Решение по дело №3333/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 445
Дата: 2 март 2021 г.
Съдия: Светлана Бойкова Методиева
Дело: 20207180703333
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 декември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 445

 

гр. Пловдив, 02.03.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХIV състав, в публично съдебно заседание на шестнадесети февруари, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА МАТЕЕВА

      ЧЛЕНОВЕ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

                                                      СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

 

при секретаря К.Р.и с участието на прокурора Светлозар Чераджийски, като разгледа докладваното от съдия Методиева касационно административно - наказателно дело № 3333 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63 ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Касационният жалбоподател Д.Д.Я., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез адв. Т.И., обжалва Решение № 260488 от 30.10.2020 г., постановено по АНД № 4856/2020 г. по описа на Районен съд – Пловдив, 2 н.с. С обжалваното решение е потвърден електронен фиш Серия К № 2184638 на ОД на МВР Пловдив за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, с който на Д.Д.Я., на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

С жалбата се претендира отмяна на решението на РС - Пловдив, като неправилно и незаконосъобразно, като се сочи, че първоинстанционния съд неправилно е интерпретирал фактите и обстоятелствата по делото и така бил достигнал до неправилни изводи относно наличието на реквизитите на електронния фиш. В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят не се явява и не изпраща представител.

Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР – Пловдив, не е депозирал отговор по касационната жалба, редовно призован, не изпраща представител в съдебно заседание.

 Прокурорът от ОП – Пловдив Чераджийски, изразява становище за неоснователност на жалбата и моли първоинстанционното решение да се потвърди като правилно и законосъобразно. 

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с наведените в жалбата основания, съобразно с нормата на чл.348, ал.1 от НПК, констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законов срок и от страна по първоинстанционното съдебно производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Районен съд - Пловдив, след като е провел пълно и всестранно разследване по делото, е възприел за установена описаната в обжалваното решение фактическа обстановка, която се възприема и от настоящия съд, поради което и е ненужно да се повтаря. Съдът, постановил обжалвания съдебен акт е счел, че на датата, отразена по електронния фиш, описаният в него автомобил е извършвал движение с превишена скорост и поради това е налице извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП. Съдът е стигнал до посочения извод, като е направил прецизен анализ на събраните доказателства, съставляващи част от административната преписка. Първоинстанционният съд е обсъдил подробно в решението си и всяко едно от възраженията на жалбоподателя, наведени с жалбата против електронния фиш, като е отчел изрично и законодателната промяна в чл.189 от ЗДвП (обн., ДВ, бр.19 от 13.03.2015 г.) и приетата в тази връзка специална Наредба № 8121з-523 от 12.05.2015 г.  за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, като е взел предвид, че настъпилите изменения са изцяло съобразени с ТР №1/26.02.2014 г. на ОС на колегиите на ВАС, касателно използването на мобилни системи за контрол. Следва да се има предвид, че с изменението на закона и приемането на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. са приети ясни правила за използване и на мобилни технически средства и за обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват, с което на практика е преодоляна констатираната в мотивите на Тълкувателно Решение № 1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС празнота. Следователно, към датата на извършване на процесното нарушение на правилата за движение по пътищата – 04.07.2018 г. е била налице детайлна нормативна уредба на правилата във връзка с използването и на мобилни технически средства, които са достатъчно ясни и подробни, както и процедура, регулираща действията на контролните органи при използването на мобилни технически средства, поради което и следва да се приеме, че нарушенията от този вид могат да се установяват и санкционират с издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол, при спазване на всички нормативни изискванията на посочената нормативна уредба.

В случая, законосъобразно районният съд е преценил на базата на доказателства, че предвидената процедура по използване на техническото средство е спазена, като се е позовал и на протокола по чл.10 от Наредбата. Текстът „в отсъствието на контролен орган и на нарушител“ не изключва използването на мобилни АТСС при установяване на нарушенията за скорост, защото приемането на обратното становище би означавало да се приеме и че нарушението се извършва без нарушител, което е практически невъзможно. Забраната да се издава електронен фиш за нарушение, установено с мобилно АТСС касае само случаите, визирани в чл.11, ал.2 и 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., когато измерването на скоростта от мобилно АТСС се извършва от служебни автомобили или мотоциклети, които обаче също се движат. Процесният случай не е такъв, доколкото нарушението е установено с преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1, поставена върху т. нар. "триножник", временно разположен на участък от пътя (гр. Пловдив, ул. „Васил Левски“ № 236, посока с. Труд). В тези случаи контролният орган слага само началото и края на работа на техническото средство, което само установява и регистрира нарушението.

Възраженията в касационната жалба са напълно идентични с тези, заявени пред първоинстанционния районен съд, като те са били подробно и поотделно разгледани и приети за неоснователни. В тази насока РС Пловдив при постановяване на решението си е отчел и междувременно настъпилите изменения в специалната Наредба и е съобразил именно относимите към момента на извършване на нарушението нормативни разпоредби. Настоящият съдебен състав, също счита направените възражения за неоснователни и напълно споделя изводите на районния съд, поради което и на основание чл.221, ал.2 от АПК препраща към мотивите на обжалваното съдебно решение. В допълнение към изложеното от РС - Пловдив следва да се има предвид, конкретно относно възраженията на жалбоподателя за формата и съдържанието на електронния фиш, че задължителни са само посочените в чл.189, ал.4 изр. 2 от ЗДвП реквизити, като в този смисъл е ТР 1/2014 г. на ВАС. Видно е от отразеното по електронния фиш, че в същия се съдържат всички реквизити, посочени в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП по утвърдения образец. Тук следва да се има предвид, че се касае до особен и специален ред за ангажиране на административно–наказателна отговорност, въведен в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, който се явява специална норма по отношение на разпоредбите на ЗАНН, касаещи съдържанието на акта за установяване на административно нарушение и съответно издаваното въз основа на него наказателно постановление. От съдържанието на §1 от ДР на ЗАНН следва, че електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно - информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи. Следователно, електронният фиш, по силата на закона, представлява не изявление на определен орган, а електронно обективирано изявление, записано върху съответния носител, за формалната законосъобразност на което, е достатъчно да е изготвено чрез въведени по съответния ред автоматизирани технически средства или системи. Електронният фиш, както се каза, представлява не волеизявление на конкретен административен орган, за да се иска вписване в него на негов издател. Затова и доводите относно незаконосъобразност на акта, с който се ангажира административно-наказателната отговорност на едно лице без властническо волеизявление на конкретно физическо лице, действащо в качеството му на държавен орган, са неоснователни, доколкото такава възможност е предвидена в самия закон.

По отношение конкретно на възражението за липсата на достатъчно данни/координати за мястото на нарушението, настоящия съдебен състав счита, че в електронния фиш мястото на нарушението е ясно и недвусмислено посочено, а именно: гр. Пловдив, ул. „Васил Левски“ № 236, посока с. Труд. Отделно от това,  в приложените като доказателство по делото статични изображения /снимка №  11743СА/0059884 са посочени географските координати от GPS на техническото средство – 42.182153  24.739010, а в Протокола за използване на АТСС по чл. 10 от Наредбата също е посочено също мостонахождение, а именно: гр. Пловдив, ул. „Васил Левски“ № 236, посока с. Труд. Изпълнено е и изискването по чл.189, ал.8 от ЗДвП и с изпращането на жалбата в съда издателят на ЕФ е предоставил информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати.

Напълно съобразена със закона е оценката на Районен съд Пловдив относно това, че не е изтекла давността за административно-наказателно преследване, като в тази връзка, освен това, по възражението на жалбоподателя за липса на дата на издаване на електронния фиш, което правилно е посочено в решението, че не е задължителен реквизит на фиша, е видно, че към преписката е приложена и разпечатка от електронна система на КАТ, в която е отразена и датата на издаване на електронния фиш, а именно 26.07.2018 г.  

Правилна и законосъобразна е била преценката на съда, постановил обжалваното решение и относно приложимата санкционна разпоредба и съответно наложената с фиша санкция.

С оглед изложеното, настоящият касационен състав приема, че решението, с което се потвърждава електронен фиш серия К № 2184638 на ОД на МВР Пловдив, следва да се остави в сила като правилно и законосъобразно.

При извършената  служебно проверка от страна на настоящия съд по реда на чл.218, ал.2 от АПК също не се установяват основания за отмяна на обжалваното съдебно решение, като същото е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон.

 При този изход на спора и предвид липсата на претенции от страните за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива не се следват.

Воден от горното и на основание чл.221 ал.2 предл. първо от АПК във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН, Административен съд – Пловдив, XXIV касационен състав,

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260488 от 30.10.2020 г., постановено по АНД № 4856/2020 г. по описа на Районен съд – Пловдив, 2 н.с.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                             

 

 

                                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                     2.