РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№. 389
гр. Пловдив, 22 февруари
2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на двадесет и първи януари две хиляди двадесет
и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА ДИЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ: МАРИАНА МИХАЙЛОВА
ТАТЯНА
ПЕТРОВА
при секретаря Б.К. и
участието на прокурора ТОДОР ПАВЛОВ,
като разгледа
докладваното от председателя ТАТЯНА
ПЕТРОВА к. а.н. дело № 3235 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството,
жалбите и становищата на страните:
1. Производството е по реда на Глава
Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1,
пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.
2.
Образувано е по
касационна жалба предявена от ОД на МВР - Пловдив, чрез процесуалния си
представител ст. юрисконсулт Г.Б., против Решение № 260164 от 14.09.2020 год.
на Пловдивски районен съд, ХХІІІ наказателен състав, постановено по а.н. дело №
3688 по
описа на същия съд за 2020 год., отменящо Електронен фиш за налагане на
глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 3586095
на ОД на МВР гр. Пловдив, с който на Я.П.Я. ***, на основание чл. 189, ал. 4,
вр. чл. 182, ал. 2, т. 6 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), е наложено
административно наказание ГЛОБА в размер на 600 лв., за нарушение на чл.
21, ал. 1 от същия закон.
Поддържаните касационни основания се
субсумират в изводите, че атакуваното решение е постановено в нарушение на
закона. Касационният жалбоподател счита, че електронният фиш е издаден в
съответствие със ЗДвП, както и че са налице достатъчни по своя обем,
категорични и безспорни доказателства, които доказват вината на нарушителя.
Иска се обжалваното решение на
Пловдивски районен съд да бъде отменено, а ЕФ да бъде потвърден. Претендира се
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
3. Ответникът по касационната жалба – Я.П.Я.,
чрез адвокат Ж., счита касационната жалба за неоснователна.
4.
Участвалият по делото
прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че жалбата
е неоснователна.
ІІ. За допустимостта:
5. Касационната жалба е подадена в
предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това
положение същата се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ.
За фактите:
6. Пловдивският районен съд е бил
сезиран с жалба, предявена от Я.П.Я., срещу Електронен фиш серия К № 3586095 на
ОД на МВР гр. Пловдив, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2,
т. 6 от ЗДвП, е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 600 лв.,
за нарушение на чл. 21, ал. 1 от същия закон.
На 08.05.2020 г., в 14.01 ч. в АМ
Тракия км 107+700, посока на движение гр. Бургас, при въведено ограничение на
скоростта 100 км/ч, е заснето с автоматизирано техническо средство ARH
CAM S1 № 11743СА, движението на МПС КАВАЗАКИ
ЗГ 1400ЦЦФ, мотоциклет, с рег. № ***, със скорост от 151 км/ч (при разрешена 100
км/ч). При това положение е констатирано превишение на скоростта с 51 км/ч. Въз
основа на заснемането е издаден електронен фиш, в който като нарушител е
вписано лицето Я.П.Я., на чието име е регистрирано процесното МПС.
Административното наказание е наложено
при тази фактическа и правна обстановка. Към доказателствения материал по делото
са приобщени снимков материал и Протокол за използване на автоматизирано
техническо средство или система рег. № 1070/15259 от 11.05.2020 г.
7. С обжалваното пред настоящата
инстанция решение, Пловдивският районен съд е отменил оспорения пред него електронен
фиш, като е приел, че са нарушени административнопроизводствените правила във
връзка с констатиране на самото нарушение. Посочено е, че по делото не е налице
справка от КАТ, от която да е видно към датата на нарушението жалбоподателят да
е собственик на процесното МПС, както и че не са ангажирани доказателства дали
автоматизираното техническо средство № 11743са, с което е установено твърдяното
нарушение, е мобилно или стационарно такова. Първоинстанционният съд се е
позовал на Тълкувателно решение № 1/26.02.2014 г. на ВАС, според което
установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със
стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира
автоматизирано в отсъствие на контролен орган.
ІV.
За правото:
8.
Решението е правилно като краен резултат.
За разрешаването на настоящия
административноправен спор е необходимо да бъдат съобразени приложимите в
случая правни норми.
Съобразно, правилото на чл. 189, ал. 4
от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава
електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното
нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството
на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното
средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата,
срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на
електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
Легална дефиниция на понятието
„Автоматизирани технически средства и системи" (АТСС) е дадено в § 6, т.
65 от ДР на ЗДвП и това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на
контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган и б) мобилни - прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес.
Детайлно, условията и редът за
използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, са уредени
с НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата (наричана за краткост Наредбата).
Според чл. 10, ал. 1 и 3 от Наредбата,
за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно
приложението, като при работа с временно разположени на участък от пътя АТСС за
контрол на скоростта, каквото е използвана в конкретния случай, протоколът се
попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението
на уреда.
За осъществяване на контрол с АТСС
служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага
АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока, като включва
АТСС и извършва необходимите първоначални настройки за започване на
автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. По време на
измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява
наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и
подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение.
След изтичане на времето за контрол служителят изключва АТСС, като информацията
със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация
или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с
установените нарушения, което се отразява в протокола по чл. 10 (чл. 9, ал. 1 –
4 от Наредбата).
9.
Действително, следва
да се констатира, че оспореният ЕФ съдържа всички изискуеми от закона реквизити.
Това обаче, не е в състояние да санира допуснатите нарушения на
административнопроизводствените правила при неговото издаване.
От данните по делото не се установява
да е изпълнено императивното изискване на горецитирания чл. 10, ал. 3 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., а именно да е направена снимка на
разположението на уреда, доколкото в случая не е спорно, че е използвано
временно разположено на участък от пътя АТСС за контрол на скоростта. Отбелязване
в тази насока липсва в приобщения към доказателствения материал задължителен
протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г.
Действително по делото е представена
снимка за временно разположено на участък от пътя АТСС за контрол на скоростта,
но тя по никакъв начин не може да се обвърже с деня на осъществявания контрол,
нито с мястото на което се твърди АТСС да е разположено.
Доколкото решението не може да почива
на предположения, а на конкретно установени факти и обстоятелства, в случая
следва да се приеме, че снимка по чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. не е направена в деня на осъществявания контрол – 08.05.2020 г.
Впрочем най-същественото в случая е,
че според съдържанието на обсъждания протокол, общото ограничение на
скоростта на контролирания участък е 140 км., като изрично е посочено, че не е
въведено ограничение с пътен знак, а както вече бе казано Я.Я. е
санкциониран за това, че при
въведено ограничение на скоростта 100 км/ч, е заснето с автоматизирано техническо средство ARH CAM
S1 № 11743СА, движението на МПС КАВАЗАКИ ЗГ 1400 ЦЦФ, мотоциклет, с рег. № ***,
управляван от него, със скорост от 151 км/ч, съответно е констатирано
превишение на скоростта с 51 км/ч. В приложената към протокола снимка от
процесното средство за измерване също е посочена „Скор. лимит:… 140 км/ч…“.
При това положение, в случая не може
да се направи категоричен извод за размера на превишението на скоростта, който
от своя страна да обоснове налагането на глоба в съответния предвиден в закона
размер.
10.
Констатираните
очевидни противоречия между съдържанието на ЕФ от една страна и Протокола за
използване на АТСС и снимката към него от друга, обосновават извод за неговата
(на ЕФ) незаконосъобразност.
Казано с други думи, въз основа на
събраните по делото писмени доказателства, не може да се установи по
непротиворечив начин осъществено ли е така визираното в спорния електронен фиш
нарушение на чл. 21, ал. 1 във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП. Това
установяване в случая се извършва само въз основа на писмени доказателства, а
последните, както вече бе констатирано по-горе, са непълни и противоречиви.
11. Изложеното до тук налага да се
приеме, че обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е
валидно и допустимо, и правилно като краен резултат, поради което следва да
бъде оставено в сила.
Мотивиран от изложеното и на осн. чл.
222, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, Пловдивският
административен съд, ХІХ касационен състав,
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 260164
от 14.09.2020 год. на Пловдивски районен съд, ХХІІІ наказателен състав,
постановено по АНД № 3688 по описа на същия съд за 2020 год.
Решението е окончателно и не подлежи
на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ЧЛЕНОВЕ
: 1.
2.