Р Е Ш Е Н И Е
№ ……………../26.03.2021 г., град Добрич
В ИМЕТО НА НАРОДА
ДОБРИЧКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на първи март две хиляди двадесет и
първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СИЛВИЯ САНДЕВА
при
участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа
докладваното от председателя адм. дело № 615 по описа за 2020 г. на
Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл.138а, ал.3 от Закона за водите (ЗВ).
Образувано
е по жалба на Община Добричка, подадена чрез кмета на общината, срещу задължителни
предписания по чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ, обективирани в т. IV на констативен протокол
от 15.10.2020 г. относно проверка на състоянието и създадената организация за
експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея на язовир “Фелдфебел
Дянково 2”, съставен от комисия, назначена със заповед № РкД-22-19 от
23.09.2020 г. на областен управител на област Добрич. В жалбата се излагат
доводи за незаконосъобразност на оспорените предписания и се иска те да бъдат
отменени. Твърди се, че предписанията са издадени извън правомощията и
задълженията на комисията по чл.138а, ал.3 от ЗВ и при допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените правила.
Ответната
страна – комисия, назначена със заповед № РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на
областен управител на област Добрич, чрез процесуалния си представител, счита
жалбата за недопустима по съображения, че оспорените предписания не
представляват индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК, подлежащ на обжалване по съдебен ред. Алтернативно изразява становище за
неоснователност на жалбата и моли тя да бъде отхвърлена. Претендира разноски за
юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева на основание чл.24 от НЗПП.
Добричкият
административен съд, като прецени доказателствата по делото и взе предвид
становищата на страните, приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена
в срок, видно от входящия номер на постъпване на констативния протокол от
15.10.2020 г. в деловодството на община Добричка (л.10), от легитимирано лице, срещу
подлежащ на обжалване акт, поради което е процесуално допустима.
Неоснователно е
възражението на ответника, че не е налице годен предмет на съдебен контрол. Оспорените
предписания по своето правно естество имат характер на принудителни
административни мерки. Те са издадени от административен орган, съдържат властническо
волеизявление и определят задължения в тежест на жалбоподателя, чието
неизпълнение може да доведе до налагане на санкции в значителни размери на
основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, поради което притежават всички белези на
индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК и подлежат на
съдебен контрол за законосъобразност.
Разгледана по
същество, жалбата е и основателна, макар и не по изложените в нея съображения.
От приложените по
административната преписка доказателства се установява, че с писмо с изх.№ ОМП-04-8
от 14.09.2020г. (л.39-41) областният управител на област Добрич е уведомил община
Добричка, че в изпълнение на чл.64, ал.1, т.1 и т.6 от ЗЗБ, във вр. чл.138,
ал.4, чл.138а, ал.3 и чл.141б от ЗВ на 14.10.20202 г. и 15.10.2020 г. ще бъде
извършена проверка на състоянието и проводимостта на деретата и речните легла,
участъци и съоръжения от републиканската пътна мрежа, попадащи в обсега на
речните корита, техническото и експлоатационното състояние на язовирите на територията
на общината, както и изпълнението на предписанията от предходната проверка.
Със заповед №
РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на областния управител на област Добрич, издадена на
основание чл.138а, ал.3 от ЗВ, е назначена единадесетчленна комисия (погрешно в
заповедта цифром са обозначени девет души), която да извърши проверка на състоянието
на речните корита извън населените места на област Добрич и участъци и
съоръжения от републиканската пътна мрежа, попадащи в обхвата на речните корита;
да извърши проверка на потенциално опасните водни обекти на територията на
областта; да извърши класификация на язовирите по степен на потенциална
опасност съгласно Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата
и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и
осъществяването на контрол за техническото им състояние (по – нататък Наредбата)
и да изготви доклад за резултатите от проверката. В състава на комисията е
включен и по един представител на съответната общинска администрация, на чиято
територия са обектите, като по отношение на двама от членовете й под № 3 и № 5
(старши инспектор инж. Георги Стоянов Михов и инж. Мария Димитрова Петрова) са
определени и резервни членове (главен инспектор Стоян Александров Георгиев и
Красимир Кръстев – ръководител на регионално звено в ТП – Варна към ДП “УСЯ”). Копие
от заповедта е връчено на жалбоподателя с писмо с изх.№ ОМП-04-8/23.09.2020 г. на
областния управител на област Добрич (л.43-44).
На 15.10.2020 г. комисията
е извършила проверка на техническото и експлоатационното състояние на язовир “Фелдфебел
Дянково”. За резултатите от проверката е съставен констативен протокол, в който
е посочено, че язовирът не е в експлоатация и няма близко разположено населено
място до него. Собственост е на община Добричка и е предназначен за напояване.
В момента на проверката е сух и има проводимост на речното корито до 500 метра
след язовирната стена. Констатирано е, за язовира няма налична документация –
проектна документация, актуален технически паспорт, данни от мониторинг,
анализи, програма за технически контрол, инструкции за експлоатация, актуален
авариен план и др. В раздел ІV от протокола на собственика на язовира са дадени
предписания по техническата документация (т.1) и по осъществяване на безопасна
техническа експлоатация на язовира (т.2), като е определен срок за изпълнението
им. Съгласно т.1.1. – т.1.8. от тези предписания собственикът на язовира е
задължен в срок до 31.03.2021 г. да представи в ДАМТН протокол от пролетен
преглед на техническото състояние на язовирната стена – т.1.1.; да представи в
ДАМТН информация – допълнение към аварийния план с данни за населението и
инфраструктурата, които ще бъдат засегнати надолу по течението при авария на
язовирната стена или при наводнение в резултат на голямо контролирано или
неконтролирано изпускане на вода в съответствие с 4.4. от Приложение № 2 към
чл.57, ал.2 от Наредбата – т.1.2.; да представи в ДАМТН геодезическо заснемане
на язовира (височина на стената, откоси, характерни коти, съоръжения – т.1.3.; да
представи в ДАМТН инвестиционен проект - заснемане, одобрен по реда на чл.145,
ал.5 от ЗУТ – т.1.4.; да представи в ДАМТН характеристичните криви за залетите
площи и завирените обеми на водохранилището – т.1.5.; да представи в ДАМТН
определяне на площта и основните физико-географски характеристики на
водосборния басейн, пълнеща деривация – т.1.6.; да представи в ДАМТН актуална
оценка на високите води – т.1.7., както и да представи в ДАМТН проверка за
пропускателната способност на преливника за безопасно изпускане на висока вълна
с повторяемост съгласно изискванията на нормите за проектиране на
хидротехническите съоръжения за съответния клас язовири – т.1.8. Съгласно т.2.2
на собственика на язовира е предписано да монтира нивомерна рейка в срок до
31.03.2021 г. В протокола е посочено, че проверката е извършена на основание
чл.138, ал.4, чл.138а, ал.3, чл.141б, ал.3 от ЗВ и в изпълнение на заповед №
РкД-22-19/23.09.2020 г. на областния управител на област Добрич. Протоколът е
подписан от председателя и трима членове на комисията. В него е отразено, че
проверката е извършена в присъствието на инж. Добринка Върбанова Петрова като
представител на общината, но под текста на документа няма поставен неин подпис.
С писмо изх. № ОМП – 04 – 8/
19.10.2020 г. на областен управител на Област Добрич до кмета на община
Добричка е поискано допълнение към аварийните планове на язовирите с оглед на
квалификацията им по степен на потенциална опасност (л. 49 – 50). В отговор на запитването
община Добричка е изпратила писмо с рег.№ Изх - 3915 от 04.11.2020 г., в което
е посочила, че в заливаемите територии на язовира не попадат райони, за които
съществува значителен потенциален риск от наводнения, както и засегнати
защитени територии (л.53).
На 06.11.2020 г. комисията е
класифицирала язовир „Фелдфебел Дянково“ от трета степен на потенциална
опасност съгласно приложение № 1 към чл.10, ал.2 от Наредбата, подписано от
председателя и трима членове на комисията (л.183-184 от делото). Заключението е
подписано с особено мнение от представителя на ДАМТН с мотива, че за язовира не
е представен актуален авариен план съгласно изискванията на чл.138а, ал.1 и ал.
2 от ЗВ във вр. чл.57 от Наредбата.
След извършване на проверката
на всички водни обекти на територията на област Добрич комисията е изготвила
доклад до областния управител на област Добрич с изх.№ ОМП-04-8/13.11.2020 г.
(л.60-148). Докладът е подписан от председателя и част от членовете на
комисията, като към него са приложени 41 бр. констативни протоколи от
проверката на язовирите и 3 бр. констативни протоколи от проверката на
водосборни дерета.
Констативният
протокол от проверката на язовир “Фелдфебел Дянково 2” ведно с приложението за
класификацията му са утвърдени от областния управител на област Добрич.
С писмо с изх.№ ОМП
– 04-8/19.11.2020 г. на Добричкия областен управител община Добричка е
уведомена за резултатите от извършената проверка и предписанията на комисията.
По делото като
доказателство е представена комплексна оценка на техническото състояние на язовир „Фелдфебел Дянково 2“ от м. август 2017 г.
(на ел. диск), изготвена от правоспособни лица, регистрирани в КИИП с
удостоверения за пълна проектантска правоспособност, със специалност строителен инженер по хидромелиоративно
строителство и инженер по геодезия, фотограметрия и картография. В оценката е
описано техническото и експлоатационното състояние на язовира и е извършено
подробно геодезическо заснемане. Направена е проверка на устойчивостта на
откосите на стената и са предписани мероприятия за извеждане от експлоатация на
язовирната стена и съоръженията към нея. В оценката е отразено, че язовирът не
се използва за напояване, тъй като в последните 20 години няма интерес към тази
дейност. Не е завирен и няма застрашени населени места, земеделски земи и
техническа инфраструктура. Направено е заключение, че язовирната стена може да
изпълнява функциите, за които е изградена, след извършване на основен ремонт на
съоръженията й, но наличието на обект със социално – религиозно значение в
чашата на язовира не позволява завиряването му. Предписано е язовирът да бъде
изведен от експлоатация и земеделските земи в чашата на язовира да бъдат
възстановени, ако в района няма интерес към напояване.
Изготвената
комплексна оценка на техническото състояние на язовир „Фелдфебел Дянково 2“ е
приета и одобрена на заседание на експертния технически съвет към община
Добричка съгласно протокол от работата на съвета от 04.09.2017 г. (л.29-30).
Съветът е определил състоянието на язовира като неизправно – частично
работоспособно и е предложил ликвидацията му предвид на това, че в чашата на
язовира има обект от социално значение и в района няма интерес към
напояване.
С писмо с рег. №
Изх – 2602/ 04.10.2027 г. кметът на община Добричка е изпратил на областен
управител на област Добрич копие от протокола на ЕТС към общината на хартиен
носител и комплексната оценка на техническото състояние на язовира на
електронен носител (л.27).
При така установената фактическа обстановка
съдът намира от правна страна следното:
Предмет на проверка
в настоящото производство са задължителни предписания, дадени в производство по
чл.138а, ал.3 от ЗВ, във вр. чл.112 и сл. от Наредбата. В качеството им на
индивидуални административни актове те следва да отговарят на общите изисквания
за законност по чл.146 от АПК - да са
издадени от компетентен орган, в съответната форма, при спазване на
материалноправните и процесуалноправните разпоредби по издаването им и в
съответствие с целта на закона.
Съгласно разпоредбата
на чл.138а, ал.3 от ЗВ областните управители назначават комисии, които веднъж в
годината извършват проверки за готовността за безопасна експлоатация на
язовирите и съоръженията към тях по чл. 141б, ал. 1, т. 1 и 2, а за тези по чл.
141б, ал. 1, т. 3 - веднъж на три години. Съгласно т.4-6 на същия текст
комисиите дават заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира
и съоръженията към него в нормални, екстремни и аварийни условия, въз основа на
становището на всеки член на комисията – т.4; във връзка със заключението по т.
4 дават предписания на собствениците на язовири за привеждане в готовност за
безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях в нормални,
екстремни и аварийни условия на работа, в т.ч. за извършването на ремонти и
други технически дейности за привеждането на язовирната стена и съоръженията
към нея в изправно техническо състояние, както определят срок за тяхното
изпълнение – т.5; съставят протокол за извършената проверка, съдържащ
заключението по т.4 и предписанията по т.5 в срок до 14 дни от проверката по
т.1, който предоставят на областния управител за утвърждаване – т.6.
В същия смисъл са
и разпоредбите на глава ІІ, раздел І на Наредбата, чл.112 от която гласи, че областните управители със заповед назначават комисии за извършване на
проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирите съгласно чл. 138а, ал. 3 - 6 от Закона за водите. В чл.114, т.3 от Наредбата е
предвидено, че комисията за проверка на готовността за безопасна
експлоатация на язовирите има право да прави предписания на собствениците на
язовири за изпълнението в определен срок на необходимите действия за
осигуряване на готовността за безопасната им експлоатация в различни условия на
работа, а в чл.115, ал.1, че съставя протокол за всяка извършена проверка,
който съдържа предписания за отстраняване на установени проблеми, слабости и
пропуски в организацията на експлоатацията на язовира в различни условия на
работа и в сигурността на техническите му съоръжения и срок за тяхното
изпълнение (т.17), както и заключение за готовността за безопасна експлоатация
на язовира в момента на проверката (т.18). Според ал.2 на същия текст
протоколът се изготвя в 14 –дневен срок от приключването на проверката и се
подписва от членовете на комисията, а според ал.3 когато някой от членовете на
комисията има особено мнение, то се отбелязва в протокола и към него се
прилагат писмени мотиви в 3 – дневен срок от подписването му. В ал.4 е
посочено, че протоколът се изготвя в еднообразни екземпляри за всеки от членовете
на комисията и за собственика на язовира.
От анализа на нормативната уредба
следва извода, че едно от нормативноопределените правомощия на комисията по
чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ е да дава предписания, които се обективират в
съставения протокол за извършената проверка. Този протокол следва да бъде
подписан от всички членове на комисията, което е в отклонение от общото правило
на чл.59, ал.2, т.8 от АПК актовете на колективните органи да се подписват от
председателя или негов заместник. В случаите на несъгласие с констатациите в
протокола членовете на комисията не могат да се отклонят от изискването за
подписване на акта, но могат да изложат особеното си мнение и мотиви. Това
изискване е задължителен реквизит на административния акт и е условие за неговата
валидност, тъй като липсата на подпис на един или няколко членове, включени в
състава на комисията, съставлява липса на волеизявление.
В случая няма спор, че със
заповед на областния управител на област Добрич е назначена комисия в състав от
11 души (1 председател и 10 членове), която е извършила проверка на язовир
“Фелдфебел Дянково 2” на основание чл.138а, ал.3 от ЗВ. От доказателствата по
делото е видно обаче, че съставеният за това протокол е подписан само от
четирима души от общия състав на комисията, което означава, че предписанията не
са издадени в нормативноизискуемата форма. Неподписването на акта от по-голямата част от членовете на
комисията на практика се приравнява на липса на издаден акт. Констатираният порок
във формата на акта е толкова съществен, че води до неговата нищожност.
Освен това в констативния протокол е
посочено, че комисията е била в пълен състав, но едновременно с това в
заглавната част са вписани и резервните й членове, поради което и при липсата
на подписи на някои от членовете на комисията е невъзможно да се определи кои
лица от комисията (титуляри или резервни членове) са присъствали по време на
проверката и са участвали в съставянето на протокола. Това прави неясно
авторството на предписанията, които са обективирани в протокола, и е
допълнителен аргумент в подкрепа на извода за липса на валидно формирана воля
на комисията поради допуснато съществено нарушение на изискванията за форма.
Съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК съдът не се ограничава
само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа
на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на
оспорения административен акт на всички основания по чл. 146. Ал. 2
разпорежда, че съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва
искане за това.
С оглед на изложеното настоящият
състав на съда намира, че следва да обяви нищожността на оспорените предписания
поради неспазване на установената форма съгласно чл.146, т.2 от АПК, независимо
че няма изрично искане за това в жалбата. Констатирането на по-тежък по степен
порок, водещ до недействителност на акта, прави безпредметно произнасянето на
съда по наведените от жалбоподателя доводи за незаконосъобразност
(унищожаемост) на предписанията. Доколкото производството не е започнало по
искане на жалбоподателя, а служебно, не е необходимо да се връща преписката на
административния орган за ново произнасяне.
В съответствие с
изхода от спора ответникът няма право на разноски по делото. Жалбоподателят не
е претендирал съдебни разноски, поради което и съдът не се произнася по
дължимостта им.
Така мотивиран и на
основание чл.172, ал.2 от АПК, Добричкият административен съд
Р
Е Ш И :
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА
на задължителни предписания, обективирани в т. IV на констативен протокол от
15.10.2020 г. относно проверка на състоянието и създадената организация за
експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея на язовир “Фелдфебел
Дянково 2”, съставен от комисия, назначена със заповед № РкД-22-19 от 23.09.2020
г. на областен управител на област Добрич.
Решението може да
се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на РБ в
четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.
Административен
съдия :