Определение по дело №2489/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1679
Дата: 31 октомври 2022 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20227180702489
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 1679/31.10.2022г.

 

Град Пловдив, 31.10.2022 година

 

        

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в закрито заседание на тридесет и първи октомври две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Съдия: Анелия Харитева

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2489 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл.159 АПК.

Производството е образувано по жалба на И.Д.П. *** срещу писмо с изх.№ 01-6500/1890-4 от 26.07.2022 г. на зам.-изпълнителния директор на ДФЗ, в частта, с която е прекратен многогодишен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 с направление „Биологично растениевъдство“, и частта, представляваща акт за нередност по смисъла на чл.14, ал.1 от Наредбата за определяне на процедурите за администриране на нередности по фондове, инструменти и програми, съфинансирани от Европейския съюз.

С писма от 17.10.2022 г. и от 27.10.2022 г. ответникът чрез процесуалния си представител заявява, че оспореното писмо не представлява акт за прекратяване на агроекологичния ангажимент на жалбоподателката и че предстои издаването на такъв акт.

С оглед направеното уточнение съдът намира, че в тази част жалбата се явява недопустима, защото оспореното писмо не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 АПК, защото не се засяга никакви права и законни интереси на жалбоподателката, а единствено я уведомява за реда, по който ще се развива производството, като едновременно с издаването на акта за установяване на публично държавно вземане ще бъде прекратен агроекологичният ангажимент. Следователно в тази част оспореното писмо покрива характеристиката на акт по движение на производството по издаване на индивидуален административен акт и съгласно нормата на чл.21, ал.5 АПК самото писмо не е индивидуален административен акт, съответно не подлежи на оспорване пред съд и жалбата в тази част следва да бъде оставена без разглеждане.

Съдът намира, че е жалбата е недопустима и в останалата част, представляваща акт за нередност по смисъла на чл.14, ал.1 от Наредбата за определяне на процедурите за администриране на нередности по фондове, инструменти и програми, съфинансирани от Европейския съюз, защото съгласно чл.14, ал.1, 4 и 5 от цитираната наредба обективирането в писмен акт на наличието или липсата на нередност и регистрирането на нередността не се обвързва с начина и с момента на възстановяване на средства по нередността, защото ръководителите на структурите, администриращи европейски фондове, инструменти и програми, са длъжни да предприемат последващи корективни действия по конкретния случай на нарушение. Т.е., с оспореното писмо е констатирано наличие на нередност (нарушение с финансово отражение), който акт сам по себе си не подлежи на самостоятелен съдебен контрол. На такъв контрол подлежи крайният акт, с който управляващият орган на съответната програма решава по какъв начин ще приключи производството по установяване на нередност, какви да бъдат конкретните корективни действия  и дали да бъде наложена финансова корекция на бенефициера, какъвто краен акт оспореното писмо очевидно не представлява. Този извод се налага от нормите на чл.69 ЗУСЕФСУ и Наредбата за администриране на нередности по Европейските структурни и инвестиционни фондове. Следователно и в тази втора оспорена част процесното писмо съгласно нормата на чл.21, ал.5 АПК не е индивидуален административен акт, не подлежи на оспорване пред съд и жалбата в тази част също следва да бъде оставена без разглеждане.

Наличието на годен за обжалване административен акт е процесуална предпоставка от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно, а неговата липса, какъвто е настоящият случай, налага прекратяване на производството по делото.

Затова и на основание чл.159, т.1 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на И.Д.П., ЕГН *************, срещу писмо с изх.№ 01-6500/1890-4 от 26.07.2022 г. на зам.-изпълнителния директор на ДФЗ, в частта, с която е прекратен многогодишен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 с направление „Биологично растениевъдство“, и частта, представляваща акт за нередност по смисъла на чл.14, ал.1 от Наредбата за определяне на процедурите за администриране на нередности по фондове, инструменти и програми, съфинансирани от Европейския съюз.

            ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 2489 по описа на Административен съд Пловдив за 2022 година.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването.

 

Съдия: