Решение по дело №100/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 140
Дата: 26 юли 2022 г.
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20227280700100
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 март 2022 г.

Съдържание на акта

                                  Р Е Ш Е Н И Е № 140/26.7.2022 г.

                                         

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   трети административен     състав

На      осми юли                                   2022 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

 

Секретар  Красимира Юрукова-  Стоянова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Стоянова

Административно дело № 100 по описа на 2022 година.

   Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.        

        Делото е  образувано  по жалба  на Д.Г.Д. *** и съдебен  адрес:***,   чрез адв. Д. А.  против Заповед № РД09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието в частта, с която извън одобрения окончателен специализиран слой „площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021г.   в частта от 6.52ха от парцел  № 32264-176-1-2 с обща площ 8.13ха, в землището на с. Иглика, община Болярово, област Ямбол.

        В жалбата се твърди, че заповедта в оспорената й част е незаконосъобразна, тъй като е издадена при неспазване на установената форма и при съществени нарушения на административно производствените правила и се прави искане да бъде отменена в посочената част с присъждане на направените в производството разноски.

        В съдебно заседание оспорващия, чрез пълномощника си адв.Д.  А. ***,  поддържа жалбата. Намира същата за основателна и доказана.  Счита, че по делото са събрани безспорно доказателства от които е видно, че е налице от страна на ответника неправилно дешифриране и отразяването частично на размера на допустимите  площи за подпомагане. Намира, че е установено, че  цялата декларирана площ от оспорващата не е захрастена и видимо е поддържана, не е пустееща и са спазени изискванията на чл.8, ал.2 от Наредба №2/26.03.2018г. за допустимост на площите. Представя и подробни писмени бележки, в които изразява становище за незаконосъобразността на заповедта в обжалваната й част. Моли за присъждане на направените поделото разноски, за които представя списък.

 Ответната страна - Министъра на земеделието, редовно призована изпраща представител гл. юрисконсулт Е.К.,  редовно упълномощена, която оспорва жалбата. Счита, че заповедта в оспорената й част е надлежно мотивирана. В производството  по издаването й не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Издадена е в съответствие с материалния закон и с целта на закона. Представя списък с разноски и моли бъдат присъдени. Подробни съображения излага в писмени бележки.

   Претендира отхвърляне на жалбата с присъждане на направените разноски.

   След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС приема за установена следната  фактическа обстановка:

      По делото не е спорно, че оспорващата Д.Г.Д.  е земеделски производител регистрирана с Уникален регистрационен номер (УРН) 601735 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) и има подадено Заявление за подпомагане за кампания 2021 с Уникален идентификационен номер (УИН)  28/180521/02877, в което е включен и процесния парцел с идентификатор 32264-176-1-2 в землището на с. Иглика,  община Болярово, с обща площ 8.13ха, като в резултат на актуализиране на цифровите географски  данни за специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, Министъра на земеделието изключва частта от 6.52 ха от този парцел.

      Настоящото дело е по жалба на Д.Г. против Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието за одобрение на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) за Кампания 2021 в частта, относно парцел с идентификатор 32264-176-1-2 в землището на с.Иглика, общ.Болярово, заявен с обща площ 8.13 ха и изключена част от слоя „ПДП” с площ от 6,52 ха, като се претендира за отмяната в тази й част.

       Към делото от Министерство на земеделието е приложена преписката по издаване на оспорената заповед № РД 09-150/ 25.02.2022 г. на Министъра на земеделието за одобрение на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) за Кампания 2021 в частта, относно парцел 32264-176-1-2 в землището на с.Иглика, общ.Болярово по опис в писмо №11-129/ 08.04.2022 г. на M3, приложена е и комплектувана административна преписка и придружително писмо на компетентната дирекция „Идентификация на земеделските парцели” с peг. индекс № 11-129/07.04.2022 г.

       За кампания 2021 кандидатът за подпомагане Д.Г.Д. с УРН 601735 е заявила 10  парцела.

       Кандидатът за подпомагане Д.Г.Д. с УРН 601735 е подала Възражение вх.№ РД-12-05-93/29.12.2021г. чрез ОД „Земеделие”-гр.Ямбол, до Министъра на земеделието, съгласно което, след като се е запознала с обхвата на слой „Площи, допустими за подпомагане” (ПДП) и на слой „Физически блокове(ФБл) за кампания 2021, конкретно в частта, касаеща декларираните от нея площи със заявление за подпомагане с УИН 28/180521/02877, съгласно заповед № РД 09-1194 от 15.12.2021г. на министъра на земеделието, като възразява срещу границите/начина на трайно ползване на тези цифрови географски данни и моли те да бъдат преразгледани по отношение на физическия блок, в който попада посочения земеделския парцел, за който е установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ, а именно парцел с идентификатор 32264-176-1-2  в землище Иглика, площ 8.13 ха, недопустима площ слой спрямо ПДП-6.52ха, недопустима площ спрямо слой ФБЛ-не.

          Със Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022г., издадена на осн. чл.25, ал.4 от Закона за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105 от 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, Министърът на земеделието е одобрил окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2021г. като част от Система за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, който е актуализиран за 2021г. чрез: дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство на земеделието (M3) и проверки на място по чл. 37, ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане”, одобрен със Заповед №РД 09-1194 от 15.12.2020 г. на министъра на земеделието.

                    Обект на възражението на кандидата с вх.№ РД-12-05-93/29.12.2021г. чрез ОД „Земеделие” -  гр.Ямбол, до Министъра на земеделието и на жалбата до Административен съд Ямбол е именно парцел  32264-176-1-2. В приложеното по делото писмо на компетентната дирекция „Идентификация на земеделските парцели” на M3 с peг. индекс № 11-129/07.04.2022 г. и документите към него, е посочено: парцел № 32264-176-1-2, находящ се в землището на с.Иглика, общ.Болярово, област Ямбол, попада в частта от територията на страната, покрита със самолетни снимки от 27.06.2021г. Посочено е още -за територията, в която попада парцел № 32264-176-1-2, находящ се в землището на с.Иглика, общ. Болярово е извършена дешифрация на актуална (релевантна за кампанията 2021) цифрова ортофото карта (ЦОФК), в резултат на което части от парцела, заявен с обща площ от 8,13 ха и с култура „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)”, в размер на 6,52 ха, попадат извън обхвата на слой „Площи, допустими за подпомагане”. Посочено е още - съгласно ЦОФК/дешифрация; по-голямата част от парцела е определена от МЗХ - за недопустима за подпомагане на осн. чл.3, ал.1, т.1 и т.7, чл.8, ал.2, т.1, т.2 и т.3 и чл.10, ал.1, т.1 и т.4 и ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани/пустеещи площи с множество гъсто разположени храсти, без следи от земеделска дейност; участъци с бедна растителност, оголени и скалисти терени в източната, западната и северната част на парцела.  По делото е назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице инж. М.Д.З. със специалност "геодезия, фотограметрия и картография ", заключението по която е прието от съда като компетентно и обективно. По заключението беше направено оспорване и искане  за поставяне на два допълнителни въпроса, които бяха поставени при изслушване на вещото лице, на които то даде отговор в съдебно заседание.  

          Вещото лице се е запознало с приложеното по делото писмо на компетентната дирекция „Идентификация на земеделските парцели” на M3 с peг. индекс № 11-129/07.04.2022 г. и документите към него, и с информацията в приложения CD, в които са посочени аргументите на M3 при дешифрирането на актуалната за кампанията 2021 цифрова ортофото карта (ЦОФК) и определянето като недопустими 6,52 ха от декларирания парцел № 32264-176-1-2 ( с обща площ 8,13 ха), находящ се в землището на с.Иглика. Констатирало е  още, че за територията, в която попада парцел № 32264-176-1-2, находящ се в землището на с.Иглика, общ. Болярово е извършена дешифрация на актуална (релевантна) за кампанията 2021 цифрова ортофото карта (ЦОФК), в резултат на което части от парцела, заявен с обща площ от 8,13 ха и с култура „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)”, в размер на 6,52 ха, според адм. орган попадат извън обхвата на слой „Площи, допустими за подпомагане”. Вещото лице е приложило Картата на парцел 32264-176-1-2, с. Иглика, преставляваща цветна разпечатка на файла от предоставения CD от M3 (KP COFK 32264-176-1-2 ).

Вещото лице установява още, че от 2018 г. до 2021 г. ( три стопански години) е бил заявяван от жалбоподателката Д.Д. с една и съща площ от 12.20 ха, а през 2021г. парцелът е със заявена площ от 8,12 ха. От представеното като Приложение № 2-Б : Извадка от ЦОФК на ФБ-32264-176 при заявяването за кампания 2021 г. (ДПП е от 2020г.), вещото лице уточни, че от същото се вижда контура на ДПП и характера на терена по ЦОФК през кампания 2021 г. В същото е направено съпоставяне на контурите на заявените парцели през двете кампании 2020 и 2021 г. и е констатирано, че през кампания 2021 г. при заявяването на п-л 32264-176-1-2 с площ 8,52 ха източната му граница е съобразена с контура на ДПП от 2020г. Уточнено е също, че при подаване на заявлението за подпомагане за 2021г. на 11.05.2021г. от Д.Г.Д., от програмата ИСАК няма констатирани грешки при заявяването, което е отразено в раздел „Автоматични проверки”(неразделна част от Заявлението за подпомагане 2021г.). Направен  е извод, че  при заявяването за кампания 2021г. на п-л 32264-176-1-2 с площ 8,52 ха, цялата му площ е съобразена с контура на ДПП, и не е заявена площ извън слоя „ДПП”, а източната му граница е съобразена с контура на ДПП от 2020г.

При изработване на заключението вещото е ползвало представената информация от страна на ответника- карта на заявения парцел 32264-176-1-2 с площ 8,52 ха през кампания 2021 върху CD и е проследило характера на терена на площта на п-л 32264-176- 1 -2 с площ 8,52 ха по ЦОФК 2021 от самолетните снимки, и го е съпоставило по ЦОФК за кампания 2020 ( при картна подложка ЦОФК от 2018 г.) и констатира следното : видимо през 2018 този терен е с изразено захрастяване, а през 2021 г. ( при самолетното заснемане на 27.06.2021 г.) - теренът на заявения парцел видимо е почистен от храсти. В заключение, вещото лице е стигнало до извод, че е налице от страна на M3 неправилно дешифриране и отразяване частично на размера на недопустимите площи за подпомагане.

По искане на оспорващата страна, съдът изиска представяне на доказателства за професионална квалификация и завършено образование на експертите, извършили дешифрирането на процесната ортофотокарта, като в отговор постъпи заявление с изх. № РД-12-01-152-Д от 08.07.2022г.

          При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

               Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в срока по чл.149, ал.1 АПК. Разгледана по същество в допустимата й част жалбата се явява основателна по следните съображения:

               Съгласно чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП, СИЗП е географска информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок. В чл. 33, ал. 4 от ЗПЗП е предвидено, че за отразяване на реалното състояние и ползване на площите, данните в СИЗП ежегодно се актуализират чрез: 1. дешифриране (компютърно подпомогнато разчитане) на актуалната ЦОФК, и/или 2. отразяване на резултатите от специализираните теренни проверки на референтни парцели, които се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6, и/или 3. отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37. Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, МЗХГ създава в СИЗП специализиран слой ПДП, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба № 2 от 26.03.2018 г./. Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 33а, ал. 2, изр. 1 от ЗПЗП, съгласно която разпоредба данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой ПДП, се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите.

                Процесната заповед в оспорената й част е надлежно мотивирана, като в производството по издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните самолетни снимки и в протоколите от специализираните теренни проверки на процесните площи и в придружаващите ги снимки. С оглед спецификата на оспорената заповед – одобряване на окончателния специализиран слой ПДП за територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой ПДП, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой, в какъвто смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд.

           Оспорената заповед  е частично незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закон по отношение на частта от 6.52ха от парцел  № 32264-176-1-2 с обща площ 8.13ха, в землището на с. Иглика, община Болярово, област Ямбол.

           ВЛ е посочило метода по който е подходило на база на визуалната съпоставка и на анализа на терена и цифровата ортофотокарта от 2021г., след извършено самолетно заснемане. Съобразно представената от Министерство на земеделието цветна карта от самолетното заснемане, установява, че теренът е почистван и счита, че отговаря на изискванията на наредбата да бъде определен като „допустим“. Следва да се посочи още, че необосновано се твърдеше от процесуален представител на ответната страна, както и в становище от 23.06.2022г./стр. 85/ от МЗ, дирекция „Идентификация на земеделските парцели“, че вещото лице не е изготвило заключението си въз основа на цифрова ортофотокарта за 2021г., а се  е позовало на по-стари такива. В този смисъл съдът се произнесе в закрито заседание, че отлагането на делото и повторното поставяне на въпросите, на които вещото лице отговори в съдебно заседание ще доведе единствено до забавяне на делото, което е в разрез с принципа за бързина и процесуална икономия-основен в адм. правораздаване.

Следва да се посочи още видно от заключението на ВЛ, че през 2020г. същата тази площ е обособена и входирана като допустима площ за подпомагане. т.е. този терен и с този контур на допустимия слой 2020г. е бил предоставен на земеделските стопани, когато в началото на 2021г. те започват да заявяват и се вижда цялостно захрастяване на заявената площ. Вещото лице акцентува на факта, че  земеделският стопанин се е съобразявал   с граничния контур в източната страна който минава точно до контура на допустимостта който е допуснат  от Министерство на земеделието. При подаване на Заявлението за подпомагане за 2021г. на 11.05.2021г. от Д.Г.Д., от програмата ИСАК няма констатирани  грешки при заявяването. Следователно при заявяването за кампания 2021г. на п-л 32264-176-1-2 с площ 8,52 ха, цялата му площ е съобразена с контура на ДПП, и не е заявена площ извън слоя „ДПП”, а източната му граница е съобразена с контура на ДПП от 2020г.

        Проследявайки  характера на терена на площта на п-л 32264-176-1-2 с площ 8,52 ха по ЦОФК 2021 от самолетните снимки, съпоставен по ЦОФК за кампания 2020 ( при картна подложка ЦОФК от 2018 г.), ВЛ констатира : видимо през 2018 този терен е с изразено захрастяване, а през 2021 г. ( при самолетното заснемане на 27.06.2021г.) - теренът на заявения парцел видимо е почистен от храсти.

Вещото лице е направило извод, че  през кампания 2021г. Д.Г. е заявила площ от 8,13 ха, като явно се е съобразила с това, че през 2020г. тази площ е била определена от МЗХ чрез „теренни проверки” като „допустима за подпомагане”.

        Според адм. орган  „Съгласно ЦОФК/дешифрация, по-голямата част от парцела е определена от M3 - за недопустима за подпомагане на осн. чл.3, ал.1, т.1 и тя, чл.8, ал.2, т.1, т.2 и т.3 и чл.10, ал.1, т.1 и т.4 и ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани/пустеещи площи с множество гъсто разположени храсти, без следи от земеделска дейност; участъци с бедна растителност, оголени и скалисти терени в източната, западната и северната част на парцела.” Този извод е оборен от вещото лице с изготвената експертиза и приетото като обективно и компетентно заключение на вещото лице. Извършеното дешифриране на актуалната за кампанията 2021 цифрова ортофотокарта (ЦОФК), чрез което е определена на границата на ДПП във ФБ 32264-176 (ПМЛ) според ВЛ следва да бъде променено, тъй като същото по принцип представлява субективна визуална преценка на дешифриращите експерти, а въз основа на гореизложените констатации, счита че цялата площ на декларирания парцел № 32264-176-1-2 от 8,13 ха - не е заета от захрастяване и не следва част от нея (с площ 6,52 ха) да бъде определена като „недопустима” . Изводът е, че  цялата площ от 6,52 ха, определена от M3 като „недопустима площ спрямо слой „ПДП” следва да бъде определена като „ПДП”, тъй като видимо тези площи са поддържани и не са пустеещи площи, не са с множество гъсто разположени храсти, не са без следи от земеделска дейност; не са участъци с бедна растителност, оголени и скалисти терени в източната, западната и северната част на парцела, а са спазени изискванията на чл.8, ал.2 от Наредба № 2.

           Въз основа на анализ на всичко гореизложено и разчитане на цифровата ортофотокарта, предоставена от M3 на CD на заявения парцел с идентификатор 32264-176-1-2 с обща площ от 8,13 ха и с култура „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)” от землището на с.Иглика община Болярово, област Ямбол, за частта от 6.52 ха, предмет на жалбата, е установено, че е налице от страна на M3 неправилно дешифриране и отразяване  частично на размера на недопустимите площи за подпомагане.

Следва да се посочи, че с оглед изложеното напълно основателно е било възражението  подадено от Д.Г. *** до МЗХГ.

От гореизложеното може да се направи извод, че площта на заявения парцел 32264-176-1-2, е почистена от храсти и треви и представлява добре поддържана площ с НТП (Пасища и мери за паша на животни), отговаряща на изискванията на чл.8 ал.1 т.2 и е допустима за подпомагане по смисъла на  чл.8, ал.2 от Наредба № 2 от 26.03.2018г. Съгласно  чл. 8, ал. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, постоянно затревените площи според начина им на ползване са: 1. постоянни пасища за паша на животни – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за паша; 2. ливади за косене – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за добив на сено/сенаж чрез косене. Съгласно чл. 8, ал. 2 от тази наредба допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0, 5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.    

    В заключение, тежест на жалбоподателя в това производство, с оглед положителния характер на фактите, които го ползват, е да докаже, че процесния имот е бил поддържан и е отговарял на условията за подпомагане, а именно, че е обработваема земя. Това доказване в случая оспорващият проведе успешно. От експертизата на вещото лице геодезист се установява, че за Кампания 2021 г., парцелът с идентификационен №№ 32264-176-1-2  е в слоя "ПДП" с цялата си площ от 8.13 ха.

Следователно   оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена в частта й, в която от одобрения окончателен специализиран слой ПДП необосновано са изключени: частта от 6,52 ха  попадаща в  парцел с идентификатор 32264-176-1-2 с обща площ  от 8.13 ха в землището на с. Иглика,  община Болярово, област Ямбол. Тъй като естеството на спора не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, съобразно установеното от съда в настоящото производство.При този изход на делото  своевременно направеното от процесуалния представител на оспорващия искане за присъждане на разноски  е основателно.  Ответникът следва да заплати на Д.Г.Д.  направените в производството разноски в размер на 1210/ хиляда двеста и десет/ лева, от които 10 лева внесена държавна такса, 700 лева за изготвяне на експертиза и 500 лева  адвокатско възнаграждение, съгласно договор за правна защита и съдействие серия Я № 92827. 

   Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,  ЯАС, трети административен състав

 

                                Р   Е   Ш   И:

 

   ОТМЕНЯ по жалба на  Д.Г.Д. *** и съдебен  адрес:***,   чрез адв. Д. А.  Заповед № РД09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието за одобрение на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) за Кампания 2021,  в частта от 6,52 ха  попадаща в  парцел с идентификатор 32264-176-1-2 с обща площ  от 8.13 ха в землището на с. Иглика,  община Болярово, област Ямбол.

ВРЪЩА преписката на Министъра на земеделието в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията, дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Министерството на земеделието да заплати на Д.Г.Д. *** и съдебен  адрес:***,   чрез адв. Д. А.  със съдебен  адрес:***, разноски по делото в размер на 1210/хиляда двеста и десет/ лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал.1 от АПК.   

 

 

 

 

                                                                  СЪДИЯ: /п/ не се чете