Решение по дело №7/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 март 2020 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20207140700007
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 148

гр. Монтана  6 март 2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ  в публично заседание на 28.02.2020 г. в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

                                                                     ЧЛЕНОВЕ: СОНЯ КАМАРАШКА

                                                                                       РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря ПЕТЯ ВИДОВА в присъствието на Прокурор НИНА БОРИСОВА, като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА адм.д. № 7 по описа на АдмС Монтана за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по чл. 185 и  следващите  АПК.

Производството е образувано по Протест на Прокурор Иван Карагьозов, Районна прокуратура – Лом, с който са оспорени приетите изменения в текстове на Наредба № 1 за поддържане на обществения ред, чистотата и опазването на общественото имущество на територията на Община Лом (Наредбата № 1), съгласно Решение № 662/30.08.2019 г. на Общински съвет Лом, за които се твърди, че са нищожна поради допуснати съществени процесуални нарушения, както следва:

чл. 4, ал. 1, т. 1, респ. т. 2, В ЧАСТТА, касаеща отмяна на текста: т. 1 ,,Нарушителите се наказват с глоба от 50 до 250 лв.", респ. т. 2, Нарушителите се наказват с глоба от 50 до 500 лв.";

чл. 4, ал. 1, т. 3 - т. 9, ал. 2, ал. 3, както и чл. 30а от Наредба № 1 - изцяло.

Уточненията, касаещи конкретните изменения са уточнени с писмо вх. № 250/30 01 2020 г. на Административен съд Монтана, след надлежно дадени изрични указания на съда.

В Протеста се твърди, че са допуснати съществени нарушения в производството по приемането на изменението и допълнението на разпоредбите от Наредбата. На първо място не е спазена разпоредбата за публикуване на проекта на измененията и допълнениятa на подзаконовия нормативен акт. Така при извършена проверка на интернет страницата на Община Лом на интернет адрес https://oalom.acstre.com/subsection-68-proekti_nа naredbi_i_p.hlml се констатира, че при опит да бъдат отворени проекта и мотивите, се отваря единствено файл с наименование „naredbal_2019", който съдържа Наредбата, последните изменения на която датират от 29.02.2016 год. На следващо място разпоредбата на чл. 37, ал. 3 от ЗНА изисква обнародване в печата или разгласяване по друг начин на територията на общината на приетия, респективно изменен и/или допълнен подзаконов нормативен акт. След запознаване с предоставените мотиви, които от 17.12.2019 г. вече могат да бъдат открити на интернет страницата на общината, се установява, че същите не отговарят на изискванията на ЗНА. Разпоредбата на чл. 28, ал. 2 ЗНА посочва задължителните реквизити, които мотивите, съответно докладът към изготвения проект на нормативен акт, следва да съдържат. Така от съдържанието на предоставените мотиви с проекта на Наредбата е видно, че същите не съдържат реквизитите, а именно тези по т. 2. т. 3. т. 4 и т. 5 относно целите, които се поставят, финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба, очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива, както и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. При това положение Общински съвет - Лом не е следвало изобщо да обсъжда и приема внесените изменения и допълнения на Наредбата. В тази насока е императивната и категорична разпоредба па чл. 28, ал. 4 ЗНА. Следва да се отбележи и че съгласно чл. 26, ал. 5 ЗНА след приключването на обществената консултация по ал. 3 и преди приемането, съответно издаването на нормативния акт, съставителят на проекта публикува на интернет страницата на съответната институция справка за постъпилите предложения заедно с обосновка за неприетите предложения. Така видно от приложената разпечатка от интернет страницата на Община Лом е, че тази справка е публикувана на 27.09.2019 г., т.е. почти един месец след приемането на оспорваните изменения и допълнения. Процедурата по приемането на нов подзаконов нормативен акт е изрично уредена в глава трета на Закона за нормативните актове озаглавена „Изработване на проекти на нормативни актове". Видно е, че при реализирането на тази процедура при приетите изменения и допълнения на Наредбата на заседание на Общински съвет - Лом, проведено на 30.08.2019 г. са допуснати съществени процесуални нарушения, както при провеждането на обществените консултации, което е задължителен етап от приемането на нов, респ. изменение и/или допълнение на всеки един нормативен акт, така и при обнародването, респ. разгласяването на нормативния акт. Тези нарушения на процесуалните правила са съществени и водят до нищожност на приетите изменения и допълнения в нормативния акт, което е основание за отмяната им в тяхната цялост. Прави искане за отмяната като нищожни приетите изменения и допълнения на Наредба № 1 за поддържане на обществения ред, чистотата и опазването па общественото имущество на територията на община Лом, приети с решение № 662 на заседание на Общински съвет - Лом, проведено на 30.08.2019 г. Моли присъждане на направените разноски по делото. Моли обявяване на нищожността на оспорените текстове, както и присъждане на разноските по делото. В с.з. протестът се поддържа от Прокурор при ОП Монтана по съображенията изложени в него, поддържа се и искането за разноски.

Ответникът по оспорването изразява становище за неоснователност на Протеста. Счита, че в Протеста не се сочат основания за нищожност. Моли същият да бъде отхвърлен като неоснователен.

Настоящият съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства, становищата на страните и след служебна проверка на нормативния  акт, съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено следното:  

Оспорването е направено чрез Протест на Районна прокуратура Лом, съобразно правомощията визирани в чл. 16, ал. 1, т. 1, във врьзка с чл. 187 от АПК и в защита на обществения интерес, поради което се явява подаден от надлежна страна и допустим за разглеждане по същество.    

Оспорването е съобщено чрез обявление в ДВ, качено е на таблото на Административен съд Монтана и е публикувано на интернет страницата на ВАС. 

Съгласно чл. 76, ал. 3 от АПК - Общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение, поради което този орган е компетентен да приема акт с характер на оспорения.

Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА - Общинският съвет решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи.

Съгласно чл. 8 от – ЗНА - Всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

С протеста се иска единствено обявяване нищожността на оспорените текстове от цитираните подзаконови нормативни разпоредби, приети от орган на местно самоуправление, поради това, че са допуснати съществени нарушения в производството по тяхното приемане. Изброените нарушения се отнасят до това, че към дата 16 12 2019  г., проекта за измененията и мотивите към него не се откриват, като файлът с наименование „naredbal_2019" съдържа изменения, които са от 29.02.2016 год. /От 17.12.2019 г. вече могат да бъдат открити на интернет страницата на общината/; нарушение на чл. 37, ал. 3 от ЗНА, който текст изисква обнародване в печата или разгласяване по друг начин на територията на общината на приетия, респективно изменен и/или допълнен подзаконов нормативен акт; нарушение на чл. 28, ал. 2 ЗНА – мотивите към проекта не съдържат реквизитите, а именно тези по т. 2. т. 3. т. 4 и т. 5 относно целите, които се поставят, финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба, очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива, както и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз; нарушение на чл. 26, ал. 5 ЗНА, според който текст след приключване на обществената консултация и преди приемането, съответно издаването на нормативния акт, съставителят на проекта публикува на интернет страницата на съответната институция справка за постъпилите предложения заедно с обосновка за неприетите предложения. Такава справка, видно от приложената разпечатка от интернет страницата на Община Лом е  публикувана на 27.09.2019 г., т.е. почти един месец след приемането на оспорваните изменения и допълнения.

Законодателят не установява отделни предпоставки, условия или критерии, които да разграничават незаконосъобразността от нищожността на индивидуалните административни, респ. подзаконовите нормативни актове.

За целта преценката се извършва на база установените за законосъобразност критерии и с оглед степента/тежестта на засягане, а последната следва да има радикални последици върху акта.  

При приемане на оспорените изменения /допълнения, настоящият състав не установява да е допуснато такова радикално съществено нарушаване на производствените правила, което до такава степен да опорочава приетите разпоредби, че да обосновава тяхната нищожност. В тази връзка следва да се има предвид, че само съществените нарушения имат правно значение, а несъществените дори не се отразяват върху действителността на акта. Нарушение на процесуалните правила, което обосновава нищожност, е такова, което на практика би довело до липса на волеизявление от съответния компетентен за това орган, а в случая сочените в протеста нарушения не водят до такава липса.

По отношение на твърдението в протеста, че липсват задължителните, по смисъла на чл. 28, ал. 2 от ЗНА, реквизити, следва да се има предвид, че такава липса съдът не установява, което е видно от самите мотиви, качени на сайта на Община Лом.   

Извън горните съображения следва да се има предвид, че твърдението за нарушение на чл. 37, ал. 3 от ЗНА, е елемент от удостоверяване и обнародване на нормативните/подзаконовите нормативни актове, а не и елемент от тяхното изработване.

С оглед на изложеното, настоящият състав приема протеста на Прокурор при Районна Прокуратура Лом за неоснователен и като такъв следва да бъде оставен без уважение. 

При този изход на спора искането за присъждане на направените в производството разноски се явява неоснователно.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1, във връзка с чл. 146, т. 4 от АПК  съдът

                             РЕШИ:

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ Протест на Прокурор Иван Карагьозов, Районна прокуратура – Лом за обявяване нищожността на измененията в следните текстове на Наредба № 1 за поддържане на обществения ред, чистотата и опазването на общественото имущество на територията на Община Лом (Наредбата № 1), приети съгласно Решение № 662/30.08.2019 г. на Общински съвет Лом:

чл. 4, ал. 1, т. 1, респ. т. 2, В ЧАСТТА, касаеща отмяна на текста: т. 1 ,,Нарушителите се наказват с глоба от 50 до 250 лв.", респ. т. 2, Нарушителите се наказват с глоба от 50 до 500 лв."

чл. 4, ал. 1, т. 3 - т. 9, ал. 2, ал. 3, както и чл. 30а - изцяло.

           РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез АдмС - Монтана пред ВАС-София в 14-дневен срок от уведомяване на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                      

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                 

 

 

2.