№ 61
гр. Пазарджик, 24.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, IX НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети януари през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Елисавета Радина
при участието на секретаря Х.В.
като разгледа докладваното от Елисавета Радина Административно
наказателно дело № 20215220201890 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по реда на чл.63 от ЗАНН.
Образувано е по жалбата на СВ. П. Р., ЕГН **********, с адрес общ.С., с.
К., ул. ''П.Я., чрез адв. Г. С. против Наказателно постановление №36-0000312
/21.04.21 на директора на РД „АА” гр. Пловдив, с което на жалбоподателя е
наложена на основание чл.177,ал. 4,т. 3 ЗДвП глоба в размер на 1500 лв.
С жалбата се навеждат конкретни доводи за процесуално-правна и
материално-правна незаконосъобразност на атакуваното постановление, с
които се обосновава искането за неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателя, чрез своя представител подържа
жалбата и искането в нея.
Въззиваемата страна, редовно призована не изпраща законов
представител.
Районният съд, като прецени събраните по делото писмени и гласни
доказателства по отделно и в тяхната съвкупност и с оглед разпоредбата на
чл.63 от ЗАНН, прие за установено следното:
На 08.03.21г., по обяд, жалбоподателят управлявал на главен път II-37 с.
1
Гелеменово влекач "Даф" ФТ ХФ 105 от категория N3 с per. № ****** и
прикачено полуремарке от категория 04, собственост на "Равнички Транс"
ЕООД. Извършвал обществен превоз на товари - арматурна мрежа, със
заверено копие №********** за международен превоз на товари, пътен лист
серия А № 317922/08.03.2021 г. и товарителница серия V-3 №
009719/05.03.2021 .
Около 12:00 ч. би спрян за проверка от свидетелите И. и Г. – инспектори
към РД АА Пловдив. Те установили обществен превоз на товари - арматурна
мрежа, като внимателно прегледали използваните устройства за задържане на
товара. При това забелязали,че 12 бр. устройства за задържане -колани са
дефектни, тъй като с възли. Заснели 14 фотоса .
Като преценил, че неизправността при укрепване на товара е опасна св.
И. съставил на място и връчил на водача процесния акт, като автомобилът бил
спрян от движение до отстраняване на неизправността.
Въз основа на акта е издадено обжалваното НП. то се атакува с доводи
относно неговата процесуална изправност, които са неоснователни. Како то,
така и акта, въз основа на който е издадено, са постановени от лица с
делегирани материална и териториална компетентност ( виж заповед № РД -
08 - 30/24.01.2020 г.).
Описанието на нарушението в двата акта е с достатъчни по обем и
яснота обстоятелства, от които несъмнено става ясно, че е извършван
обществен превоз на посочения товар, който е бил укрепен с колани , 12 бр.
от които са били с възли, което обуславя опасна неизправност на
управляваното МПС . Вярно е, че съставът на това нарушение се съдържа в
посочената едва в НП санкционна норма на чл. 1771 ал.4, т. 3 ЗДвП, но в акта
се съдържат достатъчно норми, които сочат, че неизправността при
укрепването е опасна – т.20,.3.5 от Приложение 1 към чл. 9, ал.4 от Наредба
7/2018г. за укрепване на превозваните товари( Наредбата) . Доколкото
описаното нарушение се изразява в управление на МПС с опасна
неизправност при укрепване на превозвания товар нормата на чл. 8 от
Наредбата няма отношение , защото тя установява стандартите , ползвани
при укрепването. Административно-наказателното обвинение не е за това, че
не е приложен съответния стандарт. От друга страна, посочването на чл. 8
)конкретизиран с НП) не засяга на правото на защита, както впрочем и
2
липсата в акта на нормата на чл. 177, ал.4,т.3 от ЗДвП, която съдържа състава
на нарушението. И така, тъй като правото на защита на обвиняемото лице се
гради по фактите, а те в случая са съвсем ясно изложени в акта. Наред с това,
именно поради неизправността на укрепване на товара автомобилът е бил
спрян от движение ( виж отразеното в акта долу) и не е пуснат в движение до
отстраняване на неизправността – от водача. И , наред с всичко това –
наказващият орган напълно основателно е преценил наличие на основанията
по чл. 53, ал.2 от ЗАНН като е издал въз основа на процесния акт своето НП
при установени по безспорен начин извършено нарушение , персонифициран
нарушител и вината му.
Съгласно чл. 127, ал. 1 от Закона за движение по пътищата участниците
/ЗДвП/ превозваните товари трябва: 1. да не създават опасност за участниците
в движението; 2. да бъдат укрепени и да не се влачат по пътя и 3. да не
ограничават видимостта на водача и да не нарушават устойчивостта и
управляемостта на пътното превозно средство. Условията и редът за
укрепване на превозваните товари, съгласно ал.4 на чл. 127, се уреждат с
наредба. Така е Наредба № 7 / 27.04.2018 г. за укрепване на превозваните
товари.
С дефинираното с нея понятие (§ 1 от ДР) "товар" са всички стоки,
които обикновено биха се поставили във или върху частта от превозното
средство, предназначена за превоз на товари, които не са постоянно
прикрепени към него, включително предмети в носители на товари, като
касети, подвижни тела или контейнери в превозни средства.
Подзаконовият нормативен акт урежда и задълженията на водачите и
превозвачите за укрепване на товарите; изискванията за укрепване на
товарите при превоза, товаренето, разтоварването и обработката им; видовете
неизправности, свързани с укрепването на товарите и тяхната класификация и
контролът за укрепване на товарите. Съгласно ал. 2 на чл. 1 от Наредбата
укрепването на товарите, превозвани с пътни превозни средства, се извършва
така, че да не пречи на безопасното управление на превозното средство и да
не застрашава живота и здравето на участниците в движението, имуществото
им, както и околната среда. В тази връзка ( чл. 3) задължение за водача преди
натоварването да приложи най-подходящите методи за обезопасяване на
товарите съгласно изискванията на чл. 8 (укрепването на товара се извършва
3
по един или повече от следните стандарти: БДС ЕИ 12195-1, БДС ЕИ 12195-2,
БДС КК> 12195-3, БДС ЕИ 12195, БДС ЕИ 12640, БДС ЕИ 12642, БДС ЕИ
283, 130 1161 и 130 1496, приложими към превозвания товар и превозното
средство) и да определи броя и вида и да използва необходимите средства за
максимална надеждност на обезопасяването.
Съгласно ал. 4 на чл. 9 оценката на неизправностите при укрепване на
товари се прави според критериите по Приложение 1 към нормата. В т. 20.3.5
от Приложението неизправни са дефектните устройствата за задържане на
товара ( виж наименование т. 20.3), когато имат възли. Тази неизправност е
опасна по смисъла на чл. 9, ал.5, доколкото наличието на възли на
придържащи товара колани пряко застрашава безопасността на
движението поради риск от изсипване, разливане или изпадане на товара
или на част от него или поради опасност, произтичаща пряко от товара и
застрашаваща живота или здравето на хората.
Фактът на управление на МПС с посочения в него товари на
посоченото време и място не са спорни. Не е спорно и е доказано (от
приложените заверено копие №********** за международен превоз на
товари, пътен лист серия А № 317922/08.03.2021 г. и товарителница серия V-
3 № 009719/05.03.2021), се е извършвал обществен превоз на товари.
Спорен е въпросът имало ли е и по-скоро надлежно доказани ли са
неизправности при укрепване на товара. Защитата оспорва представените
към акта фотоси, които по разпореждане на съда бяха изведени в цветен
вариант от устройството, с което са заснети и в което са архивирани –
мобилният му телефон. Да, вярно е ,че последните не са били изготвени по
реда на НП и в този смисъл защитата оспорва тяхната годност на веществени
доказателства. Константната обаче вече съдебна практика ( виж решение
390/02.10.2009г. по н.д-.393/09, ВСК) е ,че дори случайно създадените
фотоснимки, които отразяват или съдържат обстоятелства, включени в
предмета на доказване, следва да се третират като веществени доказателства
по смисъла на чл. 109, ал.1 от НПК.
Така, че – показанията на двамата инспектори Г. и И. са напълно
подкрепени от направените от втория и приложени по делото фотоси, които
съвсем ясно визуализират възли, налични върху придържащите товара колани
; виж фотосите) .
4
Управлението на пътно превозно средство с неукрепен товар в
нарушение на изискванията на Наредбата се санкционира съгласно чл. 177,
ал. 4, т. 3 от ЗДвП с глоба за водача от хиляда и петстотин лева - при
констатирани опасни неизправности при укрепването на товара.
Установено е от горния фактически и доказателствен анализ, че
жалбоподателят е превозвал товар, представляващ арматурна мрежа,
укрепена с дефектни колани – с възли, с което е създавал опасности за
движението и предпоставка за ПТП. Вероятността превозваният товар да
изпадне на пътното платно, с което се създава напълно реален риск за
движението и участниците в него е обосновало правилната квалификация на
безспорно установената неизправност на укрепване на товара.
Нарушението е безспорно установено и за сощото е наложена
предвидената в твърд размер глоба.
Горното обуславя законосъобразност на НП, което следва да се потвърди,
а този резултат предпоставя неоснователност на претенцията на защитника
за разноски, сторените от жалбоподателя.
Разноски не се претендират от въззиваемата страна.
По изложените съображения и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,
СЪДЪТ
РЕШИ:
ПОТВЪРЖАВА Наказателно постановление №36-0000312 /21.04.21 на директора на
РД „АА” гр. Пловдив, с което на СВ. П. Р., ЕГН **********, с адрес общ.С., с. К., ул. ''П.Я.,
е наложена на основание чл.177,ал. 4,т. 3 ЗДвП глоба в размер на 1500 лв.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на СВ. П. Р. да присъждане в негова полза на
сторените от него съдебно-деловодни разноски.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-гр.Пазарджик в 14-
дневен срок от датата на съобщаването на страните за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
5