Решение по дело №3/2021 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 260014
Дата: 5 март 2021 г. (в сила от 26 март 2021 г.)
Съдия: Татяна Христова Костадинова
Дело: 20211500900003
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 5 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

                                          гр. Кюстендил, 05.03.2021 г.

 

Кюстендилският окръжен съд, в закрито заседание, проведено на пети март през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                            ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: ТАТЯНА КОСТАДИНОВА

 

   разгледа докладваното от съдия Костадинова т.д. № 3 по описа на съда за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 25 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел /ЗТРРЮЛНЦ/.

„*****“ АД, с ЕИК *******, със седалище и адрес на управление: *****************************, представлявано от Л.В.в качеството на Изпълнителен директор, е депозирало въззивна жалба насочена срещу отказ №20210128184446/29.01.2021 г. на длъжностно лице от Търговския регистър към Агенция по вписванията, постановен по заявление №20210128184446/28.01.2021 г. с искане за обявяване на акт за избор на независим експерт – счетоводител по партидата на „*****“ АД към ТРРЮЛНЦ.

Оспорва се основателността на постановения отказ с довода, че заявителя „*****“ АД е акционерно дружество, регистрирано съгласно ТЗ и е дъщерно дружество на „*********“ АД, ЕИК *********, което е публично дружество и като такова е задължено да избере експерт счетоводител за одит на финансовите си  отчети. Доколкото финансовият отчет на „*****“ АД попадал в консолидирания финансов отчет на публичното дружество - „*********“ АД, то се поддържа виждането, че съответно също така подлежи на одит. Позовава се на устава на дружеството и по-конкретно на чл.23, ал.1, т.8 от същия предвиждащ, че общото събрания назначава експерт счетоводител. По същество поддържа искане за отмяна на обжалвания отказ и даване указания на ДЛР за вписване на акта за избор на независим счетоводител по партидата на търговското дружество.

По делото е постъпил отговор по жалбата от Агенцията по вписванията, представлявана от Изпълнителния директор Г.К., действаща чрез пълномощника юрк. И.К., чрез който се излага становище за неоснователност на жалбата. В тази връзка се позовава на разпоредбата на чл.21 от ЗТРРЮЛНЦ, където изрично било предвидено, че при постъпило заявление длъжностното лице по регистрация /ДЛР/, наред с другите му вменени задължения извършва и проверка дали заявеното обстоятелство подлежи на вписване, респ. дали представения акт подлежи на обявяване. Акцентира, че преценката на ДЛР се базира на нормативно установени изисквания и по-конкретно на разпоредбата на чл.5 от ЗТРРЮЛНЦ и приложимата в конкретния случай разпоредба на чл.61, ал.2 от Наредба №1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, където били подробно изброени актовете, подлежащи на обявяване. Приема, че доколкото решението за избор на експерт – счетоводител не фигурира към изчерпателно изброените актове, подлежащи на обявяване, то отказът е законосъобразен и се иска неговото потвърждаване. 

Кюстендилският окръжен съд, с оглед наведените оплаквания и представените при регистрацията на заявлението доказателства, и въз основа на справка чрез публичния достъп до данните на електронния сайт на Търговския регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

При преценка законосъобразността на отказа по заявлението от ДЛР, съдът изхожда от вменените му със Закона за търговския регистър и Наредба № 1/2007 г. за водене, съхранение и достъп до ТРРЮЛНЦ правомощия. Съгласно чл. 21 от ЗТРРЮЛНЦ длъжностното лице следва да прецени дали подаденото заявление отговаря външно на предвидената форма и ред, дали заявеното за вписване обстоятелство е от кръга на тези, за които се предвижда вписване в ТР (респ. акта подлежи на обявяване); дали изхожда от оправомощено лице и дали към заявлението са приложени всички документи, съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона; да са представени изискуемите декларации по чл. 13 от ЗТР; да е заплатена следващата се държавна такса (когато такава се дължи).

С подаденото заявление се иска обявяване на решение на ОС на дружеството – заявител за избор на експерт – счетоводител. Заявлението е депозирано в изискуемата от закона форма Г1 с вх.№ „20210128184446, заявител по което е представляващия „*****“ АД Л.В.в качеството на Изпълнителен директор на дружеството. 

С обжалвания в настоящото производство отказ ДЛР отказва обявяването в ТР на решение на ОС на дружеството за избор на експерт – счетоводител по партидата на „*****“ АД с мотива, че представеният за обявяване акт не попада сред актовете, които подлежат на обявяване в ТРРЮЛНЦ, съгласно чл.61 от Наредба №1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.

При така установените факти, съдът намира следното от правна страна:

Жалбата е представена в заверено копие, придружено с възпроизведени копия от заявление и приложени към него книжа, и постановен отказ по него, съобразно изискванията на чл. 25, ал.3 ЗТРРЮЛНЦ. Регистрираната жалба е депозирана преди изтичане на срока по чл. 25, ал.1 от ЗТРРЮЛНЦ, доколкото същата е депозирана в регистратурата на съда на 05.02.2020 г., а отказът е връчен на заявителя по електронен път на 29.01.2020 г. Жалбата е подадена от лицето, действало като заявител. По изложените съображения същата се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, а постановения отказ законосъобразен. Съображенията на съда в тази насока са следните:

В чл.4 и чл.5 от ЗТРРЮЛНЦ са посочени подлежащите на вписване обстоятелства и подлежащите на обявяване актове в  търговския регистър. Вписват се  търговци, клонове на чуждестранни търговци, юридически лица с нестопанска цел и клоновете на чуждестранни юридически лица с нестопанска цел и свързаните с тях обстоятелства, за които е предвидено със закон, че подлежат на вписване. Обявяват се актове, които се отнасят до търговците, клоновете на чуждестранни търговци, юридическите лица с нестопанска цел и до клоновете на чуждестранни юридически лица с нестопанска цел, за които е предвидено със закон, че подлежат на обявяване. Следва да се подчертае, че подлежащите на вписване обстоятелства се определят само с нормативен акт с ранга на закон. Преценката дали дадено обстоятелство подлежи на вписване или не, се прави от законодателя, а не от лицето заинтересувано от вписването. В противен случай регистърът би се "претоварил" с обстоятелства, за които липсва обществен интерес да бъдат оповестявани, а за третите лица би се създала тежест да проверяват регистъра за ненужни обстоятелства. Тъй като основната цел на търговския регистър е да осведоми третите лица за правното положение на техен евентуален търговски партньор, законодателят е предвидил на вписване да подлежат само необходимите и отнасящи се до търговеца съществени обстоятелства. Следва да се има предвид, че обявяването в търговския регистър на неподлежащи на обявяване актове е нищожно и няма никакво правно действие.

Изложеното по-горе налага извод, че разпоредбите на чл. 4 и чл. 5 ЗТР установяват общият за регистърното производство принцип на изчерпателна регламентация на подлежащите на вписване обстоятелства и на подлежащите на обявяване актове. От една страна законът установява общите и за двете категории регистърни действия, като въвежда принципа на изчерпателност при очертаване на предметния им обхват, а от друга въвежда разграничение между тях с оглед на различните им правни последици.

Безспорно съгласно разпоредбата на чл.38 от Закона за счетоводството предприятията публикуват годишния финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма, приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган, както следва: всички търговци по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър, в срок до 30 септември на следващата година.  В чл.6, ал.2 от Закона за независимия финансов одит е предвидено, че задължителен одит е одитът на годишните финансови отчети, доколкото това се изисква от закон или от правото на Европейския съюз. В случая безспорно при анализа на двата нормативни документа се установява, че годишният финансов отчет на търговските дружества подлежи на независим одит и същият задължително се обявява в ТР към АВ. Чл.20 от ЗНФО предвижда, че се води регистър на независимите одитори.         

Анализът на текстовете на ЗС и ЗНФО сочи, че законодателят не е изрично предвидил обявяване на акта за избор на експерт – счетоводител за извършване на независимия одит на търговско дружество. В случая законодателят не е предвидил този вид акт на търговското дружество да подлежи на обявяване в търговския регистър, а както се посочи по-горе /чл. 5 ЗТР/ в последния се обявяват само актове, за които е предвидено със закон, че подлежат на обявяване.

Съгласно легалната дефиниция на търговския регистър, дадена в чл. 2 ЗТРРЮЛНЦ, той е обща електронна база данни, съдържаща обстоятелствата, вписани по силата на закон, и актовете, обявени по силата на закон, за търговците и клоновете на чуждестранни търговци, юридическите лица с нестопанска цел и клоновете на чуждестранни юридически лица с нестопанска цел. Разпоредбата на чл.61, ал.2 от Наредба №1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до ТРРЮЛНЦ изчерпателно изброява актовете, които подлежат на обявяване в ТР, като предвиденото в т.55 от същата „други актове“ следва да се прилага в хипотезите, в които тяхно обявяване е предвидено по силата на специален закон, какъвто не е налице в настоящия случай.

Доколкото се касае до охранително, а не до състезателно производство, в което ДЛР е длъжно да провери доколко искането за обявяване на даден акт намира опора в закона и при липса на такова, същото следва да постанови отказ за обявяване на искания акт. При изложените доводи обжалвания отказ се приема за законосъобразен и ще бъде потвърден.       

Така мотивиран, Кюстендилският окръжен съд

 

                                              Р Е Ш И:

   

ПОТВЪРЖДАВА отказ №20210128184446/29.01.2021 г. на длъжностно лице от Търговския регистър към Агенция по вписванията, постановен по заявление №20210128184446/28.01.2021 г. с искане за обявяване на акт за избор на независим експерт – счетоводител по партидата на „*****“ АД към ТРРЮЛНЦ.

Решението подлежи на обжалване пред САС в седемдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                               ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: