РЕШЕНИЕ
№ 1521
гр. Пловдив, 19.07.2021 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на двадесет и
втори юни през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ
при
секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА, като разгледа докладваното от
Председателя адм. дело № 2503 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:
І. Характера на производството и
становищата на страните:
1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/
във вр. чл. 210 от Закона за устройство на територията ЗУТ/ и чл. 64, ал. 6 от Закона за енергетиката /ЗЕ/.
2. Образувано е по жалба на „Електроенергиен системен
оператор“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София,
р-н Витоша; бул. “Цар Борис III“ № 201, чрез процесуалния си представител
юрисконсулт Д. С. - Д., срещу решение по Протокол от 14.09.2020г. на комисия по
чл. 210 от ЗУТ при община Първомай, област Пловдив, с което на „БУЛ ЕЙПЪЛ” ООД, ЕИК ***, е
определено обезщетение в размер на 60746,33 лева за частта от поземлен имот с идентификатор 59080.112.52 по КК и КР на
гр. Първомай, целият с площ на имота 17,409 дка, със засегната от сервитут площ
- 3,993 дка, от обект: „Нова ВЛ 400 kV п/ст „Пловдив“ – п/ст „Марица –
изток“.
В
жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт и
се иска отмяната му от съда. Твърди, че комисията неправилно е включила в
обезщетението и наличните върху засегнатата част от имота трайни насаждения и
подобрения, тъй като върху тяхното ползване не е налице ограничение. Поддържа
се, че едва при засягане на трайните насаждения, собственикът може да търси
обезщетение по реда на чл. 65, а. 2 от ЗЕ. Относно наличните в имота системи за
защита и напояване се твърди, че не следва да бъдат оценявани, тъй като не са
трайно прикрепени към земята. Оспорва се и подходът за извършване на оценката,
като се поддържа, че същата не дава „справедлива пазарна стойност“, а е
значително завишена. Сочи се и необоснованост на оценката, тъй като комисията е
ползвала данните от оферти за продажби на имоти, а не такива от реално
извършени сделки. Иска се присъждане на съдебни разноски и се възразява срещу
размера на разноските на другата страна.
3. Ответникът – община Първомай, чрез процесуалния си
представител юрисконсулт П. , поддържа становище за неоснователност на жалбата.
Претендира се присъждане на съдебни разноски и се прави възражение за
прекомерност на претенцията за съдебни разноски на оспорващия.
4. Заинтересованата страна „БУЛ ЕЙПЪЛ” ООД,
ЕИК ***, със
седалище и адрес на управление: гр. Първомай, ***№ 47А, чрез процесуалния си
представител – адвокат И.Т., е на становище, че жалбата е неоснователна и
следва да бъде отхвърлена. Претендира се присъждане на съдебни разноски.
5. Окръжна прокуратура - гр. Пловдив,
редовно уведомена за възможността за встъпване в настоящото производство, не
взема участие.
ІІ. По
допустимостта на жалбата:
6. Жалбата е подадена в предвидения
преклузивен процесуален срок срещу административен акт, подлежащ на съдебен
контрол, при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ. Фактите
по делото:
7. „Електроенергиен
системен оператор“ ЕАД сезирало кмета на община Първомай за необходимостта
от учредяване на ограничени вещни права за обект: „Нова ВЛ 400 kV п/ст
„Пловдив“ – п/ст „Марица – изток“, за който е одобрен Парцеларен план със
заповед № РД-02-15-35/11.04.2017г. на министъра на регионалното развитие и
благоустройството /л.
37/, обнародвана в „ДВ“ бр. 34, 28.4.2017г. /http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=113791/,
и за който обект по силата на чл. 64, ал. 1 и ал. 4 от Закона за енергетиката в
полза на дружеството са възникнали сервитутни права. Във връзка с изпълнение на
процедурата бил изготвен доклад от
„Сървей Груп“ ЕООД, с лиценз рег. № ********* от 15.06.2011г., за изготвяне на
справедливи пазарни оценки за учредяване на ограничени вещни право и сервитути
върху поземлените имоти в засегнатата земеделска територия.
8. Линеен енергиен
обект електропровод ВЛ 400 kV п/ст „Пловдив“ - п/ст „Марица-изток“ - п/ст ТЕЦ
„Марица-изток 3“, който ще бъде изграден на територията на общините „Родопи,
Садово и Първомай, област Пловдив, Чирпан, Опан и Гълъбово, област Стара
Загора, и Димитровград и Симеоновград, област Хасково, е определен с Решение №
771 от 21 октомври 2011 г. на Министерски съвет като национален обект.
9. С писмо изх. №
92-00-111/15.05.2020г. по описа на община Първомай „Електроенергиен системен
оператор“ ЕАД било уведомено, че в оценителния доклад, изготвен от „Сървей
Груп” ЕООД, гр. София, е пропуснат поземлен имот № 112052, местност
”Чилингирско Т. Ямач”, землище на гр. Първомай, целият с площ на имота 17,409
дка, със засегната от сервитута площ - 3,993 дка, собственост на „Бул Ейпъл”
ООД. Същият е отбелязан в регистрите на засегнатите имоти към Парцеларния план
като собственост на „Аква М - М“ ЕООД.
10. С писмо изх. №
ЦУ - ЕСО - 4021/29.05.2020г. дружеството - жалбоподател уведомило кмета на
община Първомай, че със собственика на поземлен имот № 112052, местност
”Чилингирско Т. Ямач”, землище на гр. Първомай, е постигнато съгласие да бъде
проведена процедура по чл.210 от ЗУТ от комисия към община Първомай.
11.
Със
заповед № РД-15-401/08.07.2020г. кметът на община Първомай назначил комисия по
чл. 210 от ЗУТ със състав от длъжностни лица при община Първомай: гл. архитект,
гл. специалист ”КР”, гл. експерт „Земеделие, гл. юрисконсулт. Като външни
експерти в комисията били включени: инж.
А. Т. Ч. - притежаваща оценителска правоспособност за недвижими имоти, със Сертификат рег. №*********/2009 год., издаден
от Камара на независимите оценителни в България, въз основа на Лиценз №4707/03.06.1996
год., издаден от Агенция за приватизация -гр. София; инж. агр. Галина Димова П.
- притежаваща оценителска
правоспособност за земеделски земи и трайни насаждения, със Сертификат рег. №*********/2015г.,
издаден от Камара на независимите оценителни в България.
На
комисията била поставена задача да изготви оценка и на основание чл. 64, ал.6
от ЗЕ и да определи размера на обезщетението за сервитута на енергийния обект
„Нова ВЛ 400 kV п/ст „Пловдив ” - п/ст „Марица-изток”, за поземлен имот №
112052, местност ”Чилингирско Т. Ямач”, землище на гр. Първомай, целият с площ
на имота 17,409 дка, със засегната от сервитута площ - 3,993 дка, собственост
на „Бул Ейпъл” ООД.
Комисията
изготвила протокол от 14.09.2020 г. въз основа на доклад за пазарна оценка от
03.08.2020 г., с който приела и определила пазарна оценка за сервитута върху
площ от 3,993 дка от поземлен имот № 59080.112.52 по КК и КР на гр. Първомай,
област Пловдив (стар номер № 112052, местност ”Чилингирско Т. Ямач”, землище на
гр. Първомай), в размер на 60746,33 лв. За нуждите на оценката било съобразено,
че поземленият имот представлява земеделска земя, която е част от овощна
градина с обща площ от 144,716 дка, изградена през 2018г. по проект за
отпускане на финансова помощ по схема „Групи производители“ на плодове и
зеленчуци, подкрепена от Европейския фонд за гарантиране на земеделието. В
имота, въз основа на разрешение за строеж № 74 от 20.07.2018г. от главен
архитект на община Първомай, била изградена: система за капково напояване на
трайни насаждения от ябълки; система за автоматизация и филтрово - торосмесващ
възел.
Оценката била изготвена по метода на пазарните
аналози /МПА/, метода на капитализиране на бъдещи приходи /МК/ и метод,
съобразно приходите от рента по Наредбата за реда за определяне на цени на
земеделски земи /МПР/. По отношение на метода на сравнимите продажби за изходна
информация били ползвани единствено данните за офертни цени от агенции за
недвижими имоти за еталонни имоти със сходни характеристики в общините:
Първомай, Стамболийски, Съединение и Марица, област Пловдив. Въз основа на
посочената методика била определена пазарна цена за 1 дка в размер на 3186,80
лева, по следните осреднени цени: МПА - 3678,25 лв. за 1 дка с тежест 1471,30
лв.; МК - 3266,67 лв. за 1 дка с тежест 1633,34 лева; МПР - 821,50 лева за 1
дка с тежест 82,15 лв. Определената цена 3186,80 лева за дка била редуцирана до
80% от правото на собственост - 2549,44 лева за 1 дка.
12. В хода на
съдебното производство бе допусната съдебно оценъчна експертиза с вещо лице
инж. И.Г., чието заключение бе прието със заявени резерви от ответника и
заинтересованата страна, относно приложения корекционен коефициент към размера на
стойността на оценените трайни насаждения и подобрения в имота. За нуждите на
експертизата вещото лице е приложило метода на
сравнимите продажби и метода на приходната стойност. По метода на
сравнимите продажби е определена осреднена пазарна цена в размер на 1160 лв. за
дка, въз основа на данни
от Агенция по вписванията за реално извършени сделки със земеделски земи, 12
месеца преди датата на възлагане на оценката, в землищата на с. Татарево, с.
Езерово и с. Брягово, община Първомай. По метода на приходната стойност, след
съобразяване на средната годишна рентна цена за района, вещото лице е
определило осреднена пазарна цена в размер на 1400 лева. За да определи размера
на обезщетението, вещото лице при съобразяване правилото на чл. 63, ал. 1 от ЗЕ
е приложило коефициент за срока на сервитута - 0,9 и коефициент за степента на
ограничение - 0,75. По този ред е определена пазарна стойност в размер на 3450
лева за дка.В съдебно заседание вещото лице пояснява, че конкретните стойности
на корекция са съобразени с
ограничението при ползването на засегнатата част от имота.
За
да оцени подобренията и трайните насаждения в имота, вещото лице е съобразило
Приложение № 1 към чл. 5, т. 1 от Наредбата за базисните цени на трайните
насаждения. Така за наличните ябълкови дървета - 1349 бр., е определена ед.
цена - 27,80 лв. и обща стойност в размер на 37502,20 лв. Относно Системата за
защита от градушки, насекоми и птици и Системата за капково напояване, вещото
лице е отчело договорните цени за доставка и монтаж, като е определило 4683,09
лв. за декар или общо 18699,58 лева за засегнатата част, съответно - 489,90 за декар или общо 1956,17 лева за
засегнатата част. Така определените стойности вещото лице е коригирало по реда
на чл. 63, ал. 1 от ЗЕ с коефициент
за срока на сервитута - 0,9 и коефициент за степента на ограничение - 0,75, въз
основа на които са постигнати следните пазарни стойности: за насаждения - 25314
лв.; за система за защита - 12620 лв. и за система за напояване - 1320 лв.
IV. За правото:
13. По смисъла на § 1, т.
23 от ДР на ЗЕ „Енергиен обект" е обект или съвкупност от обекти, с
предназначение в него или посредством него да се извършва производство на
електрическа и/или топлинна енергия с определена мощност, добив или съхранение
на нефт или природен газ, пренос, както и преобразуване на параметрите или вида
на електрическа и топлинна енергия и природен газ, нефт или нефтопродукти през
мрежи, както и техните спомагателни мрежи и съоръжения, разпределение на
електрическа, топлинна енергия или природен газ през мрежи, както и техните
спомагателни мрежи и съоръжения, без инсталациите на клиентите.
Съгласно
чл. 64, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от ЗЕ /ред. ДВ, бр. 58 от 2017 г./ при разширение
на съществуващи и при изграждане на нови въздушни и подземни електропроводи, на
надземни и подземни хидротехнически съоръжения за производство на електрическа
енергия, топлопроводи, газопроводи, нефтопроводии нефтопродуктопроводи в полза
на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват
сервитути. Сервитутите по този закон са 1)
право на преминаване на хора и техника в полза на лицата по ал. 1;
2) право на прокарване на въздушни и
подземни електропроводи, на надземни и подземни хидротехнически съоръжения за
производство на електрическа енергия, топлопроводи, газопроводи, нефтопроводи и
нефтопродуктопроводи в полза на лицата по ал. 1; 3) ограничаване в ползването на поземлени имоти,
прилежащи към енергийните обекти.
Сервитутите възникват, когато: 1) има влязъл в сила подробен устройствен
план, с който се определя местоположението на съответните имоти, и 2) титулярят
на сервитута изплати еднократно обезщетение на собственика на имота, върху
който е възникнал сервитутът, и на носителите на други вещни права върху
засегнатия имот, а съгласно ал. 6 определянето на размера на обезщетенията по
тази глава се извършва по реда на чл. 210
и 211 от Закона за
устройство на територията или по взаимно съгласие на страните с
оценка от лицензиран оценител.
Според правилото на чл. 210, ал. 1 от ЗУТ изготвянето на оценки и
определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в
закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от
кмета на общината. По аргумент от § 1, т. 2 от ДР на Закона за общинската собственост
във вр. чл. 210, ал. 1 от ЗУТ и чл. 46, ал. 2 от закона за нормативните актове
за прилагането на метода на сравнителните продажби са релевантни сделките,
сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани
в службата по вписванията по местонахождението на имота.
По правилото на чл. 1, т. 3 във вр. чл. 3, ал. 1 от Наредба за реда за
определяне на цени на земеделските земи /обн., ДВ, бр. 64 от 5.06.1998 г., в
сила от 5.06.1998 г. паричната равностойност на земеделската земя при
изкупуване, продажба, замяна, учредяване на ограничени вещни права и сервитути
или друга сделка между държавата и физически или юридически лица се определя на
база начални цени, отразяващи размера на капитализираната поземлена рента
(годишно рентно плащане на един декар х 25) според категориите на земеделските
земи и пазарните условия в страната.
Съдът намира, че за нуждите на настоящото производство следва да се
съобрази и Решение № 6 от 4.07.2006 г. на Конституционния съд на Република
България по конституционно дело № 5/2006 г., с което е дадено задължително
тълкуване на понятието „равностойно парично обезщетение“, а именно според
Конституция на РБ равностойно парично обезщетение ще е това, което позволява на
засегнатия от отчуждаването собственик да получи адекватна обезщета.
Определянето на равностойно парично обезщетение без спазването на ясни
обективни критерии не е в интерес и винаги може да злепостави интересите на
собствениците на принудително отчуждени имоти. Това е така, защото влиянието на
субективния фактор при определянето на обезщетението, което не се ръководи от
еднакви обективни критерии, води до отклонение от реалната оценка в една или
друга посока.
При тази
фактическа и правна обстановка съдът намира, че оспореният административен акт
е издаден от компетентен административен орган в предписаната от закона форма,
но при съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалноправните
норми и целта на закона.
От
ангажираните в съдебното производство доказателства за реално извършени сделки
със земеделски земи, находящи се на територията на община Първомай, макар и не
идентични по начин на трайно ползване с процесния имот, но сходни по
предназначение, се оборва тезата в протокола на комисията по чл. 210 от ЗУТ, че
оценката следва да бъде извършена по офертни цени, поради липса на аналози. При
тези безспорни обстоятелства съдът намира, че определената с решение на комисия
по чл. 210 от ЗУТ оценка за процесния имот е незаконосъобразна. Същата почива
на данни от офертни цени и по никакъв начин не отговора на принципа за
спазването на ясни обективни критерии при определяне на обезщетението.
Правилно
комисията по чл. 210 от ЗУТ при определяне на оценката е съобразила наличните в
имота трайни насаждения и подобрения, тъй като те попадат в рамките на
ограниченията на ползването на имота съгласно чл. 65, ал. 1, т. 2 ЗЕ във вр. с
чл. 14, ал. 1, т. 2 от Наредба № 16/2004 г. за сервитутите на енергийните
обекти
/ така Решение №
5133 от 19.04.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13397/2017 г., II о. и Решение № 1270
от 1.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 11082/2020 г., II о./. В този аспект
възраженията на жалбоподателя са неоснователни. Соченият ред за обезщетение по
чл. 65, ал. 2 от ЗЕ в случая е неотносим. Съгласно заключението на вещото лице
в засегнатата част от имота попадат трайни насаждения – ябълки, чието
съществуване в сервитутната зона на енергиен обект е ограничено. За нуждите на
стопанството са изградени системи за зашита от градушки и насекоми и система за
напояване по разрешение за строеж № 74 от 20.07.2018г., чието съществуване по
правилото на чл. 14, ал. 1, т. 1 от Наредба № 16/2004 г. в сервитутната зона на
енергийния обект също е ограничено.
Въпреки
това, неправилно комисията е определила пазарната стойност на обезщетението за трайни
насаждения и подобрения, без да съобрази критерия по чл. 65, ал. 1, т. 2 ЗЕ - видовете
ограничения на ползването, респ. приложими корекционни коефициенти, съобразно
срока и степента на ограничението. В тази насока възраженията на ответника и
заинтересованата страна също се явяват неоснователни. Приложеният от
експертизата метод за определяне на базисните цени на трайните насаждения не
изключва общото изискване по чл. 65, ал. 1 от ЗЕ - при оценката да бъде
съобразени видовете ограничения на ползването. Съдът намира за правилен и
обоснован подходът на вещото лице за прилагане на коефициенти за корекция при
стойност 0,9 – за безсрочния сервитут и 0,75 – съобразно степента на засягане
на ползването. Вещото лице е установило, че наличните в ограничителната зона
трайни насаждения – ябълкови дървета, са в плододайна фаза и с височина под
максимално допустимата, поради което приложеният коефициент се явява съобразен
с извлечените и бъдещите ползи от подобренията, както и с бъдещите ограничения
върху ползването.
По тези
съображения съдът възприема предложения от страна на съдебната експертиза
размер на обезщетение, а именно 42704 лева, от които: 3450 лева за засегнатата
площ от имота, 25314 лева за трайните насаждения, 1320 лева за системата за
напояване и 12600 лева за системата за защита.
V. За разноските
14. Предвид изхода на делото, по правилото на чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени сторените съдебни разноски, които се доказват в размер на 370 лева, от които 50 лева за държавна такса и 320 лева за възнаграждение на вещо лице. Ответникът е направил своевременно възражение за прекомерност на претенцията на оспорващия за присъждане на 200 лева за възнаграждението за юрисконсултска защита. По реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г./ юрисконсултско възнаграждение може да бъде в размер от 100 до 200 лв. Претенцията на жалбоподателя е за присъждане на разноски в рамките на допустимия размер. При това положение възражението на ответника се явява неоснователно и разноските следва да бъдат присъдени, така както са заявени. По правилото на чл. 143, ал. 1 във вр. §1, т. 6 от ДР на АПК разноските следва да бъдат поети от юридическото лице, в структурата на което е административният орган.
Ето защо, Съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ решение по Протокол от 14.09.2020г. на комисия по чл.
210 от ЗУТ при община Първомай, област Пловдив, с което на „БУЛ ЕЙПЪЛ” ООД, ЕИК
***, е определено обезщетение в размер на 60746,33 лева за частта от поземлен
имот с идентификатор 59080.112.52 по КК и КР на гр. Първомай, целият с площ на
имота 17,409 дка, със засегната от сервитут площ - 3,993 дка, от обект: „Нова
ВЛ 400 kV п/ст „Пловдив“ – п/ст „Марица – изток“, като НАМАЛЯВА размера на
определеното равностойно парично обезщетение от 60746,33 лева /шестдесет хиляди
седемстотин четиридесет и шест лева и тридесет и три стотинки/ на 42704 лева
/четиридесет и две хиляди седемстотин и четири лева/.
ОСЪЖДА община Първомай да заплати на „Електроенергиен
системен оператор“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.
София, р-н Витоша, бул. “Цар Борис III“ № 201, сумата от 570 (петстотин и
седемдесет) лева, представляваща направени по делото разноски.
Решението не подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: