Р Е Ш Е Н И Е
№ 187
гр. Сливен, 10.06.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,
наказателно отделение - ІV-ти наказателен състав, в публично заседание на двадесет
и първи май през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦАНКА НЕДЕЛЧЕВА,
при
секретаря ГАЛИНА ПЕНЕВА като разгледа докладваното от председателя АНД № 325 по описа на съда за 2020 год. за да се произнесе съобрази:
Производството
е образувано по повод жалба от П.К.М. с ЕГН ********** *** против Електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство или система, серия К № 3270561 на ОД на МВР – Сливен, с който е
наложено административно наказание „Глоба” в размер на 300,00 лева на основание
чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от Закона за движение по пътищата
(ЗДвП) за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
В с.з.
жалбоподателят редовно призован, се явява лично, поддържа жалбата и моли
издадения електронен фиш да бъде отменен.
В с.з.
административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща представител,
който да изрази становище по жалбата.
Въз основа на събраните по делото
доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви
и относими към предмета на делото, съдът намира за установено следното от фактическа
страна:
На 08.12.2019 год. в 15,05 часа по път І-
След обработване на данните от мобилната
камера, служителите на ОД на МВР –
Сливен установили чия собственост е автомобила, чрез справка в Централна
база – КАТ, а именно П.К.М. ***.
Въз основа на заснемането бил издаден
Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство или система, серия К № 3270561, в който като нарушител бил
вписан П.К.М. ***. В издадения Електронен фиш за налагане на глоба е отразено,
че за констатираното нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП на жалбоподателя на
основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП е наложено
административно наказание „Глоба” в размер на 300,00 лева.
Горната фактическа обстановка съдът прие за
безспорно установена от събраните по делото писмени и гласни доказателства. Въз
основа на нея направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима – подадена в
законния срок от лице, имащо правен интерес от обжалване, а разгледана по
същество е неоснователна.
Съдът намира твърденията за нарушаване на
процедурата по издаване на електронния фиш за неоснователни. Съгласно
разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП (изм. ДВ, бр. 19 от 13.03.2015 год.) при
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен
фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В § 6, т. 65
от ДР на ЗДвП законодателят е предвидил, че автоматизирани технически
средства и системи са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно ЗДвП, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на
контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. С Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн., ДВ,
бр. 36 от 19.05.2015 год.), издадена на основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП, е
определен реда и начина за ползването им.
В настоящия случай видно от представените по делото писмени доказателства са били спазени изискванията на цитираната Наредба, а именно: било е използвано автоматизирано техническо средство „ARH CAM S1”, одобрено по реда на Закона за измерванията и преминало проверка по надлежния ред (л. 10 от делото) и е бил попълнен протокол за използването на мобилно АТСС за контрол (л. 9 от делото). Следва да се отбележи, че разпоредбата на чл. 7 от цитираната наредба, съгласно която мястото за контрол с мобилни автоматизирани технически средства и системи трябва да е обозначено с пътен знак Е24, поставен преди мястото за контрол и документирано със снимка, е отменена с ДВ, бр. 6/2018 год., в сила от 16.01.2018 год. Поради което към датата на извършване на нарушението – 08.12.2019 год., разпоредбата на чл. 7 от цитираната Наредба не е приложима. Освен това с ДВ, бр. 54 от 05.07.2017 год. е отменена й разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП, която задължава при изпълнение на функциите си по този закон определените от министъра на вътрешните работи служби да обозначават чрез поставяне на пътни знаци, оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на МВР работи участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или системи.
От
приложеното към преписката копие от дигитална снимка (л. 8 от делото),
безспорно се установява, че автомобилът е управляван с по - висока скорост от
разрешената, а именно
Възражението на
жалбоподателя, че не е спазено изискването на чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата за
отбелязване началото и края на контролирания участък, е неоснователно. Съгласно
разпоредбата на чл. 10, ал. 2 от цитираната Наредба, протоколът по ал. 1 се
попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във
време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания
участък. Следователно тази разпоредба за отбелязване началото и края на
контролирания участък е приложима само когато мобилното АТСС е в движение. В
случая не е следвало да се попълват в
протокола графите „Начало на участъка” и „Край на участъка”, тъй като същите се
попълват при режим на измерване „Д” – в движение, а видно от протокола се касае
за режим на измерване „С” – стационарен.
Възражението на
жалбоподателя, че в издадения електронен фиш
не е посочено пред кой орган и в какъв срок подлежи на обжалване същият,
е неоснователно. Обжалваният
електронен фиш съдържа всички данни посочени в разпоредбата на чл. 189, ал. 4
от ЗДвП.
С оглед на което съдът
намира, че жалбоподателят е извършил нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, поради
което същият следва да понесе предвидената административнонаказателна
отговорност.
Съдът
не констатира нарушения на процедурата при издаване на Електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство
или система, който съдържа всички необходими реквизити по ЗДвП.
Размерът
на наложеното на жалбоподателя административно наказание е в предвидения от
закона минимален размер и отговарят в пълна степен на вината и на допуснатото
нарушение. Ето защо съдът намира, че следва да потвърди атакувания Електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство или система, като законосъобразен.
Ръководен
от гореизложеното, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане
на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, серия К № 3270561 на ОД на МВР – Сливен, с който на
П.К.М. с ЕГН ********** ***, е наложено
административно наказание „Глоба” в
размер на 300,00 лева на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2, т. 4
от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 1
от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред СлАС в 14 – дневен срок от съобщаването му
на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: