№
8
гр. Силистра, 06.02.2023 г.
Административен съд - Силистра, в открито заседание на
двадесет и пети януари две хиляди двадесет и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Георгиева -
Железова
ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов
Маргарита
Славова
при секретаря
Антония Стоянова и с участието на прокурора от Окръжна прокуратура - Силистра
Свилен Тодоров разгледа КАНД № 90 по описа на съда за 2022 г., докладвано от
съдия Раданов, и, за да се произнесе, взе предвид следното:
С решение № 232 I 18.10.2022 г. по АНД № 349 / 2022 г. Силистренският
районен съд (СРС) е потвърдил наказателно постановление № 19-2200068 /
31.05.2022 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ -
Силистра, и е осъдил ЗК "Казимир-93", ЕИК *********, седалище: с.
Казимир, обл. Силистра, да заплати на Главна дирекция „Инспекция по труда“
80,00 лв. за процесуално представителство.
Касаторът ЗК "Казимир-93", ЕИК *********, седалище и адрес на управление:
с. Казимир, обл. Силистра, Стопански двор № 1, развива довод за нарушение на материалния
закон, с който обосновава искане за отмяна на горепосоченото решение и за
изменение на потвърденото с решението наказателно постановление, като се приложи
чл. 415в, ал. 1 КТ.
Ответникът Дирекция „Инспекция по труда“ - Силистра оспорва касационната жалба и
претендира присъждане на разноските по делото.
Прокурорът дава заключение, според което жалбата е основателна.
Съдът прие за установено следното:
С наказателно постановление № 19-2200068 / 31.05.2022
г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Силистра, на
касатора, в качеството му на работодател, на основание чл. 416, ал. 5 във вр. с
чл. 414, ал. 1 КТ, е наложена имуществена санкция в размер на 1500,00 лева за
нарушение на чл. 261 КТ във вр. с чл. 8 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата. Нарушението е описано в наказателното
постановление, както следва: на 05.05.2022 г. била извършена проверка за
спазване на трудовото законодателство и осигуряване на здравословни и безопасни
условия на труд при касатора на обект - селскостопанска база, находяща се в с.
Казимир, общ. Силистра; установило се, че между касатора и лицето М.Й.И., ЕГН **********,
е сключен трудов договор от 17.01.2014 г., изменен с допълнително споразумение
от 01.01.2021 г., съгласно който горепосоченото лице изпълнявало длъжността
„Портиер“ при условията на пълно работно време и основно трудово възнаграждение
в размер на 700,00 лв.; установено било също така, че през месец септември 2021
г. работникът, споменат по-горе, е положил нощен труд с продължителност 80
часа, за което му било изплатено допълнително възнаграждение в размер на 40 лв., т.е. по 0,50 лв. за всеки
отработен нощен час при дължим минимален размер от 1,00 лв. за всеки отработен
нощен час между 22,00 ч. и 06,00 ч.
СРС е потвърдил гореописаното наказателно
постановление, окачествявайки като правилни фактическите констатации на
административнонаказващия орган, прилагането на материалноправните разпоредби и
процесуалните действия по реализирането на отговорността на нарушителя. Част
от фактическите и правните съображения на районния съд са следните: «[...]
Нарушението е извършено през месец септември 2021 г., констатациите за същото
са на 17.05.2022 г., наказателното постановление е издадено на 31.05.2022 г., а
плащането на дължимото е извършено на 14.06.2022 г. Визираните времеви
интервали разкриват, че действията, необходими за състава на маловажен случай
не са били осъществени в най-кратък период [...] от установяване на
простъпката, а е било изчакано да се начислят и изплатят заплатите на
14.06.2022 г. [...] Представената пред АНО информация от 20.06.2022 г. от ЗК за
изплатения в пълен размер нощен труд, не е отчетено като новонастъпил факт от
наказващия орган, тъй като процесното НП вече е било издадено на 31.05.2022 г.
Предвид това съдът приема, че отстраняването на нарушението не е било във
възможно най-кратко време от установяване му и лишаването на работника от полагащите
му се за положения труд средства се явява фактор, отразяващ се неблагоприятно
на имуществената му сфера. [...] деянието не може да се квалифицира като
маловажен случай съобразно нарочната разпоредба на чл. 415в, ал. 1 КТ, тъй като
[...] нарушението не е отстранено веднага след установяването му по предвидения
в КТ ред при налична обективна възможност за това и не следва да бъде толерирано
съзнателното бездействие на работодателя [...] да отстрани този пропуск в
максимално кратък срок [...] дадените задължителни предписания, като вид принудителна
административна мярка, регламентирана в чл. 404 КТ, е насочена към
преустановяване на неправомерното бездействие, за което в конкретния казус контролните
органи са направили преценката, че следва да бъде и санкционирано. [...]».
Доводът, развит от повереника на касатора, се свежда
до следните разсъждения: «В протокола за извършена проверка, оформен под №
ПР2214178 / 17.05.2022 г., се съдържат предписания до ЗК „Казимир-93“, насочени
към „... отстраняване на констатираните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване
на вредните последици от тях [...] Съгласно т. 14 от предписанията на
компетентния държавен орган, представляваната от мен кооперация следва да
изплати по ведомост на работника М.И. разликата между вече изплатеното (76
лв.) и дължимото допълнително възнаграждение (от 152 лв.) за положения нощен
труд от 152 часа през периода м. септември 2021 г. [...] Указаният от органа
срок за изпълнение на това предписание е 25.06.2022 г. [...] Предписанието е
изпълнено».
Гореописаният довод, насочен към обосноваване
прилагането на разпоредбата на чл. 415в, ал. 1 КТ, е неоснователен. Една от
предпоставките за прилагането на гореспоменатата разпоредба е отстраняването
на нарушението „[...] веднага след установяването му [...]“. Терминът
„веднага“ не би могъл да означава период от дни, седмици или месец след
установяване на нарушението, а в случая касаторът е уведомил ответника повече
от месец след установяването на нарушението и седмици след издаването на
наказателното постановление, че нарушението е отстранено. Обстоятелството, че
отстраняването на нарушението е осъществено в срока на предписанието, издадено
от инспектори на ответника, сочи, че касаторът не е нарушил предписанието.
Последното обаче е било насочено само към отстраняването на нарушението в
срок, определен от съответните длъжностни лица, а не към отстраняването на
нарушението в срока по чл. 415в, ал. 1 КТ, т.е. „веднага“. Въпрос на избор на
поведение от страна на касатора е било дали да отстрани нарушението в срока на
предписанието или, освен този срок, да спази и срока по чл. 415в, ал. 1 КТ.
Касаторът е избрал да отстрани нарушението в рамките на срока по
предписанието, без да извършва това „веднага“ (дори да се изходи от очевидно
несъстоятелната теза, че нарушението се счита за установено едва след
издаването на наказателното постановление, пак не би могло да се приеме, че
отстраняването на нарушението е извършено „веднага“, тъй като въпросното
отстраняване е осъществено след почти две седмици, считано от съобщаването на
наказателното постановление, което по никакъв начин не се вмества в
темпоралната идея на термина „веднага“). Ето защо съставът на чл. 415в, ал. 1 КТ не може да се счита за осъществен. Колкото до употребената в чл. 415в, ал. 1 КТ фраза „[...] по реда, предвиден в този кодекс [...]“, от нея не би могъл да
се направи извод, че предписанието е удължило срока по чл. 415в, ал. 1 КТ от
„веднага“ на повече от месец. Дори в предписанието да бе изрично изразена воля,
че се удължава срокът по чл. 415в, ал. 1 КТ (а такава воля не е изразявана),
тя не би произвела никакво правно действие, защото в КТ не е предвидена
възможност за удължаване от административните
органи на императивно фиксираните в трудовоправните норми
срокове. Освен това безспорно е, че касаторът е спазил реда, предвиден в този
кодекс [...]“ (чл. 415в, ал. 1 КТ) при отстраняването на нарушението, но това
не е достатъчно, защото, както вече се спомена по-горе, в чл. 415в, ал. 1 КТ
фигурира и темпорално условие, а именно - отстраняването да е извършено
„веднага“.
По всички останали въпроси на правния спор настоящият
състав препраща, на основание чл. 221, ал. 2, изр. 2 АПК във вр. с чл. 63в
ЗАПИ, към мотивите на СРС.
Предвид неоснователността на касационната жалба,
настоящата инстанция определя - с оглед разпоредбите на чл. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ във вр. с чл. 37, ал. 1 ЗПП във вр. с чл. 63д,
ал. 4 ЗАНН - юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00 лв., дължимо от
касатора на юридическото лице, в чиято структура попада ответника.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2,
изр. 1, пр. 1 АПК във вр. с чл. 63в ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 232 / 18.10.2022 г. по АНД № 349 / 2022
г. на Силистренския районен съд.
ОСЪЖДА
ЗК "Казимир-93", ЕИК *********, седалище и
адрес на управление: с. Казимир, обл. Силистра, Стопански двор № 1, да заплати
на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" сумата 80,00
(осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
1. 2.