Решение по дело №954/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1550
Дата: 21 октомври 2021 г.
Съдия: Чавдар Димитров Димитров
Дело: 20217040700954
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер    1550                         21.10.2021  година         град  Бургас

 

                                   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС, XІХ –ти административен състав, в публично заседание на тридесети септември, две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                              

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: Чавдар  Димитров

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:1. Христо Христов                                                                                  2. Яна Колева

                             

 

Секретар: И.Л.Прокурор: Х.К.

като разгледа докладваното от съдия Чавдар Димитров                            касационно административно дело номер 954 по описа за  2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. с чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД, ЕИК *********, със съдебен адрес:***, против решение № 328/10.03.2020г., постановено по а.н.д. № 5506/2019г. по описа на Районен съд – Бургас, с което е потвърдено Наказателно постановление № 477844-F486921/12.11.2019г., издадено от началника на отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП, с което на жалбоподателя на основание чл. 185, ал.2, изр.2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложенa „имуществена санкция” в размер на 500 лева за нарушение на чл. 42, ал. 1, т.2 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ, вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС.

В касационната жалба се излагат възражения, че оспореното решение е неправилно и незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон, съществено нарушение на процесуалния закон и е необосновано. Основните аргументи, които се изтъкват са свързани с незачитане на правнорелевантни според касатора факти, влияещи върху крайните правни изводи. Така например според процесуалния му представител въззивната инстанция е развила мотива относно „непредставянето“  на паспорта на ФУ при извършената проверка, каквото изпълнително деяние в закона липсвало. Счита, че незачетени са били ангажираните свидетелски показания на управителя на обекта, като било постановено решение в смисъл, противоречащ на практиката на ВАС по подобни казуси. Навежда се оплакване, че това е довело до налагане на явно несправедливо наказание, в нарушение на Директива 2006/112/ЕО на на практиката на СЕС.

На следващо място се сочи неправилна правна преценка на кредитираните доказателства и направени въз основа на тях неправилни правни изводи, касаещи непредставянето на паспорта на проверяващите, вместо доказване „несъхраняването“ му в обекта, което е довело и до нарушаване на принципа на законоустановеност на административните нарушения.

В условията на евентуалност се сочи незачитане хипотезата на чл.28 ЗАНН, предпоставяща неналагане на адм. наказание.

В съдебно заседание, касаторът редовно призован, се представлява от адв. В., която поддържа касационната жалба и не сочи допълнителни писмени доказателства.

Ответникът – ЦУ на НАП - Бургас, редовно и своевременно призован не изпраща представител и не взема становище по депозираната касационна жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас дава становище за неоснователност на жалбата. Пледира за оставяне в сила на решението на въззивната инстанция.

Административен съд - Бургас, ХІХ-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

С НП, дружеството е санкционирано за това, че при извършена на 25.04.2019 г. проверка в търговски обект – магазин, находящ се в гр. Бургас, ул. Александровска 114, стопанисван от жалбоподателя, било установено, че в обекта има монтирано и въведено в експлоатация, свързано дистанционно с НАП и работещо към момента на проверката ЕКАФП. Търговецът обаче не съхранявал в търговския обект - магазин 5116 паспорта на фискалното устройство модел DATECS ФП-2000KL  с индивидуален № DT 432530  и номер на фискалната памет 02432530.

При проверката бил съставен протокол ПИП № 0343569/ 25.04.2019г. За установеното нарушение на чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № Н-18/13.12.06г. на МФ във връзка с чл. 118, ал.41 от ЗДДС, бил съставен АУАН № F486921 от 16.05.2019г. срещу „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД в присъствието на представител на дружеството. Въз основа на така съставения АУАН е издадено процесното НП, в което констатациите от протокола и АУАН са били възприети изцяло.

НП е било обжалвано пред БРС, който приел нарушението за доказано и потвърдил НП. Предходен състав на АС Бургас обезсилил акта на въззивната инстанция и върнал делото за ново разглеждане с указания за конституиране на правилния ответник в производството по оспорване на НП. В изпълнение спорът бил разгледан по същество от различен състав на БРС и наказателното постановление било повторно потвърдено.

За да постанови оспореното решение въззивният съд е приел, че при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения. Намерил е, че дружеството е нарушило разпоредбата на чл.42, ал.1, т.2 от Наредба, тъй като не е представило паспорта към момента на проверката. Приел е за правилно определена и санкционната разпоредба, тъй като случаят не води до неотразяване на приходи, като размера на санкцията е съобразен с изискванията на чл.27 от ЗАНН.

Така постановеното решение е валидно, допустимо и правилно.

Първоинстанционният съдебен състав е възприел правилно фактите по делото, съобразно събраните в хода на производството доказателства и е направил въз основа на тях правилни и обосновани правни изводи за наличие на процесното нарушение по чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, което от своя страна е било санкционирано с правилната правна норма – чл.185, ал.2, вр. с ал.1 от ЗДДС. Настоящият касационен състав напълно споделя изложените от съда мотиви, поради което счита, че същите не следва да се преповтарят.

Прав е касаторът, когато твърди, че в разпоредбата на чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ е предвидено задължение търговците да съхраняват, а не да представят паспортите на регистрираните за обекта ФУ. Смисълът на това съхранение е именно непосредственото представяне на същите в случай на проверка. Т.е съхраняването в търговския обект на паспорта на ФУ се удостоверява с представянето му, като в случай на непредставянето му до края на проверката правилно се приема от страна на АНО и въззивната инстанция като липсващ. Изпълнителното деяние е правилно посочено както в АУАН, така и в НП, поради което дори и да се приеме наличие на неточност в мотивите на въззивната инстанция при обсъждането му, това не може да бъде основание за отмяната на самото НП.

Съгласно разпоредбата на чл.10, ал.13 от Наредба № Н-18/13.12.06г. на МФ в паспортът се вписва идентификацията на фискалния принтер, който не може да бъде подменян, там се вписва и всяка промяна на фърмуеъра, за което се прикрепя и диагностичен бон, съгласно разпоредбата на чл.18, ал.1 от Наредбата. В него се отразява и всяка извършена смяна на фискална памет, както и редица други данни, които при всяка проверка биха дали конкретна информация или основание за допълнителни прегледи и проверки.

Сочената от страна на жалбоподателя като различна от горните изводи съдебна практика на ВАС касае дела по налагане на принудителни административни мерки по ЗДДС за нарушения на закона и наредбите по прилагането му, където самото нарушение не се явява пряк предмет на спора, а единствено предпоставка, обуславяща налагане на ПАМ. Както е имал многократно възможност ВАС да посочи в своите актове, производството по АПК и по ЗАНН са независими и различни едно от друго, като резултатът по едното не е обуславящ за този по другото.

Съдебният състав не намира за правилни и твърденията на касатора за допуснати от страна на въззивната инстанция съществени процесуални нарушения, представляващи несъответствие с изискванията на Директива 2006/112/ЕО и сочещи на допуснато нарушение на принципа на пропорционалност, доколкото Директивата е транспонирана по установения начин и липсват наказателни производства инициирани от страна на Европейската Комисия за неточното й транспониране в националното законодателство.

Отделно от това, съгласно цитираната от страна на касатора норма на чл.237 от Директива 2006/112/ЕО „Държавите-членки могат да наложат други задължения, които те считат за необходими за осигуряване правилното събиране на ДДС и предотвратяване избягването на данъчно облагане, при спазване на условието за равнопоставено третиране между вътрешни сделки и сделки, извършвани между държави-членки от данъчнозадължени лица и при условие, че такива задължения не пораждат в търговията между държавите-членки на формалности, свързани с преминаването на границите.“ Т.е. същата визира установяване на принципа на недискриминация при облагането на вътрешни и чуждестранни задължени лица, който в случая е спазен.

На последно място, що се отнася до твърдението за наличие на предпоставките за прилагане разпоредбата на чл.28 ЗАНН, съдът намира, че по делото не са били представени доказателства, а единствено твърдения от които не може да бъде направен категоричен извод за това, че конкретният казус значително се различава от обичайните такива, свързани с нарушаване разпоредбата на чл.42, ал.1, т.2 от Наредба Н-18. Касае се за търговец - професионалист, който следва да е наясно и да съблюдава изискванията на наредбата. Нарушението не е резултатно, а на просто извършване, касае практически лишаване на проверяващите от достъп не само до данни на фискалното устройство, както сочи касатора, но и до операции, ремонти, ъпдейти на фискалната памет, фискалния принтер, свързан с устройството и т.н., за които проверяващите не разполагат с данни, понеже паспортът не е бил съхраняван в търговския обект.

Предвид изхода на спора разноски в полза на касатора не следва да бъдат присъждани.

Поради изложеното, на основание чл. 221 и чл. 222 от АПК във вр. чл. 63, ал. 1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд гр. Бургас,

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260263/24.03.2021г., постановено по а.н.д. № 4959/2020г. по описа на Районен съд – Бургас.

 

Решението не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ                          ЧЛЕНОВЕ 1.                       2.