Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 65
гр. Сливен, 15. 06. 2020 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание
на десети юни,
две хиляди и двадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ
ИВАНОВА
ИГЛИКА
ЖЕКОВА
При участието на секретаря НИКОЛИНКА ЙОРДАНОВА и на
прокурора ХРИСТО КУКОВ, като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА касационно административно-наказателно дело
№ 39 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. 2 от
Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и
сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по касационна жалба от В.А.Д., подадена
против Решение № 38 от 28.01.2020 г., постановено по АНД № 1602/ 2019 г. по
описа на Районен съд – Сливен, с което е потвърден Електронен фиш за налагане
на глоба Серия К № 2920899, издаден от ОД на МВР- Сливен, с който на В.А.Д., за
нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ и на
основание чл. 189, ал. 4 във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, е наложена
глоба в размер на 400 лева.
В жалбата касационният жалбоподател твърди, че
обжалваното решение е незаконосъобразно поради нарушение на материалния закон и
съществени нарушения на процесуалните правила. Излага съображения, че:
Районният съд е направил неправилна преценка, тъй като липсват доказателства за
обозначаване на мястото на проверката; нарушенията в случаите, когато е
използвано мобилно АТСС във време на движение, не могат да се установяват и
санкционират с издаване на електронен фиш; липсват доказателства относно вида
на извършвания контрол; издаденият електронен фиш е при допуснато
несъобразяване с изискванията на подзаконовите актове по прилагане на ЗДвП.
Моли обжалваното съдебно решение да бъде отменено с произнасяне по същество с
решение, с което да се отмени процесния електронен фиш.
В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно
призован, не се явява и не се представлява.
Ответникът по касационната жалба – Областна дирекция
на МВР- Сливен, редовно призована, не се представлява в съдебно заседание. В представено писмено становище чрез упълномощен
процесуален представител оспорва жалбата като неоснователна, излага съображения
за правилност на обжалваното решение, моли да бъде оставено в сила и претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, дава
заключение за законосъобразност на обжалваното съдебно решение.
Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211,
ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен
интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е
неоснователна.
Видно от установената по делото фактическа обстановка,
на 03.08.2019 г. в 09:24 часа, в с. Трапоклово, на път І-6, до бистро „Катина“,
в посока гр. Бургас, при ограничение за населено място до 50 км/ч, въведено с
пътен знак Д-11, и приспаднат толеранс от -3 км/ч, се е движил автомобил с Рег.
№ …………… с установена скорост 88 км/ч. Нарушението е установено и заснето с
автоматизирано техническо средство № ТFR1-М 519, находящо се в служебен
автомобил на ОД на МВР Сливен, видно от приложените към преписката: клип № 3460,
в който е отразено, че измерената скорост е 91 км/ч, наказуемата скорост е 88
км/ч, а наказуемото превишение е 38 км/ч; и Протокол
за използване на автоматизирано техническо средство или система /АТСС/ от 03.08.2019
г., в който са отразени: вида на АТСС; местонахождението на мястото за контрол;
ограничението на скоростта; режима на измерване; номера на служебния автомобил;
протокола за метрологична проверка на АТСС и периода на годност за експлоатация;
име, фамилия и подпис на служителя; начало и край на работа на АТСС. За
установеното и заснето превишение на разрешената скорост, е издаден процесният
електронен фиш, с който на касационния жалбоподател е наложена глоба в размер
на 400 лева.
За да потвърди
обжалвания електронен фиш, първоинстанционният съд, след като е обсъдил и
преценил събраните по делото доказателства, е приел за установено, че жалбоподателят
е извършил нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП; направил е извод, че при
издаване на електронния фиш не са допуснати процесуални нарушения и са спазени
изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата; счел е, че размерът на наказанието е
правилно определен.
Решението на
Районния съд е валидно, допустимо и правилно. Изводите на Районния съд са
съобразени със събраните по делото доказателства и с приложимото право.
От доказателствата по делото е установено,
че процесният автомобил се е движил в населено място с превишена скорост – с
превишение от 38 км/ч спрямо разрешената скорост в населено място. С издадения
електронен фиш установената скорост е 88 км/ч – след приспаднат толеранс от 3
км/ч., както правилно е приел и Районният съд. За превишаване на разрешената
максимална скорост в населено място от 31 до 40 км/ч, в ЗДвП е предвидена
административнонаказателната разпоредба на чл. 182, ал. 1, т. 4, която в
разглеждания случай е приложена правилно. Издаденият електронен фиш за налагане
на глоба за нарушение, установено с АТСС, съдържа задължителните реквизити,
предвидени в нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Посоченото в електронния фиш
място на нарушението е конкретизирано в достатъчна степен. Точните координати
на мястото на нарушението са отразени в приложения към преписката клип. Установено
е и местонахождението на служебния автомобил на ОД на МВР – Сливен, в който е
било монтирано АТСС.
С оглед
доказателства по делото, Районният съд правилно и обосновано е приел, че са
спазени условията и реда за използване на АТСС. Контролът е осъществен с АТСС, преминало
метрологична проверка и годно за експлоатация. В преписката се съдържа и
Протокол за използване на АТСС, съобразно изискването на чл. 10 от Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.
Следователно процесното АТСС е законосъобразно приведено в работен режим на посоченото
място и време, и е технически изправно, поради което
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е законосъобразно
ангажирана по горепосочения специален ред.
Неоснователни са
възраженията на жалбоподателя относно обозначаване на мястото на проверката.
Към датата на процесното нарушение не е действащо право разпоредбата на чл.
165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП /отм., ДВ, бр. 54 от 2017 г./, с която е било вменено
задължение на службите за контрол да обозначават участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването
на правилата за движение чрез АТСС.
Не се споделя и тезата на жалбоподателя,
че в случая е използвано мобилно АТСС във време на движение. От съдържащия се в преписката Протокол за
използване на АТСС е установено, че режимът на измерване е стационарен, поради
което за разглеждания случай е неприложима цитираната от жалбоподателя
разпоредба на чл. 11, ал. 2 от горепосочената Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015
г.
По изложените
съображения, Районният съд правилно е потвърдил процесния електронен фиш,
издавайки валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон решение, при
чието постановяване не са допуснати посочените в касационната жалба нарушения,
поради което същото следва да бъде оставено в сила.
С оглед изхода на спора и на основание чл.
63, ал. 5 от ЗАНН, претенцията на ответника по касационната жалба за присъждане
на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважена и касационният
жалбоподател следва да бъде осъден да заплати на ОД на МВР – Сливен, защитавана
от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено
по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.
Воден от гореизложеното и на основание чл.
63, ал. 1, изр. 2 и ал. 5 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№ 38 от 28.01.2020 г., постановено по АНД № 1602 / 2019 г. по описа на Районен
съд – Сливен.
ОСЪЖДА В.А.Д.
с ЕГН: **********, с адрес: ***, да заплати на
Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Сливен, сумата от 100
/сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: