№ 223
гр. Варна , 16.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 38 СЪСТАВ в публично заседание на десети
юни, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Росица Шкодрова
при участието на секретаря Искрена Г. Иванова
като разгледа докладваното от Росица Шкодрова Административно
наказателно дело № 20213110201759 по описа за 2021 година
МОТИВИ: Производството е образувано по жалба на управител на санкционираното
дружество против НП №03-013106/07.10.2020г. на Директор на Дирекция "Инспекция по
труда" гр. Варна, издадено на основание чл.416 от КТ.
С жалбата се сочи на незаконосъобразност на наказателното постановление. Иска се
отмяна на наказателното постановление. Алтернативно се формулира искане за намаляване
размера на наложеното административно наказание.
В съдебно заседание жалбата се поддържа чрез процесуален представител.
По същество се сочи, че е налице документ, подписан от управителя на дружеството,
удостоверяващ действително положения труд от лицето. Счита, че липсват доказателства,
установяващи , че е извършено нарушение. Моли за отмяна на НП.
Процесуален представител на въззиваемата страна оспорва жалбата.
По същество счита, че наказателното постановление следва да бъде потвърдено като
правилно и законосъобразно.
След преценка на събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от
фактическа страна следното:
През м. юли 2020 г. служители на ДИТ – Варна, сред които св. М., извършили
проверка по спазване на трудовото законодателство от страна на „***“ ЕООД. Проверката
била извършена в обект – цех „Пране“, находящ се в гр. Варна, кв.“Аспарухово“, „Народни
будители“ №10, както и били изискани документи на дружеството.
За едно от заетите лица – Т.Д.Й. било установено, че съобразно сключения трудов
договор от 16.05.2018г., лицето работи на длъжност „пазач, невъоръжена охрана“.
След проверка на допълнително представените таблици за отчитане явяването и
неявяването на работа за месец юни 2020 г., правилника за установения трудов ред и след
1
проверка на предоставените на място документи и проверка на други предоставени
документи, св. М. установила, че лицето Т.Д.Й. е полагал труд на 15.06.2020г. в смяна от
18,00 часа до 22,00 часа и на 16.06.20202г е започнал работа в изпълнение на смяна от 06,00
часа до 10,00 часа. При това положение, на лицето не била осигурена минимална 12 часова
междудневна почивка.
На 31.03.2020г. бил съставен акт за установяване на административно нарушение, в
съдържанието на който били отразени установените факти.
Актът бил предявен на управителя на дружеството, като в съдържанието му било
вписано наличие на възражения.
По преписката в срока за такива, не постъпили възражения.
Впоследствие, на 07.10.2020г. наказващия орган въз основа на акта за установяване на
административно нарушение, издал наказателно постановление № 03 – 013106/07.10.2020г.,
възприемайки фактическите констатации, изложени в акта за установяване на
административно нарушение.
При правна квалификация на нарушението по чл.152 от КТ, било наложено
административно наказание “Имуществена санкция” на основание чл.414 ал.1 от КТ.
Горната фактическа се потвърждава от събраните писмени доказателства,
приобщени към доказателствения материал по делото в хода на съдебното следствие: трудов
договор от 16.05.2018г.; таблица за отчитане явяването и неявяването на работа за месец
юни 2020 г., правилник за установения трудов ред, показанията на св. М. и др.
Пред съда депозира показания св. Я.- организатор на работа с клиенти в дружеството.
Св. Я. заявява, че тя е изготвила приложената по АНП таблица за отчитане явяването и
неявяването на работа за месец юни 2020 г., като същата отразявала единствено
предварителното желание на работниците да полагат труд в определени смени.
Впоследствие била изпращана информация в счетоводството, откъдето преценявали дали
информацията е коректна, връщали графика , направен коректно в дружеството, и в кроя на
месеца дружеството от своя страна връщало обратно , за да се използва за ведомостите за
заплати.
Съдът не кредитира показанията на св. Я., намирайки, че същите целят да подкрепят
изградената защитна теза на въззивното дружество.
На първо място , представения на проверяващите документ представлява не график за
явяване на работа , а таблица за отчитане явяването и неявяването на работа за месец юни
2020 г., поради което и не може да се приеме твърдението на св. Я., че тази таблица
представлява предварителен график. Единствено този документ е представен на
проверяващите
именно от страна на дружеството и е приложен към АНП, като до момента на
провеждане на съдебното заседание наличието на други документи, удостоверяващи
различни факти от тази по АНП, не са били ангажирани.
При преценка на показанията на св. Я. съдът отчете и наличието на трудово- правни
отношения между свидетелката и санкционираното дружество, сочещи на наличието на
заинтересованост на свидетелката от изхода на делото.
Представянето на отчетна форма в съдебното заседание, носеща различна
информация от тази, представена при проверката, не разколебава извода на съда досежно
2
осъществения състав на административно нарушение, доколкото, както вече беше
отбелязано, такъв документ се ангажира едва в хода на въззивната проверка на НП.
Обстоятелството, че единия документ носи подпис и печат , а другия – не, по никакъв
начин не разколебава автентичността на документа, приложен по АНП, като за последния се
сочи от самата съставителка – св. Я., че го е съставила и същия е представен на
проверяващите именно като такъв документ.
При проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и
издаденото въз основа на него наказателно постановление, съдът констатира, че същите са
издадени при спазване на всички срокове и процедури, предвидени в ЗАНН : Акта за
установяване на административно нарушение е съставен в тримесечния срок от откриване
на нарушителя, съобразно изискването на чл.34 ал.1 от ЗАНН; спазен е тридневния срок за
възражения по АУАН; наказателното постановление е било издадено в рамките на
предвидения в ЗАНН шестмесечен срок за издаването му. И акта за установяване на
административно нарушение и наказателното постановление съдържат реквизитите по чл.42
и чл.57 от ЗАНН.
Проверяващите обективно и пълно са изяснили фактическата обстановка, като са
събрали безспорни доказателства за извършеното нарушение, установявайки факта на
положен труд в два последователни дена, без да е осигурена междудневна почивка от
минимум 12 часа на работника. По АНП са събрани доказателства в подкрепа на твърдяното
за извършено административно нарушение. В съдържанието на съставения акт за
установяване на административно нарушение се съдържа подробно описание на самото
нарушение, както и на обстоятелствата на извършването му. Посочена е и правилната
правна квалификация по КТ, както и правилно е определено административнонаказателно
отговорното лице.
При определяне на наказанието неправилно не е било взето предвид, че се касае за
първо нарушение, поради което и адекватен размер на тежестта на административното
нарушение се явява минималния , предвиден в закона. В този смисъл и съдът намери, че
следва да измени наказателното постановление като намали размера на наложеното
административно наказание до минималния от 1500 лева.
Що се отнася до наведените с жалбата и в съдебно заседание основания за отмяна на
наказателното постановление, съдът намери същите за неоснователни предвид на следното :
Счита се, че е налице документ, подписан от управителя на дружеството,
удостоверяващ действително положения труд от лицето.
Съдът не кредитира представения в с.з. документ, като мотивите за това са изложени
по- горе, при анализа на доказателствения материал.
Изразява се позиция за липса на доказателства, установяващи , че е извършено
нарушение.
Съдът не кредитира и подобна позиция, изхождайки от всички събрани по делото
доказателства, анализирани по- горе, като счита за нужно единствено в допълнение да
отбележи, че таблицата за отчитане явяването и неявяването на работа за месец юни 2020 г.
представлява категорично писмено доказателство относно отразените в нея факти.
3
Изложеното по- горе мотивира съда да измени наказателното постановление като
намали размера на наложеното административно наказание до предвидения минимален
размер.
Водим от горното, съдът постанови решението си.
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ НП №03-013106/07.10.2020г. на Директор на Дирекция "Инспекция по
труда" гр. Варна, с което на „***” ЕООД е наложено административно наказание
ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 2000 лева на основание чл.414 ал.1 от КТ, като
НАМАЛЯВА размера на наложеното административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА
САНКЦИЯ от 2000 лева на 1500 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвяне на мотивите.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
4