РД-11-00-2112 от 26.10.2020 г. на изпълнителния директор на „Агенцията по
заетостта“, доколкото същите не притежават характеристиките на нормативни
административни актове, а и освен това информацията в тях по отношение на
сроковете за подаване на заявления за получаване на средства по чл.1 от МПС
№151/03.07.2020 г. за различните периоди е нормативно предвидена, както и
сведена до знанието на желаещите да кандидатстват субекти, чрез обсъдените
по-горе способи. Визираните заповеди не са и общи или индивидуални административни
актове, доколкото регламентират дейности на органи и длъжностни лица в различни
структури на Агенцията по заетостта.
Изхождайки от гореизложеното, съдът
приема оспорения акт за законосъобразен, а подадена против него жалба за
неоснователна, поради което следва да бъде отхвърлена.
В заключение тук следва да бъде
посочено, че направеното от процесуалния представител на ответника възражение
за недопустимост на производството, съдът намира за неоснователно, тъй като е
ирелевантно за настоящия спор колко на брой заявления е подало дружеството за
изплащане на исканата компенсация. Определящо в случая е, че органа по всяко
заявление се е произнесъл с отделен административен акт, който акт подлежи на
самостоятелно оспорване и срещу всеки един от тях жалбоподателя има право да
упражни правото си на жалба пред съда. Също така следва да бъде отбелязано, че
не е налице твърдяната от ответника идентичност, тъй като дата акта разглеждат
различни периоди и различен брой работници/служители, за които се иска
компенсация.
При този изход на делото, на
основание чл.78, ал.8 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК и Тълкувателно решение
№3/13.05.2010 г. по т.д. №5/2009 г. на ВАС, основателна се явява претенцията на
ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като същото съдът
определя в размер на 100 лева, съобразно чл.78, ал.8, изр.второ от ГПК, във
връзка с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, във връзка с
чл.37, ал.1 от ЗПП.
По изложените съображения, на
основание чл.172, ал.2, предложение последно от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на „А. т.“
ЕООД, гр. Хасково, против Уведомително писмо с рег.№ПМС-5-09-15-02576#1 от
20.01.2021 г. на директора на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково, с което
дружеството е уведомено, че не е одобрено за изплащане на компенсация по
условията на ПМС № 151/03.07.2020 г., изменено и допълнено с ПМС
№278/12.10.2020 г.
ОСЪЖДА „А. т.“ ЕООД, гр. Хасково, със
седалище и адрес на управление: гр.Х., б..„И.“ №**, ЕИК *********, да заплати
на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково разноски по делото в размер на 100 (сто)
лева.
Решението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от
съобщаването му.
СЪДИЯ: