Решение по дело №2568/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 164
Дата: 31 януари 2023 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20227180702568
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

                                 164/31.1.2023г.

 

Град Пловдив, 31.01.2023 година

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, IV състав, в публично заседание на четиринадесети декември две хиляди двадесет и втора година в състав:

Съдия: Анелия Харитева

при секретар Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2568 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл.186, ал.4

ЗДДС.

Образувано е по жалбата на „Слав - М груп" ЕООД срещу заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-237-0120692 от 10.08.2022 г. на началник отдел „Оперативни дейности" Пловдив при ЦУ на НАП, с която на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка по чл.186, ал.1, т.1, б.„а" ЗДДС - запечатване на търговски обект -магазин № 9 и № 10, находящ се в град Пловдив, ТЦ „Север" и забрана за достъп до него за срок от 7 дни.

Според жалбоподателя заповедта е издадена в противоречие със закона и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, поради което се иска отмяната й.

Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли тя да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът намира, че жалбата е подадена от активно легитимирана страна, адресат на оспорената заповед, чиито права са неблагоприятно засегнати от заповедта, и в 14-дневния преклузивен срок от съобщаването на решение № ГДФК-124 от 09.09.2022 г., извършено на 26.09.2022 г., с което горестоящият административен орган е отхвърлил жалбата на дружеството срещу заповедта в обжалването по административен ред. Следователно жалбата е допустима, но разгледана по същество е неоснователна поради следните съображения:

От събраните по делото доказателства се установява, че на 28.07.2022 г. в 10:15 ч. от контролни органи на НАП е извършена проверка на търговски обект - магазин № 9 и № 10, находящ се в град Пловдив, ТЦ „Север", стопанисван от „Слав - М груп" ЕООД, при която проверка е констатирано, че дружеството в качеството му на задължено лице по чл.З от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ не регистрира и отчита всяка извършена продажба на стоки от търговския обект чрез издаване на фискални касови бележки от въведеното в експлоатация за обекта фискално устройство. При извършена контролна покупка, заплатена в брой, на пръскачка на стойност 60 лева на проверяващите не е издаден фискален бон от наличното в обекта фискално устройство, нито от кочан с ръчни касови бележки. При проверката е установено и наличие на положителна касова разлика в размер на 75 лева между наличните парични средства съгласно опис и маркираните във фискалното устройство.

За констатираните при проверката обстоятелства е съставен протокол за извършена проверка серия АА № 0120692 от 28.07.2022 г. (л.46). В протокола е отразена описаната фактическа обстановка и той не е оспорен по реда на чл.193, ал.З ГПК, т.е., налице е официален документ, съставен по установения ред и форма от органите по приходите в кръга на правомощията им, който е годно доказателствено средство за извършените от органите по приходите действия и за установените факти и обстоятелства съгласно чл.50, ал.1 ДОПК.

В заповедта са посочени фактическите и правни основания за издаването й. Посочено е, че е установено нарушение на реда за отчитане на продажбите в търговските обекти - дружеството не е издало фискална касова бележка, с което е нарушен чл.118, ал.1 ЗДДС, във връзка с чл.186, ал.1, т.1, б.„а" ЗДДС, поради което е издадена процесната заповед. В заповедта се съдържат мотиви относно определения срок за налагане на мярката с оглед начина и вида на организиране на отчетността и продължителността на извършване на търговска дейност на дружеството.

За издаването на индивидуалния административен акт по чл. 186, ал. 1 ЗДДС е достатъчно да е установено, че е налице неспазване на предвидения в закона ред за отчитане на продажбите в търговските обекти. Заплащането на имуществената санкция води до прекратяване изпълнението/действието на принудителната административна мярка, но няма отношение към законосъобразността на заповедта за нейното налагане, тъй като основанието за налагането на мярката е самото нарушение, а изпълнението на наложената имуществена санкция не води до отпадане на нарушението. Текстът на чл. 186, ал. 1 ЗДДС изрично сочи, че принудителната административна мярка се прилага независимо от имуществените санкции. Съответно чл.186, ал.1 ЗДДС не изисква да е налице стабилизиран правораздавателен акт, установяващ административно нарушение, обективният състав на което да се вписва в нейната хипотеза.

Налагането на принудителната административна мярка има преустановителен и превантивен характер и цел, като отлагането й във времето би попречило за постигане на тези цели. В този смисъл от събраните доказателства се установява, че е постигната целта на наложената мярка -гарантиране и осигуряване на постъпленията в бюджета чрез спазване на установения ред за регистрация и отчетност на продажби, а при определяне на срока е съобразен принципът на съразмерност и 7-дневният срок е много под максималния установен в закона.

Целта на всяка, включително и на настоящата, принудителна административна мярка е да се предотвратят и преустановят административните нарушения, както и да се предотвратят и преустановят вредните последици от тях, чрез коригиране на поведението на задължените лица и мотивирането им да спазват нормативно разписаното поведение.

Оспорената заповед е издадена от компетентния за това административен орган, надлежно оправомощен със заповед № ЗЦУ-1148 от 25.08.2020 г., изм. със заповед № ЗЦУ-1157 от 27.08.2020 г. на изпълнителния директор на НАП, и в предвидената от закона форма. Административният акт съдържа фактическите и правни основания, послужили за издаването му -юридическите факти, релевантни за формиране на властническото волеизявление, които, от една страна, дават възможност на адресата на акта да узнае какво е мотивирало административният орган да приеме именно това решение и ефективно да упражни правото си на защита, а от друга страна, позволяват на съда да извърши проверка за законосъобразност на акта. При издаване на заповедта правилно е приложен материалния закон и правилно е определено правното основание по чл.186, ал.1, т.1, б.„а" ЗДДС, на което съответстват изложените в заповедта фактически основания за налагане на мярката. В заповедта са изложени подробни мотиви относно продължителността на срока с оглед тежестта на нарушението и последиците от него, вида на търговския обект, местоположението на обекта в търговски център и извършваната голяма по обем търговска дейност и човекопоток, характера на дейността и възможността за реализиране на високи обороти от продажби поради установеното работно време без почивен ден.

Предвид всичко изложено съдът намира, че жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена. С оглед изхода на спора и направеното искане от процесуалния представител на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение същото като основателно следва да се уважи и да бъде осъдено дружеството да заплати на НАП сумата 100 лева на основание чл.143, ал.4 АПК и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Затова и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Административен съд Пловдив, I отделение, IV състав,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Слав-М груп" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Асеновград, ул. „Ангел войвода" № 42, представлявано от управителя С.И.Д., срещу заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-237-0120692 от 10.08.2022 г. на началник отдел „Оперативни дейности" Пловдив при ЦУ на

НАП.

ОСЪЖДА „Слав-М груп" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Асеновград, ул. .Ангел войвода" № 42, представлявано от управителя С.И.Д., да заплати на Националната агенция по приходите сумата от 100 (сто) лева, юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването.

 

                                                            Съдия: