Определение по дело №1984/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2091
Дата: 26 октомври 2020 г. (в сила от 9 март 2021 г.)
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20207040701984
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

   2091

Бургас, 26.10.2020г.

 

Бургаският административен съд, ХХ-ти състав, в закрито заседание на  двадесет и шести октомври две хиляди и двадесета година в състав:

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

след като разгледа докладваното от съдията адм. дело №  1984 по описа за 2020г. за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производството е по чл.197 и сл. във вр. с чл.54, ал.5 от АПК.

Административното дело е образувано по жалба от „ГРЕЙН КОМЕРС” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ж.к.”Братя Миладинови” бл.29, вх.1, ет.4, ап.8,  представлявано от управителя П. Н. Н., против Заповед № 03-РД/2507/18.08.2020г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“-РА /ДФЗ-РА/, с която е СПРЯНО административното производство по обработка за кампания 2019 на заявление за подпомагане с УИН 02/310519/34749, подадено от П.Н.Н., управител на „ГРЕЙН КОМЕРС” ЕООД, кандидат по схемите и мерките за директни плащания с УРН 184799.

 С жалбата се иска отмяна на заповедта като незаконосъобразна, поради издаването й при съществени нарушения на процесуалния закон и неправилно приложение на материалния закон. Направено е и искане за присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна - Изпълнителният директор на ДФЗ-РА не взема отношение по жалбата,     представя административната преписка по издаване на оспорената заповед с писма вх.№ 8104/23.09.2020г. и вх.№ 8982/19.10.2020г.

          

 

 

 

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка.   

Жалбоподателят „ГРЕЙН КОМЕРС” ЕООД е подал заявление за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания с УРН 184799 за кампания 2019г., което получило УИН 02/310519/34749.

Със Заповед № 03-РД/2507/18.08.2020г. Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“-РА, на основание чл.20, ал.2 и ал.3, чл.20а, ал.1 и ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ във вр. с  чл.54, ал.1, т.3 от АПК е спрял административното производство по обработката на заявлението за подпомагане до произнасяне с краен акт от компетентен орган.

Видно от мотивите на самата заповед, в ДФЗ е постъпило копие на жалба до Специализираната прокуратура – гр.София, с вх. № 02-6500/4779 от 15.07.2019г., от седем физически лица срещу П. Н. Н. и др., със съмнение за предоставени пълномощни с манипулирано съдържание в заявления за подпомагане на „ГРЕЙН КОМЕРС” ЕООД.

В жалбата си, собствениците на земеделски земи в землището на с.Голямо Крушево, общ.Болярово, обл.Ямбол, са изразили съмнение относно достоверността на пълномощни, които са послужили за подписване на договори за аренда, ползвани като правно основание при кандидатстване за подпомагане на земеделската дейност на посоченото дружество. Соченият проблем според жалбоподателите възникнал при констатиране на двойно заявени площи през различните кампании за кандидатстване, посочвайки подписани пълномощни, заверени от кметския наместник през 2012г. и 2014г., с които са изготвени и използвани от „ГРЕЙН КОМЕРС” ЕООД договори със срок от 10 години. Допълнително е подадена и жалба вх.№ 02-6500/235 от 27.01.2020г. от същите лица.

Във връзка с жалбата била възложена проверка на специализираната дирекция по противодействия на измамите. В хода на проверката били изискани и получени следните документи от съответните компетентни органи: Удостоверение № 441/2019г. от 26.06.2019г. от Районна прокуратура – Елхово, за неприключило разследване по досъдебно производство № 241/2019г. за престъпление по чл.311, ал.1, вр. с чл.26, ал.1 от НК и писмо вх.№ 02-6500/4579 от 25.03.2020г. изпратено от Районна прокуратура – Ямбол за това че разследването по ДП 241/2019г. не е приключило. 

 В резултат на извършената от специализираната дирекция на ДФЗ проверка била изготвена Докладна записка с вх.№ 03-0416/670 от 12.02.2020г. до изпълнителния директор на ДФЗ. Докладната записка била подписана от Димитър Димитров – директор на Дирекция „Противодействие на измамите”, който предложил работата по случая да бъде преустановена, като събраните материали се съхраняват в дирекция „ПИ”.

Последната информация във връзка с хода на досъдебното производство, която била получена от ДФЗ е, че на 10.08.2020г. било изготвено искане за продължаване срока на разследването.

Въз основа на така проведеното административно производство била издадена оспорената заповед № 03-РД/2507/18.08.2020г. на изпълнителния директор на ДФЗ-РА.

Заповедта била съобщена на „ГРЕЙН КОМЕРС” ЕООД с писмо изх.№ 01-2600/3854 от 20.08.2020г., получено от дружеството с известие за доставяне на 26.08.2020г., което подало жалба срещу нея до Административен съд – Бургас, чрез административния орган с вх.№ 02-2600/4363 от 09.09.2020г.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.197 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество същата се явява основателна поради следните съображения:

Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е Заповед № 03-РД/2507/18.08.2020г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“-РА /ДФЗ-РА/, с която е СПРЯНО административното производство по обработка за кампания 2019 на заявление за подпомагане с УИН 02/310519/34749, подадено от П. Н.Н., управител на „ГРЕЙН КОМЕРС” ЕООД, кандидат по схемите и мерките за директни плащания с УРН 184799.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган - изпълнителния директор на ДФЗ-РА, съобразно разпоредбите на чл.20, ал.2 и ал.3, чл.20а, ал.1 и ЗПЗП във вр. с  чл.54, ал.1, т.3 от АПК, в съответната писмена форма и необходимите реквизити, което го прави валиден.

Същевременно съдът намира, че оспорената заповед е издадена при допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила, довело до нарушаване правото на защита на адресата й и в противоречие с материалните разпоредби на закона, основания по смисъла на чл.146, т.3 и т.4 от АПК за отмяната й като незаконосъобразна. Съображенията за това са следните:

Както вече бе посочено по-горе, като правно основание за издаване на процесната заповед е посочена разпоредбата на  чл.54, ал.1, т.3 от АПК, съобразно която, административният орган спира производството когато в хода на производството се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта.

Необходимо условие за приложение на  чл.54, ал.1, т.3  от АПК е наличие на образувано наказателно производство, което е от значение за изхода на образуваното вече административно производство. В конкретния случай, съобразно мотивите на оспорената заповед, производството е спряно поради наличие на съмнение за престъпни обстоятелства - относно достоверността на пълномощни, които са послужили за подписване на договори за аренда, ползвани като правно основание при кандидатстване за подпомагане на земеделската дейност на „ГРЕЙН КОМЕРС” ЕООД, във връзка с което е образувано и неприключило досъдебно производство № 241/2019г. за престъпление по чл.311, ал.1, вр. с чл.26, ал.1 от НК по описа на РП - Елхово.

В тежест на административния орган е да докаже, че предметът на разследване по цитираното досъдебно производство е в пряка и непосредствена връзка и е от значение за изхода на образуваното административно производство по заявление за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания с УРН 184799 за кампания 2019г., подадено от „ГРЕЙН КОМЕРС” ЕООД, което получило УИН 02/310519/34749.

 Видно от съдържащите се в административната преписка документи не може да се направи пряка връзка между посочените в подаденото от дружеството заявление за подпомагане /л.12-15 от делото/ земеделски парцели и тези, които са предмет на разследване по ДП № 241/2019г. по описа на РП – Елхово. В Таблицата на използваните парцели 2018г. към заявлението, същите са идентифицирани с Номер на БЗС от ИСАК и Номер на парцел от ИСАК, докато в представените към жалби с вх. № 02-6500/4779 от 15.07.2019г. и вх.№ 02-6500/235 от 27.01.2020г. договори за аренда за земеделски недвижими имоти, нивите – предмет на договорите са описани с друга номерация.

В конкретния случай административният орган не е изпълнил задължението си да мотивира в достатъчна степен необходимостта от издаване на оспорената заповед, с което да обоснове наличието на правните предпоставки за издаването й. Същият не е описал и индивидуализирал в необходимата степен престъпните обстоятелства, във връзка с които спира производството по издаване на заявения благоприятен административен акт. Тази неяснота относно фактическото основание за спиране на производството води до неяснота кога биха отпаднали пречките за разглеждане на искането по същество, в резултат на което развитието на висящото административно производство се отлага необосновано за неопределен период от време и се нарушава принципът за бързина и процесуална икономия.

От изложеното следва, че оспореният административен акт е издаден при неспазване на формата му и при съществено нарушение на процесуалните правила - наличие на отменителни основания по чл.146, т.2 и т.3 от АПК. В същия не са изложени в пълен обем фактическите основания, които да обосноват издаването му, което от своя страна е довело неясна и непълна разпоредителна част. Съществена част от формата, в която следва да бъде издаден един административен акт е излагането на фактическите и правните основания съгласно чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Неспазването на това изискване има за последица издаването на административен акт, постановен при съществено нарушение на закона. Изискването за обосноваване на административния акт е една от гаранциите за законосъобразност на същия, които законът е установил за защита на правата и законните интереси на гражданите и организациите в административното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки. От една страна с излагане на мотивите за издаване административния акт се довеждат до знанието на страните съображенията, които са дали основание на административния орган за издаването му, което им дава възможност да осъществят в пълен обем правото си на защита, а от друга наличието на ясно формулирани мотиви прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при оспорването му по административен ред и пред съда. В този смисъл липсата на мотиви или излагането им в недостатъчна степен и пълнота, както и/или неясно формулирана или непълна разпоредителна част на административния акт, представлява съществено нарушение на процесуалните правила за издаване на административния акт и е основание за неговата отмяна съгласно чл.146, т.2 и т.3 от АПК.

От горното следва, че не е налице основание за спиране на административното производство по  чл.54, ал.1, т.3 от АПК и като е приел обратното, административният орган е тълкувал и приложил неправилно материалния закон, поради което оспорената заповед подлежи на отмяна.

В този смисъл е и преобладаващата практика на административните съдилища, напр. Определение № 12016 от 29.09.2020г. на ВАС по адм. д. № 9558/2020г., VII о., докладчик съдията Юлия Раева.

Предвид изложеното съдът намира, че е налице незаконосъобразно издаден административен акт, който следва да бъде отменен, а административната преписка върната на административния орган за  разглеждането й и решаването й по същество.

При този изход на делото и съобразно чл.143, ал.1 от АПК съдът намира за      основателно искането на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски, съставляващи заплатени държавна такса за образуване на делото и адвокатско възнаграждение. Последното обаче не следва да бъде присъждано, тъй като по делото има представено единствено пълномощно, но не и доказателства за изплатено възнаграждение на адвокат.

 

 

 

Предвид изложеното и на основание чл.200, ал.1 от АПК, съдът 

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД/2507/18.08.2020г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“-РА /ДФЗ-РА/, с която е СПРЯНО административното производство по обработка за кампания 2019 на заявление за подпомагане с УИН 02/310519/34749, подадено от П.Н. Н., управител на „ГРЕЙН КОМЕРС” ЕООД, кандидат по схемите и мерките за директни плащания с УРН 184799.

ВРЪЩА преписката на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“-РА, за продължаване на административното производство и произнасяне по същество.

ОСЪЖДА  ДЪРЖАВЕН ФОНД „ЗЕМЕДЕЛИЕ“-РА да заплати на  „ГРЕЙН КОМЕРС” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ж.к.”Братя Миладинови” бл.29, вх.1, ет.4, ап.8,  представлявано от управителя П. Н. Н. направените по делото разноски за внесена държавна такса в размер на 50.00 /петдесет/ лева.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му от страните участващи в административното производство.

        

 

СЪДИЯ: